Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin Nyt-liitteen juttu "Karjala on meidän"

Vierailija
10.07.2009 |

"Toimittaja Sanna Kangasniemi matkusti menetettyyn Karjalaan etsimään isomumminsa kotia. Ja itseään."



Kiitos Sanna! Aamulla luin jutun kahvikupin ääressä syvästi liikuttuneena. Minulle erittäin läheinen äidinisä oli Karjalan maalaiskunnasta kotoisin.



Itse myös kolmikymppisenä samaistuin nuoren toimittajan juttuun. Karjalaisuus meissä kolmekymppisissä elää jännittävällä tavalla. Emme ole itse eläneet Karjalassa, mutta juuriamme on siellä. Isovanhempamme ovat siirtäneet meidän vanhempiin ja meihin lapsenlapsiin paljon tiedostamattomia arvoja ja tunteita.



Osa identiteetistämme on karjalaista. Vertaisin sitä adoptiolapsiin, jotka jossain vaiheessa haluavat etsiä biologisia vanhempiaan tavalla tai toisella, jotta voivat eheyttää omaa identiteettipalapeliään.



Karjala on ollut meidän sukupolvelle varsin vaiettu teema, ei siitä meilläkään puhuttu liikaa. Sodan kokemuksista pappani vaikeni myös. Muistan tosin pienenä tyttönä hänen sylissään istuessani kyselleeni hänen käsiensä arpien alkuperää. Hän totesi vain niiden tulleen kranaatinsirpaleista. Toinen muisto on, kun pappani kertoi, että eräänä päivänä töistä tullessaan hän näki Karjalassa olevan kotinsa pommien jäljiltä vain palaneena rauniona.



Olen nyt kolmekymppisenä kysellyt asiasta enemmän äidiltäni. Ei hänkään osaa paljon kertoa, mutta hän osaa kertoa vaikenemisen kulttuurista ja siitä miten hän oman lapsuutensa sotien jälkeisenä suurena sukupolvena koki. Vaikuttaisikin siltä, että sodan traumoja on ilmeisesti siirtynyt tarinoita enemmän jälkisukupolville.



Oli hienoaa ja vapauttavaakin lukea samanlaisista tunteista ja ajatuksista, havaita että meitä on muitakin, joita Karjala yhä tänä päivänä koskettaa. Karjalaa ei ole unohdettu, vaikka siellä Suomen aikana eläneiden rivit ovat jo harvat ja harvenevat päivä päivältä.



Toivottavasti jutun myötä keskustelu Karjalasta viriäisi, erityisesti meidän nuorten kolmekymppisten sukupolvessa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aihekaan ei oikein koskettanut. Karjala voitaisiin minun puolesta jo unohtaa.

Vierailija
2/17 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo unohtaa haikailun menetetyn Karjalan perään.



Ensinnäkin Venäjä ei sitä ilman konfliktia anna. Toiseksikin sen kunnostaminen maksaisi miljardeja, ei Suomella ole siihen varaa. Kolmanneksi, kuinka moni sinne oikeasti muuttaisi? Luulen että väkimäärä jäisi tuhansiin, ei edes sataa tuhatta ihmistä sinne saataisi.



Omat isoäitini ja isoisoäitini ovat syntyneet luovutetun Karjalan alueella, joten en puhu täysin ulkopuolisena.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tykkäsin, jot juttu ois voint olla vähä ilosempikii. Karjalaiseha sie tunnista siit, jot häl ei huoli ja murhe pain rinnas!



Mutta meillä ei vanhempien kanssa aiheesta puhuttu, isovanhemmilta tieto ja muistot siirtyivät suoraan lapsenlapsille. Isoäiti osasi jopa itkuvirsiä, ainakin imitoida. Mutta niistä ei saanut puhua kodin ulkopuolella siihen aikaan.



Kantasuomen rasisti kun syrjivät, paheksuivat, juorusivat ja hakkasivat siirtokarjalaisista perinteet piiloon.



Kiitti vitusti.

Vierailija
4/17 |
10.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meitä on muitakin. Emme pidä kovaa ääntä, mutta se ei tarkoita ettei Karjala eläisi meissä vieläkin. Vaikka venäläiset veivät ja varastivat meidän omaisuudemme ja maat, karjat, Suomen vilja-aitan, Viipurin kukoistavan sivistyksen, Laatokan suuret rannat, tuhosivat ja jättivät maan retuperälle. Vaikka olimme omassa kotimaassamme pakolaisia ja kohtelu oli usein sen mukaista. Maallinen mammona ja perintömme on ehkä viety iäksi, mutta henkistä perintöä ei kukaan voi viedä. Harmi että häpeää ja hiljaista kärsimystä on ollut aivan liian paljon, toivon että nykysukupolvi pääsee tästä negatiivisesta painolastista vihdoin eroon.

Vierailija
5/17 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkään tuli että soi. Ja hyvä niin.

