Huhtikuun helmet viikko 13 ***************************
Huoh. 3 tuntia valvottuaan nettiin kapuaa hän. Pääsin mäkin vihdoin tähän unettomien kerhoon. Eli nukahdin illalla lastenhuoneen lattialla patjalle ja puolilta öin heräsin, että siirryn omaan sänkyyn. Tässä tulos. Rankka viikonloppu takana, meillä oli serkut (2 kpl, toinen koulussa, toinen eskarissa) yökylässä, kun heidän hoitosuunnitelma oli mennyt pyllylleen. Eli siis vähän yllättäen. No, itse kun tässä varautuu kaikkiin mahdollisiin lastenhoitovirityksiin toivottavasti seuraavaan kuukauden (tai ainakin 7 viikon) sisällä, niin ei ole varaa sanoa ei. Eli 4 lapsen rumba vei mammasta mehut ja nukahdin varmaan ysiltä. Mutta hyvin meni ja nyt on varahoitopaikka aika hyvällä hollilla, jos ykkösvaihtoehtoon eli mummolaan tulee jotain ongelmaa. :-) Siis olishan ne muutenkin ottaneet, mutta nyt kehtaa soittaa vaikka yöllä ;-)
Maksoin tuossa aikani kuluksi loppukuun laskut ja tarkistin sivuilta Kelan päätöksen, oli vihdoin tullut ja vielä 6 kk palkkatulojen mukaan :-) On mullakin yöhuvit!
ON: Ei supista, ei särje, vauva liikkuu. Eli olo on ihan lokoisa, kunhan ei yritä taipua ja muistaa olla syömättä rasvaista ruokaa ja iltaisin. Orvokki, perjantai-iltana vedin pussin popcornia lasten nukkumaan menon jälkeen ja 30 h närästi. Eli ei vaan sovi mulle!
Tsilille valtaisat onnittelut pikkuneidistä ja meidänveijon kuulumisia täälläkin odotellaan.
Jo-hanna, toivottavasti toi sisätutkimus sai jotain aikaan ja jos vaikka kohta pääsisit lähtemään. Aakulle tsemppiä käynnistykseen ja Verticialle raha-asioiden hoitoon.
Meidän kakkonen tuolla on alkanut jutella itsekseen, eli pitäisköhän palata sinne lastenhuoneen patjalle...
tuuti, rv 35+loput pitää laskea aamulla
Kommentit (182)
Karasanin blogia tuossa katsastin ja ainakin pari leipomisjuttua tarttui heti mitä täytyy kokeilla ja jos hyväksi havaitaan niin sitten ristiäistarjottaviksi.. Kiitän ja kumarran niistä ja samalla jaksan ihmetellä miten joku voi saada aikaan oin hienot sivut, huoh... mun kaiken atk, tekniikan, kamerankäytön, videoiden , digiboxin käytön yms taidot on sitä luokkaa että meidän 4 vee joko neuvoo tai sitten sanoo että " et sä äiti osaa, soitetaan isille"...
Säikähdin tänään ihan kauheasti että en ole muistanu kuunnella vauvan liikkeitä ja että liikkuiko eilenkään .. siinä tovin vatkasin mahaa ja tönin toista hereille ja näin jo sieluni silmin miten synnytän kuollutta vauvaa ja kaikkea kauheaa kunnes .. ihanat, ihanat loukkaantuneen oloiset potkut alkoi tuntua.. kaikkea kauheita ajatuksia sitä onkin. Johtunee siitä että päivisin ei ole juurikaan aikaa pysähtyä eikä keskittyä vauvaan eikä omaan oloon eikä touhutessa niitä liikkeitä noteeraa..
Supistuksia ei juurikaan taas ole tuntunut.. oma olo on kankea mutta kohtuuhyvä. Mies tuossa vihjaa että nauttia nyt näisstä raskaanaolon viimehetkistä että seuraavaa kertaa ei sitten enää tule eikä auta mitkään selittelyt eikä mankumiset.. niin kai se sitten on että nautitaan nyt sitten... Vaan ei minusta vaan tunnu siltä että tää ois viimonen kerta vaikka järki muuta yrittääkin takoa..
Ruuanlaittoon ja sitten illalla ois perhekerho koko porukan voimin..
Palaillaan t orvokki 38+2
Heipsan taasen
Olen miettinyt blogin pitoa kaikista leipomuksistani ja korteistani ym askartelujutuista.. Mut sitten mietein, ku aikalailla ideani pöllin muiden korteista ja leipomuksista niin en viitsi laittaa niitä näkyville ettei vaan syytetä kopioinnista. :( Vaikkeivat samanlaisia olisikaan..
Odottelu vaan jatkuu. Jos huomenna taasen olisi viisaampi järjestyykö raha-asiat. Kurja vaan ku mitä lähemmäs loppukuuta menee niin sitä huonommaksi asiat tässä koko ajan muuttuu.
Ja enemmän supistelee stressin takia mitä kauemmin joutuu odottaa..
Tänään taas on pesukone laulanut urakalla, pessyt koko pyykkivuoren melkein jo pois. Vielä yhen koneellisen laitan.
Äitienpäiväkortit sain valmiiksi ja nyt voisin ehkä viimeistellä viimeisen kummipyyntökortin tai sitten jätän sen huomiselle jotta huomennakin olisi jotain tekemistä..
