Kuka maksaa, jos naapuri sulkee oven ja avaimet ovat sisällä?
Kuvitteellinen tilanne: Minä käyn viemässä pyykkini alakerran yhteiseen pyykkitupaan ja jätän asuntoni oven auki, että pääsen sinne takaisin sisälle. Naapuri sattuu kulkemaan ohi, huomaa avonaisen oveni ja hyvää tarkoittaen sulkee sen lukkoon. Asun yksin eikä asunnossa ole sisällä ketään, kuka oven voisi avata. En voi päästä sisälle esim. parvekkeelta tai ikkunasta, ja vain talonmiehellä on vara-avaimet. Maksaa kuitenkin 50€, jos hänet soittaa ovenavaajaksi, ja naapuri kieltäytyy maksamasta, koska "ei ole hänen ovensa eikä HÄNTÄ kiinnosta, saadaanko se auki". Mitä tehdä? Kenen velvollisuus on maksaa? Kuka käytännössä tulee luultavasti joutumaan maksajaksi?
(Niille, jotka haluavat vastata: "Jos noin pelottaa niin ota avaimet pyykkitupaan mukaan" tai "ihan sama koska minun elämäni nyt ei ole yhdestä viisikymppisestä kiinni enkä tajua miten te jotkut jaksatte nipottaa", minä pidän kyllä avaimeni pyykkitupareissuilla mukana ja maksaisin mielelläni vaikka kaikkien maailman ihmisten laskut, jos itselläni vain olisi varaa. En nyt tarkoita sitä, millä varotoimilla tältä tilanteelta voisi varmimmin välttyä. Haluan tietää ihan vain tietämisen ilosta, että miten tällaisessa tilanteessa tulisi menetellä.)
Kommentit (106)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:31"]Esimerkillinen naapuri toimii näin:
Viisi vuotta sitten miehelleni sattui tapaturma, jonka vuoksi hän oli ensin 3 viikkoa sairaalassa ja sen jälkeen kotona oli 5 viikon ajan liikkumisvälineenä pyörätuoli. Tuon 5 viikon aikana hänen luonaan kävi hoitaja hoitamassa jalan leikkaushaavaa. Yleensä hoitaj atuli vasta päivällä, mutta yhtenä aamuna hän oli tulossa jo aamulla noin 8.30. Minä lähdin töihin klo 8 ja mieheni pyysi jättämään oven valmiiksi raolleen, jotta hänen ei tarvitsisi käräillä pyörätuolin kanssa, kun se oli niin hankalaa.
15 min päästä yläkerran venäläinen naapuri soitti minulle ja kysyi onko ovemme tarkoituksella auki ja sulkeeko hän sen. Kiitin huolenpidosta ja kerroin sen olevan auki tarkoituksella.
Tässä tapauksessa ei olisi tapahtunut vahinkoa vaikka hän olisi sen sulkenutkin mutta näin toimimalla sekin vahinko vältettiin.
[/quote]
Soittaminen maksaa.
Kyllä oven auki jättäjä joutuu ihan itse maksamaan. Jos kyseessä on sana vastaan sana -tilanne, niin asunnon omistajalla on todistustaakka osoittaa, että juuri kyseinen naapuri on laittanut oven kiinni. Eikä naapuri siltikään joutuisi maksamaan, jos perustelee oven sulkemisen turvallisuussyistä. Ja lasku tulee sille, joka oven avauksen tilaa, eli joka kerta asunnon haltijalle. Sitä ei voi mitenkään siirtää kenenkään muun nimiin.
Olen itse joutunut tilanteeseen, jossa ovi oli auki. Se onneksi ratkesi sillä, että huhuilin sisälle ja asukas oli sisällä, mutta oli unohtanut sulkea oven. En oikein tiedä, mitä olisin tehnyt, jos sisällä ei olisi ollut ketään. Olisin varmaankin sulkenut sen oven, ettei kukaan ylimääräinen mene sinne.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:15"]Tekisi mieli sanoa, että naapuri maksaa koska oli häneltä suurempaa huolimattomuutta laittaa ovi kiinni tarkistamatta, että pyykkitupalaisella on avaimet mukanaan kuin pyykkitupalaiselta olla miettimättä sitä vaihtoehtoa, että joku naapuri menee ja sulkee oven. Pyykkitupalaiselle ei ehkä vaan juolahtanut mieleen, naapurin olisi pitänyt harkita ennen kuin tekee mitään.
[/quote]
Luuleks sie pänikkä etten mie ole vastaavissa tilanteissa soittanut kelloa ja huhuillut sisään ennen oven sulkemista?
Kuulostat ap jotenkin todella rasittavalta. Kaikki jotka ovat kanssasi eri mieltä, ovat mielestäsi vain lukeneetaloituksen huonosti eivätkä ymmärrä pointtiasi koska vastaavat "väärin".
