Lapseni jäi päiväkodissa yksin ulos
Lapsen aloitti päiväkodissa 1v10kk iässä puoltoista vuotta sitten. Ekalla viikolla kävi niin, että kun tultiin aamupäiväulkoilusta sisään, olikin tyttäreni lähtenyt jonosta/ryhmästä pois ja mennyt pensaan taakse piiloon. Hänen puuttumisensa huomattiin n. puoli tuntia myöhemmin ruokailun alkaessa.
Tässä vaiheessa jo joku ohikulkija oli ihmetellyt takaoven rappusilla yksi istuvaa tyttöä ja tullut päiväkodin pihaan viedäkseen tyttäreni sisälle. Hoitajat juoksivat pitkin pihaa etsimässä tyttöä. Tyttäreni oli tuohon aikaan päiväkodin nuorin lapsi ja hoitajilla paniikki mieletön.
Kuulin asiasta iltapäivällä ja toki vähän ihmettelin miten sellaista on voinut käydä. Toisaalta tunnen lapseni ja tiedän että hän voi tuollaista jekkua tehdä. Hän ei silloin myöskään vielä paljon puhunut eikä taatusti ainakaan huutoon vastannut..
En ollenkaan silloin tajunnut, että asiasta olisi pitänyt tehdä elämää suurempi ongelma, kantelu kunnalliseen päivähoitoon, oikeusjuttu yms. yms. ja samalla näyttää lapselle kuinka kamala asia oli ja traumatisoinut hänet loppui'ksi.
Huh, olen ollut tietämättäni todella huono äiti!
Vaikka et oikeusjuttua tehnyt kuten en tehnyt minäkään, niin kai olit pelästynyt noinkin pienen lapsen unohtumisesta pihalle?
Käsitin ettei lapsesi ollut aitauksen ulkopuolella, vaan pihalla olevan pensaan takana josta istumassa rappusilla. Pieni hän oli kuitenkin yksin olemaan pidempää aikaa, vaikkei kukaan "namusetä" jutellutkaan hänelle.
Miksi olisitkaan traumatisoinut lastasi loppuelämäkseen, kuten mainitsit?
Itse olin menossa työhön bussilla ja kas, siinä vielä seistessäni 4-vuotias lapseni tulikin pysäkille. Onneksi ei ollut tarvinnut ylittää mitään tietä, vaan itsekin oikaisin pienen ojan kautta. Vein lapsen parkuvana takaisin sanoen kiireesti, että jos ovi ei voi olla lukossa, piiloittakaa kengät ja jatkoin matkaani. Onko kaikki OK sellaisessa työyhteisössä tai lapsiryhmässä, jossa ei tiedetä onko kaikki tulleet sisälle, onko lapsi sisätiloissa, varsinkin kun on niin itkuinen ja ikävöivä äidin lähtiessä?