*TAMMIvauvat 2009* vk13
3xäippä74 34v, p02/99, p03/00, t04/05, p05/07, t01/09, Etelä-Pohjanmaa
Ahava 29v p05/06, p02/09, Uusimaa (Espoo)
Amelie p01/09, Oulu
Basilika5 33v, lapset t-4/03, t-4/05, p-4/05, p-1/09 Etelä-Suomi
Curious 34 v, p11/98, t02/09, Itä-Suomi
Eikkuli 28v, p 2/04, t 4/06, p 2/09, Etelä-Pohjanmaa
Emmuli81 27v, p10/05, p02/09, Pirkanmaa
Emu82, 27v, p06/04, p01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Hömppä82 26v, t01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Jadmiras 20v, t01/09, Karkkila
Jaffa76 32 v, tytöt -02, -05 ja 01/09, Helsinki
JB72 37v, t-00, p-02, p-07 ja t 01/09, Kanta-Häme
KainoElvi 37v, 98, 01, 04, 06, t01/09, Etelä-Suomi
Katjalah 34v, p1/97, p12/02, t1/05, p1/09 Pirkanmaa
Kotiäityli 37v, t(08/99), t(05/02), t(02/09), Espoo
Lila82 27v, t01/09, Uusimaa
Lootuskukkanen 28v. p04/05, p02/07, t01/09, Espoo
Marlene 27v, p11/05 p01/09, Varsinais-Suomi
mehiz 29v, t05/05, p05/07, p02/09, Pohjois-Pohjanmaa
MiaMik, 25v, t10/06, t1/09, Pirkanmaa
MinnaJ 31v. p04/04, p08/05, p02/09, Järvenpää
minnikki, 25v, p03/03, t07/04, p02/07, t01/09, Satakunta
Miuwau, 33v, p10/04, p07/06, t02/09, Itä-Suomi
Pantsa 31v t04/04, p01/09 Etelä-Suomi
Ronjakasperi, 33v, t01/09, Oulu
http://www.vauva.fi/keskustelut?_forum_WAR_perhe_forumThreadId=159337&_…
Kommentit (90)
3xäippä74 34v, p02/99, p03/00, t04/05, p05/07, t01/09, Etelä-Pohjanmaa
Ahava 29v p05/06, p02/09, Uusimaa (Espoo)
Amelie p01/09, Oulu
Basilika5 33v, lapset t-4/03, t-4/05, p-4/05, p-1/09 Etelä-Suomi
Curious 34 v, p11/98, t02/09, Itä-Suomi
Eikkuli 28v, p 2/04, t 4/06, p 2/09, Etelä-Pohjanmaa
Emmuli81 27v, p10/05, p02/09, Pirkanmaa
Emu82, 27v, p06/04, p01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Hömppä82 26v, t01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Jadmiras 20v, t01/09, Karkkila
Jaffa76 32 v, tytöt -02, -05 ja 01/09, Helsinki
JB72 37v, t-00, p-02, p-07 ja t 01/09, Kanta-Häme
Jepsis 34v, t 10/06 ja t 01/09, Pirkanmaa
KainoElvi 37v, 98, 01, 04, 06, t01/09, Etelä-Suomi
Katjalah 34v, p1/97, p12/02, t1/05, p1/09 Pirkanmaa
Kotiäityli 37v, t(08/99), t(05/02), t(02/09), Espoo
Lila82 27v, t01/09, Uusimaa
Lootuskukkanen 28v. p04/05, p02/07, t01/09, Espoo
Marlene 27v, p11/05 p01/09, Varsinais-Suomi
mehiz 29v, t05/05, p05/07, p02/09, Pohjois-Pohjanmaa
MiaMik, 25v, t10/06, t1/09, Pirkanmaa
MinnaJ 31v. p04/04, p08/05, p02/09, Järvenpää
minnikki, 25v, p03/03, t07/04, p02/07, t01/09, Satakunta
Miuwau, 33v, p10/04, p07/06, t02/09, Itä-Suomi
Pantsa 31v t04/04, p01/09 Etelä-Suomi
Ronjakasperi, 33v, t01/09, Oulu
Stiina 32v, p01/06, t01/09, Helsinki
Siina 24v, p02/06, p01/09, Kajaani
UlMa 21v p01/09 Vantaa
Ehdinpä lukea viestiy läpi mutta nyt jo syöttöpuuhissa uudelleen joten saapas nähdä miten kirjoittamisen laita...
