Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muutettiin Etelä-Suomeen ja uusien työkavereiden elitistiset asenteet yllättivät.

Vierailija
31.03.2009 |

Vain Helsingin kantakaupungissa tai tietyissä helsinkiläisissä ja espoolaisissa kaupunginosissa "saa" asua. Omista tekemisistä puhutaan muille ihan kuin markkinoitaisiin itseä koko ajan: kävin siellä ja siellä Hienossa Paikassa, keskustelin sen ja sen Tärkeän Ihmisen kanssa, luin sen Kirjan josta nyt kohistaan jo aikoja sitten alkukielisenä, kokkasin sitä ja sitä Hienoa Ruokaa viikonloppuna... Tavallaan ollaan olevinaan kauhean suvaitsevaisia ja kansainvälisiä, mutta oikeasti ivataan ns. tavallisia ihmisiä koko ajan. Ihmettelen myös, millä työkaverit kalliin asumisensa ym. oikein rahoittavat, koska ala, jolla olemme on aika pienipalkkainen, vaikka akateeminen koulutus vaaditaankin. Ovatko kaikki perineet rahaa tai tienaavatko kaikkien miehet tähtitieteellisiä summia?



Onko muilla etelän "akateemisilla työpaikoilla" samanlaista? Vai onko käynyt vain kurja tuuri?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saakos kysyä, mistä sitten olisi soveliasta keskustella? Musta kun ihan normaalia puhua ruuasta, lukemistani kirjoista, teatterista yms. Aika luonnollisia keskustelunaiheita mielestäni. Säästäkö sitten pitäisi jauhaa?

Vierailija
22/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni erottaa kyllä, jos puhuu oikeasti kiinnostuneesti ja innostuneesti jostain asiasta, esim. kirjallisuudesta. Eri asia on brassailu, nimien jatkuva tiputtelu jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eroja millä tavoin kertoo esim. raha-asioistaan. Mulla on tuttuja, jotka kerskuvat jollain ostoksellaan. On ikäänkuin eläisivät vain rahoilleen. Eräskin ihminen oikein kerskaili miten oli pakko ostaa kallis auto, kun oli LIIKAA rahaa tilillä... Voin kertoa etten halua seurustella tällaisten ihmisten kanssa.



Tottakai kirjoista ja ruoista keskustelu on ok. On vain eroja millä tavoin näistäkin keskustelee.



Minusta ylipäätään rahasta puhuminen on jotenkin... halpaa.

Vierailija
24/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me olemme muuttaneet Helsinkiin joskus 15v sitten pienestä kaupungista opiskelemaan ja jääneet tänne. Nykyisin asumme lapsiperheenä aika arvostetulla alueella (siis suht kalliita omistusasuntoja, vanhaa aluetta, siitä kai se arvostus tulee) ja täällä asuu sekä syntyperäisiä helsinkiläisiä että muualta muuttaneita. Meitä taitaa yhdistää lapsiperheellisyys sekä kouluttautuneisuus ja varakkuus. Alueella äänestetään Kokoomusta ja Vihreitä ;) se kertonee paljon.

Varakkaita arvostetulta alueelta.... heh heh ja koulujakin on käyty :-)

Vierailija
25/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistään sen takia, että seurueessa sattuu olemaan joku, joka ei esim lue kirjoja. Kirjat varsinkin on ilmainen huvi, joten jos ei joku lue kirjoja, se on ihan oma valinta.

