Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko opettajilla mielestäsi hyvä palkka?

Vierailija
05.04.2009 |

Itse olen luokanopettaja minimitunneilla 24t/vko ja saan palkkaa noin 2850€/kk. Itse pidän palkkaani työtunteihin nähden hyvänä. Tosi työtunteja on enemmän kuin tuo 24t/vko, koska suunittelutöihin, vanhempien tapaamisiin ym. menee aikaa, mutta kaikenkaikkiaan olen tosi tyytyväinen.

Mitä muut mieltä?

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhelinnumeroaan oppilaiden vanhemmille. Eikä sähköpostia tarvitse lukea vapaa-ajalla. Ilmeisesti asut jossain tuppukylässä, jos törmäät oppilaisiisi/vanhempiin kaupassa. silloinkin voi sanoa, että "palataan asiaan ensi maanantaina" tms...

Vierailija
42/110 |
05.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni opettajat saavat jopa liikaa palkkaa varsinkin kun heitäkin on laidasta laitaan. Joka koulussa joku opettaja joka ei valmistele tunteja ja joka vaan käy "työssä" välittämättä sen enemmälti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljä opetettavaa ainetta + kasvatustieteen cumu (ja harrastuksen vuoksi yksi muu sivuaine), lisäksi ehdin opiskeluaikana seurustella, mennä naimisiin, ja olla kahdessa eri opiskelijajärjestössä vastuutehtävissä.

Ja ihan turha taas verrata naisvaltaisten alojen palkkoja toisiinsa, meillä akateeminen mies tienaa kaksi kertaa sen, minkä minä opena, ja julkisella sektorilla on hänkin.

Vierailija
44/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaupassakin vanhempainvartteja:)

Seurasin yks päivä kyläkaupan edessä kun lapseni luokkakaverin äiti ahdisteli lapsen opettajaa pihalla. Opella näytti olevan kiire,mutta äiti jauhoi jessejannicastaan ja siitä, millainen se on ja mitä se miettii ja pohtii jne....

Ope rukan ilme oli aika ahdistunut. Kiltti ihminen kun on.

Yleensä itse lasten opettajien kanssa en puhu lapsistani kouluajan ulkopuolella. Moikkaan ja saatan toivottaa hyvää viikonloppua ja jotain ilmoista puhella. En sen kummempaa. En usko, että heitä kiinnostaa vapaa-ajalla minun lasteni asiat.

Joskus olen joutunut lähettämään tekstarin illalla kun on ollut jokin juttu epäselvä retkestä tms.

Ja kerran piti soittaa opettajalle ja kysyä apua matikassa kun luettiin pojan matikankokeisiin ja emme kumpikaan osanneet ratkaista laskua. Mutta tähän opettaja oli antanut luvan, että hänelle saa soittaa jos joku kohta on epäselvä.

Vierailija
45/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli meillä on normaali työaika, kesä on oikeastaan palkatonta kaikilla, mutta tuo vuoden palkka on opettajien toiveesta jaettu 12 kuukaudelle. Eli turha on kadehtia meidän lomia, pitäkää itse palkaton kesä joka vuosi:-) Palkka olisi näin ollen n. 3000 kk/ 10kk. Ei mikään iso palkaa silti...

Vierailija
46/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

just joo

Minäkin kyllä mielelläni jakaisin vuosipalkkani hiukan erilaisiin osiin ja saisin viettää 2.5kuukauden loman ja 2 viikon joululoman, syysloman ja hiihtoloman. Jo se vain mulle passaisi.

Vierailija
47/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni on hyvä palkka. Kaikkeen asiantuntijatyöhön kuuluu suunnittelua ja ennakoimatonta työtä. Harvoin maksetaan ekstraa. Luokanopettajan työ on kuitenkin hyvin säännönmukaista päivätyötä.

Vierailija
48/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pitkät lomat ovat sinulle noin tärkeitä. Varsinkin erityisopettajista on huutava pula. Tervetuloa alalle!

just joo

Minäkin kyllä mielelläni jakaisin vuosipalkkani hiukan erilaisiin osiin ja saisin viettää 2.5kuukauden loman ja 2 viikon joululoman, syysloman ja hiihtoloman. Jo se vain mulle passaisi.

Vierailija
49/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pitkät lomat ovat sinulle noin tärkeitä. Varsinkin erityisopettajista on huutava pula. Tervetuloa alalle!

just joo

Vierailija
50/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

just joo

Sitten ehkä vihdoinkin ymmärrät, että ne opettajien lomat eivät ole nuo mainitsemasi.

