Onko sairaalassa aina hätäsektiovalmius kun joku tulee synntyssaliin?
Jotenkin on vaikea kuvitella että paikallisessa sairaalassa olisi ketään päivystämässä jos synnytyksessä tulee paha paikka....
Vai tiedotetaanko leikkaussaliin kun synnyttäjiä on saleissa, että ovat sitten valmiina jos jotain sattuisi käymään..?
Kommentit (32)
silloin olisi leikattu ja 30:ssa minuutissa vauva ulkona. sektiot menee aina ohi jos oikeasti kiire/hätä. t. leikkaussalissa oleva hoitaja
silloin olisi leikattu ja 30:ssa minuutissa vauva ulkona. sektiot menee aina ohi jos oikeasti kiire/hätä. t. leikkaussalissa oleva hoitaja
t.21
eikö siitä talosta löydy kun 1 leikkaussali.... krääh uskaltaako sinne mennä.
Tosin vain kiireellisellä sektiolla. Pysähtynyt synnytys oli syynä ja 4 tuntia aiemmin oli mennyt tieto leikkuriin, että mahdollisesti tulossa sektio. Mutta oli yö ja ainut leikkaussali oli varattu, siksi piti odottaa monta tuntia.
Oli helvetilliset tunnit!!
En sitten tiedä miten olisi toimittu, jos olisi hätäsektion tarve ollut.
Lapsi oli leikattu ulos 5 minuutin kuluttua hätäsektiopäätöksestä. Minut nukutettiin ja hyvä kun ehdin nukahtaa ennen kuin aloittivat. Onneksi on terve lapsi hyvän henkilökunnan ansiosta.
Tämä käsitys mulle on tullut siskoltani ja hänen mieheltään, jotka ovat molemmat lääkäreitä. Siskon mies on yleislääkäri ja on tehnyt useamman hätäsektion, päivystäjänä ollessaan. Sisko on hematologi ja muistan hänen sanoneen, ettei varmaan muistaisi miten sektio tehdään..
Tämä käsitys mulle on tullut siskoltani ja hänen mieheltään, jotka ovat molemmat lääkäreitä. Siskon mies on yleislääkäri ja on tehnyt useamman hätäsektion, päivystäjänä ollessaan. Sisko on hematologi ja muistan hänen sanoneen, ettei varmaan muistaisi miten sektio tehdään..
Tämä käsitys mulle on tullut siskoltani ja hänen mieheltään, jotka ovat molemmat lääkäreitä. Siskon mies on yleislääkäri ja on tehnyt useamman hätäsektion, päivystäjänä ollessaan. Sisko on hematologi ja muistan hänen sanoneen, ettei varmaan muistaisi miten sektio tehdään..
Tämä käsitys mulle on tullut siskoltani ja hänen mieheltään, jotka ovat molemmat lääkäreitä. Siskon mies on yleislääkäri ja on tehnyt useamman hätäsektion, päivystäjänä ollessaan. Sisko on hematologi ja muistan hänen sanoneen, ettei varmaan muistaisi miten sektio tehdään..
Mitä jos ottaisit yhteyttä Jorviin ja pyytäisit päästä pelkopolille. Siellä pystyvät vastaamaan asiaan konkreettisesti ja selvittämään toimintaperiaatteet tms. Jorvissa on myös synnytäjille ns "kiertokäynnit" (synnäri, lapsivuodeosasto), joten sinnekin kannattaa mennä. Näkee tilat konkreettisesti ja sielläkin on mahdollisuus kysyä.
joita olen tässä ketjussa kysynyt Jorvista.
Kyllä, huolettaa monikin asia - synnytyspelkoa on, ja olen käynytkin pelkopolilla sekä myös sillä tutustumiskäynnillä.
Toki hyvät käynnit molemmat.
Mutta jotenkin kysymyksiä heräsi vaan lisää niiden jälkeen. Lisäksi pelkopolikäyntikin meni turhan nopeaan, vain 1 h keskustelu, oisin voinut keskustella vaikka 4 tuntia. (En ole kehdannut ruinata uutta aikaa, ei tähän kai loputon vatvominenkaan auta.)
Ei siinä ehditty käydä sektiokäytäntöjä läpi, kun keskusteltiin siitä miten voisin synnyttää alakautta. Sektiosta kun kyselin, sain jotenkin vältteleviä vastauksia, että "no se tehdään sitten tuolla salissa"
Ja tutustumiskäynnissäkään ei ollut aikaa tentata hirveän tarkkaan + ei kehdannut siinä ryhmän keskellä. Pari kysymystä yritin tehdä vaivihkaa kierrättäneelle kätilölle, mutta en mä saanut siitäkään muuta irti kun että joku takapäivystäjä on olemassa, jos synnärin lääkäri on varattu.
Ei siellä tosiaan esitelty tai kerrottu mitään leikkaukseen liittyvää (niin kuin tuskin on syytäkään), itse vaan olisi jotenkin kiva tietää vähän etukäteen mitä tapahtuu siinäkin vaihtoehdossa.
Mitä jos ottaisit yhteyttä Jorviin ja pyytäisit päästä pelkopolille. Siellä pystyvät vastaamaan asiaan konkreettisesti ja selvittämään toimintaperiaatteet tms. Jorvissa on myös synnytäjille ns "kiertokäynnit" (synnäri, lapsivuodeosasto), joten sinnekin kannattaa mennä. Näkee tilat konkreettisesti ja sielläkin on mahdollisuus kysyä.
kuin vain virka-aikana. Muuna aikana tulevat sitten kotoa niin nopeasti kuin suinkin pääsevät. Myös leikkaussalin hoitajat tulevat kotoa, joten toimenpide alkaa, kun kaikki ovat paikalla ja kätilö tekee kaikki valmistelut niin pitkälle kuin pystyy. Usein kuitenkin saattaa olla aavisteltavissa, että jotain ongelmia voi tulla ja tulevat sitten jo valmiiksi. Mutta onhan niitä tosi yllättäviä tilanteitakin. En synnyttäisi missään aluesairaalassa ja onneksi niiden synnytystoimintaa onkin viime vuosina siirretty isompiin sairaaloihin.