Verticia & masukkiasukki Rv 36+4
Moikati moi, täällä yksi lukija lisää, joka ei jaksa niin usein kirjoittaa...ei taida kukaan edes muistaa enää kuka olenkaan :)
Koputan puuta, sillä unimatti on vieraillut luonani jo viikon verran aika tunnollisesti. Vielä kun kävin töissä, valvoin joka viikko pari yötä ne muutamat aamuyön tunnit. pissalla täytyy käydä kerran yössä aina kolmen aikaan.
Viikkoa 38 mennään ja äitiyslomaa on ollut pari viikkoa. Kaikennäköstä tekemistä on tullut esikoisen kanssa, pikku reissuja niin kauas kuin on uskaltanut lähteä. Tuntumaa äippälomaan olen etsinyt käymällä perhekerhossa jne. ja tuntuu rennolta ja kivalta..
Suppareita oli paljonkin aiemmin, viime päivinä vähemmän, mutta kuitenkin. Paikat on pehmeät ja sormelle auki, uudelleensynnyttäjän tarina.. ei ole kohdunkaula vielä lyhennyt siitä mitä oli 3cm on ollut koko ajan.
Nyt huolettaa pikkuisen se, että joudun ylimääräiseen ultraan, koska sf-mitta junnaa paikoillaan. Se ei kyllä ole vieläkään aivan alimmalla käyrällä vaan lähinnä kääntynyt selvästi kohti sitä keskikäyrältä. Loppua kohti kun kasvua pitäis tapahtua. tästä päätellen vauva olis pienempi kuin esikoinen. Äidistä tämä ei johdu, sillä en polttele enkä paastoa jne...mutta kauheaa, jos jokin kehitysvamma todettaisiin vasta nyt. Sitten sen näkee... uskon kuitenkin, että on vaan piskuinen muuten vaan. En oo itekään mikään jättiläinen.
Selkään tuli viime vk fasettilukko, eli veti lapaluiden kohdalta täysin jumiin. Ei voinu kuvitellakaan nukkuvansa. Onneksi oli tuttu, joka osasi naksauttaa sen paikoilleen.
Mies on ollut ihana tuki viime aikoina, kaikki muutenkin alkaa olla valmiiina vaavia varten, paitsi hörppymukia aattelin, pitäskö ottaa sairaalaan, jos niiden on pakko antaa korviketta antais siitä mukista...en haluu, että totuttavat pulloon. Jos on vielä pieni vauva, miten se imetys muutenkaan sujuu, jos se ei pieni jaksa syödä tarpeeks voimallisesti.. :(
Viisivuotiaan äitinä tosta kastelusta, aina välillä vieläkin tulee vahinkoja, ehkä kerran kuussa tai kahdessa. Oppi yökuivaksi myöhään, otettiin yövaippa pois nelivuotiaana. Päiväkuiva jo 2vuotiaana..Ei kannata tehdä suurta numeroa. Hälypatjan sai joku tuttu neuvolasta lainaan, oli kuulemma toiminut hyvin. Mutta on kuin palosireeni kuulemma se ääni...:)
verticialle vastauksia kestiksistä:
Jos käy esim neuvolassa muksun kanssa ja siel huomaa, et kestis on vaihettava. Vaihtaa sen ja näin, mut missä säilöö kotiin saakka sitä likaista kestovaippaa??
Muovipussi. Sitten het kotia päästyä kuivahtamaan pyykkikoriin tai narulle tai nipsutelineeseen, ettei homehdu../unohdu pussiin.
Ja toinen, et öisinhän ei kestovaippaa tarvii joka pissan jälkeen vaihtaa, sen takia on enemmän imua. Mut mites päivällä, kuinka monen pisun se kestää?
Yhdet kunnolliset..
No juu sit mietein semmostakkii, et tarviikos sitä het vauva öljyy ja shampoota?? Ku niitä meil ei oo.. Ja kannattaako niitä sellaisia kosteuspyykeitä hommata vai onko se parempi pestä pissatki vaan hanan alla?
Mun mielestä noi pesupyyhkeet on pelkkää turhuutta. Kuormittaa luontoa ja kukkaroa. Vauvaöljy on ihana vauvan hierontaan ja sitä käytin myös kylvyssä pesuaineena.
rv 37+4
Hmm, onkohan PötsiPamelan tuplat vielä kyydissä? :)
Verticia- hyvä että teillä toimineet noi sitruunajutut. Olen kuullut niitä kehuttavan. Me kokeiltiin edelliseen asuntoon kun repivät tapetteja niin ei.. Tämä meidän vanhin kisu nuoli(!!) ne sitruunat seinästä. Noh, se ei olekaan ollut ikinä "normikisu", peittoaa monet kulmakunnan koiruudet... Sellainen vaille 10kg jöntikkä.. ;) Meidän esikko... Välillä mä ootan että sen suusta pääsee hau...
Toivottavasti tämä päivä tuo teille parempia uutisia!!
Juliaana- mä oon monta kertaa pelännyt että käy tuollainen liukastumien. Säikyttää kovin! Ja oon miettinyt että jos sitä tosissaan sen spagaatin vetäisisi niin mitenköhän kävisi... Siinä sitä sitten oltaisiinkiin jumissa.. Avaisikohan se paikat kerralla..? ;)))
Santralle voimia ja jaksamista.. Olisiko neuvolasta apua, vaikka ylinmääräistä aikaa niin saisi omaakin oloa purkaa?
