Onko opettajilla mielestäsi hyvä palkka?
Itse olen luokanopettaja minimitunneilla 24t/vko ja saan palkkaa noin 2850€/kk. Itse pidän palkkaani työtunteihin nähden hyvänä. Tosi työtunteja on enemmän kuin tuo 24t/vko, koska suunittelutöihin, vanhempien tapaamisiin ym. menee aikaa, mutta kaikenkaikkiaan olen tosi tyytyväinen.
Mitä muut mieltä?
Kommentit (110)
Mulla on jouluna lomaa vain 24-26.12. sekä 1.1. ja 6.1. Jos ympärille sattuu lauantai- ja sunnuntaipäiviä, ne pidentävä lomaa, mutta välipäivät olen töissä. Opettajat sen sijaan lomailevat yli kaksi viikkoa putkeen. Ei onnistu kovin monessa muussa työssä.
10: kaupan kassalla tuskin on tuntikausia kestäviä jaksoja ilman asiakkaita. Jos tulee yli10 min tauko, niin varmaan komennetaan muihin hommiin tai lähetetään kotiin.
liiketalouden opettaja ammattikorkeakoulussa ja saan palkkaa 3200 e/kk. Välillä on joku periodi, jossa saa tehdä 12 h työpäiviä, kun taas välillä on periodeja, jolloin voi ottaa rennosti.
Minä pidän palkkaani ihan hyvänä. Koska minulla 12 vkoa vuodessa lomaa ja ole valmis "maksamaan" lomastani. Katson, että tämä palkka kompensoi tätä lomaa. Lisäksi koulu kouluttaa ihan älyttömästi ja arvostan tätä mahdollisuutta. Kolmanneksi meillä opettajat ovat tosi fiksua porukkaa, eli meillä on todella mukavaa ja hyvä ilmapiiri.
Vaatikaa, että koko opettajan ammatti on romutettava. Te tiedätte niin paljon asioita maailmasta, että teillä pitäisi riittää rohkeutta ja tahtoa korjata tällainen vääryys.
Välillä ei voi muutakuin suu auki ihmetellä teidän kommenttejanne. Jos ihminen on käynyt koulua, hänellä on selkeä käsitys opettajuudesta, niinkö? Jos hänen lapsensa käy koulua, hän tietää opettajuudesta kaiken? Käsittämättömiä mielipiteitä asiasta, josta te ette oikeasti tiedä yhtään mitään. Ne ihmiset siellä koulussa tekevät työtä TEIDÄN lastenne eteen joka päivä ja näin te palkitsette heidät? Haukkumalla täällä nimettöminä vaikka mistä syytettyinä. HÄVETKÄÄ. Jos edes osaatte.
että koulu ei mene kiinni jos koulutettu opettaja sairastuu. Sitä sijaistaa joku epäpätevä ja homma menee silti eteen päin.
Sinä opettajana et voi sille asialle mitään. Mutta on turhaa olla kateellinen duunarin palkoista. Sinulla on mahdollisuus lukea itsesi putkimieheksi tai sairaanhoitajaksi. Valinta on vapaa.
kirjoittajan älykkyydestä kuin opettajien työn vaativuudesta...
Meillä ainakin puuttuu leikkaussalihoitajia ja siksi leikkaussaleja on tyhjillään. Jonot kasvavat ja toiminta on seis.
Mutta yhtään koulua en tiedä seisovan tyhjillään siksi, että siellä ei ole jokaiselle luokalle koulutettuja opettajia.
Näin sivusta seuranneena vain.....
Et todennäköisesti. Sinulle tulee sijainen ja vaikka se ei olisi koulutettu niin oppitunnit jatkuvat.
Mutta leikkausajat peruuntuvat jos hoitajat sairastuvat.
Tämä on tosiasia, eikä kyse nyt ole minun älykkyydestäni. Kyse on nyt siitä, että sinä tässä et älyä tätä asiaa.
kirjoittajan älykkyydestä kuin opettajien työn vaativuudesta...
