*TAMMIvauvat 2009* vk13
3xäippä74 34v, p02/99, p03/00, t04/05, p05/07, t01/09, Etelä-Pohjanmaa
Ahava 29v p05/06, p02/09, Uusimaa (Espoo)
Amelie p01/09, Oulu
Basilika5 33v, lapset t-4/03, t-4/05, p-4/05, p-1/09 Etelä-Suomi
Curious 34 v, p11/98, t02/09, Itä-Suomi
Eikkuli 28v, p 2/04, t 4/06, p 2/09, Etelä-Pohjanmaa
Emmuli81 27v, p10/05, p02/09, Pirkanmaa
Emu82, 27v, p06/04, p01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Hömppä82 26v, t01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Jadmiras 20v, t01/09, Karkkila
Jaffa76 32 v, tytöt -02, -05 ja 01/09, Helsinki
JB72 37v, t-00, p-02, p-07 ja t 01/09, Kanta-Häme
KainoElvi 37v, 98, 01, 04, 06, t01/09, Etelä-Suomi
Katjalah 34v, p1/97, p12/02, t1/05, p1/09 Pirkanmaa
Kotiäityli 37v, t(08/99), t(05/02), t(02/09), Espoo
Lila82 27v, t01/09, Uusimaa
Lootuskukkanen 28v. p04/05, p02/07, t01/09, Espoo
Marlene 27v, p11/05 p01/09, Varsinais-Suomi
mehiz 29v, t05/05, p05/07, p02/09, Pohjois-Pohjanmaa
MiaMik, 25v, t10/06, t1/09, Pirkanmaa
MinnaJ 31v. p04/04, p08/05, p02/09, Järvenpää
minnikki, 25v, p03/03, t07/04, p02/07, t01/09, Satakunta
Miuwau, 33v, p10/04, p07/06, t02/09, Itä-Suomi
Pantsa 31v t04/04, p01/09 Etelä-Suomi
Ronjakasperi, 33v, t01/09, Oulu
http://www.vauva.fi/keskustelut?_forum_WAR_perhe_forumThreadId=159337&_…
Kommentit (90)
Tuoreet mitat ovat 6340g, 58,1cm ja pipo 39,2cm. Kolmessa viikossa oli tullut 1010g painoa ja pituutta 3,4cm. Kaikki muutenkin hyvin, kovasti neiti hymyili ja höpötteli terkalle :)
MiaMik ja Emma myöskin huomenna 2kk
Ihana ilma. Ihan tekis mieli ulkoilemaa lähtee, mut just tultii neuvolalääkäristä vähiksen kaa ja sain hänet vaunuihin nukkumaa. Hetken päästä pitää lähtee omal käynnil samaa paikkaa, samal lääkäril... on seki pöljän touhuu ettei voi sit kattoo molempii samaa aikaa. Onneks anoppi lupas tulla kuuntelee itkuhälytintä siks aikaa :)
Meiä vauval o tänää ollu nii ilone päivä :) kauheest naureskellu ja neuvolassaki pisti parastaa iha täysil. Vaiks kuiks kiva!
*Nukkumaamenosta:* Meil laitetaa yökkärit ja tehää iltapesut joskus 20 jälkee ja sitte hän syö n. klo 21 ja röyhtäsyn jälkee laitan omaa sänkyy ja kierin peittoonsa. Toisinaa nukahtaa jo olkapäälle, joskus on hetken sängyssäki viä hereillä. Mut aina sinne jää ja nukahtaa. Ihanan helppo! Makkarissa palaa mun yövalo iltasi. (Mä tykkää ku on sellasii pikkuvaloi siäl tääl iltasi, vähä pöhkä vissii!)
(Isomman kanssa tosiaa on joka ilta taistelu nukkumaamenemisest... mä epäilen, et syynä on hoidossa otetut päiväunet :( jos on kotona eikä ota päikkärei ni illallaki nukahtaa aika helposti.)
*Tuttia* nassuttaa aika lailla vähän väliä koko päivän, mut illalla sänkyy en sitä anna enkä yöllä eikä sitä myös pyydä. Päivällä taas ei ollenkaa nukkuis ilman tuttia.
*Saippuasarjoja* katsoo monet :) Tunteita ja Tuoksuja täälläki on joskus seurattu mut nyt se tulee aina sihe aikaa ku esikoine menee hoitoo. Ja digiboxille otan taltee minäki Lemmen viemää jollen kattomaa ehi :) Ärsyttää vaa mtv ja subin kanavilt mitää laittaa ajastimel nauhotuksee ku ne ohjelma-ajat menee mite sattuu ja aina jää loppu pois nauhotuksest :(
*Sänkyjousia* on täällä kyllä testailtu aika reippaasti :) Iha taidettii synnytyst edellisen päivän ja sit seuraavaks mahtoks vauva olla kaks tai kolmeviikkonen. Yllätyin iha itekki ku esikoise odotukse aikan ei kiinnostanu ollenkaa ja sen jälkeenki meni varmaa vuosi vaa paril yrittämisel. Nyt voitas koko aja :)
Sitte se neuvola käynti... Eli painoa tullu kuukaudessa melkee kilo! Ja pituuttaki pikkase. Tosi hintelä pikkukaveri mun mielest edellee, ehkä isoveljensä oli vähä pyöreempi. Täytyyki men vertailee korttei... 4890g ja 55.5cm ja pipo tais olla 41. Lääkärin mukaa kaikki ihan ok ja normaalia.
