Meillä on yli 80 000 euroa tavallisilla tileillä, ehdottakaa sijoituskohdetta.
Tämä ei ole vitsi, vaan tottakin totisempi ongelma. Eikä sitten mitään ehdotuksia tyyliin "lahjoita mulle" - en lahjoita.
Mutta siis joo. Kävin tänään sulkemassa yhden tilin, jota en ole käyttänyt vuoteen ja samalla siirsin sinne unohtuneet 8000 euroa toiselle tililleni, jossa on nyt siis 47 000 euroa (!). pankkivirkailijaltakin tuli moitteet kun tilillä makaa tuollaisia summia ;) Lisäksi mieheni tilillä on rahaa käsittääkseni noin 36 000 euroa.
No joo, asuntolainaa meillä on jäljellä 60 000 euroa, eli sen voisi tietty maksaa pois, mutta sittenhän rahan kertyminen vain kiihtyisi, kun jäisi lainanlyhennyksetkin pois... Toinen autokin menee vaihtoon jossain vaiheessa, mutta ei siihen noin paljoa aiota käyttää.
Sijoitusasunto tai pari on harkinnassa, mutta kannattaako hankkia juuri nyt? Kumpi on kannattavampaa, maksaa pois asuntolaina ja ostaa sijoitusasunto kokonaan lainalla vai pitää asuntolaina ja käyttää sijoitusasuntoihin osittain omaa pääomaa? Oman lainan korot voi vähentää henkilökohtaisessa verotuksessa, mutta sijoitusasuntolainankin korot voi vähentää vuokratuotoista. Onko muita hyviä vinkkejä? Tarvitsemme lähinnä kohtuullisen vaivattoman sijoituskohteen, koska meillä ei ole aikaa perehtyä ja selvittää asioita koko ajan (mistä syystä ne rahat siellä tavallisella tilillä ovatkin). Asunto tuntuisi turvallisemmalta ja meidänlaiseltamme vaihtoehdolta kuin jotkut sijoitusrahastot.
Kommentit (52)
Sijoitusasunnot tuntuu olevan aika suosittuja. Niissä ainakin itse näkisin myös sen kulupuolen : asumisesta koituvat remontit, kuluna ja pääomaa vähentävänä tekijänä.
Itse laittaisin sijoitussalkkuihin valikoiden erilaisia tuotteita. Onko teillä jo eläkevakuutukset? Niistä saa mys verovähennyksen. Säästösalkuista saa myös antaa perillisille tietyn summan tiettyinä väliakoina halvemmalla kuin suoraan antamalla perinnöksi jolloin verotus on ankarampaa.
Miten olisi taiteeseen sijoittaminen jne.
Ekonomin varma vastaus on : ei kaikkia munia samaan koriin (jos kori kaatuu kaikki munat todennäkisesti rikkoutuu ;-)
Sijoitusasunnot tuntuu olevan aika suosittuja. Niissä ainakin itse näkisin myös sen kulupuolen : asumisesta koituvat remontit, kuluna ja pääomaa vähentävänä tekijänä.
Itse laittaisin sijoitussalkkuihin valikoiden erilaisia tuotteita. Onko teillä jo eläkevakuutukset? Niistä saa mys verovähennyksen. Säästösalkuista saa myös antaa perillisille tietyn summan tiettyinä väliakoina halvemmalla kuin suoraan antamalla perinnöksi jolloin verotus on ankarampaa.
Ekonomin varma vastaus on : ei kaikkia munia samaan koriin (jos kori kaatuu kaikki munat todennäkisesti rikkoutuu ;-)
ja jos et pankkien sijoitusneuvojiin luota, ota yhteys yksityspankkiiriin: vakuutusmeklariin tai vakutuksen välittäjään jolla on eri yhtiöiden tuotteet samalla pöydällä, myös pankkien. Hän vertaa ne puolestasi ja pitää ne myös ajan tasalla. Näitä kyseisiä yrityksiä lydät useita ympäri Suomen.
