Verenvuoto alkuraskaudessa :(
Olen raskaana rv 6+6 ja vuodan verta. En yhtä paljon kuin kuukautisten aikaan, mutta sen verran kuitenkin että sidettä saa pitää. Tätä on kestänyt nyt reilun vuorokauden. Ei ole kipuja, mutta muuten hyvin menkkamainen olo. Pelottaa aivan sairaasti. Terveyskeskuksessa eivät suostu tutkimaan ennen kuin on rajummat oireet. Joudunko siis elämään tässä pelossa ja ahdistuksessa ties kuinka kauan? Olen yksin kotona ja tuntuu että pää hajoaa pian.
Kommentit (84)
sit kerralla enemmän. Lääkäristä sain lääkkeet, jotka auttavat kokonaan tyhjentymisen. Kivut tulivat vasta perästä...siihen sain myös lääkkeitä. Tsemppiä edelleen!
että me ollaan vaan lietsottu sun pelkoa ja sen takia sulle alkaa niitä oireita tulemaan enemmän.
-2
Äitipolin päivystys voi teillä olla erikseen, mutta tod näk siellä on minimiehitys yöllä ja sitten se tosihätätapaus odottaa siis JOS sinulla on keskenmeno niin mitään ei voi tehdä..
Toisaalta sulla voi olla kohdunulkoinen raskaus ja silloin SINÄ olet se hätätapaus. Noi kivut viittaa hiukan tähän suuntaan..
Enpä tajunnut tuota että iltaisin/öisin siellä on vielä enemmän ruuhkaa... Aivot lyö näköjään vähän tyhjää. Mutta entä jos äitiyspoli on erikseen kuin tavallinen päivystys niin ei kai siellä välttämättä ole tähän aikaan yhtä paljon kiireellisiä tapauksia?
Keksittyjen oireiden kanssa en sinne todellakaan olisi menossa. Vuotoni on nyt tunnin aikana ollut hieman runsaampaa ja koostumukseltaan erilaista kuin aiemmin. Lisäksi minulla on lievää alaselkäsärkyä. Olo tuntuu muutenkin hieman pahoinvoivalta, mutta se voi kyllä johtua ihan vaan tästä stressistä ja pelosta sekä liiasta itkemisestä..
Uskoisin kyllä, että jos sinne nyt soittaisin niin käskisivät seuraamaan aamuun asti... Eli ehkä en sitten mene. Turhaa se vaan on kotonakaan yksin olla, kun on ihan varmaa että nukkumaan en kuitenkaan pysty.
-ap
Ei ole ketään kaveria jota voisin pyytää. Ei olla vielä kerrottu raskaudesta juurikaan kellekään. Enkä tällaisissa tunnelmissa haluaisikaan kertoa. :(
Enpä tiedä tuosta pelon lietsomisesta.. Tuskin se voi niin suoranaisesti vaikuttaa vuodon määrään ainakaan. Ja ihan itsekin kyllä tätä hysteeria kehitän... hah.
En kyllä oikeasti tiedä mitä teen koko yön.. pyörin varmasti sängyssä ja ravaan vessassa. Jes. :(
-ap
vaikuttaa että alat tuntea alaselässä kipuja ja vatsa tuntuu oudolta ja on huono olo muutenkin.
mulla ainakin raskaana kävi niin ettäoli jotain kipuja vatsassa ja yhtäkkiä ne kivut oli mun mielestä niin tosi kovia kun aloin miettiä mitä voikaan tapahtua. sitten kävin lääkärissä ja ultrassa, joissa ei löydetty mitään poikkeavaa. illan mittaa ne kivut sitten hävisivät.... eli oli varmaan oman paniikin takia ne kivut tosi kovia.