Mä taida ny men nappaa sen antibiooti ja keittää sil anopil kaffet, jos se vaik piä tyrkkä jo ittes tän. Mukavaa päivän jatkoo kaikil ja nauttikaa ihanasta ilmasta! Palailen ehkä tuonnempana kertomaa niit "jälkkäri"kuulumisii...
Marlene ja vähis 8vko3pv JO!!!
...ei tää taas meinaa lähtee pinoon... onneks tallensi ja avasi uude nettisivu... koitan siis nyt uusiks!
sen verran, että vauvat vaan itkee, sanottiin neuvolasta,kun esikoinen meillä oli itkuinen ja syytä tähän kyselin. Eli ei kannata huolehtia jos vauva kuitenkin syö ja nukkuu hyvin, eikä vaikuta kipeältä. =) Meillä itketään iltaisin, päivällä ei juurikaan. Olenkin sitten sanonut, että kerralla itkee päivän itkut pois =)
Jahas ja nyt itketään vaunussa, että riittää jo, tule hakenmaan =)
Ihana ilma. Ihan tekis mieli ulkoilemaa lähtee, mut just tultii neuvolalääkäristä vähiksen kaa ja sain hänet vaunuihin nukkumaa. Hetken päästä pitää lähtee omal käynnil samaa paikkaa, samal lääkäril... on seki pöljän touhuu ettei voi sit kattoo molempii samaa aikaa. Onneks anoppi lupas tulla kuuntelee itkuhälytintä siks aikaa :)
Meiä vauval o tänää ollu nii ilone päivä kauheest naureskellu ja neuvolassaki pisti parastaa iha täysil. Vaiks kuiks kiva!
*Nukkumaamenosta:* Meil laitetaa yökkärit ja tehää iltapesut joskus 20 jälkee ja sitte hän syö n. klo 21 ja röyhtäsyn jälkee laitan omaa sänkyy ja kierin peittoonsa. Toisinaa nukahtaa jo olkapäälle, joskus on hetken sängyssäki viä hereillä. Mut aina sinne jää ja nukahtaa. Ihanan helppo! Makkarissa palaa mun yövalo iltasi. (Mä tykkää ku on sellasii pikkuvaloi siäl tääl iltasi, vähä pöhkä vissii!)
(Isomman kanssa tosiaa on joka ilta taistelu nukkumaamenemisest... mä epäilen, et syynä on hoidossa otetut päiväunet :( jos on kotona eikä ota päikkärei ni illallaki nukahtaa aika helposti.)
*Tuttia* nassuttaa aika lailla vähän väliä koko päivän, mut illalla sänkyy en sitä anna enkä yöllä eikä sitä myös pyydä. Päivällä taas ei ollenkaa nukkuis ilman tuttia.
*Saippuasarjoja* katsoo monet :) Tunteita ja Tuoksuja täälläki on joskus seurattu mut nyt se tulee aina sihe aikaa ku esikoine menee hoitoo. Ja digiboxille otan taltee minäki Lemmen viemää jollen kattomaa ehi :) Ärsyttää vaa mtv ja subin kanavilt mitää laittaa ajastimel nauhotuksee ku ne ohjelma-ajat menee mite sattuu ja aina jää loppu pois nauhotuksest :(
*Sänkyjousia* on täällä kyllä testailtu aika reippaasti :) Iha taidettii synnytyst edellisen päivän ja sit seuraavaks mahtoks vauva olla kaks tai kolmeviikkonen. Yllätyin iha itekki ku esikoise odotukse aikan ei kiinnostanu ollenkaa ja sen jälkeenki meni varmaa vuosi vaa paril yrittämisel. Nyt voitas koko aja :)
Sitte se neuvola käynti... Eli painoa tullu kuukaudessa melkee kilo! Ja pituuttaki pikkase. Tosi hintelä pikkukaveri mun mielest edellee, ehkä isoveljensä oli vähä pyöreempi. Täytyyki men vertailee korttei... 4890g ja 55.5cm ja pipo tais olla 41. Lääkärin mukaa kaikki ihan ok ja normaalia.
Mä taida ny men nappaa sen antibiooti ja keittää sil anopil kaffet, jos se vaik piä tyrkkä jo ittes tän. Mukavaa päivän jatkoo kaikil ja nauttikaa ihanasta ilmasta! Palailen ehkä tuonnempana kertomaa niit "jälkkäri"kuulumisii...
Marlene ja vähis 8vko3pv JO!!!
... onneks tallensin, sillä nää sivut on heittäny munt jo 3 kertaa ulos!! josko taas yritän. Jää pia anoppi ilma sumppii :)
ensi ei ollenkaa ja sit vaiks kui pal... sori!
Neiti on päikkäreillä ja olen käynyt tunnin sisällä varmaan 5 kertaa vaunuja heiluttaas kun ei meinaa nukkua. Vitsi kun olis miljoona asiaa mitä pitäisi tehdä kun neiti nukkuu..mutta kun ei jaksaisi. Olis niin kiva vaan istuskella ja löhötä. Nukkuakin olis kiva, mutta en uskalla kun pelkään että itkuhälyttimestä loppuu paristot ja en kuulekaan jos neiti itkee..
Meillä oltiin kuudelta hereillä ja neiti kitisi vieressä seitsemään, jonka jälkeen onneks nukahti niin sain itsekin vielä nukuttua. Meillä syödään edelleen suunnilleen 2-3h välein, vitsi kun väsyttää yöllä herätä. Pitäisi vaan itsekin mennä ajoissa nukkumaan eikä kukkua yhteentoista niin voisi olla pirteämpi. On vaan kiva viettää miehenkin kanssa iltaa yhdessä kun neiti on mennyt 9 aikoihin nukkumaan. Tuntuu että illat on melko itkuista aikaa ja iskän syli ei tunnu sitten millään kelpaavan..