Toivottavasti paikin olo helpottanut, tuo on todella kettumaista! Jos vaikka enteilisi jotain tapahtuvaksi? :)
Karasan- tuosta kiukuttelusta.. Neuvolasta sanoikin että pitäsikö miehet laittaa lomalle.. ;)
Eilisestä vyöhyketerapiasta ei ainakaan toistaiseksi mainittavaa hyötyä(voi jummi mitkä näppivomat oli tädillä, karjaisin nimittäin muutaman kerran kun oikeat pisteet löytyivät..). Eilisen supistellut kyllä mutta varsin epäsäännöllisesti.
Neuvolassa painoa oli tullut melkein parisen kiloa, turvottaa kovin, pääkipua vaikka muille jakaa. Paineet toisella mittauksella ok ja pissa onkin koko ajan ollut puhdas.
Antoi seuraavan ajan kuitenkin jo perjantaille.
Terkkari on ihana, sanoi että tänään(siis eilen) on synnärillä ollut hiljaista että koittakaa tänään päästä lähtemään :) mukavaa kun toinen ottaa tosissaan(huomaa) ja tuntuu todella olevan huolissaan.
Kerroin sitten että lääkäri polilta sanoi että odotellaan la:ta ja jos olo edelleen sama niin sitten voin pyytää neuvolasta lähetettä polille tarkistamaan tilanteen että jospa olissi sen verran hyvä että voisi ilmeisesti sitten käynnistää.
Eli nyt sitten toivotaan (että jos ei sitä ennen lähde itsekseen) että saisi ma(tai jopa pe) sen lähetteen.. Terkkari sanoi kyllä että totta kai laitetaan kun näin raskaalta näyttää..
Sanoi vielä että hänenkin korviin tuo 300g/vko vauvan painonnousu kuulostaa hurjalta..
Miehellä jatkuu tänään muuten työt, iltavuoro. Aargh... Oli 1,5viikkoa lomautettuna. En halua luopua toisesta aikuisesta.. :) Sanoi muuten että oli vuorostaan nähnyt musta unta.. Oltiin kuulemma biitsillä ja mulla oli tosi hyvä runko :D (nim. painoa kasassa +26kg eli todellakin unta.. ;)
Mutta takaisin Mikki Hiiren ihmeelliseen maailmaan! Mukavat päivät kaikille!
Jo-hanna ja Lupu-neiti(ja kaapissa odottaa kasa suloisia 50-56 pinkki-ihanuuksia... mahtuneekohan kohta enää päälle..apuva.. :) 39+2
se sama piä kesät talvet niin ei kertalaakista kaikkea voi muistaa...
Valvojienkerholle täältäkin ymmärrykset!!
Mulla rytminä ollut se että jos ei kovin kipeästi supista niin saan sinne puoleen yhteen asti nukuttua, aikaisin kun käy nukkumaan niin sen kolmisen tuntia putkeen.
Nyt eilen sitten esikko päätti että kaipaa pissaseuraa, peittelijää jne. Eli mä oon käytännössä valvonut koko yön kun se "sikeän unen" vaihe meni ohi tuota hetken torkahtelua ei voi nukkumiseksi laskea.
Alankohan mä olemaan känniä vastaavassa tilassa? Toivottavasti ei krapulaa seurauksena.. :)
Mutta nyt tämä menee!
jo-hanna, kurjaa kun olet täällä vielä meidän seurana. Joka aamu toivon, että olet päässyt lähtemään. Onneksi on jo vähän käynnistelyäkin lupailtu. Jaksuja sinne.
Viime yö oli kolmas putkeen lastenhuoneen patjalla. Taisi poitsuilla mennä pasmat sekaisin, kun äiti jäi kotiin. Vuorotellen näkevät pahoja unia :-(
Tänään on kauan odotettu vapaapäivä, eli pojat lähti isän matkassa päivähoitoon ja menen ne sit neljältä hakemaan. Mitähän ihanaa sitä tekis? Taidan aloittaa päiväunilla..
Heippa!
tuuti, rv 35+5
Puolessa välissä viikkoa ollaan taas...
Alku viikko on ollut kaikkea muuta kuin ihanaa. Ma iski aivan järkky kipu/tuska tuonne alamahaan/häpyluuhun, tuntuu että kävelemään ei pysty saati sitten jotain pitäs tehdä. Paitsi tänä aamuna jo hitusen verran parempana...
Joka ilta odottaa et vedet menis yöllä ja sais lähtä, mutta haaveilua vain ei mitään tapahdu. Supistelee päivittäin, mutta siinäpä se sitten onkin.
Aikaisemmin on puhuttu edellisistä synnytyksistä, en muistaakseni ole maininnut niistä. Ensimmäinen 11,5h ponnistus 12min ja toinen 4,5h ponnistus 3min!! Avautumisvaihe mulla tuskaa!! Ekalla alkoi supistelut yhtäkkiä, siihen mennessä en edes tiennyt mitä on supistelu. Toinen käynnistettiin syd.äänten takia. Kumpikin on syntynyt 39+ jotain, että ens viikolla vois tapahtua jotain...
Toivon mukaan tämä viimeinen olisi helppo ja jäisi hyvä kokemus, vaikka tuskaahan se on!!
Tänään on kyläilyä aamusta ja toivon mukaan saan nuo päikkäreille sitten päivällä, puol seiska on jo herätty! Pakkasta on 15 astetta, että talvi tulee uudelleen!! HYi, miten sitä taas tarkenee...
Nyt pukemaan, että keretään sovittuna aikana kylään!!
kolmonen3 ja 38+1
Samallalailla täällä odottelen, että saisi lähteä synnyttään kuten kolmonen. Mulla ei ole edes niitä supisteluja ainakaan mitään kunnollisia, huomenna on neuvola hohhoijaa mitataan verenpaine, virtsanäyte, mitatataan maha ja kuunnellaan sydänääniä, no se on ainoa mukava juttu. Esikoinenhan syntyi siis tasan viikolla 39, eli huomenna tulisi se täyteen. Mies on loppuviikon pekkasilla ja alkuviikon lomautettuna, että sopisi kuulema sitten synnyttää.
Olen nyt ruvennut asennoitumaan siten, että huhtikuussa vasta syntyy. Onhan siinäkin hyvät puolensa ei varmaan enää ole tämmösiä pakkasia eikä tarvii pukea kuin eskimoa. Tää on niin synkkää tekstiä nyt, että taidanpa lopettaa hyvissä ajoin. Onneksi ei kumminkaan olla norsuja kun norsut kantaa 22kuukautta!
pikkuäiti rv38+6
mut vois kylllä kevät tulla, kun kohta jo huhti- eli meidän kuu :)
Kaikille sairastupalaisille pikaista paranemista!
Santralle paljon voimia ja jaksamista, iso rutistus!
Verticialle myös voimia, toivottavasti saatte taloutenne kuntoon ennenpitkää! Btw kortit ovat upeita! :)
Suppareita Jo-hannalle ja kaikille muillekin tarvitseville! Hengessä mukana; itku pääsi kun viikonloppuna sain kokea ensimmäiset kipeät supparit. Kesti pari tuntia, melko säännöllisiä olivat, mut loppua kohden helpotti. Onneks mies oli lohduttamassa. :)
Omaa napaa:
Olinkin jo eilen äitipolilla, varsinainen aika olisi ollut tänään. Menin kaatumaan aamusta selälleni ja löin siinä samassa pääni. Tuli kauheat alavatsakivut, mut ei onneksi vuotoja. Pyörrytti, oksetti ja nokasta tuli verta. Sain lievän aivotärähdyksen, tosin kuuppa ehkä sekosi lopullisesti ;) Soitin äitipolille ja käskivät heti näytille. Vauvalla onneksi kaikki hyvin, alkoi melskaamaan käyrällä ja suppareista ei tietoakaan, itsellä oli kyllä tosi huono olo.
Samalla reissulla tutkittiin lantiota ja tehtiin sisätutkimuksia, ni ei tarvinnu tänään sit mennä uudestaan. Ultrassa Bambimme näytti edelleen tytöltä :) Mut lääkärit tulivat siihen tulokseen, et alteitse yritetään synnyttää. Ja annetaan synnytyksen käynnistyä omia aikojaan. Sais sit pikkuhiljaa syntyä, kun kokoarvio oli tällä kertaa 3,5 kg. Sisätutkimuksessa paikat kuitenkin kiinni, mut kohdunkaula oli lyhentynyt. Liekö viikonloppuisten supistusten ansiosta lyhentynyt.
Emminen ja Bambi 38+1
mut vois kylllä kevät tulla, kun kohta jo huhti- eli meidän kuu :)
Kaikille sairastupalaisille pikaista paranemista!
Santralle paljon voimia ja jaksamista, iso rutistus!
Verticialle myös voimia, toivottavasti saatte taloutenne kuntoon ennenpitkää! Btw kortit ovat upeita! :)
Suppareita Jo-hannalle ja kaikille muillekin tarvitseville! Hengessä mukana; itku pääsi kun viikonloppuna sain kokea ensimmäiset kipeät supparit. Kesti pari tuntia, melko säännöllisiä olivat, mut loppua kohden helpotti. Onneks mies oli lohduttamassa. :)
Omaa napaa:
Olinkin jo eilen äitipolilla, varsinainen aika olisi ollut tänään. Menin kaatumaan aamusta selälleni ja löin siinä samassa pääni. Tuli kauheat alavatsakivut, mut ei onneksi vuotoja. Pyörrytti, oksetti ja nokasta tuli verta. Sain lievän aivotärähdyksen, tosin kuuppa ehkä sekosi lopullisesti ;) Soitin äitipolille ja käskivät heti näytille. Vauvalla onneksi kaikki hyvin, alkoi melskaamaan käyrällä ja suppareista ei tietoakaan, itsellä oli kyllä tosi huono olo.
Samalla reissulla tutkittiin lantiota ja tehtiin sisätutkimuksia, ni ei tarvinnu tänään sit mennä uudestaan. Ultrassa Bambimme näytti edelleen tytöltä :) Mut lääkärit tulivat siihen tulokseen, et alteitse yritetään synnyttää. Ja annetaan synnytyksen käynnistyä omia aikojaan. Sais sit pikkuhiljaa syntyä, kun kokoarvio oli tällä kertaa 3,5 kg. Sisätutkimuksessa paikat kuitenkin kiinni, mut kohdunkaula oli lyhentynyt. Liekö viikonloppuisten supistusten ansiosta lyhentynyt.
