Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten pyllynpesusta

Vierailija
03.04.2009 |

Kuinka usein pesette lastenne pyllyt, joilla ei enää ole vaippaa? Kuinka usein esim. teidän mielestänne pitäisi 6-vuotiaan tytön käydä alapesulla? Meillä ei pestä joka päivä ja mietin, pitäisikö niin tehdä.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi moni täällä nimenomaan kehuu sekä käyvänsä päivittäin suihkussa, pesevänsä vielä erikseen alapäätä joskus ja LISÄKSI vaihtavansa vaatteet päivittäin.

Kyllä se on nimenomaan sellainen elämäntapa, että jos kaikki tekisivät niin, olisi maapallo perikadossa, mutta kun täällä osa näkee vain itsensä minäminäminäminä...

Vierailija
22/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 v poika ja tyttö reilu 1 v . Suihkussa käydään pari kertaa viikossa näin talvella.

Alapäät huuhtaistaan lavuaarissa molemilta kakan jälkeen. 3v vaatii oikein pesun jos meinaa tohinassa unohtua. Alushousut vaihdetaan puhtaisiin päivittäin, joskus useamminkin sillä 3 v ei aina malta odottaa pissaamsien loppuun.

Käsiä pestään tässä huushollissa kaikilta kotiin tullessa, vessassa käytyä, ennen ja jälkeen ruokailun. Samoin kasvot vähintään aamulla. Reilun vuoden vanhalta pesen myös vedellä hiuksia päivittäin kun hikoaa touhutessaan/hieroo ruokaa hiuksiinsa.

Omasta hygieniastani sen verran että kerran päivässä vesipesu alapäälle, menkkojen aikaan useammin. Alushousuja vaihdan n. 2-3 krt päivässä. Kainalot pesen samoin joka päivä, kokosuihkusssa käyn hiukset pesten n. joka 3 päivä. Mies käy kerran päivässä suihkussa plus treenipäivinä toisen kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit käydä aloittamassa uuden keskustelun veden kulutuksesta mutta tämän keskustelun aihe oli alapesut eikä se paljonko kukakin käyttää pesukonetta.

58

Vierailija
24/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On totta, että saippualla liika peseminen tekee pahaa iholle ja varsinkin alapään limakalvoille. Mutta ei vesipesu päivittäin haittaa - paitsi niitä luonnonvaroja.

Eiköhän nää ole tapakysymyksiä. Ei ole erityisen vaarallista/haisevaa käydä lapsen kanssa suihkussa pari kertaa viikossa ja pestä takapuoli sen lisäksi tarpeen mukaan. Mutta tuskin myöskään on haitallista pestä _vedellä_ lasten hanurit vaikka joka päivä, tai paristi päivässä. Mutta kannattaa todella muistaa, että ei oikeastaan kuulu alapäähän ollenkaan, tai jos joku niin ph-arvoltaan sopiva saippua.

Vierailija
25/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuitenkin harvemmin peseytyviä aletaan haukkua ja panetella, niin kai heillä on oikeus esittää oma näkemyksensä asiasta ja puolustautua? Asiat liittyvät erittäin kiinteästi toisiinsa ja toisten käyttäytyminen nyt vain on edesvastuutonta ja röyhkeää.

Vai tuliko huono omatunto?

Vierailija
26/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä mulla olis pitänyt huono omatunto tulla? siitä että tykkään olla puhdas ja tuoksua raikkaalta?

Jos sinä haluat haista niin on ihan oma asiasi. itse en näe mitään järkeä säästää vettä paikassa jossa sitä on aivan riittävästi. enkä usko että se auttaa tippaakaan vaikka itse olisin pesemättä alapääni kerran päivässä. eipä ihmisillä näytä siitäkään huonoa omaatuntoa olevan että esim. uimahalleissa tuhlataan vettä. eiköhän siellä mene hukkaan päivittäin paljon enemmän vettä kuin mitä minun alapesuuni menee. ja etköhän sinäkin silti mene johonkin serenaan kesällä pulimaan ihan hyvällä omalla tunnolla???

jos kerran aletaan sivuaamaan aihetta niin tehdään se oikein kunnolla.

