Muutettiin Etelä-Suomeen ja uusien työkavereiden elitistiset asenteet yllättivät.
Vain Helsingin kantakaupungissa tai tietyissä helsinkiläisissä ja espoolaisissa kaupunginosissa "saa" asua. Omista tekemisistä puhutaan muille ihan kuin markkinoitaisiin itseä koko ajan: kävin siellä ja siellä Hienossa Paikassa, keskustelin sen ja sen Tärkeän Ihmisen kanssa, luin sen Kirjan josta nyt kohistaan jo aikoja sitten alkukielisenä, kokkasin sitä ja sitä Hienoa Ruokaa viikonloppuna... Tavallaan ollaan olevinaan kauhean suvaitsevaisia ja kansainvälisiä, mutta oikeasti ivataan ns. tavallisia ihmisiä koko ajan. Ihmettelen myös, millä työkaverit kalliin asumisensa ym. oikein rahoittavat, koska ala, jolla olemme on aika pienipalkkainen, vaikka akateeminen koulutus vaaditaankin. Ovatko kaikki perineet rahaa tai tienaavatko kaikkien miehet tähtitieteellisiä summia?
Onko muilla etelän "akateemisilla työpaikoilla" samanlaista? Vai onko käynyt vain kurja tuuri?
Kommentit (116)
Ei minua alenna toisten tavarat tai muut. Mutta se on naurettavaa jos jonkun pitää ylentää itseään mitätöimällä toisia, toisten tavaroita, asuinaluetta, matkakohteita tms.
Jokainen pitää eri asioista. Näillä brassailijoilla on yleensä kyse juuri siitä, että toisen valinta on huono ja heidän hyvä ja se tuodaan hyvin selvästi esille.
Miksi sinussa herää tunne, että sinua alentaa brassaileva kaveri? Silloin on kysymys sinusta eikä kaverista. Miksi jokin tavra alentaa sinut ja ylentää toisen.
Mieti miksi ajattelet niin?
Mitä tapahtuisi jos kaikki kävelisivät tuulipuvuissa? Juu joku joukosta huomaa että farkut on minun mieleen. Hän pukee farkut ylleen ja tuulipukua käyttävä sanoo: sillä on tarve olla parempi kuin muut hän on toisten yläpuolella. Ajatus lähtee tulipuvun käyttäjästä ei farkkujen käyttäjästä.
Aivan minusta ei ole mitään syytä ihmetellä elämän eri valintoja. Kysymys on tarpeiden tyydyttämisestä.
En näe brassailua toisten alentamisena. Brasseileva ei saa minua tuntemaan alempiarvoiseksi.Vierailija - 1.4.2009 15:06 (ID 1616805)
72 ei oikein tainut ymmärtää aloitusta tai sitten vain kolahti liian lujaa...?
Jos jollain on tarve brassailla, kohottaa itseään muiden yläpuolella ja alentaa muita niin kyllä sitä tosiaan on syytä ihmetellä.
Aika harvalla meistä on laittaa käteistä tarpeeksi tiskiin asuntoa ostettaessa. Tietysti se ostetaan yleensä lainarahalla, ellei ole oikeasti syntynyt kultalusikka suussa. Joillakin ihmisillä näyttää olevan realiteetit täysin hukassa kun velkarahakin on jotenkin kamalaa.
Ja samaan hengenvetoon haukutaan nousukkaat sekä ne, joiden omaisuus on peräisin vanhemmilta. Koettakaa jo päättää! Onko se kamalaa jos omalla työllään maksaa elämänsä?
Brassailu on toki tyhmää mutta en näe miten köyhistä oloista tulleen brassailu olisi sen karseampaa kuin hyvistä oloista tulleen.
Anoppini on hyvä esimerkki karmeasta snobbailusta ja kehuskelusta, jonka on opettanut myös yhdelle pojistaan. Kaksi muuta on onneksi enemmän imeneet isänsä vaatimattomuus -opetuksia itseensä... Mutta tämän yhden puolesta tunnen myötähäpeää. Kerran esitteli meille vihkisormuksensa kuittia (nykyinen ex-vaimo), että näin ja näin paljon maksoi ja on niin ja niin monen karaatin timantit. Mautonta. Olisi vain näyttänyt sormuksen ja sanonut että näin ihanan sormuksen löysi kullalle vihkisormukseksi. Korostanut pikemmin kauneutta ja rakkautta eikä rahaa. Mutta eihän sillä rakkautta ostettukaan, pari harrasti muutaman vuoden järjetöntä kilpavarustelua ja sitten vaimo vaihtoi houkuttelevammalta vaikuttavaan bemarimieheen...
