Miten jaette lasten kustannukset perheissä, jossa EI ole yhteisiä rahoja?
Kauhulla luen ketjua, jossa äidit maksavat sentilleen oman lainanlyhennysosuutensa myös äitiys- ja hoitovapaalla ja jäin miettimään, miten lasten elintaso tälläisissä perheissä jakautuu? Jaetaanko kaikki lastenkin kulut ( talvihaalarista hoitomaksuun tai vakuutukseen) sentilleen tasan? Entä jos toinen puoliso tienaa selkeästi enemmän kuin toinen ja haluaisi ostaa jotain lapselle; saako hän ostaa vaikka toinen puoliso ei pystyisi 50% ko. hankinnasta maksamaan?
Miten järjestätte ulkomaanmatkat tms.? Lähteekö perheestä vain toinen vanhempi jos toisella ei ole varaa?
Kommentit (128)
Miksi se enemmän tienaava välttämättä haluaisi ostaa kalliin haalarin, jos oikeasti pärjää sillä halvemmalla?
Vai oletteko aina yhtä mieltä kuluista ja hankinnoista? Jos esim. toinen haluaisi ostaa lapselle käytetyn fillarin 70€ / 35€/nenä ja toinen uuden 200€ / 100€/nenä, niin kumpi ostetaan?
minä maksan yksin kaiken lapsiin liittyvän, ja mikäli rahaa jää (kotihoidontuesta), käytän sen omiin menoihini. Mies taas maksaa kaiken muun. Kun tulevaisuudessa menen töihin, niin sitten rahat muuttuu yhteisiksi siinä mielessä, että molemmille jää yhtä paljon käytettävää omiin menoihinsa. Eli koska miehellä on paaaljon suurempi palkka, niin hän maksaa jatkossakin suuremman osuuden.
Olen tällä hetkellä hoitovapaalla, eikä tulot siis todellakaan ole suuret. Itselle en saa ostettua yhtään mitään ja joinakin kuukausina jään miehelle velkaa, kun lapsille on pakko ostaa jotain, eikä minulla ole enää yhtää rahaa jäljellä.
Itselle en saa ostettua yhtään mitään ja joinakin kuukausina jään miehelle velkaa, kun lapsille on pakko ostaa jotain, eikä minulla ole enää yhtää rahaa jäljellä.
Kumpi päättää mitä ostetaan vai ostetaanko aina halvinta? Onko lapset yhteisiä ja oletteko avio- vai avoliitossa?
perustavaraa, eli ei kalleinta muttei sitä halvintakaan, aina kuitenkin tarpeellista.
Olen tällä hetkellä hoitovapaalla, eikä tulot siis todellakaan ole suuret. Itselle en saa ostettua yhtään mitään ja joinakin kuukausina jään miehelle velkaa, kun lapsille on pakko ostaa jotain, eikä minulla ole enää yhtää rahaa jäljellä.
Ihan kauheeta tollanen, mä en voi ymmärtää. MIten sä maksat sen velan, osittainko? kerralla? oletko velkakierteessä?
Kumpi on vaatinut että kulut ovat noin tarkkaan puoliksi? Onko teillä pääsääntöisesti yhtäsuuret tulot?
mies pitää jonkinlaista kirjaa ja alan maksamaan sitten kun palaan töihin, eli syksyllä. Palkkatulot meillä on melko samansuuruiset ja tämä tasajako on ollut aina meillä käytössä.
Miehesi tekee lähes rikoksen vaatiessaan joka sentin jaettavaksi.... Halusitteko kumpikin lapsia?
on molemmilla omat tilit. Mies lyhentää asuntolainaa ja minä maksan laskut ja ostan ruuat sekä muut kulut eli jos lapset tarvitsevat uusia vaatteita yms. Ja tasan yhtä paljon menee kuukaudessa molemmilta rahaa noihin menoihin. Se mitä jää voi käyttää sitten mihin haluaa.
Jos on suurempia ostettavia esim. lapsille pyöriä, huonekaluja, kodinkoneita ne katsotaan sitten yhdessä miten maksetaan. Näin on toiminut jo 15v.
Ala laskuttaa miestäsi seksistä ja lastenhoidosta. Oletko muutenkin noin alistettu suhteessanne. Entä tilanne jos mies jäisi kotiin lapsen kanssa eikä saisi palkkaa, luuletko että suostuisi samaan? En voisi koskaan kuvitella itseäni tuollaiseen suhteeseen. Meillä on molemmat vuorotellen ollut lasten kanssa kotona ja luonnollisesti se maksaa vuorollaan enemmän kumpi hankkii sillä hetkellä enemmän.
Alunperin tälläinen tasajako oli minun ideani, jota nyt vain jatketaan.
Miehesi tekee lähes rikoksen vaatiessaan joka sentin jaettavaksi.... Halusitteko kumpikin lapsia?
Jos lapset on yhteisiä niin en ymmärrä miten voit suostua tuollaiseen.
Menojen hoito on meillä sovittu siten, että minä hoidan kaikki asumiskulut eli tarjoan miehelle ja hänen 1. avioliittonsa hedelmälle ilmaisen asunnon. Mies tarjoaa minulle ruoat ja muutamia muita sovittuja juttuja kuten siivoojan. Hänellä on kuitenkin yrittäjänä niin epätasaiset tulot, että hän jää usen minulle velkaa ruoasta, kun hänellä ei kaupassa olekaan varaa maksaa. Sitten isomman tuloerän tullessa hän maksaa takaisin. Vuoden mittaan on aina saatu tämä tasoittumaan joten stressiä ei tarvitse kummankaan ottaa.
