Onko opettajilla mielestäsi hyvä palkka?
Itse olen luokanopettaja minimitunneilla 24t/vko ja saan palkkaa noin 2850€/kk. Itse pidän palkkaani työtunteihin nähden hyvänä. Tosi työtunteja on enemmän kuin tuo 24t/vko, koska suunittelutöihin, vanhempien tapaamisiin ym. menee aikaa, mutta kaikenkaikkiaan olen tosi tyytyväinen.
Mitä muut mieltä?
Kommentit (110)
kummasti vain kelpaa heidän työpanoksensa heille, mutta halveksuntaa ei voi piilottaa. Täällä palstalla se paljastuu.
Toiseksi, en voi hyväksyä sitä, että palkkanne lisäksi odotatte vielä vanhemmilta lisärahoitusta tavaran tai rahan muodossa.
Pätevän luokanopettajan peruspalkka on 2359 euroa. Tämä siis 24 opetustunnilla. On eri asia toimia sijaisena päivän tai viikon kuin vastata lapsista, heidän kasvatuksesta ja opetuksesta kokonaisvaltaisesti. Aloittajalla täytyy olla hyvin paljon ikälisiä.
Ajatteleeko tosiaan osa niin että oman lapsen peruskoulun voi opettaa esim ylioppilas, vaikkei kokonaan niin ainakin osittain. Arvostan opettajien koulutusta, haluan arvostaa, jotta he kokevat työnsä tärkeäksi ja haluavat opettaa lapsia. Heillä on huomattavasti enemmän tietoa kuin ylioppilailla, vaikka ylioppilas olisikin saanut hyvät arvosanat.
Itse olen ylioppilas ja työskennellyt lasten ja nuorten kanssa ja on muutakin ammatillista koulutusta, mutten silti kokisi olevani hyvä opettajan sijainen. Tieto lisää ymmärrystä siitä mitä kaikkea oppitunnin aikana ainakin tulisi tapahtua. Tietysti jos me vanhemmat haukumme opettajia ja saamme heidän työmoraalinsa alas, niin parempi vaihtoehto voisi olla kouluttamattomampi sijainen.
Voi olla että nuoria innokkaita ylioppilaita voi olla vaikea saada sijaiseksi., kun on pelko että työpaikalla, siis koulussa voi tulla tapetuksi tai pahoinpidellyksi, tässä viitaten ikäviin viime vuosien tapahtumiin. On toki tärkeää että mm. ylioppilaita on sijaisina, mutta ei silti vähätellä opettajien ammattitaitoa.
ei saa muutamassa vuodessa tehtyä.
Lto:n tutkinto on "vain" kasvatustieteen kandi, eivät tee siis gradua ollenkaan.
Hieno ja tärkeä asia että esim. leikkauksia ei tehdä jos ammattitaitoista henkilökuntaa ei ole paikalla. Kuka välittää koululaisista, joiden opettaja on kipeä ja sijaista ei saada. Kotiin ei voi pieniä koululaisia lähettää. Voi olla että yksi opettaja huolehtii kahdesta luokasta. Oppilaat eivät mahdu yhteen luokkaan, joten kahdessa eri tilassa on luokkakokoja suurentamalla kasvaneet luokat, joten opettaja voi huolehtia noin 60 lapsen turvallisuudesta. Ehtiikö siinä vielä opettaa.
En tiedä mikä oli tämän kirjoitukseni tarkoitus;) Ei ehkä niin liity kysymykseen, mutta on tuo opettajan työ tärkeä.
sen mitä opettaa. Paljon tärkeämpää on kuitenkin se, miten se ope kohtelee lapsia, _miten_ opettaa, millaiset ovat opettajan pedagogiset taidot. Se opettaja kun on aika hallitseva osa lapsen elämää varsinkin alakoulussa. Kokemattomuuttaan lausuttu lapsus voi jäädä pienen koululaisen mieleen pitkäksi aikaa pyörimään.