Emminen ja Bambi 38+1
Esikoinen vietiin päiväkotiin ja nyt kuopuksen kanssa siis kotona vaan ollaan. Puolenpäivän aikaan pitäis tuohon päiväkodille taas kävellä.
Vatsa toiminut aika huonosti ja nyt olen syönyt luumuja ja levolacia.Siitä taas sitten tulee selkäkipuja =( oikein tuska hiki nousee kun pöntöllä istuu =( Myös alavatsaa kouristaa/nipistelee tosi kovin. No jos se taas helpottas kun vatsa toimis kunnolla.
Väsymys taas tullut. En ole nyt pariin viikkoon syönyt rautatabletteja kun en oikein tiedä tarviiko niitä syödä kun hb kuitenkin sen 126. No huomenna on neuvola niin jos on laskenut niin pitää taas alkaa syömään. Th siis luulee että olen koko ajan niitä syönyt ;) se opiskelija vaan silloin sanoi että vauvalle voisi olla parempikin että vähän laskee niin pidin pientä taukoa.
Sellaisia mukavia onnellisuus puuskia tulee melkein päivittäin =) miten lähellä laskettu aika on jne... sitten toki niitä hetkiä kun ei millään jaksas olla raskaana. Ei jaksas näitä kipuja ja särkyjä.Hermot aika kireellä ja lapset sen sitten saavat kuulla. Aika usein joutuu anteeksi pyytelemään kun oon niin kiukkuinen.
Alkuviikosta käytiin saunassa ja seuraavana aamuna ihan järkyttävä turvotus ja painokin noussut. Ahdistaa kun tuota painoa vaan tulee. Ruoka ei maistu mutta herkkuja menis sitten senkin edestä.
En nyt muista pitikö jotain kommentoida...pari kertaa pitänyt tässä välissä komentaa 3v...ei osaa oikein mitään tehdä kun sisko ei ole kotona.
rv 35+0 =)
ihanan aurikoinen aamu ja mä saan viettää sen taas sängyssä. :)
lueskelen tääl kun monilla supistaa supistaa ja supistaa :) kateellinen olen koska mulla on laiska kohtu joka ei oikeen itsenäisesti supistele.. eli mulla kaikki 4 pitäny si tipal käynnistää kun ei omia supistuksia ole.. joten kun on seuraava ä-poli aika otan kyllä tämän esille.. muuten odottelemme viel oloni ksns syksylläkin et otso syntyy :D
supistuksia niille jotka niitä kaipaavat!!!
iso hali kaikille :)
Ihana kommentti pikkuäiti, onneksi ei olla norsuja (vaikka siltä joskus tuntuukin)
Mulla oli viime raskaudessa koko ajan sellainen olo, että tää ei tasan ole viimeinen raskaus, mutta nyt kyllä ei sitä oloa ole kuulunut. Ehkä mä valmistaudun henkisesti tai sit 3 lasta on mulle oikea määrä?
Ihana päivä ulkona, varsinkin kun pitää nenänsä visusti 4 seinän sisällä. Nukuin parin tunnin aamu-unet ja vasta äsken laitoin kahvin tippumaan. Mulla on siis nyt 2 vapaapäivää putkeen, kun lapset on hoidossa, eli tälle päivälle ei ole mitään paineita, kasaan ne kaikki huomiselle. ;-)
Vertician kortit oli mustakin tosi ihania. Siitä blogista, mulle tuli mun mies mieleen, kun sanoit, ettet ole halunnut muiden ajatuksia esittää ominasi: Se on kans tosi tarkka tollaisista asioista. Jokainen tyylillään, mutta voisithan esim merkitä ne mitkä on eniten kopiota vaikka maininnalla: sain ajatuksen ystävältäni e:ltä tms?
Nyt kahville,
tuuti
Mulla oli viime raskaudessa koko ajan sellainen olo, että tää ei tasan ole viimeinen raskaus, mutta nyt kyllä ei sitä oloa ole kuulunut. Ehkä mä valmistaudun henkisesti tai sit 3 lasta on mulle oikea määrä?
tuuti
Apua, mulla taas on jälleen kerran sellainen olo, että toivottavasti vielä saan yhden lapsen. Mies ei ole ollut kovin innokas hankkimaan useampia lapsia; tämäkin oli ylläriraskaus. Mies on kyllä ollut tosi innoissaan vauvasta, kunhan tottui ajatukseen. Minusta olisi kivaa saada tällekin vauvalle "kaveri", kun isommat ovat syntyneet kahden vuoden välein ja vauvelille tulee melkein viisi vuotta ikäeroa edelliseen. Eihän viisi vuotta tietenkään paljon ole, mutta verrattuna kahteen... Toinen taka-ajatus on, että sitten saisin olla kotona, kun kolmas lapsi aloittaa koulun... Ja vaikka viideskin meille vielä siunaantuisi, en ole yhtään varma, loppuisiko krooninen vauvakuumeeni siihenkään :O Enkä edes pidä itseäni minään emotyyppinä...
Hienoja kortteja, Verticia! Siitä vain blogia tekemään... Karasanilla oli upea blogi, kiitos linkistä! Taidan mennä sinne seuraavien juhlien alla vakoilemaan reseptejä... Itsekin olen hurahtanut muotokakkujen tekemiseen. Sokeritaikinaa on kyllä helpompi käsitellä kuin marsipaania, mutta minusta se maistuu kamalalta :O Yritän siksi käyttää enemmän marsipaania. Hankin sellaista valkaisuainettakin, jolla marsipaanista pitäisi tulla valkoista. Oletko kokeillut? Valkoista pitäisi saada ainakin Salama-kakun silmiksi, mutta sitä varten en viitsisi ostaa koko pakettia sokeritaikinaa...
Täällä on taas supistellut ihan kunnolla, mutta eivät ne ylly eivätkä jatku säännöllisinä. Kiinnostaisi kovasti tietää, mikä kohdunsuun tilanne on. Luultavasti mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut. Huomenna on neuvola, mutta sisätutkimustahan siellä ei tehdä. Yritän henkisesti varautua siihenkin, että synnytys menisi pitkälle huhtikuuta, vaikka olen tottunut synnyttämään viikolla 39... Masokistilyllertämistä jatkan edelleen päivittäin nyt kun ilmat ovat niin ihanat. Eilenkin supisti tauotta koko kävelylenkin ajan ja vielä kotonakin, mutta eipä se synnytys taaskaan alkanut :D
Joku muistaakseni kyseli sellaisesta kummallisesta kuumuuden tunteesta. Mulle tulee sellainen useimmiten supistuksen yhteydessä. Ensin hulvahtaa kuumuus, sitten alkaa kiristää alavatsaa, sitten se leviää koko kohdun alueelle ja säteilee selkään sekä hermoja pitkin koko kroppaan. En tiedä ketään muuta, jolle tulisi sähköiskun tapaisia oireita supistusten yhteydessä. Selkäydintä ikään kuin nykii ja kiristää, mikä on oikeastaan vielä ikävämpää kuin se kohdussa tuntuva kipu...
Mulla on myös ollut kipua häpyluun alueella ja nivusten lihaksissa. Liukkailla kävellessä joutuu koko ajan vähän jännittämään ja luulen, että jotkut pienet lihakset ovat kipeytyneet siitä. Aamulla ei meinaa päästä ylös sängystä...
Sympatiat huonosti nukkujille! Mulla vauva on nyt vähän alempana ja nuhakin alkaa olla ohi, joten saan nukuttua paremmin. Silti vessakäynnin jälkeen saatan jäädä valvomaan. Olenkin ottanut tavaksi mennä nukkumaan kymmeneen mennessä, että ehtii saada vähän unta, jos aamuyöstä jää taas valvomaan...
adelia rv 38+2
"Huomenta" vaan täältäkin!
Mulla tosiaan unirytmit aivan sekaisin. Mutta eihän se haittaa, kun voin nukkua kun väsyttää sitten päivällä.
Hienoja leipomuksia, Karasan! Ja kortit oli kanssa upeita, Verticia! Vähänkö ootte taitavia. Mä oon hyvä...jalkapallossa ;) No, kyllä mä leipomisesta tykkään ja välistä askartelustakin, mutta jälki on kuin 5-vuotiaan. Blogeista: Pystyyn vaan, jos energiaa riittää. Mulla oli aikoinaan vähän sama huoli kun kirjoittelin enemmän. "Tää on varmaan jonkun muun idea, joku on varmaan kirjoittanut just näin..." jne. Mutta, tässä valmiissa maailmassa on vaikea tehdä mitään luovaa ilman noita tuntemuksia. Ja kyllähän blogissaan saa esitellä tekemisiään, vaikka olisivat jonkun toisen keksimiä.
Mun mies on alkanut hermoilemaan, mikä on aika liikkistä. Eilen huuteli tuolta sängystä ("nukun" edelleen sohvalla), onko mulla Kättärin numerot puhelimessa (ei) ja onko sairaalakassi pakattu (ei). Jotenkin mä itse tuun rauhallisemmaksi, kun toinen hermoilee. Yritti laittaa puhelimeensa jonkun sellasen virityksen, että mun puhelut tulee läpi vaikka muut ei. Nyt en viitti soitella sille muuten vaan.
Auto saatiin ostettua. Ostettiin ihan liian kallis ja otettiin liikaa lainaa. Mutta me ollaan totisesti maailman huonoimpia säästäjiä, jos rahat ei ole jo käytetty. Ja tulipa nyt hyvä ja turvallinen auto. Anoppi ajoikin sitten samoin tein heidän autonsa ruttuun, joten toi meidän laina-auto pitää joka tapauksessa palauttaa.
Oma olo on suht ok. Himassa mällyän. Pe-iltana iski issias ja näiden suppareiden, käsisärkyjen ym. riemujen lisäksi ei naurattanut yhtään. Nyt pääsee jo vähän liikkeelle. Oon siivousintoillu: Pesettänyt parvekkeen rottikituolin tyynyn, pessy maton, sulattanu jääkaappipakastimen, pessy roskiksia ym. hyödyllistä. Ja mies pesi ikkunat, niin aurinko pääsee sisään - ihanaa. Nyt alan lukea Sinuhe Egyptiläistä, kun tuli sellainen olo, että poika syntyy, kun saan kirjan loppuun.