Mulla on ollut kaksi keskenmenoa, molemmat todettu n. viikolla 9. Ekassa tuli ruskeeta tuhruvuotoa n. viikosta 7 alkaen ja se muuttui pikkuhiljaa punaisemmaksi, muttei kuitenkaan ihan vereksi. Lopulta alkoi tulla kramppimaisia kipuja (=supistuksia), muttei km ollut vieläkään käynnissä. Sairaalasta sanottiin, että jos vuoto muuttuu rajuksi tai kivut niin koviksi ettei pärjää, silloin sairaalaan. No, kävin sitten yksityisellä ultrassa ja siellä keskeytynyt km todettiin ja se hoidettiin sitten naistentautien polilla. Toka km alkoi kans tuhruvuodolla ja sitä kesti pari päivää, kunnes heräsin yöllä kauheesiin kipuihin ja runsaaseen vuotoon. Vuotoa tuli siis ihan älyttömästi, meinasin lähteä päivystykseen aamulla bussilla, kun kivut vähän rauhottu, mutta käännyin pihalta takasin, kun piti mennä läpimärkä side vaihtamaan. Nyt jälleen raskaana ja viikkoja jo 14, eikä minkäänlaista vuotoa ole ollut.
Toivotaan, ettei sinulla ole keskenmenoa, mutta minulla vuoto alkuraskaudessa on sitä merkinnyt.
Soitin sinne äitipolin/synnärin päivystykseen ja tällä kertaa siellä vastas kyllä tosi mukava hoitaja. Sanoi, että voi viitata keskenmenoon tai sitten voi olla ihan normaalia alkuraskauden verenvuotoa, sitä samaa siis mitä aiemminkin sanoivat. Tosin eipähän hän tässä vaiheessa enempää voisikaan tietää, että ei sillä. Pyysi odottamaan aamuun asti, jos tilanne pysyy samana. Sitten voin mennä päivystykseen tutkituttamaan tilanteen, ultraavat kai jopa (!). Mutta jos yön aikana alkaa tulla enempi kipuja niin sitten voin mennä jo sillon.
Eli aamulla sitten viimeistään tiedän ehkä enemmän. Toivottavasti. Kun vaan selviäisin tästä yöstä menettämättä järkeäni... Laitan miehelle viestiä että kiirehtisi sitten kotiin.
Hoh, jospa vaikka yrittäisin katsoa jotain elokuvaa tms. että saisi ajatukset edes vähän muualle. On kyllä ollut harvinaisen paska pääsiäinen. :(
Kiitos vielä kaikille avusta. Ihana huomata miten ihmiset jaksavat auttaa tuntematontakin ihmistä.
-ap
Sitten kirja käteen ja lue tai katso telkkaa/videota vaikka koko yö. Turha mennä sänkyyn pyörimään, sulla pyörii ajatuksen nyt tässä. Keksi jotain puuhaa, joo ei ole helppoa, mutta yritä.
Ja käy vessassa vain kahden tunnin välein.
Ei ole ketään kaveria jota voisin pyytää. Ei olla vielä kerrottu raskaudesta juurikaan kellekään. Enkä tällaisissa tunnelmissa haluaisikaan kertoa. :(
Enpä tiedä tuosta pelon lietsomisesta.. Tuskin se voi niin suoranaisesti vaikuttaa vuodon määrään ainakaan. Ja ihan itsekin kyllä tätä hysteeria kehitän... hah.
En kyllä oikeasti tiedä mitä teen koko yön.. pyörin varmasti sängyssä ja ravaan vessassa. Jes. :(
-ap
lääkäriin jos siltä tuntuu, ei ne ovelta käännytä. Onko kyseessä eka raskautesi? Voimia!
vaikuttaa että alat tuntea alaselässä kipuja ja vatsa tuntuu oudolta ja on huono olo muutenkin.
mulla ainakin raskaana kävi niin ettäoli jotain kipuja vatsassa ja yhtäkkiä ne kivut oli mun mielestä niin tosi kovia kun aloin miettiä mitä voikaan tapahtua. sitten kävin lääkärissä ja ultrassa, joissa ei löydetty mitään poikkeavaa. illan mittaa ne kivut sitten hävisivät.... eli oli varmaan oman paniikin takia ne kivut tosi kovia.