Vierailija
6/17 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryssittely alkoi sitä paitsi heti evakkotaipaleen alussa. Lapsia haukuttiin Pohjanmaalla ryssiksi. Toisaalta toisenlaisiakin tarinoita on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/17 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei tarkoita, että haikailisin "isieni maita" takaisin, vaikka toisaalta se tuntuisikin tunnetasolla ihan hienolta asialta. Sen sijaan kiinostukseni karjalaisuuteen näkyy ehkä parhaiten kiinostuksena karjalan kielen eri murteisiin ja kielen äännehistoriaan =)

Vierailija
8/17 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettiä että jos meidät ajettaisiin omilta kotikonnuiltamme veke. Tosin eihän se ihan sama ole, koska Karjalssa kaikki oli vihreämpää, talvet talvia ja kesät kesiä (mummoni sanoin)



Oli silti ihana fiilis käydä mummoni ja ukkini vihkikirkossa, vaikka sekin oli kupolia myöden ryövätty (luulivat kullaksi), sen järven rannalla jossa mummoni tapasi uida, nähdä ne navetan kivijalat (joka oli seuduin modernein navetta, koska oli ensimmäiset lehmien juotto-altaat jne)



jne jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/17 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoisääni en ehtinyt tavata, mutta isoäitini, äitini ja tädit ja enot kertoivat ja kertovat vieläkin paljon tarinoita kotoakarjalasta ja sota-ajan tapahtumista.



En tunnista tuota vaikenemiskultturia omassa suvussa lainkaan, johtuuko isosta laumasta vahvoja naisia ( äiti ja 4 tätiä), jotka naivat miehen täältä kantasuomesta pitäen kuitenkin toisen jalan karjalaisuudessa.



Olemme koko ison suvun voimin käyneet usein erilaisilla kokoonpanoilla katselemassa niitä karjalan juuria.



Vaikka sinne jäi kilometrejä hienoa hiekkarantaa kartanot ja myllyt ja sahat, ei kukaan varmasti oikeasti halua ilmeisesti ydinjätteiden saastuttamia maita takaisin.



Bytheway saha jäi eteisen naulaan, kahvimylly keittiön pöydälle ja kartano oli mökin edessä eli piha, hiekkarannalla ei ennen sotia ollut mitään arvoa ja sen isoisä joutui ottamaan perinnön jaossa samalla kun soutuveneen, kuinka pitkälti sitä rantaa oikeasti oli, ei kukaan tiedä.

Vierailija
10/17 |
12.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini oli pieni tyttö, tulivat evakkoon Karjalasta. Liekö oma lapsuus vai mikä lie vaikutti siihen, että hakkasi ja alisti meitä lapsia. Piti 7 lasta tehdä, joita ei kuitenkaan sietänyt jaloissaan. Huonot muistot jäi äidistä ja Karjalasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/17 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkimuksia Karjalan siirtolaisuudesta. Sieltähän lähti yli 400 000 evakkoa, osa vielä kahteen kertaan. Kokemukset vaihtelevat suuresti.

Vierailija
12/17 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

isoisääni en ehtinyt tavata, mutta isoäitini, äitini ja tädit ja enot kertoivat ja kertovat vieläkin paljon tarinoita kotoakarjalasta ja sota-ajan tapahtumista. En tunnista tuota vaikenemiskultturia omassa suvussa lainkaan, johtuuko isosta laumasta vahvoja naisia ( äiti ja 4 tätiä), jotka naivat miehen täältä kantasuomesta pitäen kuitenkin toisen jalan karjalaisuudessa. Olemme koko ison suvun voimin käyneet usein erilaisilla kokoonpanoilla katselemassa niitä karjalan juuria. Vaikka sinne jäi kilometrejä hienoa hiekkarantaa kartanot ja myllyt ja sahat, ei kukaan varmasti oikeasti halua ilmeisesti ydinjätteiden saastuttamia maita takaisin. Bytheway saha jäi eteisen naulaan, kahvimylly keittiön pöydälle ja kartano oli mökin edessä eli piha, hiekkarannalla ei ennen sotia ollut mitään arvoa ja sen isoisä joutui ottamaan perinnön jaossa samalla kun soutuveneen, kuinka pitkälti sitä rantaa oikeasti oli, ei kukaan tiedä.

Nytin juttu oli aika heppoinen. Samoilta seuduilta sukua kotoisin, enkä saanut jutusta oikein mitään irti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/17 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kaikki geenit Karjalan evakkojen ja ristiriitaiset mietteet siitä. Tavallaan ylpeä, kaivelen sukupuita, olen käynyt isovanhempani kanssa katsomassa "kotikontuja" ym.



Toisaalta kuitenkin omassa elämässä näkee, että ei karjalasta vain iloista väkeä tullut. Traumaa jos jonkinlaista. Vertaukseksi puu, jossa se pikku taimena on ollut ne evakkoisovanhemmat jotka vaurioituivat kaikesta sodasta ja jonka vuoksi taimen kasvu lähti pieleen ja vaikka runko ja latvus tervettä tavallaan onkin, niin sille ei voi mitään, että (suku)puu kenottaa vinossa kuin pisan torni. you know what I mean?