Pari kyssää:
Teettekö ruokaa pakkaseen? Mä mietin, että tekiskö, kun syödään paljon salaatteja ja puolivalmista ruokaa. Ja musta tuore ruoka maistuu paremmalta.
Allergikot. Millaisia neuvoja teille on annettu? Syöttekö allergialääkkeitä jo?
Mä oon menossa viikonloppuna kylään kkaverille, jolla on koira. Pakko vissiin otta Aerius, kun muuten kutittaa ja aivastuttaa vietävästi.
Mun mies myös "ihasteli" mun kroppaa, kun tuli la-su yönä keikalta. Soperteli tuolla, että "Mul on aika söpö vaimo jättitisseineen ja möhömahoineen." Kommentoin aamulla, että kiitosta vaan, mutta kielsi sanoneensa sellaista - ja ehkä se liittyi johonkin vitsiin...
Norsuista tuli mieleen. Katsoin anoppilassa joskus vuosi sitten anopin kanssa norsudokumentin - ja jotenkin se synnytys oli kauheaa katseltavaa...näin painajaisia siitä. Mutta jep, onneksi ei olla norsuja.
Aurinkoa ja voimia meille kaikille!
Sande + Nyytti 38 + 1
ps. Santrakos se oli, jolla fiilikset alhaalla. Soita neuvolaan ja sano, että haluat vain jutella. Kyllä pitää saada henkistä tukea. Täältä kovasti tsemppausta ja haleja sinulle.
ps2. ja edelleen varovaisesti liukkaalta, jotta vältetään toi kivulias "haarojen repeäminen".
En ole mikään asiantuntija, mutta olen ollu töissä lastenleireillä.
Siellä toimittiin näin.
Mahdollisten yökastelijoiden sängyt muovitettiin (eli siis muovilakana oman lakanan alle). Jotkut herätettiin keskellä yötä 1-2 kertaa (Nukkuivat n. 22-08, herätykset n. 24 ja jos tarvis 04). Joillain oli mukana vaippa.
Pahaan kasteluun kokeilisin aluksi vaippaa JA herätystä (ja kehut kuivasta vaipasta), lievään vaan tota muovilakanaa ja herätystä.
Mä oon jotenkin ajatellut teidän lapsiakin - kyllä nekin joutuu uuden tilanteen eteen, kun tulee yks perheenjäsen lisää. Olenkin vähän lellinyt siskon lapsia (4 v ja 2,5 v) nyt kun vielä pystyy, kun kovat ajat on edessä kesäkuussa heillä. Toisaalta nyt odottavat innolla - ja 4 v tyttökin lupasi hoitaa meidän molempien vauvoja...
Joo, ei mulla ole elämää. Tai siis en viitsi tehdä mitään niin katon telkkaa ja roikun netissä. Mies just soitti ja kysyi, josko saa pyytää pari kaveria viikonlopuksi "muuttamaan" meitä, eli pitäis raahata sänkyjä kerrosten väliä ja mä en kuulemma ole otollista apua. Blaah, nyt pitäis sit siivota sitä varten, että on tulevat makkarit puunattu, kun se on paljon helpompaa nykytilassa kuin sit.
Sande: sattui sun jutusta muutama kommentti niin maaliin. Mäkin olen hyvä lähinnä jalkapallossa (enkä kovin hyvä siinäkään) :-) Mulla ei todellakaan ole kassi pakattuna eikä jorvin numeroa puhelimessa (tai siis on, olen 020202 fani, ainakin toistaiseksi, kun firma maksaa puhelut).n Meillä myös mies viritti puhelimeen profiilin, jota olen kieltänyt vielä käyttämästä, kun sit ei viitsi soittaa päivällä kauppalistaa tms. (en usko että tottelee, siis en soita)
Mä en tee ruokaa pakkaseen, koska öö... en tee. Siis en vaan ole sen tyyppinen että tekisin, syödään mieluummin salaattia ja maksalaatikkoa. Nyt mun suosikki Caesar salaatti on pannassa, kun on toi salmonellakohu (ei siis broilerin vaan raa'an kananmunan pelossa)
Allergialääkkeistä: olen koivu- (ja kissa)allergikko ja siksi toivoisin kylmää kevättä ja aikaista synnytystä. Mulle allergialääkäri sanoi, että ekoista oireista silmätipat ja nenäsumute käyttöön ja jos siitepölytiedote alkaa lupailemaan koivun kukintaa, niin antihistamiinit heti kehiin. (on todettu, että en selviä ilman) Ne alkaa vaikuttaa vasta kunnolla muutamassa päivässä, eli ei kannata odottaa oireiden pahentumista. Ja sit ne efedriini/adrenaliinipitoiset aineet vaan tarvittaessa ja silloinkin mielellään vaan pari kertaa viikossa, mutta "älä hyvä ihminen tukehdu, vauvakaan ei saa happea, jos sinä tukehdut". Eli jos mä olisin menossa kylään kissataloon, ottaisin parina päivänä antihistamiinin etukäteen ja toivoisin pärjääväni sillä.