Meillä pestään *kestot* muun pyykin lomassa ja kuoria lukuunottamatta kuivataan kuivurissa. Bumgeniuksista on yhdenkoon vaippa käytössä, ei kuitenkaan aio vaan tasku.
Minä olen päässyt käymään jo kodin ulkopuolella kun mies on vahtinut vauvaa. Pari kertaa viikossa yritän saada käytyä uimassa tai lenkillä vaikka tiukkaa tekee sovittaa aikatauluihin. Kauppareissutkin nielevät yllättävän paljon aikaa. Yleensä vauva on poissaollessani pihalla nukkumassa ja mies tarvittaessa lykkiii vaunuja pitääkseen vauvan tyytyväisenä.
Peittoja ollaan heiluteltu noin kerran viikossa, mies on nyt tosin innokkaampi, rask.aikana oli toisinpäin... Mua vaivaa kans kuivat limakalvot, eikä kortsu vois vähempää kiinnostaa. Kolme lasta on kans ihan tehokas ehkäisykeino jo sinällään :P Yhtenä yönä viimein löydettiin sitä "yhteistä omaa aikaa" siinä kolmen aikaan, yösyötön jälkeen, heh - iltaisin on jo niin väsynyt ettei tahdo millään uhrata sitä ainutta pitempää unipätkäänsä ruumiin muille iloille.
Veikolle tuli rotarokotteesta viikon päästä mahavaivat, kestivät noin 2vrk pahoina. Pari yötä on nyt niitten jälkeen nukkunut tosi kivasti, yksi 3,5h pätkä ja sen jälkeen vielä pari 2-3h pätkää. Yleensä kakka tulee siinä 6-7 aikaan ja tänäänkin nostin vauvan viideltä viereen muka syömään, mutta ei se edes halunnut syödä vaan vaivasi kakkaa vaan, nostin takaisin sänkyyn ja sinne nukahti vielä pitkäksi pätkäksi!
Oletteko vielä joutuneet miettimään töihinpaluuta?????? Mua alettiin nimittäin tällä viikolla painostaa ja tämä olikin sitten tosi törkeää, nimittäin sellaista kuului että syksyllä töihin tai sitten ei enää tartte tulla. Liiton lakimiesten kautta on nyt selvitetty että näihin vanhempainlomiin ja hoitovapaaseen on OIKEUS, eikä sitä voi työnantaja käyttää verukkeena esim. irtisanoa työsuhdetta jos nyt ei ole aivan törkeitä laiminlyöntejä harrastanut työssään. Niinpä saan jatkaa vaikken virassa olekaan, lähin esimies onneksi halua pitää minut kynsin hampain ja on ajanut aivan ihanasti mun asiaa eikä mun ole tarvinnut henkilökohtaisesti otella johtoportaan kanssa. Jouluun asti ajattelin olla kotona, tosin riippuu sitten vähän hoitojärjestelyistä että jäänkö vielä siihen kun Veikko täyttää 1v kotiin. Mutta tosi ahdistavaa oli pari päivää, ajattelin että jos joudun nyt painostuksen alla tekemään ratkaisuja niin en eläkeikään mennessä selviä tästä yli henkisesti. Sellaista rahaa ei löytyiskään että 6kk vanhan vauvan pistäisin hoitopaikkaan!! Täähän menis lakituvassa ihan selkeästi perhevapaiden perusteella syrjimisen piikkiin että pitäkää puolenne jos teille tehdään omituisen kuuloisia ehdotuksia!
Mies oli saanut työkaveriltaan pyytämäni pikkuleipäreseptin ja tietysti jättänyt sen työpaikalle. Murr... ei sitä ole odotettukaan kuin kaksi viikkoa! No jos vaikka ehtisi tässä välissä ommella jotain, tytölle tein juuri aivan ihanan mekon joustofroteesta, resorit vielä puuttuu :)
eikkuli ja veikko 7vk2pv
Lapset nukkumassa, mies työkaverinsa varpajaisissa ja mulla laatuaikaa kera viinilasillisen =). LUXSUSTA!
Meillä nukkuu pihalla vaunuissa ja päällä body ja sukkikset sekä ruskovillan haalari ja kypärämyssy. Tietty villasukat ja villatumput. mut sit on vaan makuupussissa ja pehmeessä kopassa. Nyt on ollu -6 astetta, mut noissa on nukkunu ja oikein lämmin vauva on herätessään. Puin enemmän mutta nukku sit tosi huonosti ja heti ku vähensin vaatetusta niin paremmin nukkuu.