Ekonomin varma vastaus on : ei kaikkia munia samaan koriin (jos kori kaatuu kaikki munat todennäkisesti rikkoutuu ;-)ja jos et pankkien sijoitusneuvojiin luota, ota yhteys yksityspankkiiriin: vakuutusmeklariin tai vakutuksen välittäjään jolla on eri yhtiöiden tuotteet samalla pöydällä, myös pankkien. Hän vertaa ne puolestasi ja pitää ne myös ajan tasalla. Näitä kyseisiä yrityksiä lydät useita ympäri Suomen.
metsästä kannattaa pitää huolta. Huonosti hoidetusta metsästä saat huonosti tuottoa. Hyvin hoidettuna aika ajoin kuitenkin myös tuottoa, jos oikein hoidettu metsä, tuottoa tulee takuuvarmasti. Puutaloudessa on vain se "huono puoli" että puuta voidaan ostaa varastoon ja tästä johtuu ettei tuottoja tule joka vuosi. Mutta itsestäänhän se siellä kuitenkin kasvaa lähestulkoon.
mikäli et tule rahoja muutamaan vuoteen tarvitsemaan - ovat nyt halpoja ja huomattavasti helppohoitoisempia kuin esim. sijoitusasunto.
Eläkevakuutuksista minulla on jotenkin huono mielikuva, että niitä markkinoidaan verovähennyksillä, mutta ovat muuten tosi kannattavattomia ja verovähennyksetkin huononee koko ajan. Minulla on itselläni yritys ja YEL:iäkin maksan minimisumman, koska en luota siihen että näen rahojani koskaan. Haluaisin siis mieluummin itse sijoittaa ne tuottavasti.
Mitä ovat säästösalkut? Tarkoitatko näitä pankkien valmiita sijoitusjuttuja? Jotenkin tuntuu että niihin pitäisi perehtyä ennen hankkimista ja varmaan pysytellä kärryillä myöhemminkin enkä oikein millään jaksaisi sellaista hommaa. Lapsille toki olisi kiva jotain vähitellen antaa, mutta toisaalta miettii että miksikä opintotukisysteemit ym. ajan kanssa muuttuu, eli onko siitä loppujen lopuksi enemmän harmia kuin hyötyä, jos heille nyt lahjoittaa?
Taide kuulostaa jo aika eksoottiselta, mutta eikö siinä ole myös aikamoiset riskit?
Kaikkia munia ei toki samaan koriin kannata laittaa, toisaalta tuo asuntosijoittaminen kuulostaa kohtuullisen varmalta ja siinä olisi se etu, että asuntoja olen ostanut ja myynyt ennenkin, eli se kaupankäynti tuntuu tutummalta.
Sijoitusneuvojen etsimistä kannattaa toki miettiä. Minkähän hintaista tuollainen palvelu on?
tällä hetkellä 70 000 tileillä, asuntolainaakin on vähän jäljellä. Pidetään sitä ainakin nyt pahan päivän varalla siellä, kun ei tuo summa nyt lopulta niin kamalan iso ole.
Me ei aiota sijoittaa mihinkään ainakaan nyt just. Kunnolliset henkivakuutukset meillä on molemmilla ja joo itse asiassa jotain osakkeitakin.
Sillä olen ihan tosissani asian suhteen...!
nim. Hyvät voitot teimme kun ostimme taannoin asuntoja Puolasta ja myimme ne ennen taantumaa.
sijoitusasunto kannattaa ostaa ja vuokralle. Joltain hyvältä paikalta.
Suomessa on nykyisin yrityksiä, jotka hankkivat vuokralaisen ja takaavat vuokrattujen asuntojen vuokratuloa; Lohkaisee pienen osan vuokratuloista mutta silti kannattaa ja tekee hommasta riskittömän.
Pankkien ja rahastojen sijoitusneuvojat eivät pelaa, kuin työnantajansa pussiin; On sitten onnenkauppaa, että osuuko heidän neuvonsa myös teidän eduksi.
terveisin Nimimerkki,
monen monta vuotta pankkitilillä lojui 220 000€ ennen uuden asunnon osota
olen pahoillani jos sait sellaisen vaikutelman.
Tuossa vaiheessa tuli niin paljon vastauksia etten ehtinyt perehtyä niihin kaikkiin kunnolla. Riika tuntui sikäli hankalalta ja epärealistiselta paikalta, ettei meillä ole mitään suhteita sinne, emmekä osaa kieltä, joten asioiden hoitaminen tuntuisi liian vaivalloiselta. Sitä en epäile yhtään, ettei kyseessä voisikin olla hyvä sijoitusneuvo. meille se vain tuntuu liian vaivalloiselta ja liian paljon perehtymistä vaativalta.
että jos ajatellaan Suomessa olevia sijoitusasuntoja (isosta kaupungista siis) ne maksavat todella paljon ---> ap:n säästöillä olisi pakko ottaa lainaa jotta saisi esim. kaksion esim. HKI tai TRE.
Mutta hänen säästöillään saisi KAKSI (yhden jos lyhentää lainaa puolella) hyvää kaksiota hyvältä paikkaa esim. Riikasta ---> ei tarvitse lainaa vert. sijoitusasunto Suomessa, ja taatusti tekee voittoa kun asunnon muutaman vuoden kuluttua myy.