Mites oletteko muut jättäneet vauvoja jo miehen hoidettavaksi jos olette lähteneet jonnekin? Meillä on ollut sen aikaa että kävin kerran etsimässä ristiäisvaatetta itselleni ja tunnin päästä soitettiin että meneekö vielä kauan ja hirveä huuto kuului taustalta kun neiti itki.. Ei kelpaa tutti edelleenkään ja tuttipullosta juo kun ollaan satunnaisesti harjoiteltu, mutta on enimmillään juonut 20ml. Täysimetyksellä mennään eli aika kiinni sitä on tuossa pienokaisessa.. Olis niin kiva aloittaa jumpissa käyminen kun tuntuu ettei mihinkään pääse. En oikein saa pumpattua maitoa.
Ulkonakin on hieno ilma, pitäisi mennä kävelemään, mutta kun haluis olla nyt rauhassa kun ei tarvii neitiä kanniskella.
Joku mietti imettämistä julkisella paikalla tai anoppilas. Mä olen kyllä imettänyt kauppakeskuksessa ja anoppilassa. Ei sitä paljon tissiä näy kun vauva on siinä edessä ja tarvittaessa voi laittaa harsoa suojaks. En ole kokenut sitä kiusalliseksi. Enemmän olen kokenut sen kiusalliseksi kun käytiin vkl:na 3+1 päivillä niin neiti otti siellä hirveet raivarit. Ensin nukkui, mut sitten tais tulla kuuma ja alko itkee. Kanniskelin neitiä sylissä ja ihmiset katso kun neiti parku.. Varmaan ajattelivat että mitä tekee noin pienen vauvan kanssa siellä. Tosin se oli toinen kerta kun kävin hänen kanssa kaupoilla.. tuli melko nopea lähtö pois.
Ahava taisi miettiä julkisilla kulkuneuvoilla liikkumista. Mulla on auto niin ei ole sitä tarvinnut miettiä. Mut toisaalta just niin kuin tuossa äsken kirjoitin että neiti alkoi itkee sokoksessa kun käytiin niin kyllä siinä hieman pieni paniikki iskee.
Peittoja on meilläkin heiluteltu. Raskausaikana heiluteltiin varmaan vaan alkuraskaudessa. Tuntui että miehen halut lopahti kun masu alkoi olla isompi. Perusteli sillä että pelkää että vauvalle käy jotain tms.. Mut nyt ollaan melko usein pöllytetty :)
Toivottavasti tää teksti tulee nyt perille tai mulla menee tähän palvelimeen hermot..
Lila82 + neiti 8vk 1pv
Miehen hoidettavana neiti on ollut jo useastikin, kun olen käynyt äitilläni (ollut siellä muutamia tunteja) ja kaupassa jne ja hyvin on pärjänneet. Tosin tuntuu, että neiti on paljon ilosempi mun kanssa, kun miehen. Mulle se vaan naureskelee ja höpöttää koko aika, miehelle sitten taas kitisee enempi. Oli kiva yks päivä, kun minä olin suihkussa ja mies sillä aikaa sylitteli vaavia, niin se vaan itki koko ajan. Mies sitten pyysi avaamaan suihkun oven jotta vauva näkisi mut, ja voi että mikä leveä hymy sieltä sitten tuli. :D Taitaapi siitä tulla enempi äitin tyttö. :) Tosin minähän sitä enempi hoidankin, kun mies on välillä aika nihkeä sen homman suhteen..
Peittoja on pöllytelty jo moneen otteeseen, ekan kerran kokeiltiin kun Oona oli 2vko, mutta siitä ei oikein tullut mitään, seuraavan kerran kun oli 4vko ja sitten se ei enään sattunutkaan. Ja siitä asti nyt sitten ainakin se 3 kertaa/viikko. :D Ja kondomi edelleen käytössä, pitäs nyt vaan saada ne pillerit haettua apteekista, mutta aina se jotenkin unohtuu.
Mä olin ihan varma eilen illalla, että neiti nukkuu yön tosi huonosti, kun sillä nenä ihan tukossa ja yskä jne, nukahti vasta kymmenen jälkeen ja ajattelin, että ei se kuiteskaan kauaa nuku, mutta niimpä se vain puoli kuuden aikaan aamulla vasta heräsi ja minä onnellisena. :) Se oli hereillä jonkun puoli tuntia ja heräsi seuraavan kerran kaheksalta. Sillonkin oli hereillä vaan tunnin ja heräs sitten kymmeneltä lopullisesti. :)
Huomenna tulee meilläkin pappi käymään, ilmoitti jo puhelimessa, että aikoo meillä kahvit juoda. :D Nimi on onneksi jo päätetty ja kaikki tarjoiltavat tilattu ja muutenkin suunniteltu kaikki valmiiksi. Siivosinkin eilen 4h, kun neiti nukkui päikkäreitä. Pyyhin jopa pölyt, mitä en yleensä tee. :)) Kuitenkin ne ristiäiset vähän jännittää, enemmän se, kun ne miehen serkut tulee sinne, eikä niitten kanssa ole mitään puhuttavaakaan, edes miehellä. Sekin on aina niin vaivaantuneen olonen, kun puhuu serkkujensa kanssa, joten ihmettelen yhä, että miksi ne piti väkisin kutsua...Ja mua todella inhottaa antaa vauva miehen sukulaitsen syliin, kun en tunne niitä mitenkään, tiedän vain sen, ettei he ole pitäneet vauvaa sylissään 20 vuoteen, serkut lainkaan. Omiin sukulaisiini kuitenkin luotan.
