Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ammattikunnan palkka/työmäärä-suhde ärsyttää?

Vierailija
28.03.2009 |

Tuossapa se kysymys jo tulikin!

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
29.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämpimiä vaatteita, asuntoja, kovin kummoista koulutusta Alhainen elintaso on täysin yhteiskunnasta ja maantieteellisesti sijainnista riippuva. 10000e on jokaisessa yhteiskunnassa elintaso joka ei todellakaan tuo mitään lisäarvoa elämään mitä nyt järjettömän tuhlaamisen muodossa varsinkaan kun asutaan hyvinvointivaltiossa jossa tuollainen palkka ei ole mitenkään tarpeellinen.

Vierailija
62/72 |
29.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

moni tienaa mielestäni koulutukseen ja työnmäärään nähden kohtuuttomasti. Toinen näin äkkiseltään mieleentuleva kohtuutonta palkkaa saava ammattiryhmä on lentäjät, lennonjohto ja lentoemännät (parin kk koulutus).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkakehitysmahdollisuus (erikoistuminen, yksityisvastaanotot) on ainakin parempi kuin monella muulla akateemisesti koulutetulla. Toki esim. opettaja voi koulututtautua lisää ja vaihtaa työtä ihan toiseksi, mutta perusopettajana ei palkkakehitystä kannata liikaa miettiä, varsinkaan kun se ei ole kiinni omasta lisäpätevöitymisestä eikä ylimääräisistä ponnisteluista.

lääkäreiden korkeista palkoista puhuvat lääkäreiden korkeista palkoista puhuvat eivät taida tietää, että aloittavan erikoistuvan peruspalkka sairaalassa on alle 3000 euroa (toki jotkut sairaanhoitopiirit maksavat korkeampaa peruspalkkaa, mutta siis TESsin mukainen). Itse en ainakaan tuolla summalla suostuisi kantamaan sitä vastuuta ja kiirettä, jonka sairaalatyössä saa harteilleen.

Vierailija
64/72 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä juuri pelkään! Oma esikoiseni aloittaa ensi syksynä koulun ja aineenopettajan koulutuksella (en toimi opettajana) mietin, onko hänen kouluvuotensa oppiminen tällä tasolla: "lapset etsivät itse tiedot netistä ja pitävät esitelmiä luokassa aiheista. Eipä tarvi opettajan paljon taustatyötä tehdä, jos siis näin haluaa." Mites tuo lähdekritiikki ja sen opettaminen? Herra/ rouva googleen kannattaa luoda kriittinen suhde, ja se tulisi oppia jo ensimmäisinä kouluvuosina. Sitä paitsi, reaaliopettajan näkökulmasta katsottuna, 5-7 vuotta yliopistossa opiskelleena opettajan tulee tietää opettamistaan asioista tai osata hankkia uutta tietoa sen verran, että osaa opettaa niitä, eikä sysätä opetusta netin harteille.

Tulee mieleen opiskeluaikojen yksi yhteinen juttu meidän aineenopettajksi ja luokanopettajiksi opiskelevien kanssa, missä puhuttiin kyseisen oppiaineen opettamisesta alakoulussa vs. yläkoulussa ja lukiossa. Meidän aineenopettajaopiskelijoiden suut loksahtivat auki, kun eräs luokanopettajaopiskelija sanoi kirkkaalla äänellä, että eihän se niin tärkeää ole, onko asiat ja tiedot niin oikein, kunhan on tunnilla on mukavaa. Ou jeah, tätä satoa sitten niitetään "mukavien alakoulutuntien" jälkeen myöhemmillä kouluasteilla. Tämä ei tietenkään (eihän?) ole kaikkien luokanopettajien asenne, sillä muutenhan kannattaa lisätä milloin minkin oppiaineen "mukavuutta" vaikka lähtemällä potkimaan ulos palloa, jos sillä ei ole niin väliä, oppivatko oppilaat mitään uutta ja oppiaineen ajantasaisen tieteenkäsityksen mukaisesti. Sitähän ei kukaan kiellä, että oppiessa saa olla MYÖS mukavaa, mutta se ei voi olla ensimmäinen kriteeri.

Toivottavasti sinä käytät "pääsen kyllä paljon vähemmällä" -energian eka-toka-luokkalaisten muuhun tukemiseen, jos tiedollisella puolella koetkin pääseväsi helpommalla.

Mielestäni kyllä reaaliopettajat voivat ihan samalla tavalla vetää projekteja aihealueista ja lapset etsivät itse tiedot netistä ja pitävät esitelmiä luokassa aiheista. Eipä tarvi opettajan paljon taustatyötä tehdä, jos siis näin haluaa. Minä kyllä arvostan molempien työtä.

