Verenvuoto alkuraskaudessa :(
Olen raskaana rv 6+6 ja vuodan verta. En yhtä paljon kuin kuukautisten aikaan, mutta sen verran kuitenkin että sidettä saa pitää. Tätä on kestänyt nyt reilun vuorokauden. Ei ole kipuja, mutta muuten hyvin menkkamainen olo. Pelottaa aivan sairaasti. Terveyskeskuksessa eivät suostu tutkimaan ennen kuin on rajummat oireet. Joudunko siis elämään tässä pelossa ja ahdistuksessa ties kuinka kauan? Olen yksin kotona ja tuntuu että pää hajoaa pian.
Kommentit (84)
alkuraskauden km-epäilyssä. Ultraaminen ei mitään pelasta, keskenmenolle ei ole mitään tehtävissä. Siksi alkuraskauden km tapauksissa ei tosiaan tarvitse päivystykseen mennä. Valitettavaa on, että kunnallisella puolella ei kertakaikkiaan ole varoja hoitaa raskaana olevien hermoja ultraamalla. Keskenmenot ovat kuitenkin aika tavallisia. Jos kaikki menisivät ja teeskentelisivät kipuja ym. niin oikeasti kiireellistä hoitoa tarvitsevien hoito viivästyisi.
Ei pahalla, mutta näin asia vain on. Koita saada joku kaveri seuraksi ja soita miehelle ja pura pahaa oloasi. Tiistaina sitten ultraan yksityiselle.
No enpä tiedä, kun soitin sinne tk:n päivystykseen niin puhelu ilmeisesti yhdistettiin juuri sinne äitiyspolin puolelle ja kovin vastahakoiselta se hoitaja kuulosti kun kysyin ultrauksen mahdollisuudesta.. Kehotti menemään yksityiselle jos huolestuttaa! Tässä kaupungissa on siis näin hyvä tämä raskaudenaikainen seuranta.. Muutenkaan täällä ei tarjota np- eikä rakenneultraa. :(
Alan kyllä nyt itsekin kallistua siihen suuntaan että menisin huomenna "väkisin" sinne päivystykseen. Mutta kehtaanko liioitella vuodon määrää tai teeskennellä kipuja? Eikö ne sen vuodon vähyyden muka sitten huomaa?
Vuotoa ei siis ole tullut paljoa, vaikka sitä on kestänyt jo yli vuorokauden. Tilanne on nyt pysynyt tasaisena koko ajan niin ehkä jaksan vielä yön yli... Harmittaa vaan kun mieskään ei ole kotona lohduttamassa. :'(
-ap
Vuodon määränhän näkee sisätutkimuksesta
Ainoat oireet olivat kovat kivut, ei siis pisaraakaan verta. Soitin päivystykseen ja neuvoivat tulemaan varmuuden vuoksi.
Ei missään kunnassa ultrata päivystyksessä alkuraskauden km-epäilyssä. Ultraaminen ei mitään pelasta, keskenmenolle ei ole mitään tehtävissä. Siksi alkuraskauden km tapauksissa ei tosiaan tarvitse päivystykseen mennä. Valitettavaa on, että kunnallisella puolella ei kertakaikkiaan ole varoja hoitaa raskaana olevien hermoja ultraamalla. Keskenmenot ovat kuitenkin aika tavallisia. Jos kaikki menisivät ja teeskentelisivät kipuja ym. niin oikeasti kiireellistä hoitoa tarvitsevien hoito viivästyisi.
Ei pahalla, mutta näin asia vain on. Koita saada joku kaveri seuraksi ja soita miehelle ja pura pahaa oloasi. Tiistaina sitten ultraan yksityiselle.
Vasta ensi vuoden alusta tulee voimaan se lakimuutos, että kaikkien kuntien on tarjottava vähintään kaksi ultraa. Ja täällä tarjotaan kyllä yksi ultra, alkuraskauden ultra rv 10-12 mutta se ei ole np-ultra. Np-ultra on kai korvattu sillä verikokeella. En tiedä kun en ole tuonne asti vielä päässyt.. enkä tiedä tarviiko noita sitten ees miettiäkään jos tässä tosiaan käy huonosti.
Ymmärrän toki sen, ettei millään kunnalla ole varaa ultra jokaista hermoilevaa odottajaa.. Olisipa yksityisen ultrat vaan edes vähän edullisempia. Pienituloisena ei ole tuosta vaan laittaa 150e yhteen lääkärikäyntiin vaikka se olisi kuinka tärkeää. Mutta onko muka todellakin niin, ettei keskenmenoja ultrata? Jos siis vuotavat vaan itsestään pois.. Tuntuu kyllä aika uskomattomalta.
