Hääkutsun mukaan juhlat ovat aikuisille - minne kuukauden ikäinen vauva muka laitetaan?
Mieheni ystävä menee naimisiin, mies on bestman. Pariskunta on meille sellainen ystäväpariskunta, olemme tunteneet toisemme jo iät ja ajat ja me naisetkin olemme ystävystyneet. Häät pidetään elokuussa, n. 500 km päässä. Kutsu tuli, ja siinä mainitaan, että vihkimisen jälkeen jatkamme juhlia aikuisten seurassa. Tiesin kyllä, että vieraita on kutsuttu sata ja juhlapaikkaan ei enempää mahdu, joten hääpari on päättänyt jättää lapset juhlan ulkopuolelle.
Minulla on varmaankin ongelmia lukemisen ymmärtämisessä (tai sitten jonkun muun), kun kuvittelin, ettei lasten kutsumatta jättäminen koskisi n. kuukauden ikäistä (nyt siis vielä syntymätöntä) vauvaamme. Ajattelimme koko ajan, että me menisimme koko perhe, minä ja vauva poistuisimme paikalta, kun pieni ei enää jaksaisi ja mies jäisi vielä juhlimaan.
Olin puheissa morsiamen kanssa ja jotenkin sivulauseessa mainitsin tästä, niin kävi ilmi, ettei imeväisikäiset sylivauvatkaan "saa" tulla. Perusteluna oli se, kun kutsu ei koske lapsia, on epäreilua muita kohtaan, jos vauvat saavat tulla. Ja meidän vauvan voisi ilman muuta jättää hoitoon isovanhemmille, eihän siinä ole mitään kummallista?
Kysymys: loukkaantuisitko, jos olisit vieraana joutunut jättämään leikki-ikäiset lapsesi kotiin ja hääjuhlassa olisikin jonkun muun vauva?
Ymmärrän kyllä, että hääjuhla on hääparin (laittavat omatkin lapsensa kirkon jälkeen hoitoon) ja he päättävät itse häistään, mutta silti mielstäni rintamaitovauva ei ole ihan samalla viivalla leikki-ikäisten kanssa. Vauvan ruoathan olisivat 500 km päässä.
Mies vähän loukkaantui (tuskin oli hääparin tarkoitus), minusta vaihtoehtoja on vain yksi: jäämme vauvan kanssa kotiin. Ei tunnu järkevältä raahat hoitajakaan mukaan noin kauas.
Mitä itse tekisit/ajattelisit asiasta?
Kommentit (152)
Niinhän se on, että ulkopuolinen tietää aina paremmin kuin asianomaiset itse. Tällainen vaikutelma tulee, kun lukee edellisiä kommentteja ja vastauksia. Mutta jäitä hattuun!
Osaatte mielestäni suhtautua järkevästi ja aikuismaisesti koko asiaan. Näin ulkopuolisena - joka edelleen tietää parhaiten, mikä toiselle on parasta (!) - ajattelen, että miehesi menee ja Sinä jäät vauvan kanssa kotiin. Miehelläsi on kunniatehtävä olla kaverinsa bestmanina ja hän sen homman hoitakoon.
Tuota se tulee olemaan lapsen kanssa; aina ei voi päästä kaikkiin niihin paikkoihin, mihin ennen lasta/lapsia pääsi yhdessä. Jatkossakin tulee tilanteita, ettei hoitajaa niin vain saada, jolloin toisen on jäätävä lapsen kanssa kotiin. Minusta on hyvin luontevaa, että tässä tapauksessa se olet Sinä, ja voisit olla vähän salaa mielissäsi - niin kuin joku kirjoittikin - että Sinulla on hyvä syy olla matkustamatta 500 km edestakaisin. Hyvin luontevaa.
Huomaan, ettette itse loukkantuneet, mutta monet neuvoivat teitä loukkantumaan, kun hääpari ei ole innostunut ottamaan teidän pilttiänne mukaan häihinsä. Sen verran monet häät olen nähnyt, että olen oppinut sen säännön (vähän kantapään kauttakin), että se, joka kutsuu, kutsuu kenet haluaa ja järjestää omat juhlansa sellaisiksi kuin haluaa. Sitä kannattaa ja pitääkin kunnioittaa, vaikka itse ajattelisi toisella tavalla. Heidän juhla, heidän toiveet.
Katkeruudella ja kostolla ei tilannetta viedä eteenpäin tyyliin, että kun meille tulee seuraavat juhlat, niin ainakaan niiden lapsia ei kutsuta mukaan. No, ette te kyllä katkerilta vaikutakaan.