Itse olen vain luokanopettaja ja pääsen kyllä paljon vähemmällä näin alkuopetuksessa kuin aineenopettajat, joten hatunnosto heille.

Vierailija
65/72 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen koulutus ja ammatti sinulla on?

Opettajien ja paperityöläisten palkat ovat liian isot. Opettajien yliopistokoulutus on myös turhaa, riittäisi alempi koulutus ehdottomasti, samoin kuin lastentarhaopettajille. Ihan turhaa hössötystä helposta työstä.

Vierailija
66/72 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eikö silloin kaikkien, jotka tekee "kovasti töitä ja ansaitsevat joka sentin, jonka palkaksi saavat", kuuluisi saada saman verran? Eiköhän kaikki palkansaajat tee palkkansa eteen ihan riittävän kovasti töitä? Vai pitäisikö maksaa sen perusteella, mikä on kunkin työntekijän subjektiivinen kokemus siitä, kuinka paljon tekee töitä? Arvostuksesta ja valta-asemista johtuen palkkaerot ovat kuitenkin tosiasia, vaikka työnteon tapa, sitoutuneisuus ja tavoitteellisuus olisivat yhtä korkealla tasolla eri tehtäviä tekevillä.

No eikä olla pääomatulojen ahmijoita vaan tavallisia kovasti työtä tekeviä palkansaajia

Kauheita ennakkoluuloja.

Me tehdään miehen kanssa paljon töitä ja ansaitaan joka sentti, mikä palkaksi saaadaan.

kaikki joiden kuukausipalkka on yli 10 000 euroa. Eihän tuon ylimenevällä ole suurta lisäarvoa palkansaajalle. Tai no ainahan voi ostaa hienomman asunnon, auton, kesäasunnon jne...mutta siis pointti on, että yli kymppitonnin palkka on silkkaa ahneutta. Usein nämä huippupalkkoja vetävät ovat muutenkin varakkaita, esim. on paljon pääomatuloja.

Vierailija
67/72 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. formulakuskit ja jääkiekkoilijat.

Täysin turhia tyyppejä kummatkin!

Vierailija
68/72 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

aurinkotuolinsa ulos ja loikoilee siinä elokuulle saakka, kirpaisee mielessä, pitäisikö minun sittenkin alkaa tekemään opettajan töitä. Minulla on aineenopettajapätevyys, mutta lyhyt pätkä valmistumisen jälkeen opettajana sai niskakarvat sen verran pystyyn, että suuntauduin muihin töihin. Kesälomakateuttani siis hillitsee se, että minulla olisi täysi mahdollisuus opettajan pitkiin lomiin, mutta tiedän jotain myös siitä, millaista opettajan työn todellisuus on niiden loma-aikojen ulkopuolella. Kaikki kunnia siis niille opettajille, jotka jaksavat riittämättöyyden tunteidensa, jatkuvan kiireen ja erinäisten paineiden alla ja oppilaistaan aidosti välittäen tehdä työtään vuodesta toiseen, jopa koko työuransa. Taatusti ansaittuja löhöpäiviä ensi kesänäkin!

Hassua taas kun opettajien työ tulee täällä näin esiin...

Ei voi kun todeta (mitä joku muukin tuossa jo kyseli), että onko teillä kokemusta edes yhden kokonaisen lukuvuoden vetämisestä yhdellä luokalla? Puhukaa vasta sitten oletteko sen lomanne mitättömällä palkalla ansainneet!

Ja itsekin olen siellä koululla aina 7.45-15/16 ja työt jatkuu joka päivä klo 20--> kun lapset nukkuvat ja viikonloppuisin myös päiväuniaikaan, että repikää siitä!

Ja olen luokanope kuudennella luokalla, jossa pitäisi olla asiantuntija äidinkielessä, matematiikassa, englannissa, fysiikassa, kemiassa, maantiedossa, uskonnossa, liikunnassa, biologiassa jne.. Ja tässä vasta ainesisällöt, päälle vielä oppilas- ja luokan muut asiat ja opetus. Eli kyllä tässä aika taituri ja opetusalan ammattilainen saa olla, en kyllä menisi koulutusta alentamaan.

Toki pidän työstäni, ja on kiva kun joskus saatan olla kotona jo kahden jälkeen, mutta kuten jo kirjoitin, työtä riittää!! Ja itse olen tehnyt sen valinnan, että pyrin hakemaan lapset aina klo 15 hoidosta ja loput työt teen illalla, sen sijaan että aina jäisin koululle tuntien jälkeen pidemmäksi aikaa. Ja kun oppilaita on 28, niin tälläkään työmäärällä en pysty tekemään mielestäni kaikkea mitä haluaisin, esim. tarkistaa useammin työkirjoja ja vihkoja... Hukun muutenkin jo töihin, kun open työssä on vielä kaikkea muutakin koulun sisäistä työtä kuin vain opettamiseen liittyvää...