Mutta siitä olen tyytyväinen, että neiti on aina tyytyväinen aamupäivisin, mutta sylissä ei kuiteskaan viihdy, sitterissä vaan, joten saanpahan syyn olla antamatta sitä kenekään syliin. :DD
Nyt kuuluu kutsu.
Jadmiras ja Oona 2kk1vko
Isäntä on ollu lasten kanssa keskenää mm. mun parturi reissun, sillo ku mä käyn lenkil ja kerran kävin omis varpajaisissani. Muualla ei vauva ookkaa viä ollu hoidos ku isällää.
Jälkitarkastus oli ja meni. Pitkään keskustelin eri ehkäisyistä ja lopulta päädyin kokeilemaa NuvaRing rengasta. Sain siältä alotuspaketin 3kk koska sanoin, etten haluu maksaa itteeni kipeeks jostai mikä ei ehkä sovikkaa :)
Mut nyt pitää men antaa iltamaidot tol meiä vähiksel ja laittaa molemmat sit nukkuu... saa ite kattoo ehkä rauhas Greyn anatomiaa. Takkaaki tarvii viä hetke pitää pääl et tarkentuu aamul nousta sängyst ;) mä oo aamusi nii vilukissa.
Ai nii. Sanoin päiväl sil neuvolaterkal et välil lasken aamul kui mont tuttipulloo on tiskipöydäl ku en iha tarkkaa muista kaikkii kertoi mitä yöl on ehkä syöty ja sillai... ni se sano, et se taitaa ol jostai hormoneist kii ku yleensä odottavat ja hetki sitte synnyttäneet äidit on vähä "lahopäisempii" ku yleensä :D et onneks sitä taitaa ol muillaki ni ei mun tarvi huolestuu. Se vaa nauro, et ainaki taidat hyvi nukkuu yöt vaik vauva välil vähä syöki ;D
Hyvää yötä ja kauniita unia äideille ja vauvoille! Ja vauvoille tiedoksi, et antakaa äitien nukkua jotta jaksavat olla skarppina päivisin :)
Marlene ja vähis 8vk3pv
nää sivut kyllä tökkii urakalla....välillä näkyy viestit viestipuuna ja välillä peräkkäin ja lataa ja lataa ja sitte herjaa palvelinvirhettä. MUR!
Lila82 kyseli vauvan hoidossa olemisesta. Mää oon ihan alusta asti jättäny Kallen isänsä kaa ja aina ovat hyvin pärjänneet, kunhan maitoa on ollu pakkasessa. Nyt se varasto tosiaan on loppumaisillaan ja minä en niin kauheasti välitä siitä pumppaamisesta. oonkin ihan tosissaan pohtinu jos antais joskus mun poissa ollessa korviketta. Mut pumppaamiseen vinkkejä....hyvä pumppu! Mulla oli se ainu, mut en mää sillä saanu ku ihan täysistä tisseistä sillon aluksi tulemaan. Ostin Aventin pumpun niin johan toimii. :D Mut en mää saa juuri mittään aikaiseksi, jos en oikeesti keskity...pitää olla rento, rinnat lämpimänä (vaikka hiustenkuivaajalla lämmittää), ajatukset vauvassa(mielellään vauva lähellä) ja vaihdella tiuhaan rintaa. Ja enää en uskalla panttailla pumppaamista ennen ku tulee niin helposti mulle se rintatulehdus. Mut PARAS VINKKI pumppaamiseen: Pumppaa silloin ku vauva imee toista rintaa. Mulla tulee silloin niin paljon ku ehtii vaan pumpata...lorina vaan kuuluu pumpusta. :)
Mun pitäis takoa itselle päähän myös tuo (anteeksi ku en muista kuka) minkä joku oli kuullu neuvolantätiltä, että vauvat vaan itkee joskus. Kalle on välillä ruennu iltaisin itkeen väsymystä ja oon taas heti ihan paniikissa, että mikä sillä on hätänä. Ku se itkee niiiiiin harvoin. No,kai määkin joskus opin ottaan hänen itkut rennommin.
Nyt nukkumaan!
Amelie ja Kalle
Mua väliin ihmetyttää se, kun neuvolatäditkin usein sanoo, että vauvat nyt itkee joskus, jos itkuisuudesta kysyy. Kyllä tavallinen ittkeskely on jotain ihan muuta kuin se kimeä, korvia viiltävä ja sydäntä särkevä kipuitku jota meidän keskonen (masuvaivoja, koliikkia) ja tyttö (allergioista johtuvaa kutinaa ja vatsavaivoja) päästivät suustaan. Siihen toi helpotusta kannuskelu (tuntikausia), heijailu vaunuissa (toisinaan) ja sylissä heijailu, Satoja tunteja olen noita kannellut rauhoittavasti hymisten.
Tottahan nuorimmainenkin itkee joskus, mutta se on vain tyytymättömyyden, väsymyksen, huomionvaatimisen tai nälän merkki. Kovimmin tämä huutaa nälkäänsä. Jokainen lapsensa hyvin tunteva vanhempi kyllä tunnustaa, milloin on oikea hätä, eli Ameleie jos itku on vain kitinää tai vastaavaa ei ole mitään syytä paniikkiin. Itsekin tosin muistan esikoiselta, joka myös oli perustyytväinen ja itki harvoin, että sitten kun viisikin minuuttia väsymystään itkeskeli niin jo alkoi tuntua, että paniiki pian tulee, onneksi muutamassa kuukaudessa oppi omaansa lukemaam ja ymmärtämään ja suhtautuminen muuttui rennommaksi.