Nyt kai täytyy sit ryhdistäytyä ja tehdä jotain muutakin kuin löhötä
tuuti, rv 35+5 ja vapaalla
*karasan:* Ei sulla olis heittää kuvaa vaniljakreemijauheesta? Mimmoses paketis se on.. Mie olisin sitä tarvinnu hääjuhlien leipomuksiin, mut kävin niinku cittaris, prismas, s-marketis ja stoccal niin ei löydy.. Sit men täytteet uusiks enkä ollu lainkaa niin tyytyväinen :( ..
Pitäisi varmaan alkaa suunnittelemaan ristiäiskakkuakin jo ettei tarvii sit muuta kuin toteuttaa..
Eipä kait tässä muuta. Alan lukemaan tehyn lehteä ja akkaria. Tylsää on, ku sain äitienpäiväkortitkin valmiiksi niin ei ole mitään tekemistä :( Ja tekee ihan törkeesti mieli eskimopuikkoja!!
Syöminen on aikas pientä nykyisin, ei tee mitään mieli ja vaan kaikkea raikasta ja kylmää. Saattaa ol et päiväs tulee syötyy vaan leipä, verigreippi, mandariini ja ehkä jäätelö :(
Jeps..
Verticia & masukkiasukki Rv 36+5
Vitsit että on saanut energiaa tosta auringon paisteesta, ollaan tehty kuopuksen kanssa pitkiä kävelylenkkejä rattaiden kera aamupäivisin, ja sitten onkin päikkärit maistuneet äipälle! :)
Yöt menee vielä ihan ok. Illalla nukkumaan mentäessä levottomat jalat vaan kiusaavat niin, ettei saa unta ja sitte vauva herää potkimaan... Onko kellään vinkkejä, miten pääsisi eroon noista levottomista jaloista?
Viime yönä heräsin 4 aikaan kun esikoinen kiljui omassa sängyssään. Näki painajaisia, että sängyssä olisi ollut hämähäkkejä. Sitten tuli mun viereen nukkumaan... eipäs nukkunutkaan, vaan tunnin ajan hyöri ja pyöri ja istui ja joi ja pelkäsi sängyn kuviollisia peitteitä, että olisiko ne kuviot hämähäkkejä. Lopulta halusi takaisin omaan sänkyyn ja päästiin takasin nukkumaan. Mut vähän pisti väsyttämään tuo herääminen ja täältä löytyy yks kärttyisä ja kärsimätön, helposti hermostuva äiti! ;)
Muuten olo on hyvä eikä mitään uusia tuntemuksia.
Eilen päätin aloittaa taas muutaman päivän herkkulakon. Voi vitsi että on vaikeeta!!!!! Koko ajan tekisi mieli puputtaa jotain keksiä, karkkia, jätskiä tai kakkua tai jotain... Mies vielä sattumalta päätti tehdä illalla lasten kanssa mokkapaloja! Ja koko kämppä haisi törkeän hyvältä suklaalta ja siinä mun edessä ne herkutteli! Mutta tän pää piti, en sortunut!! Jee! Katotaan mitä tälle päivälle käy... Tuolla jääkaapissa on ne mokkapalat houkuttelemassa...
Hipsu81, tervetuloa mukaan!! :)
helmielina mietiskeli kissat ja vauva taloon yhdistelmää. Meillä oli esikoisen syntyessä kotona kisu, yksi kyllä vain. Se oli aika vanha ukkeli jo silloin. Ennen syntymää opetettiin kisulle, että ei saa enää ollenkaan tulla makuuhuoneeseen. Tykkäsi seillä kanssa loikoilla aina. Laitettiin semmonen aika korkea vanerista tehty este oven eteen, ettei pääsisi makkariin. Oli niin vanha ettei nimittäin jaksanut enää hypätä niin korkealle! :) Vähän oli kisu närkästynyt, mutta hyväksyi kohtalonsa ja tyytyi loikoilemaan olohuoneen sohvalla ja kylppärin matolla. Aika helposti meni siis, eikä kertaakaan tullut makuuhuoneeseen, kun vauva oli syntynyt!! Viisas kisu!!
Pitääpi viedä tuo meiän poitsu päikkäreille, ja jos vaikka itsekin pääsisi pienet tirsat ottamaan! Hyviä vointeja kaikille! :)
PikkuKeiju, rv 35+0
Jospa määkin vähän, vaikka on täällä lukemista ilman mun romaaniakin...
Tuli taas käytyä neuvolassa, kännykästä oli akku loppu. Mies oli sillä aikaa ehtinyt tunnin yrittää soittaa, soittanut meidän naapurille, neuvolaan, terveyskeskukseen...
Noh, soitin sille sitten ja toinen oli ihan paniikissa siellä, meinannut lähteä ajamaan (en kyllä tiedä minnepäin...)
Liikuttavaa, että noin huolehtii, vaikkei olla edes ekaa kertaa asialla.
Neuvolassa ei mitään uutta...
Tsemiä kaikille!
Ihanaa lukea kuulumisia, vaikka nyt ei jaksa kommentoida mitää. Ajatus ihan loppu...kolmatta päivää jo tää olo.Oksettaa, ihan kun olis vähän kännissä (juu en ole ), ajatus ei kulje, ihan kuin seurais tätä kaikkiea jostain vierestä. Juu ei taida olla lääkitys kunnossa, heh-heh. Ihan sama olo on, kun kilpirauhaset käy oikeen vajaalla.
Paik ja Lahaja 36+6