Vuorijuoksija Ida putosi kuolemaansa, vuorijuoksussa juostaan vuorten rinteillä, alaspäin juossut Ida ei enää kyennyt hiljentämään vauhtiaan
https://www.is.fi/urheilu/art-2000012292556.html?utm_source=ampparit
Videolla Ida juoksee vuoren rinnettä alaspäin eikä enää kykene hillitsemään vauhtiaan vaan syöksyy suoraan tyhjyyteen vuorenkielekkeeltä koko ajan juoksuaan jatkaen
Ihan samalla tavalla pitäisi kieltää vuorille kiipeileminen kuin on kiellettyä lentää ilmassa ilman lentolupakirjaa!
Jokainen joskus liian lujaa alamäkeen juossut olisi voinut kertoa tälle Idalle että ÄLYTÖNTÄ juosta alaspäin jyrkkää vuorenrinnettä etenkin kielekkeiden ja vuoren reunojen läheisyydessä!
Tavallisen ihmisen ei ole syytä kiivetä yli 10 metriä ympäristöään korkeammalle kukkuloille, vuorille ja ylängöille, tätä määräystä kun joku lähtisi ajamaan niin häntä äänestäisin!
Kommentit (14)
Älkää menkö yksin ulkomaille nuorena. Mielellään ei vuorille, saati yksin tai kaksin. Joissakin paikoissa tarvitaan aseet ja suojat. Lämpötila vaihtuu rajusti ja säät. Todellakin korkealta moni putoaa alas tai kierii ikävästi.
Pispalanharjulle kulkee tiet. Toki sielläkin pitää varoa pudotuksia. Epilänharjussa on jyrkkä reuna lähellä kauppaa.
Tasaisella maalla juoksu on tylsää - lähdenpä vuorelle hakemaan haasteita.
Noi Norjan vuoret on oikeasti sellaisia että tiukkaa tekee liikkua edes kävelyvauhtia. Ovat todella jyrkkiä ja petollisia :/
Kelju Kojootti? Onhan tuo vähän riskialtis harrastus, en suosittelisi omille tutuille.
Kaaduin kerran syötteellä laskettelurinteessä. Kierin ja valuin alaspäin yli 200 metriä. Jalkani katkesi kolmesta kohdasta. Juuri olin onnistunut pysäyttämään liian kovaksi kohonneen vauhtini kun iso mies törmäsi minuun ja valumiseni ja kierimiseni alkoi. Minua seurattiin alusta asti moottorikelkalla ennen pysähtymistäni koska rinnevahti oli nähnyt aiemman holtittoman syöksyni ja jäänyt katselemaan minua ennen törmäystä!
Mutta tuo moottorikelkka ei pysynyt mukana vauhdissa kun kierin ja syöksyin alas jäistä vuorenrinnettä!
Sukseni tarttui johonkin ja jalkani katkesi nilkasta ja reidestä ja vielä sääriluustakin, nokkani muhjoitui ja polveni meni sijoiltaan!
Sitten minut lennätettiin ensin Ouluun ja sieltä vielä Tampereelle. Helikopterista sain morfiinia mutta en yhtään tiennyt missä olen ja luulin olevani ufon kyydissä
Lähellä oli silloin Idan kohtalo ja sen jälkeen en ole vuoristoihin kiipeillyt minäkään!
T eri, n44
Vierailija kirjoitti:
Kaaduin kerran syötteellä laskettelurinteessä. Kierin ja valuin alaspäin yli 200 metriä. Jalkani katkesi kolmesta kohdasta. Juuri olin onnistunut pysäyttämään liian kovaksi kohonneen vauhtini kun iso mies törmäsi minuun ja valumiseni ja kierimiseni alkoi. Minua seurattiin alusta asti moottorikelkalla ennen pysähtymistäni koska rinnevahti oli nähnyt aiemman holtittoman syöksyni ja jäänyt katselemaan minua ennen törmäystä!
Mutta tuo moottorikelkka ei pysynyt mukana vauhdissa kun kierin ja syöksyin alas jäistä vuorenrinnettä!
Sukseni tarttui johonkin ja jalkani katkesi nilkasta ja reidestä ja vielä sääriluustakin, nokkani muhjoitui ja polveni meni sijoiltaan!
Sitten minut lennätettiin ensin Ouluun ja sieltä vielä Tampereelle. Helikopterista sain morfiinia mutta en yhtään tiennyt missä olen ja luulin olevani ufon kyydissä
Lähellä oli silloin Idan kohtalo ja sen jälkeen en ole vuoristoihin kiipeillyt minäkään!
T eri, n44
Tunturit eivät ole vuoria.
Ajaahan se redbull-porukka myös kapeita vuoripolkuja maastopyörillä alaviistoon moninverroin vauhdikkaammin ja hurjemman näköisesti kuin nämä juoksijat.
Kaunis nainen, norjalainen naapurintyttö. Ikävää
Hänellä on ollut vuorijuoksun 100 metrin juoksu ennätys 4.7 sekuntia
Vain kolmanneksen matkasta hänellä oli jalat koskeneet maahan ennätysjuoksussa ja pisin hyppy ollut 11.7 metriä. Norjassa Oslo vuoren huipun läheisyydessä tehty tuo vuorijuoksuennätys