Ai niin... kun toissa päivänä kirjotin siitä peittojen heiluttelusta ettei moista tässä talossa ole aikoihin ollut eikä lai tulekaan, no tulipa tuo tilanne muutettua, Ja jo ihan hirvittää, kun tämä imetys oli "ehkäisynä" - eli tjot-asenteella mentiin. Kyllähän mä sen vitosen haluan, mutta pitäisiköhän kuitenkin vielä vähän miettiä myöhempää ajankohtaa - ja tietysti meikäläisen hedelmäkkisyydellä se oli taas kerta ja laaki. No, itsepä leikin aloitin - katotaan mitä tapahtuu. Varmaan muutamassa viikossa ainakin kehitän itselleni kuvitellut raskausoireet jos ei muuta... No varmaan turha ajatella tuollaisia, tuskin mitään tapahtunut, ei mulla koskaan ole ollut kuukautisiakaan alle puolivuotta synnytyksestä...
Neiti nukkui viime yön klo 20-07!!!! =D Ja meidänkin tilanne on muuttunut - peittoja heiluteltiin täälläkin eilen, pientä jännitystä oli alkuun, mutta hyvin sujui. ;) Kortsun kyllä löysin kaapista (päiväys kylläkin v.07.. =D), ei uskallettu ilman. Nyt vaipan vaihtoon.
Itkuista: Minä sanoin vielä pari viikkoa sitten, että hevonkukkua, että tuore äiti oppisi nopeasti tuntemaan vauvansa itkut, koska Kalle tosiaan itkee niin harvoin, että mitenpä siinä oppisi mitään tunnistaan. MUTTA nytpä tajusin,että minä tunnistan jo nälkäitkun, kipuitkun, huono asento "itkun" jne. Eli kyllä minä sittenkin opin niitä tunnistaan. :D Ja nyt ku oon parina iltana saanu kuulla väsymysitkun niin ossaan kohta senkin jo sieltä tunnistaa. Ku tuntuu vaan hassulta, että hänellä voi olla väsy vaikka edellisistä tirsoista ei ois ku tunteroinen. Ja ku niin kauhean aikaisin on tahtomassa yöunille...seitsemän aikoihin nyt monena iltana menny...ja herääkin sitte ennen seiskaa.
Se vielä lisäyksenä hoidossa olo-asioihin, että on Kalle ollut myös jo monesti yksin anoppilassa hoidossa (tai siis sillai, ettei paikalla ole ollut isä eikä äiti) ja pari kertaa mun kaveri on katsonut sitä, ku ollaan käyty miehen kaa pikaisesti kaupassa. En tiedä onko näin pienen hyvä olla hoidossa muilla, mut Kalle on pärjänny aina hienosti. Ja minun kummityttö vierastaa kamalasti kaikkia, ku oikeastaan vasta nyt aloittanut muilla kuin vanhemmillaan hoidossa olon(1vuoden täytti juuri).
Hei, te joilla on kestovaippoja käytössä? esim bumgeniuksen ja fuzzin mukana tulleet imuthan on mikrokuituimuja...pesettekö ne kuitenkin ihan vaan vaippojen seassa, ku esim mikrokuitu luutujahan ei sais pestä puuvillaisten kaa?
Alkaako teidän vaavit kääntymään selällään? Ku luin jotain muuta pinoa missä 2,5kk vanhat vaavit alkoi yrittään jo kääntymistä...ei meidän Kalle kyllä osoita vielä mitään merkkejä vaikka hän selällään pötkötteleekin joka päivä. Kyllä hän vispaa joka suuntaan raajojaan, mut ei muuta.... Mahallaan ku on, saattaa joskus mennä vahingossa selälleen takaisin ku päätään kovasti taakse päin nostelee. :) 4kk ikäinen tais olla mun veljen tyttö ku kääntyi masulleen.
Entä onko teille näytetty neuvolassa jotain kasvukäyrää? Ku meidän neuvolassa se käyrä on vaan siellä koneella ja en saa itse sitä nähdä ikinä... Mielenkiinnosta ois kiva se nähdä.... Aina kyllä kysyn, että onko mitat ihan "käyrillä". :)
Amelie ja Kalle ylihuomenna 2,5kk !!! KAmalaa! minun pikkuvauva ei oo enää niin kovin pieni vaan jo iso jässikkä. :)
Kaikenlaista oli mitä piti kommentoida... saa nähdä antaako imetysajan dementia tällä kertaa muistaa kaiken... kerran unohdin ostokset kassalle, kun Ida alkoi kitistä vaunuissa. Vähän nolo, kassa juoksi perään. ;-)
Jälkitarkastus täälläkin eilen ja Idan 6 vko lääkärintarkastus. Hyvin oli maito maistunut: 59,5 cm ja 5360 g. Pituutta oli tullut 19 vrk aikana 3 cm ja painoa 800 grammaa. Pituus hyppäsikin +2 käyrälle eli neiti on pitkä ikäisekseen. Muutenkin oli kaikki kunnossa, sekä mulla että Idalla. Ida sai rota-rokotteen (esikoinen on ollut nyt oikea pöpömagneetti, viimeksi viime viikolla vatsataudissa) ja minä minipillerit. Täältä sai 3 kk pilsut ilmaiseksi, kannattaa kysyä onko näytepakkauksia. Peittoja on täälläkin heiluteltu muutaman kerran, mutta kumit ja herkät limakalvot ei oikein sovi yhteen. Mut muuten masuton seksi on tosi ihkua! :D Täytyy kyl myöntää, et jännitti niin pirusti ekalla kerralla, mut mies väittää, et ihan samalle tuntuu.