Naurettava keskustelu :D
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:31"]Esimerkillinen naapuri toimii näin:
Viisi vuotta sitten miehelleni sattui tapaturma, jonka vuoksi hän oli ensin 3 viikkoa sairaalassa ja sen jälkeen kotona oli 5 viikon ajan liikkumisvälineenä pyörätuoli. Tuon 5 viikon aikana hänen luonaan kävi hoitaja hoitamassa jalan leikkaushaavaa. Yleensä hoitaj atuli vasta päivällä, mutta yhtenä aamuna hän oli tulossa jo aamulla noin 8.30. Minä lähdin töihin klo 8 ja mieheni pyysi jättämään oven valmiiksi raolleen, jotta hänen ei tarvitsisi käräillä pyörätuolin kanssa, kun se oli niin hankalaa.
15 min päästä yläkerran venäläinen naapuri soitti minulle ja kysyi onko ovemme tarkoituksella auki ja sulkeeko hän sen. Kiitin huolenpidosta ja kerroin sen olevan auki tarkoituksella.
Tässä tapauksessa ei olisi tapahtunut vahinkoa vaikka hän olisi sen sulkenutkin mutta näin toimimalla sekin vahinko vältettiin.
[/quote]
Ei mulla ole naapureideni puhelinnumeroita... Itse olen huhuillut naapurin avoimesta ovesta sisään ja naapuri ilmaantui ovelle. Oli jäänyt auki vahingossa kun hän tuli kotiin.
Kyllä te naiset saatte ihmeestä ongelmia aikaan.
Totta kai se maksaa joka jätti avaimet sisää, ei ole MITÄÄN tavallista syytä jättää avaimia sisään jos poistuu asunnosta. Ehkä erikoistapaus että tulee karhu ikkunasta läpi ja pitää livistää.
Jokaisella joilla on kädet ja/tai taskut on kyllä avaimille tilaa, ihan omaa laiskuuttaan ja tyhmyyttään jos lähtee tahallaan ilman avaimia hillumaan.
Se läpiveto voi sulkea oven jos ala-ovi avataan, monesti alaovet on päivisin auki, entä jos joku raiskari piiloutuu naisen asuntoon sillä aikaa ja vetää perseeseen yöllä? niin.
Ja millä helvetin logiikalla tietäisitte että kuka sen oven edes sulki, eihän se naapuri siihen lappua jätä tai päivystä, jos ohikulkiessaan nappaa kiinni.
typerät ämmät.
Ei taida olla kuvitteellinen tilanne :'D ja nyt ap yrittää löytää syytä millä sais naapurin maksaan laskunsa.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:36"]Missä päin Suomea on kerrostalo, jonka pesutupaan pääsee ilman avainta? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Aika luottavaista porukkaa on, tai sitten aika idyllinen yhteisö:).
[/quote]
Esim Kankaanpää ,Pori ,Sastamala, Vaasa, Oulu jne...
Millaiseen opiskeluun riittää tuollaiset loogisen päättelykyvyn taidot?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:42"]
Kyllä te naiset saatte ihmeestä ongelmia aikaan.
Totta kai se maksaa joka jätti avaimet sisää, ei ole MITÄÄN tavallista syytä jättää avaimia sisään jos poistuu asunnosta. Ehkä erikoistapaus että tulee karhu ikkunasta läpi ja pitää livistää.
Jokaisella joilla on kädet ja/tai taskut on kyllä avaimille tilaa, ihan omaa laiskuuttaan ja tyhmyyttään jos lähtee tahallaan ilman avaimia hillumaan.
Se läpiveto voi sulkea oven jos ala-ovi avataan, monesti alaovet on päivisin auki, entä jos joku raiskari piiloutuu naisen asuntoon sillä aikaa ja vetää perseeseen yöllä? niin.
Ja millä helvetin logiikalla tietäisitte että kuka sen oven edes sulki, eihän se naapuri siihen lappua jätä tai päivystä, jos ohikulkiessaan nappaa kiinni.
typerät ämmät.
[/quote]
Paitsi, että tässä tapauksessa typerä ämmä. Ei kukaan muu tee itsestäänselvästä asiasta ongelmaa paitsi ap, joka ei suostu uskomaan, että asunnon haltija on asunnosta ja avaimista vastuussa.