Meillä ainakin puuttuu leikkaussalihoitajia ja siksi leikkaussaleja on tyhjillään. Jonot kasvavat ja toiminta on seis.
Mutta yhtään koulua en tiedä seisovan tyhjillään siksi, että siellä ei ole jokaiselle luokalle koulutettuja opettajia.
Tottakai arki kulkee eteenpäin, mutta koulu ei ole sitä, että tunneilla mennään kirjassa eteenpäin. Koulu on jotain ihan muuta ja sitä sellainen ei ymmärrä, joka ei koulussa ole töissä.
Kuka huomaa lapsesi oppimisvaikeudet? Kuka osaa auttaa niissä? Kuka puuttuu kiusaamisiin niin, että ne loppuvat? Kuka huomaa lapsesi syömishäiriöt? Ja syrjään vetäytyvät hiljaiset tulevat pekka-ericauviset ja matti saaret? Se sijainen? Ylioopilastyttö? Toivo lapsesi puolesta, että siellä koulussa on silloin se koulutettu ope paikalla. Edelleen olen sitä mieltä, että meillä ollaan valmiita satsaamaan kaikkeen paitsi lapsiin. Ja te kiitettävästi todistatte teoriaani välinpitämättömistä, typeristä vanhemmista, jotka laukovat mielipiteitään äärettömän tärkeästä asiasta ihan lonkalta, yhtään tarkemmin miettimättä.
Onko kalliin paikan lisää? Entä ikälisiä? Minä en todellakaan saa noin paljoa, vaikka olen ollut töissä 8 v ja olen minimitunneilla minäkin.
tuo johtuu ihan siitä, että niitä lapsia ei voi jättää kouluun ja luokkaan keskenään, siellä on jonkun aikuisen oltava. Eri asia sitten mikä on opetuksen taso epäpätevän open kanssa. Nimimerkillä tällä hetkellä epäpätevän open jälkiä korjaava.
Lisäksi haluaisin kommentoida aineenopen kommenttia siitä, että rinnakkaisryhmille voisi vetää saman suunnitelman mukaiset tunnit. Mielestäni tuo ei pidä paikkansa. Harvoin on hyvä vetää tunti täsmälleen saman suunnitelman mukaisesti eri ryhmille - hienoa toki jos onnistuu, mutta hyvin harvoin ryhmät ovat niin samanlaisia, että sama tuntisuunnitelma toimii. Ryhmissä on huimia eroja niin ryhmädynamiikassa, persoonissa kuin taidoissakin. Itselläni on hyvinkin erilaisia työskentelytapoja rinnakkaisryhmille - mikä toimii yhdessä ryhmässä, ei toimi toisessa jne. Pääasia kuitenkin, että oppilaat sisäistävät asian.
putkimiehen palkkaa niin sinulla on vapaus lukea siihen ammattiin.
Koulussamme on epäpäteviä sijaisia ja olen ollut heidän opetukseen tyytyväinen. Moni on tosi innokas ja lapset saavat paljon ekstraa,mitä leipääntynyt opettaja ei viitsi tehdä ja suunnitella.
Kirjoissa on menty eteen päin ja pienryhmiin on ohjattu tarkempaa opetusta tarvitsevat. Kiusaamisiin on puututtu joissain tapauksissa topakammin kuin vakituisen opettajan aikana.
Toki toisinkin voi olla. Mutta koululaisilta ei ole koulu loppunut opettajan sairastamiseen. Opetuksessa on menty eteenpäin ja lapset ovat siirtyneet luokalta toiselle ihan kuten muutenkin.
Mutta jos sinulla on leikkaus edessä ja leikkaussalihoitajia puuttuu niin sinä kiltisti odotat sitä leikkausta. Tai jos olet rakentamassa taloa ja putkimiehiä ei ole niin talosi seisoo siellä keskeneräisenä niin kauan, että ammatti-ihminen tulee tekemään tekemättömät työt.
Sinä tässä nyt et tajua tätä asiaa.
