Mikä niissä lapsettomissa häissä oikein hiertää?
Eikä se ole hääparin asia ketä kutsuvat ja millaiset juhlat järjestävät?
Eikö se ole kutsun saaneen asia päättää meneekö juhliin vai ei?
Kommentit (263)
Ne jotka niitä lapsia haluvat häihin, ovan usein niitä joilla ei ole muuta kun ne lapset. Näitä tapauksia on useampia tuttavissa, esim. oma siskoni on tälläinen. Hän sai 1. lapsensa amatsussa ollessaan, kävi koulun kuitenkin loppuun. Nyt ikää on alle 30-vuotta ja lapsia neljä...!
On hyvä äiti ja lapset ovat aika kilttejä, mutta heitä on neljä, joten aikamoisen vilskeen saavat aikaan...
Pahinta tässä on se, että siskoni on ollut lähes koko ajan kotiäitinä, välillä tehnyt jotain pientä hommaa hetken. Hän ei osaa puhua kun lapsistaan...! Lapset ovat hänelle kuin suojamuuri; juhlissa lapsien kautta saa huomioita ja pääsee "pätemän" kun Maija&Matti niin söpösti valssaavat lattialla....
Hänestä on jo vähän tullut vitsi suvussamme:( Itse on hieman nuupahtaneen näköinen ja ei niin trendikäs, mutta lapset ovat vimpan päälle aina. Ei myöskään ymmärrä sitä, etteivät hänen lapsensa ole niin tärkeitä muille mitä itselleen...!
Esim. on jo kaksi kertaa pahoittanut tyttönsä mielen, kun on puhunut häistä (tyttö mieltää ne prinsessa jutuksi) ja miten tytöstä tulee morsiusneito... Vaan eipä ole pyydetty... :(
Normaali ihminen ei ole mikään erakko vaan kaipaa muitakin ihmisiä ympärilleen, kaikenikäisiä.
niinmäkin ja mulla oli häissäni juuri ne ihmiset, joista aidosti ja oikeasti välitän. Suurin osa heistä ei vain ollut mulle mitään sukua.
Muutama vuosikymmen sitten lapset yleensä tehtiin vasta avioliitossa, nykyään on pikemminkin harvinainen poikkeus, jos lapsia ei ole valmiina naimisiin mennessä.
Ja kuitenkin..
Aiemmin häät olivat erityisesti perheen ja suvun juhla - sinne kuuluivat siis tietysti myös lapset.
Nykyään (tässäkin ketjussa) moni korostaa sitä, kuinka "meillä ei ollut lapsia naimisiin mennessä, niin ei me haluttu sinne muittenkaan kakaroita". Hieman huvittavaa. Ja suorastaan surullista se, että ne, joilla lapset on jo valmiina, eivät halua omia lapsiaan paikalle juhliin. Minä kuvittelisin, että jos meneen naimisiin jo lasten synnyttyä, niin sitten varsinkin kyseessä on koko perheen juhla eikä enää "kaveriryyppäjäiset". Eikö sitä viinaa voi vetää muutenkin, miksi sitä pitää häissä juoda itsensä pöydän alle?
Ne jotka niitä lapsia haluvat häihin, ovan usein niitä joilla ei ole muuta kun ne lapset.
Niin ja tämä yleistys sitten kertoo? Nyt on kyse siitä että kutsuun kirjoitetaan kielto, ei siitä onko lapsia häissä..
ei tosin frakkia pukukoodina eikä hienoa ravintolaa. Mutta ei lapsia. Kauheaa yleistystä.
järjestää häänsä niin, että ne alkavat joskus iltapäivällä ja juhlaa vietetään jossain seurojentalolla tai vastaavassa paikassa. On buffet pöytä ruokailua jne. Vaatetus ei ole iltapukulinjaa. En näe mitään syytä, miksi tällaisiin juhliin ei voisi tulla lapsia.