Ei siis pelkästään pk-seudulta ja akateemisista piireistä.
ps. Lainaraha on ihan jees, mutta jos esittää rikasta vaikka tosiasiassa elää velaksi, niin se on naurettavaa (ja ilmeisesti hyvin yleistä)...
Aika harvalla meistä on laittaa käteistä tarpeeksi tiskiin asuntoa ostettaessa. Tietysti se ostetaan yleensä lainarahalla, ellei ole oikeasti syntynyt kultalusikka suussa. Joillakin ihmisillä näyttää olevan realiteetit täysin hukassa kun velkarahakin on jotenkin kamalaa.
Ja samaan hengenvetoon haukutaan nousukkaat sekä ne, joiden omaisuus on peräisin vanhemmilta. Koettakaa jo päättää! Onko se kamalaa jos omalla työllään maksaa elämänsä?
Brassailu on toki tyhmää mutta en näe miten köyhistä oloista tulleen brassailu olisi sen karseampaa kuin hyvistä oloista tulleen.
Eräskin ihminen oikein kerskaili miten oli pakko ostaa kallis auto, kun oli LIIKAA rahaa tilillä... Voin kertoa etten halua seurustella tällaisten ihmisten kanssa.
...yleensä nimenomaan kun sanotaan noin, tarkoitetaan päinvastaista, että oikeasti ei olisi varaa ollut, mutta teki mieli ostaa tällainen pramea auto (tms), jota oikeastaan itsekin pitää omalle budjetille vähän epäsopivana.
seutulaiset syötte kun lehdissä mainostetaan pullapitkoja ja makaronilaatikkoa retroruokana?
Aika monet rikkaat suuryritysten johtajat elävät sitten velaksi kun ottavat asuntolainaa. Vai pitääkö tässä erottaa rikas ja hyvätuloinen ihminen? Käsittääkseni monet rikkaatkin ostavat asunnon ainakin osittain velaksi. Ei kaikkia osakeomistuksia ym. myydä sen takia, että halutaan luksusasunto.
Hyvätuloinen ihminen voi maksaa ison asuntolainan tuloillaan (plus saa pankista sen ison lainan). Pienituloinen ei saa isoa lainaa ainakaan ilman hyviä vakuuksia. Kyllä minä pidän varakkaana ihmistä, jolla on iso talo velkarahalla, mikäli pystyy velastaan suoriutumaan.
vaan tietyn ihmisryhmän tarve päteä materialla. Näitä pätijöitä löytyy ihan ympäri kotomaan, brassailun kohteet vaan vaihtelevat...
muumi-mukikokoelmalla, unikkoverhoilla sekä lasten jesperjuniorin sekä riihipeikon vaatteilla, siinä joku eiralainen äiskä vuoraa vauvansa burberryllä, käy laukkuostoksilla vain M-boxissa (ja vastaavissa), keräilee vuittoneita nurkkiin ja vie perheensä meccaan lounaalle.
Ajattelet mitä muut sinusta ajattelevat ja annat sen vaikuttaa itseesi negatiivisesti siinä määrin että savu tulee korvista.
Miksi annat mielipiteiden vaikuttaa noinkin vahvasti itseesi.
Mikä on oikein ja mikä väärin on paljolti kulttuurisidonnaista.
Esim. suomalaisia pidetään vaatimattomana hiljaisena kansana. Emme missään tilanteessa saa olla ylpeitä/ylpeillä varsinkin jos se koskee itseä. (sotaveteraanit poikkeus). Leuka rinnassa ja hapaat irvessä on kuljettava tiensä loppuun asti.
Venäläiset (uusrikkaat)ovat brassailun mestareita. Hekään eivät saa sappeani kiehumaan.
On ymmärettävä ilmiö.