Korvatulehduksesta on vauva parantunut, hieman vielä räkäsyyttä, mutta tosi vähäistä siihen mitä oli.
Mä imetän bussissa, junassa, kirjastossa, S-marketin aulassa, kahvilassa jne. Eli siis kaikkialla jos vauva herää ja on nälkäinen. Eikä mulla mitään tissiä näy, mulla on yleensä sellanen pasminahuivi joka oikein hyvin suojaa kaiken ja jos nyt sit jotain sattuu vilkkumaan niin siinähän sitten jollekkin katselemista =)
Mä matkustan melkein joka päivä busseilla ja junilla ja välillä vauva nukkuu ja välillä on sit hereillä. Jollei vaunuissa pysy tyytyväisenä niin otan sit syliin.
Meillä on reilu viikon päästä ristiäiset ja tarjoilut alkaa olee suht koht pulkassa. Vähän kyllä ahdistaa ku niitä vieraita tulee se 40 (aikuiset ja lapset)...
Jees, nauttikaamme ihanista kevätilmoista!!
Pantsa ja poika 8vk 5pv
Herättiin jo kuudelta, että päivältä tämä jo tuntuu... Aino ei eilen taas rauhottunu päikkäreille vaan pikku pätkiä vaan torkku. Pihalle tyyräsin kolmesti päivän aikaan mutta aina kun vaunut pysähty, niin huuto alko. Illalla sitten simahti jo yhdeksältä ja *nukku yhteen putkeen kl 21-6* !!! Heräsin, aamulla kun tissejä särki ja säikähdin ku kelloa katoin. Piti mieheltä tarkistaa oliko yöllä pullosta syöttäny ku en ollu heränny. Oli kyllä ihana pitkästä aikaa nukkua "pitkä" yö..
Aino lähti isänsä kanssa mummolaan ja minä jäin yksin kotiin. Outoa, mutta ihanaa. Pitää paikkoja yrittää vähän järkkäillä ja JOS ehin niin torkut kyllä otan. Mutta netissä taas notkun, niin ei varmaan mitään ehi tehä :D
Rupesin minäkin miettimään, että tyyräänkö liikaa vaatetta pihalle kun eilen ei tosiaan neiti nukkunu. Ei kyllä nukkunu sisälläkään. Meillä näitä päiväunettomia päiviä aina sillon tällön on. Mut aamulla oli yli -10 astetta. Ainolla on body, potkarit, villapuku, toppapuku, villasukat, tumput, kypärälakki ja makuupussi ja lampaanvilla alla. Villapuku ja toppapuku on hupullisia. Pitää varmaan vähentää tuo villapuku seuraavalla kerralla.. Vaikka ei kyllä hikinen ole ollu.
Nuita matkavaunuja edelleen mietin.. Miten kulkee nuo Gracon quatro deluxet lumessa ja sorassa? Oliskohan olemassa matkavaunuja, joissa on isot renkaat ja saa kopan? Mietin nuita gracoja, kun soveltuu pikkuvauvallekin. Onko muita mitkä käy näin pienelle? Haluan mahdollisimman helpot vaunut.
Sitten nuista kestoista, että falskaako muilla bumGeniukset? Ainolla välillä vuotaa nivusesta. En tiiä sitten että jätänkö liian löysälle, mut jos laittaa kovin tiukalle, niin selästä ilkeästi painaa. Tänään meni kivasti kakkaan lakanat ja vaatteet... Kolmannet vaatteet on neidillä jo päällä, kun ekat kakkas ja tokat puklas. Toista koneellista pyykkiäkin pyöritän..
Tilasin nuo Beebon ja FuzziBunzin. Täytyy testata, että onko parempia ku bumgenius. Toivon kyllä että tuo Beebo on, koska haluaisin suosia suomalaista, mutta huonoa en. Ja jotenkin olen ihastunu nyt taskuvaippoihin ja tuo yhdenkoon kans viehättää ettei tosiaan tartte sitten kokoajan uusia hommata. Vaikka mukavaa hommaa onkin katella uusia ja erilaisia vaippoja... Suorastaan koukuttavaa!