Niin kyllähän se pelon lietsominen voi hyvinkin tuolla lailla vaikuttaa.. Pakko kyllä myöntää, etten ollut näin huolissani vielä ennen kuin tulin tänään nettiin lukemaan asiasta ja sitten kirjoittelemaan tänne.. Toisaalta taas odotin vuodon jo pian loppuvan (kun ajattelin että ehkä se johtui niistä yhdynnöistä, kuivat limakalvot yms), mutta kauhukseni sainkin huomata että se vaan yltyy iltaa kohti... Minullakin oli vielä raskautta yrittäessä tapana keksiä kaikenlaisia raskausoireita, jotka kumma kyllä hävisivät heti kun tein negatiivisen raskaustestin.. Ihmisen mieli on kummallinen. Ja tieto lisää tuskaa.
En kyllä kestä jos tämä nyt menee kesken. Vuosi yritettiin tätä ennen kuin vihdoin tärppäs. Johan tässä saikin pari viikkoa olla onnellinen. :( Olen aika huono kohtaamaan surua ja pettymyksiä, joten en todellakaan tiedä miten tässä sitten käy jos tämä tosiaan on keskenmeno. Tuntuu, että jo tuo yrittämiseen liittyvien epäonnistumisten aiheuttama tuska oli lähes liikaa niin entäs sitten tämä.. Noh, pakko kai sen elämän on jossain vaiheessa opettaa. :/
Joku kysyi onko mieheni kotona niin eipä ole... Sehän tässä niin kamalaa onkin. On kyllä tulossa aamulla kotiin.
-ap
lääkäriin jos siltä tuntuu, ei ne ovelta käännytä. Onko kyseessä eka raskautesi? Voimia!
Tuli kyllä hieman parempi mieli jo, kun soitin. Ehkäpä tämä tästä... Ensimmäinen raskaus kyllä juu.. Siksi kaikki tämä paniikkikin kun ei ole mitään aiempia kokemuksia. Kiitos sinullekin.
-ap
Hyvä, että soitit ja sait selkeämmät ohjeet ja juuri nyt tähän muuttuneeseen tilanteeseen. Toki jos tilanne on paha ja sinusta tuntuu, että haluat lähteä niin menet heti etkä siitä tunne huonoa omaatuntoa. Keksityllä oireella tarkoitin lähinnä sitä, kun täällä joku neuvoi liioittelemaan kipua (ja joku antoi ohjeita miten niitä keksittyjä kovia kipuja kannattaa kuvailla), en sitä ettetkö sinäkin voisi olla se hätätapaus.
Toivottavasti kaikki menee hyvin ja ainakin saat nopeasti selvyyden asiaan. Yritä nyt levätä. Pidän peukkuja! Kyllä sinä selviät!
42
Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä... Ajattelin nyt mennä katsomaan jotain elokuvaa ja syön iltapalaa. Sinne lääkäriin kun kuulemma pitää mennä tyhjällä vatsalla aamulla. Toivottavasti saisin kuitenkin vähän nukuttua edes. Yleensä kyllä itkeminen vie multa sen verran voimia että nukahdan helposti.. Toivottavasti se vaikuttaisi nytkin hieman.
Miehelle pistin vähän vihaistakin viestiä, kun ei ole täällä tukemassa... Harmittaa sekin, mutta on kai mulla syytäkin olla sekaisin..
42, juu ymmärsin pointtisi kyllä enkä ottanut nokkiini. :) Minustakin tuntuisi vähän väärältä liioitella oireita, vaikka toisaalta ymmärrän senkin jos ihminen on epätoivoinen ja tuntee ettei muuten saa apua.. Mutta kukin tavallaan, minä yritän nyt kuitenkin ajatella järkevästi.. ainakin vielä toistaiseksi. Kiitos tsempityksestäsi.
Hyvät yöt kaikille. Voin ilmoitella sitten miten käy, jos jaksan ja jos jotain vielä kiinnostaa...