Vaalikaa ystävyyttä. Joku neuvoi, ettette ainakaan pyytäisi heitä kummeiksi. Ennen kuin luin tuon neuvon, oli itselleni tullut mieleeni täysin päinvastainen neuvo: jos miehet ovat keskenään hyviä kavereita ja tekin hyviä ystäviä, niin luontevaa pyytää heitä kummeiksi. Siis jos siltä tuntuu. Älkääkä missään tapauksessa rajatko lapsia ulkopuolelle, mutta älkää myöskään tehkö numeroa, että teidän juhliinne sentään lapsetkin ovat tervetulleita. He järjestävät omat juhlansa omilla ehdoillaan, te omanne.
Kaikkein erikoisempana pidän, mitä aika tavalla hämmästelen - ulkopuolinen kun taas tietää asiat paermmin (!) - että laittavat omatkin lapsensa hoitoon juhlan ajaksi. Sitä suuremmalla syyllä kaikkien muidenkin lasten ikään ja kokoon katsomatta pitää pysyä poissa tilaisuudesta.
Enkä pidä ihan vieraana sitäkään ajatusta, minkä joku esitti, että se oma kuukauden ikäinen piltti alkaa tuhista ja heräillä kesken toimituksen. Kokemusta on siitäkin - anteeksi nyt vain - että omat vanhemmat näkevät nämä "häiriötekijät" aina pienempinä kuin mitä ne itse asiassa ovatkaan. Pilttiä hyssytellään ja käännellään, etsitään hyvää asentoa, annetaan sitä ja tätä virikettä ennen kuin tilanne yltyy siihen, ettei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin poistua takavasemmalle.
Ei muuta kuin onnea hääparille samoin kuin teille.
joiden mukaan kotiin ei ole syytä kutsua vieraita eikä ole syytä matkustella ennen kuin vauva on 3 kk:n ikäinen. Syynä on ilmeisesti puutteellinen rokotussuoja ja hinkuyskän voimakas yleistyminen 2000-luvulla. Hinkuyskä on pienelle vauvalle tappava tauti.
miksi ei?
Tuskinpa edes haluaisit loppujan lopuksi lähteä kuukauden ikäisen kanssa toiselle puolelle Suomea...
Voihan olla ettei mieskään pääse juhliin. Meidän häistä perui viime tingassa pariskunta joiden vauva sai rotaviruksen ja silloin ei kumpikaan vanhemmista ollut paikalla kun pieni oli sairaalassa.
kaksi viikoisen pienen vauvan kanssa häissä. Vieraita oli noin 200, ainoa "ongelma" häissä minkä vauva aiheutti oli ihastumiset vauvaan ja tätä kautta "varasti" huomiota hääparilta, jospa se hääpari pelkää juuri tätä.
Ota huomioon se, että vauva voi syntyä viikoilla 36 - 43, meillä kaksi kokemusta. Toinen syntyi 42+6 ja toinen viikolla 36+1, vauva voi olla väsynyt, keltainen ym.... Jolloin lähtö saattaa epäonnistua joka tapauksessa
Eihän sitä ole itsekkään kunnossa vielä 1kk synnytyksestä ja vauvaa en veisi sinne sairastumaan. Siellä voi olla liikkeellä ties mitä oksutautia noin isossa juhalväessä.
että n. alle puolivuotiaat, rintaruokittavat vauvat saa tulla mihin vaan :-) Ymmärrän että joku ei halua lapsia juoksemaan häihin, mutta ketä se pieni vauva nyt häiritsee...Kysyisin vielä asiasta, en usko että hääparilla on mitään sitä vastaan. Jos ovat yhtään vaisuja, jätä väliin koko juhlat.
Kuopus (luvan kanssa) oli mukana, eikä tehnyt muuta kuin nukkunut. Ruokaillessa heräsi syömään ja nukkui taas koko ajan :D
Kaikki kehui kuinka kiltti vauva meillä on. Totuutta eivät tienneet; vauva valvotti aina kaikki yöt ja nukkui päivät..
että vaikka saavat ajatella vain itseään (se on minusta ihan oikeus) niin miten olivat ajatelleet best man -asian. Sehän on joka tapauksessa heidän murhe. Ei normaalien vieraiden kohdalla hääparin tarvitse miettiä, mutta kyllä minusta kannattaisi miettiä, voiko best man osallistua ...
Meillä yksi pari muuten loukkaantui, kun ei päästy kolmen lapsen vanhepina juhliin. On ihan tajuttoman vaikea hoitaa lastenhoitoa kaikkiin kinkreihin, kun isovanhmmat eivät ole kuvioissa.
Et todennäköisesti muutenkaan viihtyisi kuukausi sitten synnyttäneenä häissä kuukauden ikäisen vauvan kanssa.
Mä olin serkkuni häissä kahdenkuukauden ikäisen vauvani kanssa ja TODELLA hyvin viihdyin kun pääsin oikeasti ihmisten ilmoille ja kaikki loputkin sukulaiset näkivät suvun esimmäisen vauvan neljässä polvessa.