Pakko alkaa hommiin ennenku neiti ja ukko tulee hakemaan mua. Mennään miehen mummolassa käymään ja kattomaan isomummia. On vähän huonossa kunnossa :(
Muksaa lauantaipäivää kaikille tasapuolisesti!
Hömppä ja reissaava Aino 2kk 2pv
Että pesettekö kestovaipat 40 vai 60 asteessa?
Pakko lisätä, että tuollon kuuden aikaan Ainolla ei ollu mitään kiirettä nousta, mutta mulla oli pakko nostaa syömään ku tissit meinas räjähtää :D
Nyt imurin varteen ->
Pesen kaikki vaipat 60asteessa (myös fuzzin s-koon taskun, joka pitäis valmistajan ohjeen mukaan pestä 40asteessa, eikä oo menny miksikään vaikka on ollu ennen meidän Kallea mun veljen muksulla käytössä se vaippa). Ja mää en edes ihan puolita sitä pesuaineen määrää niinkuin pitäis....ku pesen erisanin nestemäisellä ja sitä 60ml on kaks korkillista, mikä on siis pakkauksen ohje. Laitan silti pesupallon ekaan viivaan eli 50ml ja jätän vähä vajaaksi sen ehkä kuitenkin, mut ei silti ihan puolta tuu niinku pitäis kestovaippojen kaa.
Ja joo, meillä myös bumgenius falskaa välillä nivusista... Joskus on johtunu siitä, että oon laittanu imun huonosti, mut useimmin siitä, että pitäis laitaa niin kauhean tiukalle ja sitte selässä painaumat. Fuzzin yhdenkoossa pystyy just sitä lahjetta säätään erikseen niin se on meillä parempi tällä hetkellä. Ku eihän sitä tiedä minkä malliseksi vaavin jalat muotoutuu myöhemmin.
Mulla tälläinen kyssä kestoilusta: Huuhteletteko imuja ennen kuin laitatte odottaan pesua? Ja käyttääkö kukaan etikkaa "huuhteluaineena"? Jääkö siitä etikkainen haju?
Kalle heräsi tänä aamuna kanssa kuudelta ja nyt on äidillä silmät ristissä, mut jospa torkahdan ku kalle menee unille parvekkeelle. Nyt torkkuu sitterissä.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Amelie ja Kalle
On tylsää ku tuli taas lisää lunta vaikka just kerkes edelliset hiuka sulaan! Oli nii kiva men isomman kans jo pyöräilyy opettelee ja pitää lenkkarei yms...
*Siinapekki* mä olin eräänä kertana töissä yhessä päiväkodissa jossa oli hoidossa poika nimeltä Tuisku. Niit oli muistaakseni kolme veljestä ja ne toiset pojat oli Pyry ja Sumu vissii... niitte koira oli sit Myrsky ;)
*Jokeltelusta* Meil höpistellää kans noit "huu, väy" yms juttui ja nauretaa yleens koko aamu. Kaipa se siitä alkaa mesoamaan jahka kerkee. En enää hoputa, ku välil toivois ton isommanki olevan hetken hiljaa. Se kun kerran pääs vauhtii ni höpistää ku papupata eikä yleens ikinä oo hiljaa :) Nukkuessaaki joskus hölpöttää omiaa.
*Ehkäsyrengasta" ei mun mielest voi käyttää jos imettää. Se on samal taval hormoonihässäkkä ko e-pilleritki. Mut kannattaaha sitä kuitenki kysyy jos silt tuntuu. Tai pyytää repsun valmiiks ni hakee ne sit ku ei imetä enää. (Repsut on voimas vuoden ni ei sit kannata jos meinaa imettää nii kaua :) )
*Amelie* koita jättää se puku pois ja laittaa makuupussi kiinni... jos siä ilma liikkuis paremmi ni pysyis viileempänä mut ois peittona kuitenki!? Mut hanskat ja töppöset ja ohut pipa kuitenki varmaa saa ol...
*eikkuli* mä oon jo ilmottanu töihi, et voin joskus sunnuntaisi tulla vaik ä-lomal oonki. Sais hiuka vaihteluu. Täl hetkel on ajatuksena, et menisin ens vuoden tammikuus töihi vast ku tykkään nii joulust ja siten saisin sen ainaki vapaaks. Ja siin ois lasten synttärei ja muitaki. Mut katotaa mite rahat riittää ja pää kestää. Mä ku kaipaan tosi usein jotain muutaki ku koton häärimist ja sellast.
