Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Meillä on venäläisten raideleveys rautateissä

Vierailija
14.05.2025 |

Oho.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historia selittää asian.

Vierailija
2/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautateitä alettiin rakentaa täällä 1800-luvulla, jolloin olimme osa Venäjää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hemmetin väliä sillä on? Muistakaa nyt sitten, kun taas tuon remontin takia leikataan tukia, olla narisematta. 

Vierailija
4/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut, että rautatie tuli Suomeen 1862. Suomi kuului Venäjään vuosina 1809 - 1917.

Vierailija
5/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut, että rautatie tuli Suomeen 1862. Suomi kuului Venäjään vuosina 1809 - 1917.

Eli, ois ollut hitosti aikaa muuttaa tuo.

Vierailija
6/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historia selittää asian.

Ja nykyaika tulee muuttamaan asian. Strateginen riskihän tuo on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ummehtunut jäänne menneisyydestä eikä mikään ylpeilemisen aihe. Pois vain.

Vierailija
8/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rautateitä alettiin rakentaa täällä 1800-luvulla, jolloin olimme osa Venäjää.

Suomi ei ole ikinä ollut osa Venäjää. Venäjä valloitti väkivalloin Ruotsin itäiset maakunnat 1800 luvulla eli Suomen suurruhtinaskunnan alueen. Tällöin keisari Aleksanteri I ymmärsi ettei Ruotsista irti repäistyä herttuakuntaa kannata edes yrittää venäläistää, joten Suomi jäi Venäjän keisarikunnan autonomiseksi alueeksi joka säilytti oman kulttuurinsa, kielensä, lakinsa, koululaitoksensa jne. 

Kyllä, venäjä sorti ja miehitti nykyisen Suomen aluetta, mutta ikinä Suomi ei ollut osa Venäjää samalla tavalla kuin esim nykyisen venäjän alueet tai entisen Neuvostoliiton alueen valtiot. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ummehtunut jäänne menneisyydestä eikä mikään ylpeilemisen aihe. Pois vain.

Ongelma noiden muuttamisessa on se että koko rataverkko ja kalusto pitää uusia kerralla. Tai sitten osalla radoista pitäisi olla eri kalusto. 

Vierailija
10/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Historia selittää asian.

Ja nykyaika tulee muuttamaan asian. Strateginen riskihän tuo on.

Millä tavalla? Maailman helpoin homma on pommittaa rautatie paskaksi Suomen rajalla.

Ei niitä raiteita tarvitse kerralla vaihtaa, muunneltavan alustan junat on jo keksitty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hemmetin väliä sillä on? Muistakaa nyt sitten, kun taas tuon remontin takia leikataan tukia, olla narisematta. 

Ja mitä sinä kusenhajuinen pummi olet nyt vailla? Sinut laitetaan montun reunalle niin tukien vinkuminen loppuu. Tähän asti ollaan oltu armeliaita mutta tästä lähin saat tulla toimeen omillasi tai olla tulematta.

Vierailija
12/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ummehtunut jäänne menneisyydestä eikä mikään ylpeilemisen aihe. Pois vain.

Ongelma noiden muuttamisessa on se että koko rataverkko ja kalusto pitää uusia kerralla. Tai sitten osalla radoista pitäisi olla eri kalusto. 

Eli jäänne on tarkoituksella rakennettu mahdollisimman kalliiksi purkaa. Ratkaisut kyllä on olemassa ja on tehtävissä kunhan uudistuksia jarruttelevat punavihervasemmistolaiset on saatu raivattua pois muutoksen tieltä. Kalleus ei ole peruste venäjän hybridiriskin aisoissa pitäiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa ei ole. Meillä on amerikkalainen etelävaltioiden raideleveys jostain 1700 luvulta.

Suomen raideleveys on 1524mm, Venäjällä 1500mm ja Euroopassa yleisesti 1435mm. 

Venäjän ja Suomen raideleveys oli alunperin sama 1524mm joka periytyi siitä että venäjä palkkasi USA:laisen insinöörin suunnittelemaan ensimmäisen rautatien koska maassa ei ollut omaa osaamista. 

