Tekopyhää, moraalitonta, käsittämätöntä touhua.
16-vuotiaan viiniryyppyä paheksutaan. En tarkoita, että sen ikäiselle pitäisi alkoholia antaa. Mutta. Samat ihmiset, jotka pitävät tuota asiaa järkyttävän vääränä, nautiskelevat raskaana ollessaan alkoholia, joka siirtyy saman tien sikiöön. Minusta tässä on käsittämätön ristiriita.
Kommentit (17)
viinin antaminen alaikäiselle ei ole yhtään sen suotavampaa. Jos kerran alkoholin välittäminen alaikäiselle on rikos, olen rikkomatta lakia. Se on ihan lapsen edun mukaista.
En juonut raskaana, mutta en välitä lapsilleni viikonloppukaljokaan.
Mikä siinä on käsittämättömän ristiriitaista?
mutta moni muu. Siinä on se ristiriita, että sikiölle voi antaa hyvällä omalla tunnolla alkoholia sen verran kuin lasillisessa viiniä on, mutta 16-vuotiaalle ei voi antaa pari senttilitraa. En tosin itse tekisi tuota jälkimmäistäkään. Mutta onhan selvää, että sikiölle viinan antaminen on moraalitonta.
Enkä polttanut raskaana (tai muutenkaan), syötän lapsille kotiruokaa, en einesmössöjä. Imetin pitkään, ei korvikkeita. Olen harrastanut seksiä vain aviomieheni kanssa. Saanko paheksua alaikäisille viinin tarjoamista, vai vaaditaanko vielä lisää "hyveitä", jotta voi näin tehdä?
En juonut raskaana, mutta en välitä lapsilleni viikonloppukaljokaan.
Mikä siinä on käsittämättömän ristiriitaista?
En juo lainkaan alkoholia, en siis käytä sitä myöskään raskausaikana. Samaan aikaan en käsitä, miksi olisi niin paha asia tarjota juhlapöydässä pienen pieni kulaus viiniä 16-vuotiaalle.
Mitään viikonloppukaljoja en kyllä käsitä. Jos pennut yrittävät viikonloppuna ryyppäämään niin omani vaikka lukitsen kotiin. On aivan eri asia antaa lähes täysi-ikäiselle ihmiselle se pieni maistiainen turvallisessa seurassa viiniä kuin pistää se sama ihminen ulos maailmaan humaltumaan jollain pussikaljalla.
Tosin meillä ei juhlissa ole alkoholia. Joten hyvä minun on kaakattaa :)
miten viikonloppukaljat ja 1 cm viiniä ruoan kanssa ovat yhteydessä?????
tai olut maistuu, ettei tartte olla 14-vuotiaana sitä kavereiden kanssa missään pusikossa testaamassa
meillä annettiin kotona lasten (siis mun ja sisarteni) maistaa olutta jne. aina toisinaan, kun olimme nuoria, yli 10-vuotiaita reilusti. Minusta siinä ei edelleenkään ole mitään pahaa, enkä ymmärrä miksi en voisi antaa omien lasteni jossakin vaiheessa maistaa mietoja alkoholijuomia kotona.
Raskausaikana saatoin juoda joskus vähän saunaolutta (puoli pullollista) tai ruoan kanssa tilkan viiniä (ehkä noin 10 cl). Korostan sanaa joskus. Hui mikä rikollinen olen!
Raskausaikana en nauttinut alkoholia lainkaan, mutta en kyllä usko, että muutama kulaus olutta tai viiniä tekee sikiölle yhtään mitään. Luuletteko muuten, että varsinaisissa viinimaissa raskaana olevat naiset eivät yhtään nauttisi viiniä?
Ja ettei muka 16-vuotiaalle voisi tarjota juhla-aterialla puolikasta annosta viiniä? Tottakai voi ja nuoremmatkin voi maistaa kulauksen. Hyvä oppia nuoresta lähtien, että viini on viisasten juoma ja kruunaa hyvän aterian ja maistuu hyvälle. Ja että sitä nautitaan nimenomaan maun, ei päihtymisen takia. Eihän ruokaviinistä humalluta. Sen sijaan täytyy opettaa lapsille ja nuorille, että kännäily on typerää ja junttia touhua, eikä kukaan fiksu sellaista harrasta.
on ihmisillä mustavalkoinen maailma kun näitä lukee....
vanhempien tule antaa lapsille viiniä. Ehkä joo kulaus, jotta tietää miltä maistuu, mutta ei yhtään enempää - niin että idea on "juoda viiniä sivistyneesi ruoan kanssa".
Sivistys on kaukana siitä että vanhempi totuttaa lastaan alkoholinkäyttöön, vaikka maltilliseen sellaiseen. Suomen laki sitä paitsi kieltää alkoholin anniskelun alaikäisille yksiselitteisesti.
tehdä itse ruoat ja olla syöttämättä lapselle eineksiä jne) jotta voi ottaa negatiivisen kannan alaikäisille anniskeluun". Että voiko vain tällainen (moraalisesti) täydellinen äiti on oikeutettu kieltämään nuorelta sivistyneen alkoholinkäytön (miksi muutamat alaikäisen viininjuomisen perhepiirissä tulkitsevat). Onko muu tekopyhää - jos epätäydellinen äiti ei suvaitse jotain asiaa ,vaikka toisen asian hyväksyykin.
miksi 16-vuotiaalle ei voisi antaa hieman viiniä ruuan kanssa? Kyllä meidän perheessä saatiin jo 16-vuotiaana alkoholia maistaa äidin valvovan silmän alla. Alkoholiin tulikin hyvä suhde, kun sitä pidetiin normaalina asiana esim ruuan yhteydessä silloin tällöin. Minä sain muistaakseni jouluna sitten maistaa 16 vuotiaana viiniä ruuan kanssa kun pyysin.
Nyt olen 30 vuotias ja juona alkoholia noin 1 kerran kuukaudessa. Silloinkin tyyliin: saunasiideri tai viinilasi. Että taisi olla äipältä aikoinaan fiksu veto.
Ystäväni jonka äiti oli tosi niuhottaja ton alkoholin kanssa vetää nykyään kännit joka viikonloppu. Teininä joi äidiltään salaa kaiken aikaa,
että olet harrastanut seksiä vain oman aviomiehesi kanssa? se on lähinnä säälittävää :D
ja nyt aikuisenakaan en ole koskaan humalassa, juon yhden annoksen viiniä tai likööriä tms. kerrallaan ja sitäkin aika harvoin.
Joten ei ne tiukat rajat välttämättä johda humalahakuiseen juomiseen.
Miksi muuten seksuaaliset kokemukset vain yhden ihmisen kanssa ovat säälittäviä? Eikös se ole ihan hyvä asia - todennäköisyys sukupuolitaudeille ja siten esim. kohdunkaulansyövälle ovat paljon pienemmät kuin ihmisillä, joilla on ollut useampia partnereita. Joillekin sopii yksi suhde, toisille taas enemmän. Kun kyse ei ole rikollisesta toiminnasta, niin eiköhän jokainen saa harrastaa seksiä ihan niin monen kanssa kun haluaa ilman että sitä pitäisi erityisesti sääliä?
Jos on toimiva ja hyvä seksisuhde yhden kanssa, miksi pitäisi olla enemmän kokemuksia? JA vaikka seksisuhde olisi vain ihan "keskinkertainen", niin ei kait sekään nyt ihan tavatonta ole ?
miten viikonloppukaljat ja 1 cm viiniä ruoan kanssa ovat yhteydessä?????