Jos olisin ap, tekisin niin että mies olisi yhteydessä hääpariin ja kertoisi että tulee yksin. Sanoisi että olisi hienoa jos vaimo pääsisi mukaan, mutta jos vauva ei saa tulla ollenkaan, on pakko tehdä niin että vaimo jää kotiin hoitamaan vauvaa. (Voi tosiaan olla että tuossa vaiheessa on ap:lle jopa helpotus ettei tarvitse lähteä pitkän matkan päähän 1 kk ikäisen kanssa.)
Jos hääpari olisi fiksua porukkaa, he ehkä ymmärtävät yskän ja sopivat että vaimo ja vauvakin voivat tulla mukaan. Jos he eivät ymmärrä aiheuttavansa epäkohteliaan tilanteen, taitavat olla vähän juntteja. Voi olla että yhteydenpito luontevasti vähenisi tämän jälkeen, jos silmät avautuvat että onpa kummia ystäviä.
En kuitenkaan missään tapauksessa lähtisi väkisin tunkemaan vauvan kanssa mukaan, jos selvästi on sanottu ettei sitä haluta. Vieraat tulevat kutsujan ehdoilla.
, mutta minusta aika kummallista odottaa, että 1kk vauvan voisi jättää hoitoon. En menisi jatkoille. Miehen päästäisin.
Mielestäni ne jotka menee naimisiin, päättää tahdin. Jos hääpari haluaa että kaikki pukeutuu punaiseen, heidän häät, he päättävät.
Olen ollut lukuisissa häissä, joissa pienet vauvat ovat rääkyneet koko ajan, vanhemmat ovat yrittäneet parhaansa, mutta tosiasia on että huutaminen on tehnyt sen että pöytäseurueella on tullut paha mieli, kun eivät ole kuulleet puhetta jne.
Äitinä kannatan suuresti imettämistä ja nostan arvot kattoon, mutta liian moni äiti on alkanut pokkana imettämään ruokapöydässä, kun vastapäätä on syöty jne. Ja itse ovat pitäneet sitä ihan luonnollisena, vaikka muita ei huvitakaan toisten tissejä tuijottaa.
Älä edes ala miettimään miten saat salakuljetettua lapsen häihin, siihen on syy miksi lapsia ei ole kutsuttu ja kunnioita hääparin mielipidettä siitä.
Jos et kerran halua antaa lasta hoitajalle, menkää kaikki yhdessä kirkkoon ja muista, kun lapsesi alkaa huutamaan, sen sijaan että hyssyttelisit ja kuvittelisit ettei se ketään häiritse, lähtekää kesken toimituksen pois.
Kirkossa kaikuu ja ihmiset eivät tulleet kirkkoon sen takia että kuulevat seremonian sijasta lapsen itkua.
Takapenkki on turvallinen paikka.
Ja sitten miehesi menee juhlimaan ja te hotelliin. Jos miestäsi on pyydetty bestmaniksi, silloin hänellä on tärkeä tehtävä häissä ja varmaan mielellään haluaa olla teidän kanssa seuraavana päivänä.
Usko, häitä tulevaisuudessa tulee ihan tarpeeksi, että voitte koko perhe yhdessä niitä juhlia. Nyt ei ole kyseessä teidän juhla, olette vain kutsuttuja.
onpas outo juttu!
Minun siskoni menee syksyllä naimisiin ja ne on ovat juuri ns. lapsettomat häät, heidän omat lapset on kirkossa mukana, mutta ei enää juhlissa.
Minulla on silloin vastasyntynyt, ehkä kolmiviikkoinen vauva mukana, vanhempi lapsi jää mun appivanhemmille.
Tiedän häihin tulevan toisenkin vastasyntyneen ja heidätkin on kutsuttu vauvoineen.
Ymmärrän kiusallisen tilanteen, morsian on mun sisko ja mun mies on bestman. loukkaantuisin aika tavalla ellei vauva voisi olla ollenkaan mukana.
tosin häät on asuinpakkakunnallemme, ja appivanhemmat tulevat kotiimme 2-vuotiaamme kanssa. Ehkä anoppi voi hetkeksi aikaa ottaa myös vauvan, niin pääsen minäkin seuraamaan edes vähän oman siskoni häitä.
Et todennäköisesti muutenkaan viihtyisi kuukausi sitten synnyttäneenä häissä kuukauden ikäisen vauvan kanssa.
Mä olin serkkuni häissä kahdenkuukauden ikäisen vauvani kanssa ja TODELLA hyvin viihdyin kun pääsin oikeasti ihmisten ilmoille ja kaikki loputkin sukulaiset näkivät suvun esimmäisen vauvan neljässä polvessa.
kahden kuukauden ikäsen kanssa häissä.
olin tosin koiranäyttelyssäkin jo kaksiviikkoisen kanssa. :)
... Ja mies saisi mennä juhlimaan. Ja vielähän et tiedä minkä ikäinen vauvasi oikeasti silloin on, eli syntyykö hän vaikka kaksi viikkoa LA:N jälkeen.