Myöhemmin Venäjällä alkoi ilmeisesti hiertämään ajatus siitä että heillä on tuumamittaiset kiskot, ja kiskoja kallistettiin niin paljon sisäänpäin että leveydeltä saatiin 1500mm. Suomessa kuitenkin pysyttiin vanhassa leveydessä. Koska leveys heittää vain pari senttiä niin useimmat telit toimivat ristiin sekä Suomen että Venäjän kiskoilla, vaikka leveys EI olekaan sama. 

Lopputulema kuitenkin on, että meillä on ihan sekasikiö raideleveys joka tarkkaan ottaen ei ole sama yhdenkään naapurimme, edes Venäjän, kanssa.. 

Tiedättekö muuten miksi Venäjä valitsi eri raideleveyden kuin Euroopassa yleisesti? Koska Napoleonin sotien aikana rautatiet olivat osoittautuneet strategisesti tärkeiksi hyökkäysteiksi. Ja juuri siksi Suomenkin pitää vaihtaa leveys lopultakin samaksi kuin muilla pohjoismailla. 

Vierailija
14/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tänne pääse junalla kuin idästä. Miksi pitäisi vaihtaa raideleveyttä? Rahan tuhlausta. Vai meren ylikö tänne sitten tullaan junalla Euroopasta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ummehtunut jäänne menneisyydestä eikä mikään ylpeilemisen aihe. Pois vain.

Ongelma noiden muuttamisessa on se että koko rataverkko ja kalusto pitää uusia kerralla. Tai sitten osalla radoista pitäisi olla eri kalusto. 

Eli jäänne on tarkoituksella rakennettu mahdollisimman kalliiksi purkaa. Ratkaisut kyllä on olemassa ja on tehtävissä kunhan uudistuksia jarruttelevat punavihervasemmistolaiset on saatu raivattua pois muutoksen tieltä. Kalleus ei ole peruste venäjän hybridiriskin aisoissa pitäiselle.

Ongelma ei niinkään ole se, että Venäjällä on raideleveydeltään Suomeen sopivaa kalustoa, koska raiteita pitkin tuleminen on tarvittaessa helppo estää. Mutta kun liittolaisillamme Ruotsilla ja Norjalla ei ole.Suomeen sopivaa kalustoa, kriisitilanteessa ei voi helposti korvata Itämeren laivaliikennettä suorilla rautatiekuljetuksilla Atlantin rannikon satamista Suomeen, 

Vierailija
16/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut, että rautatie tuli Suomeen 1862. Suomi kuului Venäjään vuosina 1809 - 1917.

Eli, ois ollut hitosti aikaa muuttaa tuo.

YYA-sopimus kielsi. R y s s illä piti olla vapaa rautatie yhteys pohjanlahdelle asti puolustamaan Moskovaa. Liekö pelkäsivät, että Ruotsi hykkää kimppuun.

 

Vierailija
17/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hemmetin väliä sillä on? Muistakaa nyt sitten, kun taas tuon remontin takia leikataan tukia, olla narisematta. 

Ei vaan kun kiskoja pitää uusia niin sama sit siirtää vähän lähemmäs toisiaan.

Vaunuissa toki joudutaan akseleita muuttamaan mutta niitä uusitaan muutenkin

 

Ja tuet ei vie Suomea eteenpäin, investoinnit vie. Raideleveyden muuttaminen eurooppalaiseksi on investointi, heti perään tunnelli Tallinnaan ja Tukholmaan

 

Vierailija
18/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko Petteri Orvon junarata Turkuun eurooppalaisella vai venäjäläisellä raideleveydellä?

Vierailija
19/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Meillä on ihan oma raideleveys.

euroopan raideleveys on 1435 mm,

venäjällä on 1520 mm ja

suomessa on 1524 mm.

 

 

Vierailija
20/23 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko kuullut, että rautatie tuli Suomeen 1862. Suomi kuului Venäjään vuosina 1809 - 1917.

Eli, ois ollut hitosti aikaa muuttaa tuo.

Mitävarten? Kun Suomesta ei rautatietä pitkin pääse pois kuin Venäjän suuntaan.