Ja tiedätkö, että jos joku , kuka tahansa käy tekemässä sähköasennukset ja talosi palaa niiden takia, vakuutus ei korvaa.
lahjottava opettajia näyttävillä rahalahjoilla ja lahjakorteilla.
Tämän päiväiset opettajien mielipiteet näistä rahalajoista on kyllä vähentäneet luottamustani lapsien saaman opetuksen tasa-arvoon.
Minun täytyykin sitten olla harvinaisen tyhmä, kun tuntuu, että edes minun ammattitaitoni (yli 6 vuoden yliopisto-opinnot + kolme vuotta työkokemusta) ei riitä työni hoitamiseen täydellisesti. Koko ajan on tunne, että monta asiaa jää tekemättä, monta oppilasta huomioimatta.. aika ei riitä mihinkään. Ja kun minä olen sairaana, työni hoitaa alan opiskelija tai vastavalmistunut, jonka tunnit MINÄ olen suunnitellut MINUN ammattitaidollani.
No, onneksi näinkin tyhmä on sentään päässyt opettajantöihin. Onneksi pomo ei ole älynnyt, että olisi voinut yhtä hyvin palkata ylioppilaan..
Jos viisi opettajaa koko maassa (tämän ketjun perusteella) ovat saaneet 200 euron arvoisen lahjakortin, niin miten voit vetää siitä johtopäätöksen, että opet vaativat niitä?
Minulla on takana 17 vuotta töitä koulussa, missä lisäkseni työskentelee 18 muuta opea. Kukaan ei koskaan tänä aikana ole saanut kahvimukia arvokkaampaa lahjaa. Jos siis vedät tuosta "lahjontaketjusta" jotain johtopäätöksiä opettajien helposta lahjottavuudesta, et ymmärrä lukemaasi.
Sillä yleensä työaikaa on 20 % enemmän.
1,2 x 2600 on jo reilusti yli 3000 .
Miesvaltaisilla aloilla yhtä pitkällä koulutuksella tienataan 3000 eurosta ylöspäin. Opettajat ovat palkkakuopassa. Itse tienaan aineenopettajana ilman ylitunteja alle 2600 euroa.
Mihin perustat väitteesi?
Sillä yleensä työaikaa on 20 % enemmän.
1,2 x 2600 on jo reilusti yli 3000 .
Miesvaltaisilla aloilla yhtä pitkällä koulutuksella tienataan 3000 eurosta ylöspäin. Opettajat ovat palkkakuopassa. Itse tienaan aineenopettajana ilman ylitunteja alle 2600 euroa.
Opettajan työajalla palkka on hyvä.
Ei tietystä opiskelusta saada palkkaa, vaan siitä työstä... Tämä tuolle joka mietti akateemisia opintoja.
nyt ei pitäisi maksa mitään.
Lapsethan tekee tota ilokseen ja apinat huvittelevat tuolla tavalla koko elämänsä.
Ei siitä 15 kaivoon kiikkumisesta ai juuri tarvitse maksaa.
oletko valmis kiikkumaan 15 metriä syvään kaivoon esimerkiksi?
eipä he ihan turhasta sitä palkkaansa saa.Kaiketi tarkoitti putkimiehiä, sähkömiehiä ja muita, jotka todella amispohjalta vetelee parempia palkkoja kuin opettajat.
opetusalalla sitä tuntimäärää vaan on vaikea ulkoa päin nähdä. Toki menen työpaikalleni, kun tuntini alkavat ja lähden aika pian (en aina) pois, kun tuntini päättyvät. Teen sen siksi, että minulla on alle kouluikäisiä lapsia ja haluan hakea heidät ajoissa kotiin päiväkodista. Teen kuitenkin todella paljon töitä iltaisin. Teen töitä myös loma-aikoina. Kyllä minulle tulee työtunteja saman verran, kuin muillakin aloilla. Ulospäin tietenkin näyttää, että tekisin töitä todella vähän.
Opettajan työajalla palkka on hyvä.
Ei tietystä opiskelusta saada palkkaa, vaan siitä työstä... Tämä tuolle joka mietti akateemisia opintoja.