Hyvän opettajuuden mitta ei ole se, miten monta sivua tietyssä ajassa edetään. Kyllähän kirjassa pystyy etenemään nopeastikin, mutta silloin se tieto ja taito jäävät mekaaniselle tasolle - ja siitä ei ole hyötyä myöhemmin kun oletetaan, että hallitsee sen aiemmin opitun.
Hyvän opettajuuden mitta kun on ennen kaikkea se, miten opettaa.
joka pääsee sitten opettajaksi opiskelemaan.
Sellaiset on aika hukassa opetustyössään. Näitä on nähty. Tietopuoli on hyvin hallussa, mutta käytäntö hukassa.
Sijaisia aina tarvitaan. Siis tämä on teille, jotka ajattelette opettajantyöhön pystyvän kuka vaan ylioppilas.
Itse olen tässä miettinyt, että helpommallakin pääsisi. Meillä on isot ryhmäkoot, levottomat luokat, kurja pomo, hometta koulussa... Ja lisäksi jotkut vanhemmat luulevat osaavansa kaiken paremmin kuin me (nyt kärjistän).
Haluaisin toimia työssä, jossa minua ja ammattitaitoani arvostetaan. Opettajantyö on todella vaativaa. Työ on yhtä lennossa olemista päivän alusta loppuun, vaatii tosi isoa henkistä kanttia ja itseluottamusta, pitää olla tosi nopeaälyinen, reipas, oikeudenmukainen... Ei saa herpaantua ollenkaan.
Tervetuloa peruskouluun katsomaan miten siellä pärjätään. Arvostan todella paljon kokeneita kolleegojani, jotka hoitavat hommat taiten tilanteessa kuin tilanteessa. Siihen tarvitaan väkisinkin ainakin se kymmenen vuotta kokemusta. Tai sitten pitää vaan olla luonnonlahjakkuus. Ehkä teistä joku on sellainen. Epäilen kyllä, että pelkällä ylioppilastutkinnolla ei pitkän päälle pärjää.. Kyllä nuo epäpätevät huomaa kaukaa. Voihan tietty olla myös poikkeuksia. Riippuu mitä opintoja ja kokemuksia on taustalla.
Olisi sitä voinut ammattinsa paremminkin valita siis. No, parhaimmillaan nautin työstäni todella. On hienoa olla kontaktissa nuoriin ihmisiin ja nähdä heidän oppimistaan ja kuulla heidän ajatuksiaan. Mutta kun olosuhteet ovat surkeat ja tulevaisuuskin näyttää synkältä (ryhmäkoot, budjetti) ei paljon naurata. Välillä tulee kamala olo, kun tajuaa miten vähän sitä voi lasten hyväksi tehdä, vaikka haluaisikin. Tuskin te mollaajat ymmärrätte miten tarpeellista työtä me teemme lasten ja nuorten parissa. Vietämme heidän kanssaan enemmän hereilläolotunteja päivittäin kuin te.
ja tiukalla aikataulutuksella ja tarkalla suunnittelulla minimitutkinnon opinnot pystyy usein kokonaisuudessaan suorittamaan neljässä vuodessa. Tunnen useammankin tällaisen tapauksen - ja tiedän jopa erään, joka valmistui aineenopettajaksi reilusti alle neljässä vuodessa. Tämä vaatii tietysti kaikkien kesäopintomahdollisuuksien hyödyntämistä eikä ole käsittääkseni mahdollista esimerkiksi vieraissa kielissä, joissa usein vaihto-opiskelu on kestoltaan minimiä pitempi.
Alle viidessä vuodessa valmistuminen vaatii toki kovaa työtä, ja joskus pullonkauloja voi tulla siitä, että opintojaksoja järjestetään nopean valmistumisen kannalta epäsopiviin aikoihin. Suurimmalla osalla menee 5 - 6 vuotta täysipäiväisesti opiskellen. Kuuteen vuoteen saa mahdutettua ylimääräisen opetettavan aineen tai opiskelijavaihdossa olemisen. Monella opiskelu venyy jopa vuosia, kun opintojen loppupuolella harjoittelun kautta saadut kontaktit johtavat sijaisuuksiin.