Ja kuten tuossa joku jo mainitsikin on brassailu ilmiönä kaikkia koskeva. Se ilmenee vain eri muodoissa...
Pieni lapsi osaa jo brassailun olen "parempi kuin sinä" olen selviytyjä.
Ja entä se kapakan matti ja maija joka bilettää perjantaisin työttömyyskorvauksilla. Puheet on leveitä kuin 8:n kaistainen moottoritie.
Aika monet rikkaat suuryritysten johtajat elävät sitten velaksi kun ottavat asuntolainaa. Vai pitääkö tässä erottaa rikas ja hyvätuloinen ihminen? Käsittääkseni monet rikkaatkin ostavat asunnon ainakin osittain velaksi. Ei kaikkia osakeomistuksia ym. myydä sen takia, että halutaan luksusasunto.
Hyvätuloinen ihminen voi maksaa ison asuntolainan tuloillaan (plus saa pankista sen ison lainan). Pienituloinen ei saa isoa lainaa ainakaan ilman hyviä vakuuksia. Kyllä minä pidän varakkaana ihmistä, jolla on iso talo velkarahalla, mikäli pystyy velastaan suoriutumaan.
Ylivelkaantuminen on taas ihan eri juttu. Ylivelkaantua voi voi ihan kuka vaan, vaika vuokralla asuva lähäri tai sitten omistusasunnon ostanut yrittäjä.
Ei voi kuin naureskella "partaansa" ja nyhtää lisää pröystäilemään. Jos jaksaa.
Näitä asuu myös muualla Suomessa. Tietäkää se.
Ainakin kulttuurialalla ollaan leppoisia ja boheemeja.
Vain Helsingin kantakaupungissa tai tietyissä helsinkiläisissä ja espoolaisissa kaupunginosissa "saa" asua. Omista tekemisistä puhutaan muille ihan kuin markkinoitaisiin itseä koko ajan: kävin siellä ja siellä Hienossa Paikassa, keskustelin sen ja sen Tärkeän Ihmisen kanssa, luin sen Kirjan josta nyt kohistaan jo aikoja sitten alkukielisenä, kokkasin sitä ja sitä Hienoa Ruokaa viikonloppuna... Tavallaan ollaan olevinaan kauhean suvaitsevaisia ja kansainvälisiä, mutta oikeasti ivataan ns. tavallisia ihmisiä koko ajan. Ihmettelen myös, millä työkaverit kalliin asumisensa ym. oikein rahoittavat, koska ala, jolla olemme on aika pienipalkkainen, vaikka akateeminen koulutus vaaditaankin. Ovatko kaikki perineet rahaa tai tienaavatko kaikkien miehet tähtitieteellisiä summia?
Onko muilla etelän "akateemisilla työpaikoilla" samanlaista? Vai onko käynyt vain kurja tuuri?
Juuri tuollaisten kokemusten takia mun ystävyyssuhteet pääkaupunkiseutulaisiin kavereihin on aika lailla kuihtumaan päin. Onneksi ei asuta siellä enää. Kesti tosi kauan, ennen kuin tajusin, miksi heidän seurassaan tunsin itseni aina jotenkin kakkosluokan kansalaiseksi, oikein supertylsäksi übertavikseksi.
En väitä, etteikö elitistejä löytyisi muualtakin kuin pääkaupunkiseudulta, mutta väitän, että niitä löytyy sieltä suhteessa paljon enemmän kuin muualta.
Mitä pahaa lainarahassa on? Aika harvalla meistä on laittaa käteistä tarpeeksi tiskiin asuntoa ostettaessa. Tietysti se ostetaan yleensä lainarahalla, ellei ole oikeasti syntynyt kultalusikka suussa. Joillakin ihmisillä näyttää olevan realiteetit täysin hukassa kun velkarahakin on jotenkin kamalaa.
Tuskin se lainarahan arvostelija sitä varmaan tarkoittikaan.
Vaan että jos vaatteita, matkoja, kulutuselektroniikkaa ja muuta "statusta" rahoitetaan lainarahalla niin se on aika alakuloista touhua.
Eli pitää esittää varakkaampaa kuin todellisuudessa onkaan.