Jotkut hyvin harvat saattavat järjestää häänsä iltatilaisuutena, jolloin pukukoodi on frakki/tumma puku ja tarjoillaan pöytiin illallinen esim. viidellä ruokalajilla tai kyseessä on coctail tilaisuus. Tällaiset juhlat ovat jossain todella hienossa ravintolassa (joita kai oikeesti Suomessa on aika harvassa paikassa). Näissä tapauksissa ymmärrän, että juhlat halutaan rauhoittaa lapsilta ja tehdä niistä aikuisten juhlat.
Ja kuten on jo moneen kertaan sanottu, lapsettomat juhlat voivat olla ihan ok. Jokainen päättää itse pystyykö/haluaako järjestää lapsilleen hoidon vai jättääkö menemättä. Ja hääpari tietää varmasti, että jonkun tulo voi kaatua siihen, että ei saa lapsille hoitajaa.
Siis ihmisethän suuttuu häistä ja polttareista joka tapauksessa, sehän kuuluu ihan perinteisiin että naama on norsunvitulla kun pitäis jonnekin mennä. Vai onko joku muka kuullut häistä joissa kukaan ei ole parkunut, huutanut, vetänyt hernettä nenään jne... Minusta pahimmat olivat ne joissa morsiamen äiti parkui varmaan viikon etukäteen (ihan oikeasti) kun sitä vitutti niin kaikki.
Ne jotka niitä lapsia haluvat häihin, ovan usein niitä joilla ei ole muuta kun ne lapset. Näitä tapauksia on useampia tuttavissa, esim. oma siskoni on tälläinen. Hän sai 1. lapsensa amatsussa ollessaan, kävi koulun kuitenkin loppuun. Nyt ikää on alle 30-vuotta ja lapsia neljä...!
On hyvä äiti ja lapset ovat aika kilttejä, mutta heitä on neljä, joten aikamoisen vilskeen saavat aikaan...
Pahinta tässä on se, että siskoni on ollut lähes koko ajan kotiäitinä, välillä tehnyt jotain pientä hommaa hetken. Hän ei osaa puhua kun lapsistaan...! Lapset ovat hänelle kuin suojamuuri; juhlissa lapsien kautta saa huomioita ja pääsee "pätemän" kun Maija&Matti niin söpösti valssaavat lattialla....
Hänestä on jo vähän tullut vitsi suvussamme:( Itse on hieman nuupahtaneen näköinen ja ei niin trendikäs, mutta lapset ovat vimpan päälle aina. Ei myöskään ymmärrä sitä, etteivät hänen lapsensa ole niin tärkeitä muille mitä itselleen...!
Esim. on jo kaksi kertaa pahoittanut tyttönsä mielen, kun on puhunut häistä (tyttö mieltää ne prinsessa jutuksi) ja miten tytöstä tulee morsiusneito... Vaan eipä ole pyydetty... :(
Puolin ja toisin.
ja pienen lapsen äidin itsekkkyydestä. Kun MINULLA on lapsi, niin MINÄ haluan ja kun MINUN lapsi tekee sitä niin sitten kaikkien on joustettava. Eikö voisi antaa ihmisten tehdä omat ratkaisusi? jos minä en halua sinun Maijaa ja Mattia valssaamaan minun häihini, niin eikö minulla ole siihen oikeus? Miksi kaikki pitää tehdä sellaisen perinteisen seurojentalo-ja-karjalanpaisti-mallin mukaisesti?
Mielestäni hääparin toivetta on ehdottomasti kunnioitettava. Menimme naimisiin viime kesänä ja kutsuimme lähisuvun (serkut, sisarukset) lapsineen, tietysti, mutta kaukaisemmista vieraista vain aikuiset. Viinaa oli reilusti häissä tarjolla, ihmisiä jo näineen 250 ja kaikilla tuntui olevan hauskaa. Lapselliset lähtivät siinä 21-22 aikoihin kotiin ja juhla jatkui kolmeen asti aamulla.