Vierailija
26/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen minkä olen huomioinut on se että, mun mielestä ne joilla on rahat tiukilla on niitä jotka puhuvat paljon rahasta, kun ei ole varaa siihen ja siihen, kun pitäisi saada lapselle sitä, mutta kun ei oikein ole varaa. Just viime sunnuntaina juttelin kaverin kanssa puhelimessa ja kun kyseli mitä hommaillaan niin vastasin että, ei ihmeempiä ollaan kotona ja odotellaan pizzaa kun en jaksanut ruokaa tehdä, siihen kaveri heti tokaisi että, ai, ei meillä vaan ole rahaa mitään pizzoja tilailla. Toivottavasti nyt ei ottanut sitä minään kerskuna. Välillä oikeesti on mietittävä mitä tälläisille vähävaraisille voi puhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin asumme lapsiperheenä aika arvostetulla alueella (siis suht kalliita omistusasuntoja, vanhaa aluetta, siitä kai se arvostus tulee) ja täällä asuu sekä syntyperäisiä helsinkiläisiä että muualta muuttaneita. Meitä taitaa yhdistää lapsiperheellisyys sekä kouluttautuneisuus ja varakkuus. Alueella äänestetään Kokoomusta ja Vihreitä ;) se kertonee paljon.

Joka tapauksessa, en tunnista tuollaista brassailun tarvetta ystävä/tuttavaperheittemme joukossa laisinkaan. Pikemminkin eletään hyvinkin taviselämää - tosin meidän tavikseemme kuuluvat mm kirjallisuus, teatteri, matkustelu, hyvien ruokien kokkailu jne.

Vierailija
28/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin siis tuon nro8 tekstin josta tuo alla oleva lainaus on, en voi ymmärtää että miksi kutsutaan brassailuksi sitä, että selvittää vähän taustoja omalle kirjoitukselleen.

Käsittääkseni juuri näistä aiheista ap itse halusi keskustella: työkaverinsa arvostavat vain tiettyjä asuinalueita, kertovat hankinnoistaan (siihen tarvitaan varallisuutta) jne... Se, että kerron realistisesti, minkälaisella alueella itse asun perheeni kanssa, ei tee asiasta kertomista brassailuksi, ja tyhmältä kuulostaa tässä vain se, joka näin haluaa väittää ja tahallaan sen asian näin ymmärtää!

t. 8

Ei tunnista brassailua mutta tekee itse samaa

"Me olemme muuttaneet Helsinkiin joskus 15v sitten pienestä kaupungista opiskelemaan ja jääneet tänne. Nykyisin asumme lapsiperheenä aika arvostetulla alueella (siis suht kalliita omistusasuntoja, vanhaa aluetta, siitä kai se arvostus tulee) ja täällä asuu sekä syntyperäisiä helsinkiläisiä että muualta muuttaneita. Meitä taitaa yhdistää lapsiperheellisyys sekä kouluttautuneisuus ja varakkuus. Alueella äänestetään Kokoomusta ja Vihreitä ;) se kertonee paljon."

Varakkaita arvostetulta alueelta.... heh heh ja koulujakin on käyty :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen sortuvat kokemani mukaan ns. uusrikkaat tai nopeasti rikastuneet.



Ja mitä tulee meidän helsinkiläisten kolmekymppisten akateemisten elämään, kyllä se vaan on niin, että ruokaa tykätään laittaa (muutakin kuin nakkikeittoa, mutta sitäkin toki arkena lapsille) ja on ihan kiva pukeutua trendikkäästi, käydä teatterissa tai drinskuilla ja jauhaa paskaa milloin mistäkin.



Kulttuuri vaan nyt on sellainen tänäpäivänä.

Vierailija
30/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla nyt ole varaa ostaa lentolippuja ja lähteä sun kans jonnekin. Tai että otan kiitollisena vastaan teidän lasten vaatteita, tulevat tarpeeseen. Hyviä tuttuja ollaan tuloeroista huolimatta. Kukaan heistä ei brassaile maallisella arvomaailmalla vaan arvot ovat jossain muualla.

Mutta tosi on, että kymmenessä vuodessa on muuttunut paljon esim. lasten jutut. Vielä 10 vuotta sitten oli tavallista, että käytettiin vanhoja vaunuja ja ostettiin halpapukuja ja ei ollut äidille tärkeää, onko cuccin laukku ja alapää posliini. Silloin tuntui olevan jutut ihan erilaiset ja ei niin hanakasti arvosteltu toisten tavaroita ja omaisuutta ja merkkejä. Minusta tuntuu, että nämä nuoremmat on jotenkin materialistisempia kuin minun ikäiseni (45v).