Vierailija
27/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

alapään pesu kerran päivässä ja sen jälkeen puhtaat alusvaatteet. Etenkin lapsilla jotka pyyhkivät itse pyllynsä, voi helposti jäädä jarruraitaa pikkareihin ja pylly alkaa punoittaa jos likainen.

Vierailija
28/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahallissa käyn kyllä joskus, mutta uimahallissahan kulutus henkeä kohden on pienempi kuin jos kaikki pulikoivat omissa altaissaan. Sitäpaitsi harvapa lotraa uimahallissa päivittäin.

Meillä kuluu 5-henkisellä perheellä vettä vuodessa 48 kuutiota. Se on viidesosa (20%) suomalaisten keskimääräisestä vedenkulutuksesta. Siihen pääsee ihan normaalisti elämällä, kun ei käy suihkussa joka päivä ja silloin kun käy, niin käyttää vettä kohtuudella. Pesukoneita ei pyöritetä turhaan, vaan pestään täysiä koneellisia ja vain oikeasti likaisia vaatteita ja astioita. Ja meillä on sentää iso talo ja poreammekin, revi siitä ;)

Ihan turha väittää, että Suomessa voisi lotrata vettä ihan miten vaan. Kyllä puhtaan veden puute ja huoleton kulutus on maailmanlaajuinen ongelma.

Vierailija
29/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on kuule 4-henkinen perhe ja jos maksan 18e/hlö/kk vedestä, niin minä myös käytän sitä juuri sen verran kuin itse haluan.

Ja sitten ihmetellään, kun vesimaksuun, vastikkeeseen tai vuokraan tulee taas korotusta, kun minäminä lorottaa vettä mahdollisimman paljon, kun on siitä niin paljon maksanut. Kylläpä tekisi hyvää monelle, jos huoneistokohtaiset vesimittarit tulisivat pakollisiksi.

Vierailija
30/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se mulle passaa. meillä ei meinaa todellakaan kuluteta 72eurolla vettä kuukaudessa. jos tulisi mittarit, säästäisin ihan älyttömästi.

Vierailija
31/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sen tavan lopettaminen pelastaisi maailman. mammat on kyllä taas ihan sekaisin. Se vesimäärä ei mene sinne kehitysmaiden keittokattiloihin, vaikka me kuinka elettäisiin täällä saasteessa itsekin. Ei sillä vedellä tarvitse lotrata mutta kyllä jokainen saa itsensä ja lapsensa sentään pestä.

Vierailija
32/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eikö siinä säästäisi paljon enemmän jos menisit päättäjille valittamaan ja ottaisivat pari allasta pois käytöstä kuin siinä että valitat jossain AV palstalla muiden alapesusta??

ei taida olla mikää ihme että teillä menee noin vähän vettä jos paskasissa vaatteissa kuljette päivästä toiseen. ja sun on ihan turha valittaa toisten alapesuista jos itse tuhlaat vettä poreammeeseen joka on ihan turha hankinta. sitten vielä kehtaat leijua sillä. olet ehkä tekopyhin ihminen johon olen pitkään aikaan "törmännyt".

meillä on kuule 4-henkinen perhe ja jos maksan 18e/hlö/kk vedestä, niin minä myös käytän sitä juuri sen verran kuin itse haluan.

luuletko ihan tosissaan että jos suomessa ja koko maailmassa on niin hirveä pula puhtaasta vedestä ja veden kulutus on liiallista niin mun alapesut vaikuttaa siihen yhtään mitenkään??? enpä usko.

Vierailija
33/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitin lähinnä tuolla vedestä maksamisella sitä etten todellakaan lopeta alapesujani jos maksan ihan överihintaa vedestä jota en edes käytä.

