Taapero räpeltää käsiään?
Minulla on 1 vuotias esikoinen. Kaikkien mittareiden mukaan hän kehittyy ikäisiään jopa nopeammin, mm kävellyt jo pitkään, sanoo sanoja yms.
Tein hysteerikkona virheen, että luin uutisen INCL sairaudesta. Kerrottiin että yksi ensimmäisistä oireista olisi kutomis-pesemis tyyppinen pakkoliike.
Mutta kai nämä lapset saa välillä käsiään näpertää? En nyt puhu mistään tuntikausista, vaan kun meillä ainakin tyttö välillä sekunnin tai pari saattaa ottaa omista käsistään kiinni ja esimerkiksi niitä pyöritellä yhdessä vaikka kävellessä tai istuskellessa, kai muillakin tekee niin? Ei kai se automaattisesti tarkoita tuota sairautta?
Kommentit (20)
Ihan normaalia käytöstä. Lapsi tutustuu käsiinsä. Meillä teki samaa, menee ajan kanssa ohi. :)
Normaalia käytöstä, meillä teki tyttö samaa. Nyt on jo 6v ja ihan terve lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalia käytöstä. Lapsi tutustuu käsiinsä. Meillä teki samaa, menee ajan kanssa ohi. :)
Tekikö siis yksivuotiaana? Nämä käsien näperrykset ei kestä kun just ehkä sen sekunnin tai kaksi, mutta olen ihan todella pelokas kaikista sairauksista :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalia käytöstä, meillä teki tyttö samaa. Nyt on jo 6v ja ihan terve lapsi.
Veikkaan, että ei ole päästään ihan terve kyllä.
Millainen ihminen haukkuu toisten lapsia??
Hysteerinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekikö siis yksivuotiaana? Nämä käsien näperrykset ei kestä kun just ehkä sen sekunnin tai kaksi, mutta olen ihan todella pelokas kaikista sairauksista :(
Teki. Lapsi on nyt 1,5 v. Välillä oppii jonkun uuden jutun käsillään, tekee hetkittäin ja sitten asia unohtuu. Nykyään tekee välillä esim. kissauintiliikettä tai kävelee kädet selän takana kuin vanhat herrat. Väsyneenä räpeltää varsinkin käsillään. :)
Ei stressiä, lapsesi on todennäköisesti terve ja normaalisti kehittyy!
T. Tuo aiempi
Lapsen toiminta kuulostaa ihan normaalilta. Mutta ap voisi vähän rentoutua ja antaa lapsen kehittyä rauhassa. Ja jos sulla on taipumusta liialliseen ahdistukseen, pakko-oireiluun tai pakkoajatuksiin, niin hae niihin apua, se on sinun lapsesikin hyvinvoinnille parhaaksi.
Rauhoitu ap, lasten kuuluukin tutustua itseensä ja olla tutkivaista sorttia. Aloittaja voisi itse yrittää ottaa rennommin, vaikka toki ymmärrän että se voi olla haastavaa. Olisiko sinulle paikallaan käydä juttelemassa jonkun ammattilaisen kanssa peloistasi? Kuulostat kieltämättä samalta kuin minä itse aikoinaan. En edes tiedä miksi lapsiani katsoin niin suurennuslasilla että kaikista tavoistaan aloin miettiä että voisikohan ne liittyä johonkin vakavampaan asiaan ja pitäisiköhän asiaa alkaa enemmän selvittää. Itselleni hankin pari uutta harrastusta. Minulla hysterisointi johtui varmaan siitä että elämässä ei ollut tarpeeksi muuta tekemistä. :)
Hysteerinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pilaat oman elämäsi pelolla ja jos huonosti käy myös lapsesi. Oma lapseni oli täysin terve ja pärjäsi koulussa hyvin ensimmäisen ja toisen luokan, sitten tuli ongelmia ja diagnoosi lievästi kehitysvammainen, ei meidän maailma siihen kaatunut, nyt on jo aikuinen ammatin opiskellut, työtoiminnassa käy.
Räpeltäähän aikuisetkin välillä. Jos lapsellasi olisi tuollainen hermorappeumasairaus, olisit jo huomannut muita, huolestuttavia merkkejä. Käsien ja sormien tutkailu on luonnollinen tapa opetella hienomotoriikkaa.
Kiitos kaikille, käyn kyllä psykiatrialla, sieltä on ohjattu keskustelemaan tälläisista neuvolassa, josta sanovat tietenkin kaikesta vaan tyylillä höpöhöpö normaalia :)
Ja selvennyksenä siis että sanovat kaikkeen että on normaalia, esimerkiksi kun lapsi ei ensimmäiseen kahteen kuukauteen kääntänyt päätään oikealle.
Vierailija kirjoitti:
Hysteerinen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teki. Lapsi on nyt 1,5 v. Välillä oppii jonkun uuden jutun käsillään, tekee hetkittäin ja sitten asia unohtuu. Nykyään tekee välillä esim. kissauintiliikettä tai kävelee kädet selän takana kuin vanhat herrat. Väsyneenä räpeltää varsinkin käsillään. :)
Ei stressiä, lapsesi on todennäköisesti terve ja normaalisti kehittyy!
T. Tuo aiempi
Okei, hyvä kuulla. Jotenkin vaan kun luin että ensimmäinen oire tuosta sairaudesta olisi käsien kutominen tuli kova pelko että eikai ole sitä. Mietin että kai nyt kaikki lapset ajoittain käsiä räpeltää. Silti jotenkin siitä jäi kova pelko.
Just taas äsken kun tyttö käveli eteenpäin, niin otti käsistään kiinni ja pyöritteli niitä pari sekuntia. Ei siis katsonut niitä samalla vaan pari kertaa vaan pyöritteli. En vaan voi sille mitään että sydämessä aina muljahtaa pelko, vaikka voikin olla ihan normaalia toimintaa.
Ap,seuraavaksi luet joitain muita oireita jostain sairaudesta ja hups lapsellasi on sekin,olet täysi hysteerikko.
Hei ! Meidän lapsi vuoden ikäinen ja tekee myös tuota liikettä välillä. Varmasti normaalia kehitystä. Me äidit ollaan aina vaan huolissaan pienistämme ♥️
Ja. Jos lapsessa onkin jotain, mitä sitten? Viimeistään silloin vanhempien täytyy alkaa suhtautua asioihin järjellä, ei hysterialla. Aikaisemminkin se on suotavaa, koska neuroottinen pelkääminen ei estä ongelmien ilmaantumista, mutta neurotisoi lapsen.
Ennenkuin ruokitte trollia lisää, niin edes googlatkaa mitä incel tarkoittaa, jos ette hoksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ennenkuin ruokitte trollia lisää, niin edes googlatkaa mitä incel tarkoittaa, jos ette hoksaa.
Incel on ihan eri asia kuin yksi lasten pelottavimmista sairauksista, incl. Incl johtaa normaalisti kehittyneen lapsen taantumiseen ja kuolemaan. Siihen ei ole parantavaa hoitoa.
On hyvin harvinainen suomalaiseen tautiperintöön kuuluva sairaus. Ensimmäinen oire on yleensä taantuma ja hidas kehitys. Sairaus on yhtä yleinen tytöillä ja pojilla.
INCL-sairaus on naispuolisilla äärettömän harvinainen, joten en usko, että kyse voisi olla siitä. Pojillakin sen oire on nimenomaan sellainen pieni edestakainen käsiliike yhdellä kädellä, eikä niinkään mikään yleinen räpellys.