-ap
meni eka kesken rv 9+jotain, alko edellisenä iltana tiputtelulla, sit olin päivän normaalisti töissä, mitä nyt aamulla soitin päivystykseen ja kyselin miten normaalia se on. Sanottiin, että vähäinen vuoto on ok, jos tuun kipeeks tai vuoto lisääntyy, lääkäriin. No tulin sit kipeeks, soitin päivystykseen. Hoitaja jonka kans juttelin oli sitä mieltä, että kipukin kuuluu alkuraskauteen. No menin sit nukkumaan ja suihkuun ja sit tuli tulva. Soitin päivystykseen, että nyt vuoto on jo tosi runsasta, tulen. Hoitaja sanoi, että no tuu sit mielenrauhas vuoksi. Meinasin sit äitipolilta viedä sen roskapussin, jossa se pieni oli hoitajalle ja sanoa, että tässä mun mielenrauha, ole hyvä.... Kivut tuli vasta parin päivän päästä oikein kunnolla.
Toinen raskaus alko, vkoja 6. Olin töissä, ku vuoto alko. Paniikki oli, kuten kuvitella saattaa, mieletön. Ja turha. mulla tuli kolmet valemenkat tasan 4vkon välein ja vkolla 41+5 synty sit ihana, terve poika. Kolmannelta ei sit tullu enää mitään vuotoja raskausaikana, vaikka niihin olin varautunut. Ja tämä neljäskin raskaus on ollut vuodoton.
Eli kuulostele oloa. Mutta älä heittäänny hysteeriseks. Kuten sanottua, jos se menee, se menee. Ja siitä selviää. Eikä se tarkoita, että seuraavalla kertaa kävis samoin. Sattuuhan se, sieluun, mutta ainakaan itellä ei oo enää kuin pikkuisen haikea muisto siitä kokemuksesta. Hätäännys tosin oli ihan totta. Neuvolan ohjeiden mukaan tein vaan uuden raskaustestin seuraavalla viikolla ja ku se oli selkeästi positiivinen, odottelin sitä alkuraskauden ultraa isommin miettimättä... Onneks sit liikkeet tunsin jo 11vkolla, ni ei sit enää tarvinnu panikoida vuotoa..
Jaksele!
Ensimmäisessä juurikin sellaista tuhruvuotoa niinä päivinä kuin ois normaalisti ollut menkat. Loppui joskus vk10 tienoilla ja terve tyttö syntyi viikon yliaikaisena.
Toisessa raskaudessa tuli ihan tumman ruskeaa vuotoa... en tajunnut, että siinä vaiheessa olis ehkä pitänyt hälytyskellot soida... kohdunulkoinenhan se oli ja meinasi päättyä todella huonosti munatorven revetessä.
Kolmannessa raskaudessa vuoti kans JA KUNNOLLA, aivan kirkasta verta ja enemmän kuin menkkojen aikaan. Olin TÄYSIN varma keskenmenosta ja polilla ultrasivatkin, ehkä juuri siksi kun oli tuo kohdunulkoinen taustalla. Ultrassa näkyi pienenpieni kirppu sykkeen kanssa... ja suurensuuri (siltä se vaikutti) hematooma. Vuotoa jatkui useita viikkoja ja kävin useammassa kontrollissa, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin... terve tyttö syntyi ja yliaikaiseksi mentiin taas:)
Itse en todelakaan tiennyt ennen omaa kokemustani että raskaudessa voi olla todella runsastakin kunnon vuotoa ja silti kaikki olla ok.
Voimia sulle!!!
Kävin tk:n päivystyksessä, mutta en päässyt ultraan. :( Lääkäri teki gynekologisen tutkimuksen ja totesti että kyllä täältä jotain verensekaista vuotoa tulee. No aijaa. Soitti sitten äitiyspolin puolelle ja sieltä sanottiin, etten ole "tarpeeksi kiireellinen". Oireet on pysyny lähes samana, vuoto jatkuu mutta kipuja ei ole juurikaan. Sellaista outoa jomotusta vaan vatsassa ja alaselkä vähän kipeä/jumissa. Aamulla suihkussa tuntui että vuotoa olisi tullut paljonkin, mutta en sitten tiedä kun olin juuri noussut sängystä... Lääkäri laski kohdunulkoisen pois epäilyistä, koska siihen kuulemma liittyisi voimakas kipu. Tämä voi nyt siis olla edelleen sitä alkuraskauden verenvuotoa tai sitten keskenmeno. Ei mitään tietoa, että kumpi...