Karjalaisuus on kuitenkin asia, joka meikäläisen päältä jäyhän Varsinais-Suomalaisen sisällä kaivaa ja josta se välillä pulpahtaa pintaan.



Mutta ikinä ikinä ei unohdu se, että sukumottona on että "hymyillä pittää, vaikka syän märkänis."

Vierailija
14/17 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

selvittäkääpä sellainen asia, että onko 70-luvulla vapaan kasvatuksen aloittaneet enempi karjalaistaustaisia.

Vaikka juureni ovat karjalasta, tiedän, että siinä kulttuurissa oli kova kasvatuskuri. Mahtoiko vaikuttaa siihen, että lapsensa eivät halunneet olla kuten evakkovanhempansa?



Asia kaksi: onko tutkittu sellaista, että käytettiinkö ennen lasten kurittamista jonkunlaisena mielenterveyslääkkeenä? Siis näitä tapauksia kun lapset on saaneet kovasti selkään omenan varastamisesta tai lätäkköleikeistä, niin onko siinä vaan purettu oma paha olo ruumiillisen kurituksen kautta, kun on voitu toinen alistaa henkisesti ja fyysisesti? Löytyykö jotain tilastoyhtälöä henkisen pahoinvoinnin lisääntymisen ja ruumiillisen kurituksen vähentymisen väliltä? Onko asiaa tutkittu?



Hyviä tutkimusaiheita työttömille tohtorinaisille! Hakekaan kulttuurirahastoltakin tutkimusapurahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/17 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun karjalaisia ei kaikkialla katsottu niin hyvällä.



Omat isoisovanhempani joutuivat luovuttamaan kolmasosan maistaan siirtokarjalaisille, siinä meni mm. kovalla työllä metsästä raivattuja peltoja, kalavesiä ym. Siinä meni nuorimman pojan (isoisäni) perintöosuus.

Yleensä pyrittiin kyllä antamaan valtion maita tai kunnan omistamia maita mutta kaikissa kunnissa ei sellaisia ollut ja niinpä otetiin yksityisiltä. Kyllä sitä katkeruutta jäi.

Monesti myös kävi niin, että ne uudet maat olivat laajempia ja tuottoisempia kuin Karjalaan jääneet. Tämä on nykytutkimuksissa todettu moneen kertaan. Evakoksi joutuminen tarkoitti monelle tulotason ja omaisuuden määrän kasvua.

Poikkeuksen tekevät tietysti palkolliset ym., jotka eivät mitään maita Karjalassa omistaneet, he eivät saaneet maaomaisuuksia.



Niinpä jos mietitään, että ne vanhat maat pitäisi saada Karjalasta takaisin niin tarkoittaisiko se sitä, että myös ne kompensaatiomaat palautettaisiin alkuperäisille omistajille? Ainakin mulle kelpaisi jos evakoille luovutetut upeat rantatontit palautuisivat takaisin sukuun.

Vierailija
16/17 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että joku voi olla kateellinen evakoille!



Ei kun joo, tämän on pakko olla provo.

Vierailija
17/17 |
13.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaate oli että vähemmän maata annetaan kuin oli Karjalassa. Ne jotka omisti paljon, menetti suhteessa enemmän. Joillakin tulotaso pysyi samana. Karjala oli Suomen vilja-aitta, todella tuottoisaa maata, jota oli viljelty satoja vuosia. Sieltä tuli merkittävä osa Suomen viljasadosta. Karjalaiset oli myös ahkeraa, työteliästä väkeä, joten ehkä saivat pellot tuottamaan paremmin, joka on sitten hiertänyt kantasuomalaisten mieltä.

Osa allaolevan viestin väitteistä kuulostaa propagandalta.

kun karjalaisia ei kaikkialla katsottu niin hyvällä. Omat isoisovanhempani joutuivat luovuttamaan kolmasosan maistaan siirtokarjalaisille, siinä meni mm. kovalla työllä metsästä raivattuja peltoja, kalavesiä ym. Siinä meni nuorimman pojan (isoisäni) perintöosuus. Yleensä pyrittiin kyllä antamaan valtion maita tai kunnan omistamia maita mutta kaikissa kunnissa ei sellaisia ollut ja niinpä otetiin yksityisiltä. Kyllä sitä katkeruutta jäi. Monesti myös kävi niin, että ne uudet maat olivat laajempia ja tuottoisempia kuin Karjalaan jääneet. Tämä on nykytutkimuksissa todettu moneen kertaan. Evakoksi joutuminen tarkoitti monelle tulotason ja omaisuuden määrän kasvua. Poikkeuksen tekevät tietysti palkolliset ym., jotka eivät mitään maita Karjalassa omistaneet, he eivät saaneet maaomaisuuksia. Niinpä jos mietitään, että ne vanhat maat pitäisi saada Karjalasta takaisin niin tarkoittaisiko se sitä, että myös ne kompensaatiomaat palautettaisiin alkuperäisille omistajille? Ainakin mulle kelpaisi jos evakoille luovutetut upeat rantatontit palautuisivat takaisin sukuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä