Hyttysen pisto kova ja turvonnut
Meillä 2v lapsi jota tiistaina pistänyt hyttynen nilkkaan. Edelleen nilkka on hyvin turvoksissa,mutta myös n.2 cm pistokohdan ympäriltä ihan kova. Onko tämä nyt ihan normaalia ja voisiko tuota jollain helpottaa? zyrtekiä on saanut ja kortisonilla olen voidellut.
Kommentit (9)
Selässä/niskassa on nytkin 5 muuta jälkeä,mutta eivät ne tuollaiseksi ole turvonnut. Alkuun ovat kyllä melko isoja paukamia ,mutta saman päivän aikana laskeneet. Keväällä ensimmäinen itikanpisto oli turvoksiaa useamman päivän,mutta se varmaan johtui juuri siitä että oli ensimmäinen.
jos on turvonnut ja kova, kenties lämminkin?
Onko se kipeä, lapsella kuumetta?
Meidän lapsi joutui ihan leikkaukseen asti tulehtuneen patin takia! Ja kirurgi sanoi, että viime tipassa tultiin, vuorokautta myöhemmin olis ollu vielä isompi operaation.
Lapsi sai myös suonen sisäistä antibioottia, kun normaali ei ollut tehonnut.
Lämmin se on ja eilen punoitti,nyt ei niin paljoa. Kuumetta lapsella ei ole kuulemma kipeäkään.
Jotkut aiheuttavt pahemman reaktion, toiset ei. Toki seuraa tilannetta, mutta jos ei ole kuumetta ja kipeä, niin odottelisin. Pistoskohtaa voi voidella vaikka Bepanthenilla ja antaa sitä antihistamiinia
Mulla tulee hyttysenpistoista aina kananmunan kokoisia kovia ja kipeitä patteja. Ilmeisesti allergiaa.
[quote author="Vierailija" time="03.07.2009 klo 09:09"]Mun ulkomaalaiset ystävät saa kauheita paukamia, koska heillä ei ole immuniteettiä. Mieheninkin (tokana kesänä Suomessa) lähetettiin Hyksiin, koska terveyskeskuksessa epäilivät borrelioosia, oli vain raju reaktio normaaliin hyttysenpistoon. Sillä turposi koko käsivarsi, punainen ja kova.
[/quote]
Tähän on ihan pakko vastata.. Minä olen asunut pohjois lapissa 30v ja syntyjäni täältä. Ikinä en ole moista kuullut, että ei ole immuniteettia.. Minä paisun joka itikan pistosta. Joka kesä sen "miljoona"" kertaa
Ootko varma etyä on hyttysen pisto. Meidän 2v poikaa puri paarma alkuviikosta. Siitä tuli just tuollainen iso kova pahkura reidessä.
mulla itselläni on hyttysallergia ja mulla jokainen pistos paisuu ihan jäätävän kokoseksi möykyksi, jotka ravin aina vereslihalle.
Ootko varma etyä on hyttysen pisto. Meidän 2v poikaa puri paarma alkuviikosta. Siitä tuli just tuollainen iso kova pahkura reidessä.
mulla itselläni on hyttysallergia ja mulla jokainen pistos paisuu ihan jäätävän kokoseksi möykyksi, jotka ravin aina vereslihalle.
Mun ulkomaalaiset ystävät saa kauheita paukamia, koska heillä ei ole immuniteettiä. Mieheninkin (tokana kesänä Suomessa) lähetettiin Hyksiin, koska terveyskeskuksessa epäilivät borrelioosia, oli vain raju reaktio normaaliin hyttysenpistoon. Sillä turposi koko käsivarsi, punainen ja kova.