Terv. aineenopettajaopiskelijoidenkin opintoja ohjannut
300 op/5 vuotta, ja opettajan pedagogiset opinnot siihen päälle
ei saa muutamassa vuodessa tehtyä.
Lto:n tutkinto on "vain" kasvatustieteen kandi, eivät tee siis gradua ollenkaan.
minulla on kohta 20 virkavuoden ikälisät, sekä muutama ylitunti viikossa ja hiukan alle 3000 euron brutto jään. Kohtalainen siksi, että minulla on kuitenkin korkeakoulututkinto, ja taidan olla palkallani jossakin suomalaisen naisen keskiansiossa, moni akateeminen ansaitsee aivan toisenlaisia summia, hyvältä palkalta taas silloin kun seuraan, miten hirveän huonoa palkkaa monelta naisvaltaiselta alalta saa.
ja 4 viikon kesälomaan. Iltavuorosta kun tulee töistä niin jalat ovat turvoksissaja nilkoissa sukanvarren jäljet. Muutama tunti unta ja taas aamuvuoroon. Aamuvuorosta kun tulee kotiin niin selkää särkee ja kolottaa.
Yövuorosta palautumiseen menee ne pari päivää, mitkä on vapaata. Oksettaa ja päätä särkee.
Että ihan vapaasti vain astu tänne duunaritasolle ja kadehdi meidän suurta palkkaamme.
t. lähihoitaja kehitysvamma-alalla
Kaiketi tarkoitti putkimiehiä, sähkömiehiä ja muita, jotka todella amispohjalta vetelee parempia palkkoja kuin opettajat.
oletko valmis kiikkumaan 15 metriä syvään kaivoon esimerkiksi?
eipä he ihan turhasta sitä palkkaansa saa.
Kaiketi tarkoitti putkimiehiä, sähkömiehiä ja muita, jotka todella amispohjalta vetelee parempia palkkoja kuin opettajat.
lienee jo niin tapahtunutkin, kun noin typeriä lauseita kirjoitatte.
sekalainen lauma epäpäteviä sijaisia (niitä ylioppilaita, jotka pitää välivuotta9 kuin vakituinen opettajansa. Hyvin on homma edistynyt kaikesta huolimatta ja vuoden tiedot on tarttuneet pikku päihin.
Mutta sähköasennuksia talomme ja autoomme en antaisi ylioppilaan tehdä. Työmies on palkkansa ansainnut.
lapsiin ei kannata satsata. Niitä nyt voi opettaa kuka tahansa, joka itse osaa lukea ja laskea. Kuka lähtee mukaan: vaaditaan, että opettajat erotetaan ja tilalle palkataan työttömiä ja ylioppilaita ja lähihoitajia!
Mutta tosiasia on, että opetus jatkuu ja lapset oppivat, vaikka koulutettu oma ope olisi pitkällä saikulla. Mutta talonrakennus jää kesken jos sähkömies sairastuu, etkä saa ammattimiestä tilalle.
Näin se vain menee.
lapsiin ei kannata satsata. Niitä nyt voi opettaa kuka tahansa, joka itse osaa lukea ja laskea. Kuka lähtee mukaan: vaaditaan, että opettajat erotetaan ja tilalle palkataan työttömiä ja ylioppilaita ja lähihoitajia!
Palkka ei ole mikään päätä huumaava, mutta jos ajattelee, että tienaat 2800 euroa kuussa ja kuitenkin olet 14 viikko vuodessa lomalla ja tavallinen talliainen on 5 viikkoa vuodessa lomalla, niin sitä voi ajatella, että sä saat 2800 euroa x 12 palkkaa 38 työviikosta.
Sitten taas jos joku muu tekee sitten sen 47 viikkoa töitä, niin suhteessa sama palkka olisi 3463 (toivottavasti flunssaisessa päässä nyt laskin oikein). Veikkaisin, että keskivertonainen ei pidä tuommoista palkkaa yhtään pöllömpänä.
Opettajan työn parhaita puolia on kesä, heinä ja elo ;-)
mulla ei mitään 2,5kk lomia, mutta palkka 3500/kk ja mielestäni ihan ok.