Joku kyseli *ehkäisykapselista*. Mulla oli sellainen kaksi kertaa peräkkäin, ja se oli hyvä. Ei mitään sivuoireita. Se tulee käsivarren sisäpuolelle ihon alle, tavallaan hauislihaksen sivuun, mulla oli se n. 8 cm kyynärtaipeesta. Se on sellainen taipuisa ohut tappi, ehkä n. 3 cm pitkä ja pari milliä paksu. Se et sopiiko se testattiin minipillereillä.
*Jadmiraksen Oona* on tainnut päästä masuvaivoista, ainakin yöunet ovat aivan mahtavan pitkät!
*Imetyksestä'* julkisilla paikoilla sen verran, että imetän aina kun on tarvis - onkohan tämä sitä vauvantahtista - eli vaikka sitten bussissa. Mulle se ei ole ongelma, onhan se vauvan luonnollisin tapa ruokailla, mutta joillekin ihmisille tiedän imettävän äidin olevan. Yritän siis olla mahd. hienovarainen. Löysin mun lempiostarista sellaisen lasten leikkinurkkauksen, ja oon nyt käynyt imettämässä siellä. Lapsia siellä ei juuri ole ollut, joten on ollut mukavan rauhallista. Mulla on pari boobin imetyspaitaa, joten imetys käy aika huomaamattomasti. Sitten ajattelin, että pitäisi etsiä pashmina kaapista, sillä sen kanssa voisi sitten imettää kivasti, kun ei aina noita samoja imetyspaitoja viitsi käyttää.
Jonkun miehellä oli pölyallergia. Vai että lääkäri kieltänyt siivoamisen... hm... mun äidin serkulla (mies) on tosi paha huonepölyallergia, ja hän on tosi kova siivoomaan, koska pitää olla puhdasta ettei allergia vaivaa.
Hesarissa oli juttu sormiruokailusta, hurahtaisinkohan siihen sitten seuraavaksi...
Aurinkoista kevätpäivää!
Curious
Meidän terkka esitteli kasvukäyrän koneeltaan ja selttii vielä miten sitä luetaan. Kertoi vielä kasvuennusteen 2- vuotiaana, Idalla se on 90 cm. Nyt eilenkin esitteli miten pituuskäyrä jyrkkeni. Joten kantsii pyytää että saa nähdä. Ainakin meidän terkka laittaa aina mitat suoraan koneelle ohjelmaan, joka piirtää automaattisesti nuo käyrät.
Curious
Ihana ilma. Kävin jo pienen lenkin pojan kanssa ja hän nukahti heti. Tulin sisälle, koska mulla on sata miljoonaa asiaa, jotka pitäisi tehdä.Kuitenkin ensin keitin kahvit ja istuin koneelle. Tässähän se aika mukavasti kuluu. Meillä miehen vanhemmat tulee ulkomailta ensi viikolla ja sitä varten pitäisi kyllä siivota ja järjestellä.Ovat meillä viikon. On ihan kiva, että tulevat. Tulee meilläkin jotain erityistä niin tavalliseen arkeen ja sopu sijaa antaa.
Amelie: Meillä vauva alkanut kääntyä masulta selälleen. Aluksi ajattelin, että se on varmaan vahinko, kun usein pehmeältä alustalta kääntyi selälleen. Kuitenkin nyt aina kun on mahallaan makaamassa, kääntyy selälleen. Vai voiko se noin usein olla siltikin vahingossa?
Meillä sänkytouhuja on harrastettu vain muutaman kerran. Meidän vauva kun syö öisin vieläkin ainakin sen 3 kertaa ja pisimmän pätkän nukkuu kymmenestä noin yhteen tai kahteen. Olen siis mennyt silloin nukkumaan itsekin. Mies tuntuu käyvän jo ylikierroksilla ja joka ilta tuntuu pettyvän, kun en taaskaan jaksa.Olen sanonut, että sitten kun vauva nukkuu paremmin niin en tunne itseäni yliväsyneeksi.
Sain vihdoin varattua ajan kampaajllekin. Piti mennä jo ajat sitten, mutta se on vain jäänyt. Täytän ensi viikolla pyöreitä eli maaginen 30 tulee täyteen, joten pitää edes hiukan kaunistautua vaikka en taida edes juhlia pitää. Jotenkin toivoin järjestäväni oikein isot juhlat, mutta nyt jotenkin vauva muutti kuviot. Syödään varmaan jotain hyvää ihan perheen kesken.
Imetyksestä julkisislla paikoilla....itse olen imettänyt myös joka paikassa.Muistan esikoisen kohdalta, että aluksi sitä vähän jännitti, mutta koska vauvan tahtiin mentiin niin silloin sitä ruokaa oli annettava, kun vauva halusi. Nyt osaan ottaa asian jotenkin rennommin. Mun pitäisi kyllä varmaan mennä ostamaan joku imetyspäitä, ettei tarvitse mahaa paljastella. En omista siis vielä ainuttakaan imetyspaitaa, vaikka esikoistakin imetin 1v 3kk.
Käyttekö te muut äidit jossain mammakahviloissa tms???