Vastaus kysymykseen: opettajien palkat vaihtelevat kovasti. Luokanopettajilla ja etenkin lastentarhanopettajilla mielestäni on liian matala palkkataso. Toisaalta ammattikorkeassa ja osin lukiossakin voi päästä tosi hyvillekin liksoille, minun mielestäni ainakin. Toisaalta duuniakin joutuu tekemään ihan eri tavalla (sori vaan luokanopet, mutta mitä olen sivusta seurannut, niin kyllä teidän päivät on lyhyemmät kuin esim. lukion aineenopettajien).

Vierailija
51/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen luokanopettaja minimitunneilla 24t/vko ja saan palkkaa noin 2850€/kk. Itse pidän palkkaani työtunteihin nähden hyvänä. Tosi työtunteja on enemmän kuin tuo 24t/vko, koska suunittelutöihin, vanhempien tapaamisiin ym. menee aikaa, mutta kaikenkaikkiaan olen tosi tyytyväinen.

Mitä muut mieltä?

Itse saan kahden vuoden koulutuksella + jokusella kurssilla, (35 tuntia viikossa) kirjanpitäjän hommista 2670 euroa+ tarpeen vaatimat ylityöt. Ja työt jää työpaikalle.

Vierailija
52/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljä opetettavaa ainetta + kasvatustieteen cumu (ja harrastuksen vuoksi yksi muu sivuaine), lisäksi ehdin opiskeluaikana seurustella, mennä naimisiin, ja olla kahdessa eri opiskelijajärjestössä vastuutehtävissä.

Paljonko opintoja kustakin aineesta? Tämä on kyllä Suomen ennätys aineenopettajana, mikäli pitää paikkansa. Itse olen yhden reaaliaineen ope ja opiskelut kestivät tasan 7 vuotta. Kaikki 16 auskukaveriani valmistuivat 6-9 vuodessa, keskiarvona 7-8 opiskeluvuotta. Joten tuo neljä vuotta on kyllä uskomattoman kuuloinen!

Vierailija
53/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan ammatti on yksi yliarvostetuimpia ammatteja kirjastontätien ohella. En edes tiennyt, että luokan opettaja tienaa lähes 3000 euroa, jumankauta! Tuulitunneleita suurin osa, jos työ tuntuu raskaalta, pikkulapsiahan ne ovat. Onko joku lapsi joskus jäänyt oppimatta lukemaan?? Oppisivat varmaan itsekin.

Palkkakupla, sanon minä. Järjetöntä.

Vierailija
54/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko opintoja kustakin aineesta? Tämä on kyllä Suomen ennätys aineenopettajana, mikäli pitää paikkansa. Itse olen yhden reaaliaineen ope ja opiskelut kestivät tasan 7 vuotta. Kaikki 16 auskukaveriani valmistuivat 6-9 vuodessa, keskiarvona 7-8 opiskeluvuotta. Joten tuo neljä vuotta on kyllä uskomattoman kuuloinen!

Vierailija
55/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni väitteli tohtoriksi kuudessa vuodessa opintojensa aloituksesta, ja hyvillä arvosanoilla ja monipuolisilla sivuaineilla väitteli. On kyllä sittemmin suorittanut pari muutakin eri alojen maisterintutkintoa. Yhteen meni työn ohessa neljä vuotta.

Vierailija
56/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajan lähtöpalkka (ei yleensä siitä nouse muuta kuin viiiden vuoden välein muutaman kympin) on 2300e, jos on aineenopettajan pätevyys niin palkka on hippasen alle 2500e. Tahtoisin tietää, missä kunnassa tienaat noin paljon ja millä perustein??

Ellet ole sitten jo keski-ikäinen ehtinyt karruttaa työvuosiasi.

Itse olen gradua vailla valmis luokanopettaja jolla kaksoispätevyys englannista. Toimin tällä hetkellä lastentarhaopettajana palkkana 1892e/kk miinus verot. Työpäivä ovat 8h, mutta ei tarvitse viedä kotiin kovin paljoa töitä.

Luokanopettajan opetustunteja on yleensä se 24h, mutta toiset 20h saa laskea suunnittelu,- valmistelu,- ja vanhempien kanssa tehtävään työhön.