Selkää minulla itse asiassa onkin hieman särkenyt, ettei tarvitsisi edes valehdella jos sen ilmoitan oireeksi.. Tosin selkää mulla särkee muutenkin usein, jos oon vaikka liikkunut paljon.
Yritän nyt päästä sinne äitiyspolin ultraan huomenna ja jos eivät millään suostu (mitä vahvasti epäilen...) niin sitten menen sinne yksityiselle heti kun vaan pääsee. Ei kenenkään voi olettaa elävän tällaisessa epätietoisuudessa. :/
-ap
tarvitakaan sen verikokeen takia. np-ultra näyttää 60% kohonneen down-riskin tapauksista, verikoe 90%.
-2
Olen googlettanut.. Ja niissä jutuissa tunnutaan antavan paljonkin toivoa, että verenvuoto kuuluu hyvinkin yleisesti alkuraskauteen. Täällä vaan useimmat ovat olleet sitä mieltä että kyseessä olisi alkava keskenmeno niin en viitsi hirveesti toivoa elätellä... :(
En tiennytkään, että se verikoe kertoo niin paljon todennäköisemmin down-riskin. Sehän on sitten hyvä juttu.
-ap
On olemassa paljon muitakin kehityshäiriöitä kuin down.
Osa ei ollut kuullutkaan alkuraskauden verenvuodosta...
t. se jolla molempiin raskauksiin kuului verenvuotoa. Mä kanssa pistin ihan siteen ja sitä vaihdoin pari kertaa. Sellaiset niukahkot "menkat" tuli molemmilla kerroilla ja valitettavasti ei vain yksiä vaan tuli vielä myöhemminkin, välissä oli täysin vuodotanta ja sitten taas pari päivää vuoteli.
Mulla oli myös limakalvot ihan hellät. Onko sulla? Tosin sieltä kohdunsuun verisuonista se vuoto siis tuli...
Olen googlettanut.. Ja niissä jutuissa tunnutaan antavan paljonkin toivoa, että verenvuoto kuuluu hyvinkin yleisesti alkuraskauteen. Täällä vaan useimmat ovat olleet sitä mieltä että kyseessä olisi alkava keskenmeno niin en viitsi hirveesti toivoa elätellä... :(
En tiennytkään, että se verikoe kertoo niin paljon todennäköisemmin down-riskin. Sehän on sitten hyvä juttu.
-ap
niitä oli muutaman viikon välein. Syynä kuulemma vain joku verisuoni. Lapsi syntyi viikolla 37 terveenä.
ja kuten ap sanoi, hänellä on ultra viikoilla 10-12 muttei np-ultraa.
Muuten se alkuraskauden ultra tehdään monista muistakin syistä, down-seula ei ole ainoa.
On olemassa paljon muitakin kehityshäiriöitä kuin down.
En siis syytä mitenkään täällä ihmisiä että veikkaavat keskenmenoa! Totesin vaan että täällä ei kauhean moni minullekaan vastannut tuosta alkuraskauden vuodosta. Ehkä vastaajilla ei vaan ole kokemusta sellaisesta. Ei siis millään pahalla ketään kohtaan, ihanaa kun olette auttaneet! :)
On mulla limakalvot vissiin hellänä. Ainakin yhdyntä tekee hieman kipeää alussa. Itse asiassa ennen tuota vuodon alkamista olimme edellisenä päivänä ja yönä harrastaneet seksiä (kaksi kertaa siis yhteensä) ja luulin ensin että vuoto johtui siitä. Mutta nyt se vaan jatkuukin. :(
Nyt tuntuisi, että vuotoa olisi tullut muutama tippa enemmän... voi ei. :((
-ap
ja myöhemminkin rasituksen yhteydessä. Mitään muutahan sä et nyt oikeasti voi tehdä lapsesi hyväksi kuin LEVÄTÄ ja yrittää olla stressaamatta. Niinkuin lääkäri sanoi mulle, kun soitin vuodosta aikoinaan, ettei he voi tehdä mitään kuitenkaan. Ja mun tapauksessa tulos oli terve, täysaikainen vauva. Kannatti olla liikuntakiellossa raskauden ajan..
Alkuraskauden keskenmenoa ei tosiaan ole pakko ultralla todeta, mutta mikäli olosi huononee, tulee hartiakipua tai voimakasta alavatsakipua, niin silloin päivystykseen on mentävä: mahdollinen kohdunulkopuolinen raskaus joka ei aina hoidu itsestään.