Numerot 40 ja 64: En sano asiallisiksi vastauksiksi niitä, joissa sanotaan naapurin olevan maksuvelvollinen, vaan niitä, joissa ei jäädä jauhamaan "vain idiootit jättävät avaimet sisään ja missä muka pääsee pyykkitupaan ilman avaimia". Ei tunnu kivalta, kun minut leimataan täällä rasittavaksi, typeräksi, omituiseksi ja kaikilla mahdollisilla tavoilla huonoksi, ihan vain siksi kun yritän kysellä siitä miten elämä toimii. Tuolla tavalla kun vastailette kaikille, keillä on yksikin kysymys, niin pian ei kukaan enää uskalla kysyä mitään, ja sitten valitatte kun elätte yhteiskunnassa jossa kukaan ei osaa eikä tiedä mistään mitään. Minä halusin vain vastauksen kysymykseen "kuuluuko minun vain naapurin maksaa", ja minusta asiallisia vastauksia ovat ne, joissa ei mennä sivuraiteille eikä henkilökohtaisuuksiin.
ap
Ja numero 70: Kyllä minä uskon, että maksuvelvollisuus on asujalla. En missään vaiheessa ole väittänyt vastaan. Etukäteisarvaukseni oli, että maksuvastuu olisi naapurilla, mutta se oli pelkkä arvaus ja osoittautui vääräksi.
ap
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:51"]Numerot 40 ja 64: En sano asiallisiksi vastauksiksi niitä, joissa sanotaan naapurin olevan maksuvelvollinen, vaan niitä, joissa ei jäädä jauhamaan "vain idiootit jättävät avaimet sisään ja missä muka pääsee pyykkitupaan ilman avaimia". Ei tunnu kivalta, kun minut leimataan täällä rasittavaksi, typeräksi, omituiseksi ja kaikilla mahdollisilla tavoilla huonoksi, ihan vain siksi kun yritän kysellä siitä miten elämä toimii. Tuolla tavalla kun vastailette kaikille, keillä on yksikin kysymys, niin pian ei kukaan enää uskalla kysyä mitään, ja sitten valitatte kun elätte yhteiskunnassa jossa kukaan ei osaa eikä tiedä mistään mitään. Minä halusin vain vastauksen kysymykseen "kuuluuko minun vain naapurin maksaa", ja minusta asiallisia vastauksia ovat ne, joissa ei mennä sivuraiteille eikä henkilökohtaisuuksiin.
ap
[/quote]
Kerrostalossa ovia ei kuulu jättää auki valvomatta.
Miksi ihmeessä joku läjäyttää naapurin avonaisen oven kiinni tosta vaan? Onko tuo vain kerrostalokäyttäytymistä vai hyökkäisittekö sulkemaan myös rivarinaapurin oven?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:15"]Tekisi mieli sanoa, että naapuri maksaa koska oli häneltä suurempaa huolimattomuutta laittaa ovi kiinni tarkistamatta, että pyykkitupalaisella on avaimet mukanaan kuin pyykkitupalaiselta olla miettimättä sitä vaihtoehtoa, että joku naapuri menee ja sulkee oven. Pyykkitupalaiselle ei ehkä vaan juolahtanut mieleen, naapurin olisi pitänyt harkita ennen kuin tekee mitään. [/quote] Luuleks sie pänikkä etten mie ole vastaavissa tilanteissa soittanut kelloa ja huhuillut sisään ennen oven sulkemista?
[/quote]
Täh? Ja sitten havaitset ettei sisällä ole ketään, niin suljet oven? Ja sitten kun havaitset, että sisällä on joku, niin suljet oven?
Minusta kyllä naapurin kuuluis maksaa, koska hän sekaantui asiaan, en ite menis sulkeen naapurini ovea
naapurin ei varmaan ole "pakko" maksaa kun ei hän asuntoon sisäänkään halua. Mutta jos naapurini ovi on auki, niin oletan että hän on käymässä jossain nopeasti enkä että jokin on vialla. Jos olisin kyseinen avulias naapuri ja jäisin kiinni oven sulkemisesta, niin tuntisin velvollisuutta edes puolet maksaa.
Jos lähdet töihin, tai vaikka viikon matkalle, saako naapuri laittaa oven kiinni? Naapurihan ei tiedä missä olet.. Mielestäni saa sulkea oven, ja sinä maksat laskun. Mitäs poistuit ilman avainta.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:36"]Missä päin Suomea on kerrostalo, jonka pesutupaan pääsee ilman avainta? Ihan mielenkiinnosta kysyn. Aika luottavaista porukkaa on, tai sitten aika idyllinen yhteisö:). [/quote] Esim Kankaanpää ,Pori ,Sastamala, Vaasa, Oulu jne...
[/quote]
Ok. En oikeasti tiennyt. Hyvä kun on edes jossakin vielä turvallista ja luotettavaa pitää niitä ovia auki:).
Jos haluaa että se ovi on auki, niin eiköhän sitten jokainen poistaisi sen lukituksen ovesta ja työntäisi kiinni. Silloin kukaan naapuri ei näe tarvetta laittaa sitä kiinni ja itse pääsee takaisin sisään ilman avaimiakin.