Ai niin ja olen varmaan kokonaan unohtanyt kertoa meidän pojan nimen.Puhumme hänestä edelleen kotonakin vauvana aika usein. Eli hänen nimensä on Daniel.
Terveisin Ahava ja Daniel 7vkoa 4 pvää
vielä sen verran, että mun kaveri on kyllä hoitanut vauvaa täällä meillä, kun minä ja mies ollaan käyty kaksin jossain syömässä, samaten kun oltiin juhlimassa mun synttäreitä, niin vauva oli äidilläni. Ja todellakin haluan, että välillä vauvaa hoitaa joku muukin kuin minä, mies tai meidän vanhemmat, ettei se alkais vierastamaan vieraita ihmisiä. Kuten mun pikkusisko kohta 2v vierastaa melkeen kaikkia, sitä ei oo ikinä hoitanu kukaan muu kun äiti ja isä, sekä minä ja pikkuveljeni. Paitsi tietty päivähoidossa se täti.
Selällään kääntymisestä, niin meillä neiti kääntyy vaan mahaltaan selälleen, vahingossa kai, mutta eilen se oikein kiikkui silleen jännästi mahalleen, ihan kun olis tarkotuksella yrittäny kääntyä selälleen. :D
Selällään se ei lattialla viihdy, koska mulla ei oo ollut vielä rahaa ostaa sille sitä sellaista lelua mitä se vois kattella. Aattelin just, että jos ristiäislahjaksi tulis rahaa, niin sitten kävisin sellasen ostamassa. :)
Meille on neuvolasta näytetty kasvukäyrää ja menee siinä keskikohilla, eli ihan hyvin. :)
Mutta nyt siivoilemaan vielä ennenkuin pappi tulee.
Jadmiras ja Oona 2kk1vko1pv
Ihanaa! Pistin Ainon illalla sänkyyn klo 22 ja jäi sinne!! 45 min. sängystä kuulu ähinää, puhinaa ja kätinää, muttei huutoa niinku normaalisti. Sitten hiljeni ja herättiin kl 2 syömään ja kl 7 ylös. Olin niin ymmälläni, etten ite osannu mennä nukkumaan ennen kl 23 kun odotin että pitää vielä imettää ja hakea neitiä sängystä :D Nyt siis kahtena iltana nukahtanu jo kymmenen jälkeen, että jospa se rytmi pikkuhiljaa aikaistuis..
Kävin jälkitarkastuksessa, otettiin papa ja hiivaan piti hakea lääke. Vissiin antibioottikuuri sen verran vaikuttanu alakertaan, vaikkei mitään kutinaa ole. Lääkäri tosi kovasti tyrkytti kierukkaa ja sano, että kun soitan papatuloksia, niin pitää aika varata kierukan laittoon. Kysyin, että saanko miettiä asiaa ja hän anto tähän luvan, kunhan varaan sen ajan! :D Aika ihme homma. Kilpirauhasarvot heittää, niin lääkitys puolitettiin ja mahdollisesti voin jossain vaiheessa lopettaa kokonaan. Ainon kilpirauhasarvot kunnossa. Anoppi oli sen aikaa hoitamassa neitiä ja tämä oli vetäny 200ml maitoa pullosta vaikka oli tissitellykki ennen mun lähtöä. Tais vaan olla äitiä ikävä, kun heti nukahti kun mun syliin pääsi :)
Kattoko kukaan illalla LIV dokumenttia miksen rakasta vauvaani? Oli tosi hyvä. Äiti ja lapsi kävi yhdessä terapiassa että äiti oppis rakastamaan vauvaa. Vauva ei ees kattonu äitiään kun tämä oli niin ilmeetön. Vuoden verran seurattiin heidän edistymistään. Ens keskiviikkona kaksosten äiti, joka rakastaa vaan toista.
Minä olen kyllä imettäny Ainoa missä hänellä on nälkä tullu. Eihän niitä tissejä tartte esitellä, kun laittaa tosiaan vaikka sen harson eteen. Pari imetyspaitaa on ja lisää pitäis, kun näitä pitää niin tiheästi pestä. Yleensä olen laittanu päälle ku johonki on lähetty.
Ja olen jättäny neidin miehelle ja myös anopille hoitoon. Muutamia tunteja oon saattanu olla asioilla tms. ja pullosta on maitoa annettu. Joskus neiti on saattanu nukkua koko ajan. Pakko välillä päästä johonki, kun olen niin tiiviisti kahestaan Ainon kanssa ja hyvä kun on luotettavia ihmisiä. Mieshän on samanlailla Ainon vanhempi ku minäkin, niin miksen jättäisi hänelle. Kahestaan ollaan miehen kanssa käyty asioilla, pankissa ym niin sillon anoppi on ollu meillä Ainon kanssa.
Aino ei ees yritä kääntyä mahalleen. Mahaltaan vahingossa kellahtaa selälleen, muttei toisinpäin.
Terkka viimeksi meillekin kasvukäyrää näytti ja muistaakseni ihan keskikäytillä meni. Ei kyllä mitään ennustetta sanonu vaikka mun ja miehen pituudet piti sanoa. Täytyy kysyä ens viikolla. Kaikilla muilla on vissiin 5-6viikon iässä ollu lääkärineuvola? Meillä ei eikä ole kyllä tiedossa millon olis. Viimeksi Aino lääkäriä nähny sairaalasta lähtiessä.
Minkä ikäsenä sen Rota rokotteen voi ottaa? Viimeksi neuvolassa unohdin asian, niin aattelin että ens viikolla pyydän. Periaatteessahan voisin ite sen Ainolle laittaa, mutten kyllä omaa lastani uskalla pistää!
MLL perhekahvilassa on ollu jo pidempään tarkotus käydä, mutten ole saanu aikaseksi. Yhen äitiyslomalla olevan kaverin tapasin vuosien jälkeen uudelleen nyt ja ollaan sitten jonku verran pidetty yhteyttä ja kyläilty. Muuten ei tämmösiä äiti-lapsi juttuja meillä ole. Oon niin laiska pitämään kehenkään yhteyttä, vaikka pitäs ottaa vaan itteä niskasta kiinni.
Tasan 2kk sitten olin juuri menossa synnyttämään. 2,5h automatka takana ja hillittömät supistelut 3-4min välein. 3,5 tunnin päästä neiti oli maailmassa. Huh. Ei uskois kuinka nopeaa aika on menny!
Hömppä ja Aino 2kk
Eilinen iltapäivä menikin migreenin kourissa, syleilin wc-pönttöä useampaan kertaan ja olo oli kyllä aivan hirveä. Anopin hälyytin hoitamaan muksuja että sain nukkua, onneksi Ruttu veteli sikeitä pahimman olon ajan...
Onneksi noita migreeni kohtauksia ei tule kovin usein. Vieläkin pää on kipeä ja ajattelinkin mennä nukkumaan kunhan nuo isommat tulevat koulusta.
...tuli tuosta peittojen heiluttelusta mieleen... että miksi odottaa iltaan, paljon jännempää päivällä ;) on itsekkin virkeämpi.
JB72
Sitähän mulla piti kysyä, että minkälaisia matkarattaita teillä on? Kun meillä on v. 2000 Brio combit, mutta haluaisin matkarattaat mitä olis helpompi kuskata mukana. Nuo Carena easyt on vissiin hyvät, mutta ne käy vasta 6kk ja haluaisin semmoset mitkä kävis jo nyt.
Ainon pistin pihalle, niin taas on tätä "omaa aikaa" surffata netissä ja laiskotella. Nukkua en uskalla, kun ei edelleenkään itkuhälytin pelaa niin pitää olla kuulolla kun neiti herää. Toissapäivänä laitoin myyjälle sähköpostia ettei lataa, niin ei vielä ole kuulunu mitään.. Toiv. pian ottais yhteyttä...
Oli muuten jännä, kun illalla kävin tänne valittamassa Ainon nukkumaanmenosta, niin heti sen viestin jälkeen nukahti! Ja ihan puolihereillä oli kun sänkyyn pistin. Eli nukuttaminen kesti vaan n. 2,5 tuntia eilen illalla (normaalisti 3,5h). Kl 20 yöpuku päälle ja kl 22.30 nukahti... Heräs sitten vissiin joskus kolmen aikoihin, niin puoli tuntia syötön jälkeen rauhallisesti jutteli sängyssään, sitten vähän huusi ja pikku tissittelyn jälkeen rauhottu nukkumaan. Kl 7 sitten heräs eikä olis tahtonu enää nukkua, mutta onneksi hiljaa vieressä (välillä tissi suussa) anto mun nukkua 9 asti. Nyt ei enää väsytä läheskään niin paljon! :)
Ja tänä aamuna ei ole kertaakaan puklannu! Tai jotain pientä suupielestä valumista on ollu, muttei semmosta oksentamista ku normisti. Se vissiin säikähti mun suunnitelmia :D
Kiitos *Katjalah* erittäin valaisevasta viestistä! Ainon serkku on reilu 2v ja hänellä ei mun käsittääkseni enää niin tarkka ole tuo maidoton dieetti. Vauvana vissiin nukkunu tosi pieniä pätkiä ja vaan huutanu ennenku allergia todettu. Sitten tilanne helpottanu. Uhohdin, että miehellä on ainakin lehmä, pöly ja jotain muita allergioita. Lääkäri kuulemma kieltäny siivoamisenkin.
Aino kyllä nukkuu pitkiä pätkiä, päiväunetkin yleensä 5-6tuntia ja yöllä syö kerran. Illat tahtoo olla melkosta tissittelyä, siis tosiaan syö melkein koko illan. Tai aina ei ees syö, mutta tissi pitää olla suussa tai hollilla. Eli siis se on se huvitutti. Ei siis tartte kanniskella, mutta kokoajan sylissä tahtois olla. Oon onneksi saanu "koulutettua" että jonku verran viihtyy itekseen makoilla tai sitterissä istuskella. Ilmakylpyjä eilen illallakin otti koko salkkareiden ajan, kun tykkää kekkuloida alasti. Musta tuntuu, ettei niin ole tississä kiinni sillon ku mies on kotona. Tai sitten mulle se vaan on helpompaa, kun ei yksin tartte huolehtia ja hoitaa ja ehkä mulla on itellä helpompi hiljentää tyttö lyömällä tissi suuhun.
Mutta heti alusta asti on vähän enemmän tarkkailtu, kun ollu tiedossa just tuo allergiariski. Ja alussahan Aino nukku 8h yöunia jo viikon vanhana ja oli tosi rauhallinen. Nyt illat lähinnä kätisee eikä yöllä nuku ku 4-5 tunnin pätkiä.
Postista tuli kirje, että Ainolla on keskivertoa pienempi riski sairastua diabetekseen, että jotain positiivista! Sairaalassa osallistuttiin semmoseen tutkimukseen.
Tulipa tosi omanapainen kirjotus, Anteeksi! Mä yritän tässä skarpata ja kommentoidakkin joskus...
Hömppä ja Aino, huomenna 2kk