No, sainpahan ainakin purkaa omaa lastiani, kyllä tässä alkaa lomaa jo oottamaankin, jotta olisi ensi syksyyn valmis taas :)

Vierailija
69/72 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahneus toki on ihmiskunnan perisynti ja kaikki, jotka voivat, käärivät itselleen mahdollisimman ison siivun taloudellisesta hyvinvoinnista.

Se, mikä pännii, on elämisen kalleus. Asuminen, ruoka, kulkeminen (vaikka sinne töihin), vaatteet ja muut välttämättömät maksavat niin paljon, että on pakko ajatella rahan hankkimista ja rahan syrjässä pysymistä, puhumattakaan siitä, jos haluaa harrastaa, matkustaa, sisustaa, pukeutua jne. Minun puolestani toiset saavat ansaita vapaasti niin paljon, että voivat hankkia luksustuotteita, asua arvoasunnoissa, jäädä eläkkeelle 50-vuotiaana (loppuelämän rahat on jo kerätty) tms., mutta se on väärin, että ns. tavistöiden palkkataso ei helposti riitä nykyään monen lapsen hankkimiseen tai säästämiseen "pahan päivän varalle". Tämä liian suuri riippuvuus rahasta aiheuttaa väkisinkin huolta ja stressiä.

Tähän ei vastauksena voi olla, että muuttakaa Afrikkaan, siellä ihmiset ovat niin iloisia, vaikka ovat köyhiä. Ei köyhyyttä pidä romantisoida; se on joillakin elämän osa, mutta sitä vastaan tulee tehdä yhteiskunnallisia ratkaisuja.

Vierailija
70/72 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkästään ihmetelläkseni, eikö kukaan muu vastaa formulakuskit ja jääkiekkoilijat. Samoin joku huippumallin palkkaus jos on pilvissä, ei mitään järkeä.

Palkka kuuluisi niille, jotka tekevät yhteiskunnallisesti hyödyllistä työtä. Tai ylipäänsä työtä.

Vierailija
71/72 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin kirjoitat,että olet koululla aina 15-16 asti ja hetken päästä, että haet lapset aina klo 15 mennessä hoidosta ja on kiva olla välillä kotona jo klo 14 jälkeen.

Ja itsekin olen siellä koululla aina 7.45-15/16 ja työt jatkuu joka päivä klo 20--> kun lapset nukkuvat ja viikonloppuisin myös päiväuniaikaan, että repikää siitä!

Ja olen luokanope kuudennella luokalla, jossa pitäisi olla asiantuntija äidinkielessä, matematiikassa, englannissa, fysiikassa, kemiassa, maantiedossa, uskonnossa, liikunnassa, biologiassa jne.. Ja tässä vasta ainesisällöt, päälle vielä oppilas- ja luokan muut asiat ja opetus. Eli kyllä tässä aika taituri ja opetusalan ammattilainen saa olla, en kyllä menisi koulutusta alentamaan.

Toki pidän työstäni, ja on kiva kun joskus saatan olla kotona jo kahden jälkeen, mutta kuten jo kirjoitin, työtä riittää!! Ja itse olen tehnyt sen valinnan, että pyrin hakemaan lapset aina klo 15 hoidosta ja loput työt teen illalla, sen sijaan että aina jäisin koululle tuntien jälkeen pidemmäksi aikaa. Ja kun oppilaita on 28, niin tälläkään työmäärällä en pysty tekemään mielestäni kaikkea mitä haluaisin, esim. tarkistaa useammin työkirjoja ja vihkoja... Hukun muutenkin jo töihin, kun open työssä on vielä kaikkea muutakin koulun sisäistä työtä kuin vain opettamiseen liittyvää...

No, sainpahan ainakin purkaa omaa lastiani, kyllä tässä alkaa lomaa jo oottamaankin, jotta olisi ensi syksyyn valmis taas :)

Vierailija
72/72 |
30.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkat ovat mielestäni aivan liian korkeita! Tunnen useita AMK:ssa työskenteleviä ja heillä palkkataso voi olla noin 4000 euroa, joka on mielestäni aivan liikaa! Muut opettajat saavat mielestäni melko hyvin palkkaa työn/vaativuuden suhteen, mutta tämä AMK-opettajien palkkaus risoo. Tosin minulla olisi itsellänikin mahdollisuus hakeutua AMK-opettajaksi - ja sitä harkitsenkin heidän ylihyvien etujensa vuoksi.

Olen samaa mieltä jonkun edellisen kirjoittajan kanssa siitä, että eniten risoo elämisen kalleus ja se, että kaksi normaalituloista ei pysty kovin kummoiseen asuntoon, lapsimäärän elättämiseen jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä