Päivähoito-oikeutta pitäisi rajata!!
Kommentit (256)
Pikkasen laittaa vain naurattamaan kaltaistesi superäitien kommentit.
Vaikka itse on selvinnyt ongelmitta niin kaikilla elämä ei käy niin helposti. Elämän helppous tai vaikeus kun ei riipu siitä kuinka monta lasta on, paljonko lapsilla on ikäeroa tai matkustaako mies Singaporessa vai ei.
t. 176 (?), jonka lapsi on päivähoidossa koska kunta ei tarjoa mitään muutakaan tarpeitamme vastaavaa toimintaa
Olen kaksi nuorempaa lasta täysimettänyt 6 kk molempia, joten tiedän mitä se on. Esikoisen ansiosta myös imetysvaikeudet ovat tulleet tutuiksi. Niin että se siitä. Tuntuuko oma olo vähän vähemmän kurjalta, kun karsinoi ihan tavalliset äidit pilkallisesti superäitien kastiin? Voi sitten rauhassa kääntää kylkeä ja voivotella kun on niin rankkaa.
Minkä takia esikoisesi on osa-aikaisena?
että pitää vanhemmat lapset laittaa hoitoon, niin kyllä se vauvakin pitää sinne hoitoon laittaa. Vauvahan on kaikkein suurimmassa vaarassa, kun äiti masentuu.
niin luulisi perheellä olevan varaa palkata lastenhoitaja, kun äipällä on niin vaikeata, ettei ilman yhteiskunnan apua pärjää. Vai mitä hittoa se mies siellä Singaporessa sitten on? Matkaoppaana vai?
koska mua oikeasti kyrsii nää vastaajat jotka tietää että jos heillä on mennyt elämä helposti, niin sitten menee kaikilla muillakin. Sehän on aina vain "asenteesta" kiinni! Ja jos heidän vauvansa on imenyt rintaa vain 15 minuuttia niin sitten mun vauvassa on jokin vika kun se haluaa imeä jatkuvasti! Mulla ollut molemmankaltaisia lapsia, joten...
Oikeasti ihminen joka on pikkasen valistunut tietää ja ymmärtää että tilanteita on erilaisia. Ja mitä enemmän tietää sitä enemmän ymmärtää miten vähän tietääkään kaikesta:). Toisin sanoen, maailma ei ole noin musta-valkoinen kuin mitä haluaisitte sen olevan!
... laittaa lasta isoihin ryhmiin kärsimään.
Katsokaa tuolta mitä sanoo asiasta psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvinen. Fakta on se, että suomalaiset äidit eivät laita lapsiansa "virikehoitoon" lastensa, vaan ITSENSÄ takia. Minun mielestäni apu äideille pitäisi tulla jostain aivan muualta kuin päiväkodeista! Eihän se lapsen laittaminen hoitoon yleensä niitä ongelmia ratkaise.
Vaikka itse on selvinnyt ongelmitta niin kaikilla elämä ei käy niin helposti. Elämän helppous tai vaikeus kun ei riipu siitä kuinka monta lasta on, paljonko lapsilla on ikäeroa tai matkustaako mies Singaporessa vai ei.t. 176 (?), jonka lapsi on päivähoidossa koska kunta ei tarjoa mitään muutakaan tarpeitamme vastaavaa toimintaa
Olen kaksi nuorempaa lasta täysimettänyt 6 kk molempia, joten tiedän mitä se on. Esikoisen ansiosta myös imetysvaikeudet ovat tulleet tutuiksi. Niin että se siitä. Tuntuuko oma olo vähän vähemmän kurjalta, kun karsinoi ihan tavalliset äidit pilkallisesti superäitien kastiin? Voi sitten rauhassa kääntää kylkeä ja voivotella kun on niin rankkaa.
Minkä takia esikoisesi on osa-aikaisena?
hoidontukea. Teen kuitenkin etätöitä kotona ja 4-vuotias on neljä päivää viikossa päiväkodissa noin kuusi tuntia. Teen töitä 1-vuotiaan päiväuniajan - hän nukkuu päivällä noin kolme tuntia. Esikoinen viedään jo yhdeksäksi päiväkotiin, koska päiväkodissa toivotaan niin ja esikoinen pääsee osallistumaan aamupäivän ohjelmaan. Haen esikoisen pois kun 1-vuotias on herännyt ja syönyt. Sitten kun 1-vuotias ei nuku enää näin paljoa päivällä, mummi alkaa hoitaa häntä päivisin muutaman tunnin pari-kolme kertaa viikossa.
Mietin koskeeko tämä kaikki arvostelu myös kaltaisiani?
ylisuuri ryhmä 12 tuntia viikossa tai pelkkä kotihoito niin todellakin päiväkoti on ihan hyvä vaihtoehto.
Pelkkä kotihoito kouluikään saakka EI OLE hyvä vaihtoehto yhdellekään lapselle!
Ja jos päivähoito on vain osa-aikaista niin mikä siitä tekee kerhoa huonomman vaihtoehdon???
isompi lapsi LAITETAAN HOITOON kun pienempi syntyy. Eikö lie useammin kyse siitä, että isompi on jo hoidossa ja hän jatkaa hoidossa myös äidin ollessa kotona?
Kieltämättä minäkään en ymmärrä sellaista, jos äiti on vauvan kanssa kotona ja isompi jatkaa hoidossa joka päivä täyden päivän - ihan kuten ennenkin, mutta aika harvalla (ilman painavia perusteita) näin ei taida ollakaan. Yleensä isommalla lapsella on kai 2-3 lyhyempää hoitopäivää viikossa, ihan kuin kerhossa olisi. Pienempi sisarus on niin iso mullistus lapsen elämässä, että tuttu hoitopaikka ja kaverit voivat olla tosi tärkeitä. Monet väittävät, että "jos isosisarus joutuu olemaan hoidossa, ei normaalia sisarussuhdetta pääse syntymään, tulee kateutta yms...".
Paskanmarjat, sanon minä. Eiköhän se isompi kateuden ja katkeruuden aiheuttaja isolle sisarukselle ole se, jos joutuu luopumaan kaikesta kivasta ja tutusta sen vauvan takia? Joo, toki voi mennä kerhoihin (jos niitä on) ja aktiivinen äiti koluaa puistot ja naapuruston lapsen kanssa ja hoitaa vauvan siinä siivellä. Mutta kuitenkin, jos isompi joutuu luopumaan mukavasta hoitopaikasta kokonaan, ei se välttämättä ole sen isomman sisaruksen mielestä yhtään kiva juttu ja voi aiheuttaa myös vihaa vauvaa kohtaan.
Ja sitten vielä se vauvan näkökulma: Onko se paha asia, jos vauvakin saa edes toisinaa äidin jakamattoman huomion. Ihan riittävästi on kuitenkin niitä tilanteita, että vauva jää "kuin nalli kalliolle" odottamaan, kun äiti lähtee vaikka pyyhkimään pyllyä tai selvittämään isompien kriisejä.
Vasta-argumentteina tietysti syljetään, että "onhan sitä ennenkin pärjätty" ja "kyllä minäkin pärjäsin monen pienen kanssa" blaablaablaa. Ajat muuttuu eikä kukaan siitä kirkkaampaa kruunua saa että tekee elämästään vaikeampaa kuin sen tarvitsee olla. Käytetäänhän me nykyään sujuvasti pesukoneitakin....!
Mutta oikeasti neuvolassa "jää kiinni" todella harva. Jos nyt on selvää kasvunhidastumaa niin sitten tai oikeasti ei niistä neuvolan testaamista asioista mitenkään suoriudu (jos näistä jää kiinni, niin ongelma on niin selkeä, että kumma on jos asiaa ei ole muualla jo huomattu). Päiväkoti on se paikka, jossa havaitaan oikeasti ne ongelmat, koska siellä on varhaiskasvatuksen asiantuntijoita, jotka näkevät lasta paljon. Oma lapsi esimerkiksi klaaraa neuvolantarkastukset täysin puhtain paperein, kun on älykäs ja kasvaa käyrillä. Kuitenkin erinäköistä ongelmaa löytyy.
Itse en kyllä välttämättä pitäisi siitä, että neuvolan terveydenhoitajalla olisi pääsy minun terveystietoihini. Yleisesti ottaen terveystiedot on kyllä Suomessa hyvin suojattuja. Jopa liiankin hyvin. Tiedot eivät tunnu siirtyvän eri hoitavilta tahoilta toisille, vaikka olisi allekirjoittanut joka ikisellä käyntikerralla blanketin, jossa tietojen siirto sallitaan.
Minun mielestäni päivähoitopaikan oikeuttavien perheiden selvittäminen ei välttämättä olisi kovin vaikeaa ja tuskin tarvitsisi hirveästi byrokratiaa. Lapsiahan seurataan paljon neuvolassa ja ihan hyvin neuvolan täti voisi tarkistaa tilanteen - hänellä varmaan voisi olla pääsy perheen terveystietoihin ja näkisi, että onko lapsen kehityksessä jotain, joka vaatii lapselle päiväkodin tarjoamia palveluita tai onko perhe maahanmuuttajataustainen. Yksi lomake yhdellä neuvolakerralla, joko + tai - ei olisi varmaan vaikeaa.
koska mua oikeasti kyrsii nää vastaajat jotka tietää että jos heillä on mennyt elämä helposti, niin sitten menee kaikilla muillakin. Sehän on aina vain "asenteesta" kiinni! Ja jos heidän vauvansa on imenyt rintaa vain 15 minuuttia niin sitten mun vauvassa on jokin vika kun se haluaa imeä jatkuvasti! Mulla ollut molemmankaltaisia lapsia, joten...
Oikeasti ihminen joka on pikkasen valistunut tietää ja ymmärtää että tilanteita on erilaisia. Ja mitä enemmän tietää sitä enemmän ymmärtää miten vähän tietääkään kaikesta:). Toisin sanoen, maailma ei ole noin musta-valkoinen kuin mitä haluaisitte sen olevan!
Itse olen lapseni hoitanut kotona ja töissä ollessani pitänyt tarhassa vain pakollisen ajan. Olen sitä mieltä, että kun olen lapsia hankkinut, minun kuuluu ne itse hoitaa ja kasvattaa ja teen sen ilomielin. Ehkä olen eriskummallinen nykypäivänä, mutta haluan pitää lapseni lähelläni, kun he ovat pieniä ja tarvitsevat minua. Nyt ollessani hoitovapaalla, ei ole käynyt edes mielessä, että 5-vuotiaani olisi tarhassa. Hän käy kerhossa ja siinä on virikettä riittävästi.
Eli turhan paljon se esikoisesi siellä päiväkodissa on.
Superit astui kehiin ja tämä typerä keskustelu voi saada arvoisensa pisteen.
sillä aikaa kun olen tehnyt töitä kotoa käsin. Vähät mä välitän mitä muut siitä ajattelevat, tiedän kuitenkin itse että työni kärsivät jos lapset pyörivät ympärillä!
SAmaa minäkin keskustelussa ihmettelen: eihän kai kukaan aloita esikoiselle päivähoitoa KUN VAUVA SYNTYY? Yleensähän lapsi on jo päivähoidossa ja sitten hänen päiviään siellä hoidossa vähennetään.
En tunne kyllä ketään joka pitäisi lastaan enemmän kuin 2-3 päivää hoidossa jos itse on kotona. Ihan kavereiden takia siellä lapsia pitävät ja hyvä niin.
enkä suostu niistä kantamaan syyllistyyttä.
Perheemme tilanne on seuraava:
- vauvan laskettuaika 5.8.
- esikoinen aloittaa koulun 11.8.
- keskimmäinen lapsi kesällä 4-vuotta
Kun kesäkuussa jään ensin kesälomalle ja sitten äitiyslomalle, molemmat lapset jäävät ilman muuta minun kanssani lomalle. Kun elokuussa esikoinen aloittaa koulun, myös keskimmäinen palaa päiväkotiin.
Syitä tähän:
- päiväkoti on samassa rakennuksessa koulun kanssa (eri päissä rakennusta vain)
- mielestäni 4-vuotias kaipaa ikäistänsä seuraa ja ainoa vaihtoehto päiväkodille olisi seurakunnan kerho, joka on aivan päinvastaisessa suunnassa kuin koulu ja päiväkoti
- käytännössä jos saatan koululaisen kouluun 8:ksi emme millään ehdi kerholle 8.30 mennessä (jolloin kerho alkaa). Jos taas koulu alkaa 9:ltä en ehdi viedä eskoista kouluun ajoissa jos olen vienyt keskimmäisen kerhoonsa
Siispä vien keskimmäisen päiväkotiin aamulla samalla reissulla kun saatan esikoisen kouluun. Samoin haen hänet kotiin samaan aikaan kun esikoisen koulupäivä päättyy.
Jonkun mielestä olen varmasti hirveän itsekäs, kun lapsemme näin vie jonkun toisen lapsen paikan.
Minun on kuitenkin tehtävä päätöksiä ja ratkaisuja sen perusteella miten meidän perheen arki saadaan sujumaan.
HETI kun joku perustaa kerhon tms edes tänne samalle suunnalle kuin ala-asteen koulu, olen valmis harkitsemaan asiaa uudelleen. Siihen asti toimimme näin.
Täällä oli pari päivää sitten toinen, joka kysyi perusteluja vanhempien lasten hoidosta pois ottamiselle vauvalomalla, mutta kumma kyllä mikään perustelu ei hänelle kelvannut. Lapsilla kun vaan on niin tylsää kotona äidin kanssa, kerhot eivät kelpaa, muita lapsia ja lapsiperheitä ei noin vaan ystäviksi kelpuuteta, taloudellisilla asioilla ei ole merkitystä, ja työssäkäyvien ihmisten tilanteen ymmärtäminen on mahdotonta: MINUN HOITOPAIKKANI, MINÄ MAKSAN SEN VEROILLANI joita olen joskus työssäollessani maksanut...
Sorry, minuakin hieman harmittaa että asiasta keskustelu ei onnistu.
OLisin halukas käymään tätä keskustelua ja pohtimaan asiaa puolin ja toisin. Mutta niin kuin jo aamun HS:ssakin mainittiin, asiallinen keskustelu ei onnistu. Lapseni 4,5 v on jatkamassa osa-ikaisena, kun saa piakkoin pikkusisaren. Olen kyllä valmis miettimään muitakin vaihtoehtoja ja kyseenalaistamaan valintani, mutta odottelen aikaa, jolloin asiasta voidaan käydä hedelmällistä kieskustelua ilman riitelyä.
Vaikka mieheni on maailmalla (nytkin) niin ei se lopeta meillä perhettä elämästä! :D
Ihan samanlaisia juttuja meillä on vaikka kaiken teen itse (tosin tekee moni yh esim. vuosia itse ettei sen puoleen).
Suomessa on semmonen tapa että jos valitat niin valitat henkilölle joka on kokenut kovempaa kuin sinä, on enempi lapsia ja pärjää paremmin. Vaikka lunta sataa niin kaurapuurollakin pärjätään ojassa.. Jos joku valittaa niin oksat pois!
Miksi lapset ei sinne tarhaan saa mennä? Koska voin hyvin, lapset voi hyvin, kaikki on ihan jees. Jos lapset sinne haluaa, niin jossain on oltava vikaa. Ehkä lapset ei ole saanut hyvää kiinteyssuhdetta kun aloitti pieninä hoidossa.. Ne vaan TARTTEE ottaa kotiin niinä muutamanakin päivänä kun joku on sitä mieltä että se on hyvä ettei ole tutussa tarhassa vaan jossain ihmeen kerhossa!
Olen eri mieltä. En ole kasvatusalan ihminen, mutta lapsille hyvä äiti.
150
etkä veisi hoitopaikkaa sitä oikeasti tarvitsevalta.
En oikein tajua tuota superäiti-nimittelyä. Se ed. oli tavallinen äiti, ongelmia varmaan tullut vastaan monen laisia. Yrität varmaan sanoa jotain tuolla "Elämän helppous tai vaikeus kun ei riipu siitä..." mutta ainakaan mä en tajua, mitä ajat takaa.
Vaikka itse on selvinnyt ongelmitta niin kaikilla elämä ei käy niin helposti. Elämän helppous tai vaikeus kun ei riipu siitä kuinka monta lasta on, paljonko lapsilla on ikäeroa tai matkustaako mies Singaporessa vai ei.t. 176 (?), jonka lapsi on päivähoidossa koska kunta ei tarjoa mitään muutakaan tarpeitamme vastaavaa toimintaa
Nimittäin mun mielestä Suomessa ei todellakaan "seurata lapsia paljon neuvolassa". Montako kertaa neuvolantäti (joka niiiiiiiiin tuntee sen lapsen) on lapsesi nähnyt 1-6 ikävuoden aikana? Meillä kerran vuodessa 20-40 minuutin ajan eli jospa olisi sen neuvolantädin harteilla määritellä meidän asema, niin ei taitaisi ihan paikalleen mennä...
Toinen juttu on, että jos subjektiivinen päivähoito-oikeus poistetaan, niin hienosti kaikki naapuritkin saa tietää missä perheessä mikäkin asia on persiillään: vain niillähän on oikeus päivähoitopaikkaan, kenen kodissa jotain on vialla?