Miehen lapsen kulut hoituvat käytännössä kokonaan lapsilisästä ja elatustuesta, joka tulee kaupungilta. Yhteisiä lapsia meillä ei ole. Lapsella ei ole enää hoitomaksuja eikä hänellä ole kalliita harrastuksia - rahanpuute ei ole tähän syynä, mutta kieltämättä maksupolitiikan kannalta on helpompaa, ettei tarvitse niitäkin rahoja siirrellä.
Ylijäävät rahat kuluvat meillä kummallakin omiin harrastuksiin ja ostoksiin sekä yhteisiin lomiin. Lomamatkojen "kiinteät kulut" maksamme suunnilleen puoliksi, mutta minä kustannan enemmän ruokia yms. perillä. Elintaso meillä on yhteinen, ulospäin näytämme aika keskiluokkaisilta mutta säästämme esim. siinä ettei meillä ole autoa (ei tarvita), kesämökkiä eikä yhteisiä lapsia.
Sinä joka jäät miehelle velkaa, kai teillä elämässä menee kaikki muukin pilkulleen tasan? Molemmat pesee omat vaatteensa, vaihtaa omat lakanansa, hoitaa lapsia, käyttää omaa aikaansa saman verran ostaessaan lapsille vaatteita... Vai veloitatko kenties näistä miestäsi (esim 10 eur/h)
Ei silti jaeta kustannuksia tasan.
Minä äitinä maksan lasten menot. Tosin mies maksaa ruuan silloin kun hän käy sen ostamassa. Minun tilille tulee myös lapsilisät.
Isot hankinnat, kuten pyörät ja vastaavat tarvikkeet maksaa mies.
Minä maksan lasten hoitokulut, vaatteet ja jne. Mies maksaa meidän kaikkien kaikki vakuutukset.
Meillä mies tienaa enemmän ja hän maksaa kaikki asumiskulut, myös yhteisen velkamme korot ja lyhennykset. Hänen palkastaan myös säästetään, siltä varalta, että tulee isompia hankintoja.
Ulkomaanmatkat, jos yksin menee niin itse maksetaan kulut. Jos yhdessä mennään lasten kanssa, niin maksetaan puoliksi. Paikan päällä vuorotellaan ruoka ynm. kuluissa, mutta ei lasketa kumpi tuhlaa enmmän.
Tavallaan siis tulot on yhteisiä , mutta meillä on omat tilit, eikä me tiedetä, kuinka paljon kummallakin on tileillä rahaa.
Mies kyllä viettää lastensa kanssa aikaansa, totta kai! Pyykit pesen minä, mies laittaa ne paikoilleen, mies laittaa ruuan viikonloppuisin, minä arkena. Ostokset tehdään yleensä yhdessä.
Sinä joka jäät miehelle velkaa, kai teillä elämässä menee kaikki muukin pilkulleen tasan? Molemmat pesee omat vaatteensa, vaihtaa omat lakanansa, hoitaa lapsia, käyttää omaa aikaansa saman verran ostaessaan lapsille vaatteita... Vai veloitatko kenties näistä miestäsi (esim 10 eur/h)
Lapsia on yksi minun lapseni ja yksi yhteinen. Oman lapseni menot maksan miltei kaikki, koska saan hänestä lapsilisät ja elatusmaksutkin. Yhteisen lapsen menoja maksamme yhdessä, esimerkiksi haalarit ostaa se jolla tuntuu olevan enemmän rahaa juuri sillä hetkellä.
Mies kyllä viettää lastensa kanssa aikaansa, totta kai! Pyykit pesen minä, mies laittaa ne paikoilleen, mies laittaa ruuan viikonloppuisin, minä arkena. Ostokset tehdään yleensä yhdessä.
Onko toi sun mielestä reilua? vai harmittaako kun teillä on tollainen systeemi?
että töissä oleva laittaa yhteiselle tilille tietyn summan kuukaudessa rahaa, ja jos se loppuu, niin sitten enemmän. Sieltä maksetaan yhteiset ruokaostokset, laskut, lasten kulut, matkustelu jne. Kun ollaan molemmat töissä, laitetaan molemmat tietty summa kuukaudessa yhteiselle tilille. Eli meillä on omat tilit, mutta se joka sillä hetkellä tienaa enemmän, pitää huolta siitä, että yhteisellä tilillä riittää rahaa. Lisäksi meillä on yhteisiä säästöjä (häälahjarahoja), joita käytetään 'ekstraan', kuten matkusteluun. Ja sen lisäksi molemmilla on omia säästöjä siltä ajalta, kun olimme molemmat töissä, asuimme kaksiossa eikä ollut lapsia. Yhdessä päätetään, mitä yhteisistä säästöistä ja yhteiseltä tililtä ostetaan (tietysti päivittäiset kysymättä, mutta esim. lapsenistuimen pyörään valitsimme yhdessä) ja omia saa käyttää kumpikin miten haluaa. Meillä ei olla koskaan riidelty rahasta ja tämä systeemi sopii molemmille. Itse asiassa meillä ei koskaan ole edes ollut hirveän tiukkaa, tienataan molemmat n. 2500 e / kk, paitsi minä nyt kotona. Pienet asumiskustannukset meillä on suurin syy siihen.