Ja monet kulutusluotoilla elävät ovat sitten jossain vaiheessa kusessa niiden lainojensa takaisinmaksun kanssa.
Istutaan illat pitkät kalkulaattori kädessä keittiön pöydän ääressä että miten näistä veloista nyt oikein suoriudutaan...
En väitä, etteikö elitistejä löytyisi muualtakin kuin pääkaupunkiseudulta, mutta väitän, että niitä löytyy sieltä suhteessa paljon enemmän kuin muualta.
Isot kaupungit, isot lieveilmiöt. Olisihan se outoa, jos elitistejä olisi suhteessa eniten Kajaanissa. Pösilöjen kanssa ei onneksi tarvitse olla tekemisissä sen enempää kuin mitä on pakko.
T. espoolainen
Eli niinkuin joku sanoi - leikitään rikasta. Guccin laukut on ostettu velaksi, pakko ostaa luxus-merkkivaatteita (velalla), samoin uusi isompi taulu tv ja uusi känny vaikkei varaa periaatteessa olekaan, eli velalla vaan. Autonkin pitää olla uusi Audi A6 vaikka käytettynä löytäisi pienemmän budjetin auton, vaikkapa Fiatin farkun, mutta kun ei ylpeys anna myöden.. Huono itsetunto?
Rahalla ja hinnoilla kerskuminen muuten vasta onkin tosi junttia..
Mitä pahaa lainarahassa on? Aika harvalla meistä on laittaa käteistä tarpeeksi tiskiin asuntoa ostettaessa. Tietysti se ostetaan yleensä lainarahalla, ellei ole oikeasti syntynyt kultalusikka suussa. Joillakin ihmisillä näyttää olevan realiteetit täysin hukassa kun velkarahakin on jotenkin kamalaa.
Ja samaan hengenvetoon haukutaan nousukkaat sekä ne, joiden omaisuus on peräisin vanhemmilta. Koettakaa jo päättää! Onko se kamalaa jos omalla työllään maksaa elämänsä?
Brassailu on toki tyhmää mutta en näe miten köyhistä oloista tulleen brassailu olisi sen karseampaa kuin hyvistä oloista tulleen.
Näin kielentutkijana ottaa päähän tämä jatkuva helsinkiläisen/pk-seutulaisen puhetavan mollaaminen. Aku Ankkaa ollaan kääntämässä kaikille murteille ja murrerunoilijat saavat palkintoja, mutta edelleenkään ei osata hyväksyä sitä, että Helsingissä puhuttava kieli on samalla tavalla yksi suomen murteista kuin vaikkapa Rauman murrekin. Tuo terävämpi ässä on siis verrattavissa tamperelaiseen, yksitäryiseen eli "pyöreään" ärrään, mutta vain uudempi kielellinen ilmiö. Maan eri osissa puhutaan eri tavalla, myös yksittäisten äänteiden tasolla, mutta vain stadin slangi on ainaisen pilkan kohteena. En ole oikein ikinä ymmärtänyt tätä.
P.S. Kirjakieltä puhuvaa ihmistä en ole vielä tavannut, ellei nyt lasketa sitä, että joku lukee ääneen tekstiä. Muuten suomen kielessä on aika isokin ero kirja- ja puhekielen välillä.
kun se olisi käännetty siihen vinkuvaan, suhisevaan ja nenänkautta hinkuvaan murteeseen:)
Ei millään pahalla. Ei omakaan murre niin kaunista ole, mutta kun saisi vielä sen hesalaisen äänensävyn ja venyttämisen matkaan niin se olisi kyllä aika hienoa.
Rotsi on mut byysat puuttuu :) "Tosson sulle duuniveska. Bisnes skulaa niin, et fyffet veks korkojen kaa". Ja Pellen Pikku apulainen on Snadi jeesaaja :D
kun se olisi käännetty siihen vinkuvaan, suhisevaan ja nenänkautta hinkuvaan murteeseen:)
Mutta tunnen tän henkilön eikä se kyllä vitsi ollut, eikä sarkasmia. Ihan tosissaan hän näin aina puhuu!
On kertonut ihan kaiken mitä heidän talonsa maksoi ja kuinka paljon pystyvät lyhentämään lainaa kuussa. Sekin oli jokin päätön summa.