Itselläni on yksi keskenmeno ollut, joka alkoi pienellä tuhruvuodolla rv 7 kieppeillä. Sain ohjeet odotella, mutta seuraavana päivänä soitin päivystykseen uudelleen ja ottivat vastaan missä todettiin keskeytynyt keskenmeno ja jouduin tyhjennykseen. Soitapa sinne uudelleen huomenna, saattaa olla eri ihminenkin puhelimessa ;) Tai sitten käyt yksityisellä. Tai itse olen neuvolassa työskennelleenä laittanut asiakkaan vastaavien oireiden perusteella labraan verikokeeseen, jossa selviää hcg:n määärä ja sen nousu/lasku.
Itse en ole selvinnyt ilman alkuraskauden ultria kahdessa myöhemmässäkään raskaudessa, koska mahdollinen sikiön menehtymisen toteaminen vasta 10-12 viikoilla tuntuu niiiiin pitkältä ajalta.
Ja se veriseula on yhditetty np-ultraan eli molemmilla on vaikutusta tulokseen.
Voimia sinulle ja toivottavasti kyse on harmittomasta vuodosta joita useissa raskauksissa on! <3
Verta tulee hieman enemmän ja äsken mukana oli pari pientä "klimppiä", ovatkohan sitten niitä verihyytymiä vai mitä... Myös maha tuntuu oudolta.
Mietin, että lähdenkö nyt sinne päivystykseen. Vaikka eivät voisikaan keskenmenolle mitään tehdä niin olisi se kiva saada tietää jos sellainen on meneillään. Voivatko ne oikeasti käännyttää minut pois sieltä?
tulla enemmän ja enemmän. Menin lääkäriin ja km oli jo täysin käynnissä. Sairaalassa sitte tulikin ihan kunnolla. Oli aika hirveetä...tsemppiä sinne. Jos on km niin siitä selviää ajan kanssa. Minulla on yksi raskaus aiemmin ja silloin ei tullut tippaakaan verta koko aikana. Mun kohdalla moni piti ihan normaalina alkuraskauden vuotona ja pettymys oli valtava kun se olikin sitten se keskenmeno.
Ensimmäisen kohdalla olin ihan paniikissa kun joka paikasta sai kuulla että rusehtava veri on normaalia mutta kirkas veri ei...Neuvolaan kun soitin sanoi vain tylysti että jos on km niin ei sille voi mitään. Tämä vaikka yritin kysyä voiko olla normaalia. Tiputtelua oli päivän parin välein rv 6-11 ja reilu rv 8 soitin yksityiseltä ajan koska en kestänyt enää. Ultrassa näkyi terve pikkukaveri joka lopulta syntyikin tasan laskettuna päivänä. Vuodon syyksi epäilivät istukkaa joka oli alussa hieman kohdun suulla ja siirtyessään ylemmäs tiputteli verta.
Seuraavan raskauden alussa tiputteli hieman ja seuraavana päivänä tuli jo todella runsaat menkat. Ihan alkuraskauden km oli koska viikkoja oli jotain 5.
Heti siitä seuraavasta kierrosta tulin uudelleen raskaaksi ja sama tiputtelu rv 6 paikkeilla. Mietin jo hädissäni että onko tämä taas tässä mutta ei. Poika syntyi rv 40+2. Tiputtelua jatkui vielä muutaman kerran ennen rv9.
Eli minulla tuo tiputteli oli kahdessa ihan harmitonta ja yhdessä merkki keskenmenosta.
Tsemppiä ap. Tiedän että sinulla on valtava huoli mutta yritä silti ajatella jotain ihan muuta.
Mietin, että lähdenkö nyt sinne päivystykseen. Vaikka eivät voisikaan keskenmenolle mitään tehdä niin olisi se kiva saada tietää jos sellainen on meneillään. Voivatko ne oikeasti käännyttää minut pois sieltä?
mistä käskivät mennä paikalle niin mene. Silloin eivät tietenkään käännytä!
Nyt on kuitenkin ilta, kello kohta 22 ja kyseessä on todella päivystys kiireellisiä tapauksia varten. Henkilökunta on mitotettu sitä varten. Kannattaa miettiä miten mukava olisi itse olla päivystysjonossa todellisen kiireellisen syyn takia, oman tai vaikkapa oman lapsen, ja samalla hoitohenkilökunta olisi kiinni potilaassa joka on keksinyt oireensa. :-/
ettei kannata tulla ja odotellaan, vaikka verta tulisi kuinka. Ikävä kyllä heille keskenmenot ovat arkipäivää eikä kaikkia ole mahdollista ultrata. Suurin osa tapauksista kun on keskenmenoja ja ne vuotavat "itsekseen" ulos eikä toimenpiteitä tarvita.
KAikkea hyvää sinulle, toivottavasti kyse on jostain sellaisesta mikä ei uhkaa raskautta. Vaikkapa valekuukautisista, kystasta tms. Voimia!