Vierailija
34/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittaisitko vielä, että mikä on teidän kerrostalonne vedenkulutus vuodessa henkeä kohden? Tuolla sinun asenteellasi todennäköisesti yli 50 kuutiota / henkilö!

Ja sitten kun saat sen kulutuksen laskettua pienemmäksi kuin meidän vedenkulutuksemme, niin tule moralisoimaan minun poreammettani. Ei se amme sitä vettä kuluta, vaan ne ihmiset, jotka sitä käyttävät!

Meillä veteen kuluu muuten 3 euroa ja 60 senttiä / hlö / kuukausi ja siitäkin puolet menee perusmaksuun, joka määräytyy talon ja ulkorakennusten koon eikä kulutuksen mukaan.

Vierailija
35/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

millään 50kuutiolla kuukaudessa pese. jos haluan pestä värkkini päivittäin niin sen myös hyvällä omalla tunnolla teen .

meillä tuo vesimaksu on kulutuksesta riippumatonta ja kuten sanoin minun alapäähäni ei mene vettä 18eurolla kuukaudessa.

Vierailija
36/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

johan alkaa haisemaan tosi pahalta jos ei vähintään kerran päivässä kunnolla pestä! pienemmältä useasti päivässä, 6 vuotiaalta vähintään kerran päivässä. en mene enää uimahalliin, en tiennyt et jotkut on NIIIN sikoja etteivät käy pesulla joka päivä.

Vierailija
37/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ vielä 1-vuotias jota tietysti pestään joka päivä. Mutta isommat pojat peseytyy 1-3krt/vko. Isompi pyyhkii jo itse, mutta on kyllä todella tarkka siinä hommassa, eikä oikeastaan koskaan ole jarruraitaa kalsareissa : ) Itse asiassa en ole koskaan bongannut.

Meidän peseytymistahtiin vaikuttaa varmasti se,että itse olen tottunut lapsuudessa harvaan tahtiin, meillä oli pesutilat kylmässä kellarissa, eikä sinne ihan vapaaehtoisesti kukaan mennyt... Uskon kyllä, että meidän lastenkin pesutahti tuosta vähän kiihtyy, kun muutetaan uuteen taloon, ja siellä on myöskin vähän helpommat peseytymisolot kuin nyt (korkea amme, johon vaikea kiivetä, ja hankalamekanismiset suihkut.

Mutta lapsemme siis eivät ole likaisia, käsiä pestään ahkerasti jne.

Meillä tytöt 2- ja 4v. käyvät vajaan viikon välein kylvyssä/suihkussa, eikä mitään muita pesuja ole! 2v.:llä sattuu vielä joskus pissa/kakkavahinkoja, niin silloin toki pestään.

Vierailija
38/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi niin monet lapset haisee PAHALTA. kyllä alapää haisee pahalta jos ei vähintään kerran päivässä pese, vika ei ole lapsessa vaan aikuisen nenässä jos ei muka haise. ihan varmasti haisee!

Vierailija
39/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pesen alapäätäni 30sek päivässä niin se tekee n.15min kuukaudessa. eli siinä ajassa jos menee edes 10eurolla vettä, saa se vesi olla helvetin kallista ja tulla aika pirun kovalla paineella.

mutta voidaanhan me niin sopia: minä näköjään kulutan sitten 50kuutiota kuukaudessa pelkkään pillun pesuun ja KAIKKI MAAILMAN VEDEN LIIKAKÄYTTÖ on minun syytäni. tuli selväksi jo.

Vierailija
40/116 |
04.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

2,5 v (vaipaton) pylly pestään aamuin illoin pelkällä vedellä. Pikkarit vaihdetaan illalla tai sit on yön ilman pikkareita, jos on pyjamahousut jalassa. Kakan jälkeen pyyhitään ensin kuivalla paperilla ja lopuksi kostutetulla. Saunassa lapsi käy 2xviikossa ja suihkussa tarvittaessa. Ällöttävää ajatella, että joku ei pese lapsen pyllyä edes kerran päivässä. Kyllähän se haisemaan rupee, tytöillä varsinkin.