Jos ovat noin ehdottomia, niin silloin päätöskin on helppo. En todellakaan jättäisi vastasyntynyttä hoitoon noin pitkäksi ajaksi minnekään. Ihmeellistä joustamattomuutta kun on noin pienestä vauvasta kyse.
Mä en loukkaantuisi jos itse olisi jättänyt leikkiväiset lapseni kotiin ja joku toisi noin pienen vauvan juhliin. Ei todellakaan tulisi mieleen, että miks mä en saanut tuoda lasta kun toi sai... Se olisi naurettavaa...
Onnea loppuraskauteen ja tsemppiä päätöksen tekoon!
Sitten ovat vihdoin tottuneet automatkustamiseen. Sen puoli vuotta oli haaste päästä edes lähikauppaan asti ilman, että äidiltäkin tuli itku, kun vauva vain rääkyi äänen käheäksi.
Eli satojen kilometrien matka ei olisi missään tapauksessa onnistunut mitenkään.
Tosiaan kannattaa miettiä mikä kaikki voi mennä pieleen. Aivan kuin joku mainitsikin, että jos sulla on kymmeniä tikkejä alapäässä, niin on tuskallista istua autossa tuo matka edestakaisin.
Ja vauva voi olla hermostunut epätavallisessa hälyssä. Vauva voi olla tiheästi imevä, jolloin vauva alkaa kitisemään rintaa jo kirkossa. Tuon ikäisen vauvan elämä ei myöskään usein ole vielä rytmittynyt mitenkään, joten imetys tai valveillaoloaika saattaa hyvinkin osua juuri vihkimisen tai ruokailun aikaan. Ja jos vauva taas olisi alusta lähtien hyvin rytmittyvä, niin tuollaisessa tilaisuudessa se rytmin pitäminen voi olla haastavaa, ja sitten mahdollisista poikkeamista voi taas seurauksena olla hermostunut vauva.
Ei se ole niin yksinkertaista suunnitella, että tosta noin vaan mennään sinne häihin. Et voi yhtään tietää millainen vauva teille putkahtaa ja missä kunnossa itse olet.
Ilmoittaudu häihin, mutta ole menemättä, jos siltä tuntuu. Tai sitten et ilmoittaudu, ja näin sun ei tarvi pähkäillä asiaa enää enempää. Mutta mun mielestä ongelma ei ole hääparissa ja heidän lapsivastaisuudessaan. Sillä vaikka sinne olisi tulossa sata lasta, niin et mahdollisesti kuitenkaan pystyisi matkustamaan vauvan kanssa.
Vähän ihmettelen, että jos haluatte mennä koko perheellä, niin miksi miehesi edes lupautui bestmaniksi, kun varmaan hänkin tiesi, että teille on vauva tulossa, eikä vauvan kanssa voi aina matkustaa aikuisten ehdoilla. Mutta kun mies on lupautunut, niin hänenhän on mentävä. Olisihan hän aina voinut kieltäytyä kunniasta.
etten olisi halunnut juhlamekkoon tälläytyä.
mutta ihan varmasti päättää, ketä juhliin kutsutaan. Ja jos hääpari ei tuo juhliin edes omia lapsiaan, on minusta hävytöntä tehdä numeroa vieraiden lapsista.
Ette mene jos ei huvita, se on teidän asianne, mutta todennäköisesti kun asutte noin kaukana, ja synnytys on noin lähellä, kukaan ei edes oleta että kukaan normaali vanhempi sinne vauvaansa raahaisi.
Olen ollut monenlaisissa häissä, ja itse nautin kaikkein eniten juhlista, jossa oli noin 30 osallistujaa, juhlava pukeutuminen, todella hyvä pöytiin tarjoilu ja rento tunnelma. Osallistujat noin 35-v ja kutsusta jätettiin kaikkien lapset pois. Kaveriperheesi on varmaan alkanut suunnitella häitään jo viime kesänä, keskenään sopineet minkälaiset juhlat haluat, bestmanin yms, joten teidän raskaus ei siinä vaiheessa ollut tiedossa. Miehesihän voi osallistua juhliin, mutta hääpari varmaan ymmärtää. jos teistä kumpikaan ei pääse paikalle.Raivostuttaa juhlijoiden asenne, että hääkutsujen rajoitukset eivät kuuluisi heille. Jo komppaan monen mielipidettä sitä, että kuukauden ikäisen lapsen paikka ei ole häissä, ette nauti niistä juhlista kumpikaan.
Hän oli sitä mieltä, että ellei hänen perheensä kelpaa myös niin ei mene hänkään.