Suomesta jos ostaa, niin hinnat ovat aika korkealla edelleen, eli voittoa ei juurikaan tekisi +tuolla summalla ei hyvää sijoitusasuntoa saisi ---> pitäisi ottaa lainaa ja siitä tulee kuluja mitkä yhtiövastikkeen kera söisivät kaiken voiton. Eli käytännössä käteen jäisi vähemmän voittoja mitä ostamalla NYT Riikasta tmv. kaupungista edullisen asunnon, jota ehkä hieman remppaisi ja myisi kun taantuma on ohi.
Meillä oli vähän vastaava tilanne (tosin rahat oli kerätty mökkiä varten, jota emme nyt siis rakennakaan) ja me maksoimme asuntolainamme pois.
Mitä mä sitten ehdotan:
1) teette sijoitussuunnitelman (teillä joka tapauksessa tulee olemaan reippaasti rahaa ja on aivan hölmöä, ettette tee kunnon sijoitussuunnitelamaa)
Sijoitussuunnitelmassa voi ottaa riskiä vähän oman persoonan ja iän mukaan. Yksi hyvä perussääntö on 100-ikä osakkeisiin ja sitten korkoihin ja asuntoihin sen oman iän verran. Käytännössä nyt voisi laittaa paljonkin osakkeisiin.
2) opettele asiaa
Jos ei kiinnosta, niin antakaa sitten suosiolla ne rahat mennä muiden taskuun ja antakaa vaikka sijoitusneuvojan hoitaa. Itsestä on ihan käsittämätöntä, että ihmiset luulee, että asioihin ei tarvitse perehtyä ja voi samalla löytää parhaan mahdollisen tavan pitää rahastaan huolta. Jos ei ole väliä, että mitä rahoille käy, niin sitten ei kannata kyllä nähdä vaivaa, että täälläkään kyselee. Tällä mun ei ole tarkoitus siis moittia vaan ennemminkin usuttaa sua siihen, että otat vastuuta omista raha-asioista, myönnät että raha-asiat eivät ole mitään rakettitiedettä ja aikaa saat asioihin perehtymiseen, jos vaan haluat. Suosittelena aloittamaan lukemisen rouva Kiyosakin kirjasta Rikas nainen - motivoi juuri naisia sijoittamaan ja hän nimenomaan sijoittaa kiinteistöihin.
Jos helpolla haluatte päästä, niin minä luulen, että sijoitusasunto ei sitä sitten olekaan. Kummasti paljon sisäsiistimpää on indeksirahastoihin sijoittaminen. Luultavasti kuitenkin ajan kanssa molempi on parempi, mutta nyt on järjetöntä ostaa asuntoa, kun niiden hinnat tulevat vasta laskemaan. Osakkeiden hinnat on taas jo laskeneet, joten niihin voinee jo siirtyä ostolaidalle.
Niin ja omasta tilanteesta sen verran, että meillä menee rahaa suoriin osakesijoituksiin ja indeksirahastoihin ja kohta kehittyville markkinoille eft:iin. Sijoitusasuntokin kiinnostaa, mutta sen aika ei ole vielä. Ja sijoitusasunto tulee meille suurelta osaltaan lainarahalla, koska se on taloudellisesti niin järkevää. Kaupunkikin alkaa olla selvillä tai sanotaan, että 3 kaupunkia jotka kiinnostaa. Mut kiire ei ole vielä. Meillä tosin tässä omiakin prokkiksia, joihin raha menee ja palkat ei ole meillä huimat (mies osittaisella hoitovapaalla vielä, joka laskee ansioita hyvin).
Ja katsothan ettei teillä rahat ole sitten yhdessä pankissa...
vaan meillä molemmilla on sisaruksia. Vanhemmiltamme emme ole saaneet mitään muuta taloudellista tukea, kuin nuo kesämökinpuolikkaat (tai toinen puolikas, toinen kolmasosa) sisarustemme kanssa jaettavaksi ja vähän metsää niiden ympäriltä (joka ei vielä kymmeniin vuosiin tule tuottamaan meille muuta kuin harmia).
Eli itse olemme omaisuutemme muuten hankkineet. Lähinnä kouluttautumalla hyvin ja tekemällä paljon töitä sekä elämällä säästeliäästi varsinkin silloin alkuaikoina. Osa ansiota on toki myös onnistuneesti ajoitetuilla asunto- ja tonttikaupoilla, hyvään aikaan hankituilla ensiasunnoilla, itse rakentamisella jne.