Palkka on minusta huono, mutta niin se on monella muullakin. Esim psykologit, sosiaalityöntekijät ja opettajat tienaavat kaikki hitusen tuon 2500e alle, mutta luokanopettajilla ei ole mahdollisuutta tehdä kesäisin töitä tai ylitöitä palkallisena, joten käytännössä pienin palkkapussi jää opettajalle. Tosin esim. tutkijoilla on vielä huonompi palkka, mutta akateemisissa maisteri-tason ammateissa luokanopettajat ovat alimmissa palkkaluokissa.

Ja ottakaa huomioon, että yleensä opettajat ovat töissä elo-toukokuun, ja kesällä marssitaan työkkäriin, josta saa sen alle 500e/kk vaikka olisi kokonaisen vuoden ollutkin työssä, työttömyyskassan työssäoloehto jää parista viikosta kiinni, vaikka olisi lukukauden töissä.

Kyllä minäkin tekisin mieluusti open töitä mieluummin kesällä kuin olisin työttömänä tuolla opintotukea vastaavalla summalla, joten siksipä olen nyt töissä ja teen graduni loppuun kesällä --> opettajat ovat pakotettuja olemaan työttömiä kesäisin.

Ne, jotka lomista oikeasti nauttivat, ovat ne opettajat joilla on VIRKA, mutta niitä ei ole jaossa nuorille opettajille enää kuin syrjäseutujen kylillä.

Itse mietin vakavasti, että rupean saman tein jatko-opiskelijaksi tai hakeudun jonnekin ihan muualle, esim. henkilöstöhallintoon tms.

Niin, ja opettajille on vuodessa 2,5 viikkoa enemmän lomaa kuin muilla työntekijöillä. Meillä ei pakkaanu lomapäiviä- tai rahoja, pekkaspäiviä tms, joten ne lomat on pidettävä silloin kun laki määrää. Loppujen lopuksi tuo 2,5 viikkoa ei ole kovin houkutteleva kun miettii, millaista paskaa opettajat nykyään saavat niskaan joka tuutista ja miten huono palkka on verrattuna vaikka alemman koulutuksen hommanneisiin miesvaltaisilla aloilla työskenteleviin...

Ja jokainen, joka opettajia kadehtii saa hakeutua yliopistoon opettajaksi lukemaan. Sisään ei ole helppo päästä, mutta sinne on jokaisella mahdollisuus.

Vierailija
57/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkupalkka 2300 e ja risat, mä en ainakaan saa mitään lisiä. Ja olen vielä kesät ilman palkkaa 2,5kk. Että ei ole kovin kaksinen liksa minusta ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneelle.

i]Opettajan ammatti on yksi yliarvostetuimpia ammatteja kirjastontätien ohella. En edes tiennyt, että luokan opettaja tienaa lähes 3000 euroa, jumankauta! Tuulitunneleita suurin osa, jos työ tuntuu raskaalta, pikkulapsiahan ne ovat. Onko joku lapsi joskus jäänyt oppimatta lukemaan?? Oppisivat varmaan itsekin.

Palkkakupla, sanon minä. Järjetöntä.

[/quote]

Vierailija
58/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettajan lähtöpalkka (ei yleensä siitä nouse muuta kuin viiiden vuoden välein muutaman kympin) on 2300e, jos on aineenopettajan pätevyys niin palkka on hippasen alle 2500e. Tahtoisin tietää, missä kunnassa tienaat noin paljon ja millä perustein??

Ellet ole sitten jo keski-ikäinen ehtinyt karruttaa työvuosiasi.

Vastasin tähän jo aikaisemmin, mutta vastaan vielä uudelleen, eli opetuskokemusta noin 14v ja työpaikka pääkaupunkiseudulla, ainoa pieni korotus palkkaan on oppilaskunnan ohjaavan opettajan homma, josta saan ylimääräistä puoli viikkotuntia ja palkka on siis 2850€ noin pyöreästi. Kuussa käteen saan noin 2000€

Vierailija
59/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta soopaa! Minusta kyseessä on palkkakuoppa. Ja todellakin, besserwisserit, tervetuloa kokeilmaan opettjan työtä. Olette luultavasti viikon jälkeen burn out -potilaita.

Vierailija
60/110 |
06.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteen ope ja tunteja 24

Ei ole paljoa kokeita korjattavana ja tuntejakaan ei niin kauhean paljon tarvitse suunnitella kun olen ollut opettajana vuosia.

Kesäloma on yksi tärkeimpiä syitä, miksi viihdyn alalla. Ei tarvitse huolehtia omien lasten kesähoitoa.

No, rankkaa toki on nämä erityislapset ja se, että kouluavustajia ei ole tarpeeksi.