Sen minkä olen huomioinut on se että, mun mielestä ne joilla on rahat tiukilla on niitä jotka puhuvat paljon rahasta, kun ei ole varaa siihen ja siihen, kun pitäisi saada lapselle sitä, mutta kun ei oikein ole varaa. Just viime sunnuntaina juttelin kaverin kanssa puhelimessa ja kun kyseli mitä hommaillaan niin vastasin että, ei ihmeempiä ollaan kotona ja odotellaan pizzaa kun en jaksanut ruokaa tehdä, siihen kaveri heti tokaisi että, ai, ei meillä vaan ole rahaa mitään pizzoja tilailla. Toivottavasti nyt ei ottanut sitä minään kerskuna. Välillä oikeesti on mietittävä mitä tälläisille vähävaraisille voi puhua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallisia ihmisiä, ja ihan tavallisista arjen asioista me puhutaan. Mä ymmärrän kyllä että jos on muuttanut jostain tuppukylästä, missä ei puhuta kun naapureiden asioista ja sekin tehdään selän takana, niin tottakai se voi tuntua oudolta kun täällä puhutaan vaikka kirjallisuudesta tai ruuanlaitosta, ehkä asumisestakin ja siitä miten kallista täällä on asua ja elää, se on vaan totta, joten miksi siitä ei voisi puhua, ehkä se sivuaa rahaa, mutta so what?

Vierailija
32/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivää ja nimen omaan täällä Espoon "hyvällä" alueella. Pienten lasten äidit ovat erittäin ekologisia. Halpaa, kertakäyttöistä paskaa nyt ei niin osteta juuri sen takia, että sama vaate menisi monella lapsella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaa kuvitellutkaan että kun puhun kokkailusta tai jostain kirjasta, niin joku pitää brassailijana joka yrittää olla kansainvälinen :D

Vierailija
34/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan ajattelin, että jos en kirjoita taustojamme joku hyökkää heti kimppuun että olen vai kade kun ystävillä on rahaa ja meillä ei.



Pointti oli se, että nykyään kerskutaan hirveesti rahalla (meidän lähipiirissä erityisesti ne jotka tulevat vaatimattomammista oloista, huomasin edellistä viestiä kirjoittaessani), puhutaan hinnoista kuinka kallis jokin uusi ostos on ollut ja niin edelleen, vaikka meidän kaveripiirissä kaikilla on suht samanlainen taloudellinen tilanne. Musta vaan olisi niin kiva jutella taas mukavia ja vaihtaa todellisia kuulumisia, että mitä ystävälle todella kuuluu ja onko hän onnellinen, onko kaikki hyvin ym, saada jonkinlainen henkinen yhteys sen sijaan että kerskuttaisiin kaikilla Guccin laukuilla ja muilla jutuilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kansanosaan, jonka mielestä on ihan normaalia istua kahvipöydässä hiljaa.

Vierailija
36/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka, kirjat, matkustelu, teatteri ovat hyviä ja turvallisia asioita keskustella hiukan vieraampien, vaikkapa työkavereiden kanssa. Se mikä maalaisen korvaan kuulostaa brassailulta on pikemminkin smalla talkia, kevyttä keskustelua.

Vierailija
37/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

asut? Vai halusitko korostaa sitä, että naapurisi ovat suurimmaksi osaksi hyvätuloisia ja koulunsa käyneitä? Miksi et suoraan sanonut asuvasi Punavuoressa/Eirassa ja sillä selvä.

Mistä sä tiedät missä niissä ns. paremmista perheistä on parisuhdeväkivaltaa, alkoholismia, peliriippuvuutta tai huumeongelmaa.