Paraikaa odotan esikoistamme. Mieheni ystävän häät ovat jo tiedossa elokuussa, 600km päässä kotoamme. Vauva lienee tuolloin 1-2kk vanha. Olemme jo valmiiksi miettineet vanhempien mukaan ottamista reissuun; he viettävät todennäköisesti mukavan kaupunkiviikonlopun ja kaitsevat vauvaa hääpäivän ajan, me pääsemme juhlistamaan bestmanimme häitä. En näe mitään ongelmaa tässäkään asiassa, se on vain järjestelykysymys, jotta asiat sujuvat niin että kaikki ovat tyytyväisiä!
Hei oikeesti, vastatkaa nyt lapsettomien häiden vastustajat, että mistä itse karsisitte, jos rajallinen määrä rahaa käytettävissä:
1. tuttavien alle 10-v lapset
2. tuttavat kokonaisuudessaan
3. omat aikuiset sukulaiset
4. ottaisivat lainaa pankista, jotta saataisiin kestittyä myös nuo kaikki lapset
5. peruisivat koko häät
Hei oikeesti, vastatkaa nyt lapsettomien häiden vastustajat, että mistä itse karsisitte, jos rajallinen määrä rahaa käytettävissä:
Ihan sama ketä kutsutaan kunhan listalla on MINÄ ja MINUn perheeni.
On hyvä äiti, kauheeta! Ja pätee lapsillaan, kauheeta, ei sellaista voi suoda kenellekään, ei edes sille jolla ei mitään muuta ole kuin ne lapset! Mä olen ihan järkyttynyt sun siskon kamaluudesta. Mä yhdyn sun ja teidän suvun nauruun, nauretaa yhdssä sille siskolle :D :D
1. tuttavien alle 10-v lapset
2. tuttavat kokonaisuudessaan
3. omat aikuiset sukulaiset
4. ottaisivat lainaa pankista, jotta saataisiin kestittyä myös nuo kaikki lapset
5. peruisivat koko häät
Kun sukulaiseni valittiin professorin virkaan, oli yliopistolla päivällä puhetilaisuus ja illalla ravintojuhla, ja kyllä siellä oli sukulaisia ja ystäviä enemmän kuin kollegoja paikalla, mutta vain siis aikuisia. Siis ihan sukulaisen roolissa siellä itsekin olin.
on ollut käytäntö, että lapset ovat häissä mukana aina n.klo 21.00
Sitten lapsiperheet kotiin tai mummolaan vanhempian jäädessä juhliin...ja , kun lapset on viety nukkumaan, niin sitten vasta "läträtty" alkoholilla..
ja imeväisistä ei mene maksua ollenkaan.
*Vink vink*
Kalliimmaksi se aikuisten syöttäminen ja juottaminen varsinkin tulee!
.ja , kun lapset on viety nukkumaan, niin sitten vasta "läträtty" alkoholilla..
joka on aamukahteen mukana kun isi ja äiti juo. Lapsettomien häiden järjestäjät haluavat vaan säästää nämä moukat häpeältä.
en karsisi mistään! Minun mielestä meidänkin lapset pitää kutsua ja heille järjestää ruokaa ja viihdykettä. Onhan se ansaittua, tuodaanhan me se kahdenkympin lahjakin 6-henkisenä perheenä. Lahjalistalta ei voida ostaa mitään, kun halvin lahja 35 €, ja meillä ei ole varaa, kun ollaan monilapsinen perhe. Ymmärtäkää senkin naimisiin menevät sinkut.
jonkun läheisen aikuisen kuin lapsen jota eivät ole nähneet kuin pari kertaa tai ei koskaan? Jos vaihtoehto on se, etät kutsutaan paikalle mahdollisimman monta läheistä ihmistä tai läheiseisiä ihmisiä+jotain jotka eivät ole läheisiä niin kumman luulet olevan todennäköisempi valinta? Vaikka ne ei niin läheiset olisivatkin lapsia?
ja imeväisistä ei mene maksua ollenkaan.
*Vink vink*
Kalliimmaksi se aikuisten syöttäminen ja juottaminen varsinkin tulee!
Että tuosta ei pääse kyllä meitä syyttämään. Minusta meillä oli oikein hyvä häät 10 lähimmän kesken. :)