Meil nukuttii viime yö vähä niiku aina muutenki. 21 nukkumaa, 02.30 sapuska ja maate, 05 sapuska ja maate, 07.30 noustii ylös. Ei ois ehkä heränny seittemält viä jollei isompi ois tepsuttanu kuiskuttelemaa meiä sänkyy.
Taasen jaksoi sitte valvoa ja seurustella niit "guu guu"-juttujaa makeiden naurujen kera koko aamun kunnes vein ulos tos 11 mais. Kaipa se koht heräilee syömää. Välil on nii väsyny sit viä, et tuuppaan takas ulos heti syömise jälkee ja jatkaa taas 2-3 tuntii, hassu vauva :)
Eile oltii muksuje kans HopLopis ja shoppailemas. Ihanii vaattei HenkkaMaukal taas, mut en viittiny ostaa ku nyt on tarpeeks sopivii ja sit jää taas pitämättä. Illemmal kaveri pyys meit juhlimaa valmistujaisiaa mut ei saatu pojil hoitajaa ni mä jäin kotii. Jos tänää menis sit ite vähä tantsuihi ;)
Ei vaa, nyt joku haluu mesettää ja häiritä mua ni taidan lopettaa. Palaillaan ja voikaatte mitä parhaiten :)
Marlene ja vähis 2kk 1vko
Kotimaisia kestovaippoja valmistavat ainakin Sampsukka, Myllymuksut, Kestovaippakauppa (KVK) ja käsittääkseni myös Pikku-Auringon vaipat ovat omaa tekoa... en ole tästä ihan satavarma. Myllymuksuilla on käytössä ihan avainlippumerkki. Ronja&Roope-vaipat ovat myös kotimaisia. Googlaamalla löytyy lisää. :-D
Ja kestovaippainfon sivuilta löytyvät muutkin kestot:
http://www.kestovaippainfo.fi/tietokannat/vaipat/
Curious
Eli eilen sai meidän poika nimekseen Oskari Lauri Antero. Kastetilaisuus meni ihan kivasti, tosin vanhin lapsista (kohta 5v. ) ei malttanut pysyä paikoillaan vaan hääräsi. Ja Oskarikaan ei oikein välittänyt pään kastamisesta.
T: Minna ja Oskari
minäkin kirjoitan! Päivittäin luen teidän kirjotuksia, mut ite ei muka saa aikaseksi kirjottaa kun ei ole mitään varsinaista "asiaa", mut eipä sitä kait tarttekaa olla..;)
Miellä poitsu sai nimekseen Anton Samuel. Hän on jo kohta 3kk. Kauheeta miten nopeesti aika menee ja miten se on kasvanut!
Äsken se oli vielä ihan pikkunen ja nukku vaan ja kauhee ressi kun häntä ei saanut kunnolla hereille ja syömään, kun hän oli niin väsynyt keltaisuuden takia! Nyt toivos et se nukkus paremmin yönsä, eikä heräis koko ajan syömään!:D
Muutenkin jo kovasti kattelee ja "juttelee" ja on paljon hereillä!
Anton ei millään tykkäis nukkua omassa sängyssään, kun äidin vieressä ois niin paljon kivempi! Oon kuitenkin nyt saanut sen jo viikon ajan eka unet nukkumaan omaan sänkyyn, kun sitä kumminkin ite nukkuu "rennommin" kun toinen ei oo siinä ihan kyles..Anton menee nukkuu siin. 22 aikaan ja yleensä nukkuu n.3-4 tuntia ja sit herää ekan kerran syömään, sitpä se loppu yön nukkuukin vieres kun ite oon niin väsynyt aina et nukahdan ennenku se on lopettanut syömisen ja saan sen nostettua takas omaan sänkyyn! 2-3 kertaa syö yössä et ei nyt niin kauheen paha!:)
Mulla ihan sama ongelma kun Ameliella ton parvekkeelle pukemisen kans.. äsken sain just käydä Antonilta vaatteita vähentämässä, kun hiki päässä tuolla itkeskeli kuumuttaan!
Meillä on Cracon Mirage matkarattaat ja ihan hyvin ovat palvelleet, niihin saa ton meidän turvakakalon "napsautettua" niin ovat siitä olleet kätevät!
No nyt jäi kirjottelut tähän kun Anton heräs parvekkelle! kiiruhdan sinne..
UlMa ja Anton kohta 3kk:)