Hukkareissu tuli siis tehtyä. Harmittaa todella paljon, etten päässyt sinne ultraan. Yritin kyllä sanoa, että minulle "luvattiin" sitä ultraa eilen, mutta ymmärrän toki että nyt siellä oli eri ihminen joka teki päätöksen omilla perusteluillaan. Voin kuulemma käydä siellä äitiyspolilla ultrassa myöhemmin tällä viikolla virka-aikana, jos vuoto jatkuu. Todellakin menen.
Olo on edelleen yhtä tuskaisen epätietoinen. Ahdistaa niin paljon, kun ei yhtään tiedä mitä on meneillään. Miten tässä muka pitäisi pystyä vaan olemaan ja odottamaan? Ja huomenna pitäisi mennä töihin, iloisesti hymyilemään asiakaspalveluhommiin... Hienoa. Voinko jäädä sairauslomalle tällaisella perusteella? Tuskin...
Kysyisin vielä teiltä, joilla verenvuoto merkitsi keskenmenoa: miten nopeasti se keskenmeno siitä kehittyi? Voiko tätä niukahkoa vuotoa jatkua siis kauankin, ennen kuin kivut alkavat? Mietin vain että miten pitkä piina tässä on edessä.... :(
-ap
Sitten alkoi tulla enemmän "tippoja" pönttöön. Menin lääkäriin ja sit alkoi vuotaa enemmän...ei tainnut olla edes sidettä. Vessaan lorahti sitten enemmän ja ultra tehtiin sen perään. Se oli mennyt se...Sitten vuoto oli sellaista kuukautisvuodon tapaista tyhjennysvuotoa noin viikon verran.
Sellainen menkkamainen kipu, mut toisaalta siinä vaiheessa olin jo saanut lääkkeitä, että kohtu supistelee ja tyhjenee kokonaan. Kivut tuli ehkä siitä...en tiedä. Henkiset kivut oli helvetilliset...
Kiitos vastauksista 68. Ikävää, että olet joutunut kokemaan keskenmenon. Tämä minun tilanteeni kyllä kuulostaa kovin samanlaiselta... :'(
Miten oikeasti uskallan mennä huomenna töihin, jos siellä alkaakin kovat kivut tai kamala vuoto? Olen vielä sellaisessa työssä, että sieltä ei ihan niin vain lähdetä kesken päivän pois. Voisinpa vaan jäädä kotiin suremaan...
-ap
Enpä tajunnut tuota että iltaisin/öisin siellä on vielä enemmän ruuhkaa... Aivot lyö näköjään vähän tyhjää. Mutta entä jos äitiyspoli on erikseen kuin tavallinen päivystys niin ei kai siellä välttämättä ole tähän aikaan yhtä paljon kiireellisiä tapauksia?
Keksittyjen oireiden kanssa en sinne todellakaan olisi menossa. Vuotoni on nyt tunnin aikana ollut hieman runsaampaa ja koostumukseltaan erilaista kuin aiemmin. Lisäksi minulla on lievää alaselkäsärkyä. Olo tuntuu muutenkin hieman pahoinvoivalta, mutta se voi kyllä johtua ihan vaan tästä stressistä ja pelosta sekä liiasta itkemisestä..
Uskoisin kyllä, että jos sinne nyt soittaisin niin käskisivät seuraamaan aamuun asti... Eli ehkä en sitten mene. Turhaa se vaan on kotonakaan yksin olla, kun on ihan varmaa että nukkumaan en kuitenkaan pysty.
-ap