Jotenkin se elitismi ja ulkoisilla arvoilla pullistelu jatkuu vielä hautausmaillakin. Vai voitteko luokitella insinööri A.Virtasen johonkin tiettyyn muottiin paremmin kuin, että jos siinä lukisi A Virtanen tai kertoisiko se Aapelista enenmmän jos siinä lukisi alkuun rakas tai isä? Ammatti ja raha/rahattomuus eivät kerro ihmisen arvomaailmasta yhtään mitään.

Kirjoitin siis tuon nro8 tekstin josta tuo alla oleva lainaus on, en voi ymmärtää että miksi kutsutaan brassailuksi sitä, että selvittää vähän taustoja omalle kirjoitukselleen.

Käsittääkseni juuri näistä aiheista ap itse halusi keskustella: työkaverinsa arvostavat vain tiettyjä asuinalueita, kertovat hankinnoistaan (siihen tarvitaan varallisuutta) jne... Se, että kerron realistisesti, minkälaisella alueella itse asun perheeni kanssa, ei tee asiasta kertomista brassailuksi, ja tyhmältä kuulostaa tässä vain se, joka näin haluaa väittää ja tahallaan sen asian näin ymmärtää!

t. 8

Ei tunnista brassailua mutta tekee itse samaa

"Me olemme muuttaneet Helsinkiin joskus 15v sitten pienestä kaupungista opiskelemaan ja jääneet tänne. Nykyisin asumme lapsiperheenä aika arvostetulla alueella (siis suht kalliita omistusasuntoja, vanhaa aluetta, siitä kai se arvostus tulee) ja täällä asuu sekä syntyperäisiä helsinkiläisiä että muualta muuttaneita. Meitä taitaa yhdistää lapsiperheellisyys sekä kouluttautuneisuus ja varakkuus. Alueella äänestetään Kokoomusta ja Vihreitä ;) se kertonee paljon."

Varakkaita arvostetulta alueelta.... heh heh ja koulujakin on käyty :-)

Vierailija
38/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo koskaa kuvitellutkaan että kun puhun kokkailusta tai jostain kirjasta, niin joku pitää brassailijana joka yrittää olla kansainvälinen :D

Vierailija
39/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se niin olennaisesti liittyy aloittajan avaukseen.

Se, että sinä koet että halusin korostaa naapureidemme varakkuustasoa, kertoo mielestäni enemmän sinun omista ennakkoasenteistasi ja "laseista" joiden kautta luet näitä tekstejä, kuin siitä mitä minä yritin sillä taustottaa.

Tietääkseni keskustelunaiheena ei ollut naapurien / työkavereiden riippuvuudet tms. Olen erittäin hyvin tietoinen siitä, että riippuvuudet tai perheväkivalta eivät kysy yhteiskunnallista asemaa tai varallisuutta vaan voivat koskettaa ihan meistä jokaista. Mutta miten ihmeessä se liittyy millään tavalla tähän keskusteluketjuun??

t. 8

asut? Vai halusitko korostaa sitä, että naapurisi ovat suurimmaksi osaksi hyvätuloisia ja koulunsa käyneitä? Miksi et suoraan sanonut asuvasi Punavuoressa/Eirassa ja sillä selvä.

Mistä sä tiedät missä niissä ns. paremmista perheistä on parisuhdeväkivaltaa, alkoholismia, peliriippuvuutta tai huumeongelmaa.

Jotenkin se elitismi ja ulkoisilla arvoilla pullistelu jatkuu vielä hautausmaillakin. Vai voitteko luokitella insinööri A.Virtasen johonkin tiettyyn muottiin paremmin kuin, että jos siinä lukisi A Virtanen tai kertoisiko se Aapelista enenmmän jos siinä lukisi alkuun rakas tai isä? Ammatti ja raha/rahattomuus eivät kerro ihmisen arvomaailmasta yhtään mitään.

Vierailija
40/116 |
31.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensähän lähipiirin ihmisten kanssa puhutaan asioista, jotka itseä kiinnostaa, ja keskustelua siitä syntyy jos toistakin ne kiinnostaa. Näinhän ne aiheet sit tuppaa muotoutumaan.