Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua äkkiä!!! Sikiön pienikokoisuudesta!

Vierailija
17.03.2009 |

Olen raskaana viikolla 36. Viime viikolla kävin ultrassa vain varmistamassa että kaikki on hyvin (asumme ulkomailla, eikä puolen välin jälkeen enää olisi ollut ultraa ollenkaan ellei itse niin jostain syystä halua tai muuten tule aihetta). Nyt soittivat lääkäristä, että ensi viikon lääkärikäynnin yhteydessä uudestaan ultraan, vauva on kuulemma liian pieni. Ultrassa sanoi painoarvioksi 2015g. Nyt alkoi kyllä todella huolestuttamaan! Mikään tässä voi olla? Onko kenelläkään ollut vastaavaa? Ensimmäinen lapsi tulossa ja olen huolesta sekaisin :(

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painan nyt (muistaakseni) 58kg, pituutta 162.

ap

Vierailija
22/44 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myohemmilla viikoilla on ihan normaalia etta liikkeet eivat ole enaa teravia potkuja, juuri tuosta tilanvahyydesta johtuen. Eli liike kuin liike (paitsi hikka) on ok siihen laskentaan, ja tietysti vauva nukkuukin valilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska nyt sun BMI on 22 ja ennen raskautta ollut 19... Eli periaatteessa olisi pitanyt tulla enemman painoa, 7 kg on aika vahan noin pienelle ihmiselle noilla viikoilla (vertailun vuoksi: oma BMI ennen raskautta 22, nyt rv 34 ja painoa tullut 9 kg). Ei varmaan ainakaan haittaisi, sinua tai vauvaasi, jos nyt rupeaisit kiinnittamaan huomiota siihen etta saat tarpeeksi kaloreita/ravintoa vuorokaudessa. Mutta kuten sanottu, on melko epatodennakoista etta sikion pieni koko liittyy sinun painoosi ainakaan kokonaan.

Vierailija
24/44 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta meidän esikoinen painoi syntyessään 2300 g (sai sga-diagnoosin), mutta mitään syytä pienikokoisuudelle ei löytynyt (ylimääräisiä ultria oli jo raskausaikana). Hän on nykyisin aivan tavallinen, terve, hyvinkehittynyt 5-vuotias. Melko pienikokoinen tosin.

Mittani olivat hyvin samanlaiset kuin sinun. Syömisilläni ei asiaan ollut mitään merkitystä muuta kuin pahantahtoisten juoruakkojen puheissa.

Olemme mieheni kanssa ihan "normaalikokoisia", syntyessämme yli 3-kiloisia, mutta suvusta löytyy useitakin parikiloisena syntyneitä kuten isäni, joka on 185 cm pitkä mies.

Reilu 2 kg noilla viikoilla ei mielestäni ole mitenkään hälyyttävää. Ehkä kaikki on aivan hyvin.

Vierailija
25/44 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun keholla on vain taipumus "tehdää" pientä vauvaa? Mun poikani syntyi laskettuna aikana ja oli 2630 g ja 47 cm. Tyttö syntyi myös la ja painoi 3000 g tasan ja pituutta oli 48cm. Olin käynyt tarkastuksissa molempien kanssa raskauden aikana, mutta syytä pienuuteen ei löytynyt. Nyt molemmat ovat tosi pitkiä ja kilojakin löytyy :)

Vierailija
26/44 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos siinä kun ovat muuntaneet painon kiloiksi on mennyt pari sata grammaa ohi ja sitten jos ultra heittää vielä pari sata grammaa.. niin vauva voi painaa ihan hyvin 2500g.. mä synnyin rv37 ja painoin 2890g.

jos huolettaa niin soita huomenna ja kysy jos pääset lääkärille nopeammin. toivottavasti kaikki on hyvin!

Vierailija
27/44 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin matala verenpaine, eli ei ainakaan mitään raskausmyrkytyksen vaaraa ole.

Vierailija
28/44 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän tyttö oli 2745g syntyessään rv 41+6. Molemmat vanhemmat pitkiä, ja äiti isokokoinen muutenkin. Terve, pirteä ja ihana tyttö on kuitenkin tuosta pienokaisesta kasvanut.

Vierailija
29/44 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni molemmista raskauksista kiertyi 6-7 kiloa.

Mutta sullahan on vielä 4 viikkoa aikaa ;) Justhan nyt vauva alkaakin varastoida rasvaa kehoonsa! Eli hyvä, jos ei 4 kiloisena syntyy ;)

Vierailija
30/44 |
17.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten jos vauva syntyisi rv 40, niin paino olisi silloin 3 kiloa, eli ihan normaalin kokoinen vauski :) . Se ultrausaika ensiviikoksi on varattu varmasti juuri siksi, jotta seurataan onko vauva kasvanut viikon mittaan ollenkaan. Jos vauva kasvaa tasaisesti omalla käyrällään, vaikkakin pienenä, niin kaikki on varmaan ihan hyvin siellä massussa. Hälyttävää on se jos vauva ei jostain syystä kasvakaan ollenkaan, silloin varmaankin synnytys on aiheellinen.

Syö terveellisesti ja monipuolisesti, mukavan kokoisia annoksia! Eikä pieni herkuttelukaan pahaa tee :) (sokeri pulskistaa vauvaa)

Matalat paineet eivät varmaankaan vaikuta vauvaan millään tavalla, mullakin on joka raskaudessa huipannut ja on ihan normaalia, koska verisuonistoa on raskauden takia tullut paljon lisää (istukka, vauva) ja kuitenkin aina vaan se sama sydän ja verimäärä pumppaamassa/pumpattava. Niin ei kerkiä veri päähän nopeasti kun nouset ylös.

Miehen siskolla ollut kaksi vauvaa tosi pieniä ja koko ajan heitä on ultrattu, vaan terveinä tasan 3-kilosina ovat syntyneet rv 42 ja 40. Heilläkin äiti 160cm pitkä.

Vierailija
31/44 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri sanoi, että oli katsonut viime ultrakuvia ja istukka toimii hyvin sekä napanuoran virtaukset myös hyvät. Kaikki kunnossa ja vauva kehittynyt normaalisti, ainoastaan kooltaan 2 viikkoa myöhässä. Sanoi, että pieniä vauvoja voidaan ultrata vaikka kerran viikossa. Eli ei kuulemma aihetta huoleen. Siltin huoli meinaa välillä painaa..

ap

Vierailija
32/44 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule huomenna kertomaan ultrakuulumisia!

Vierailija
33/44 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä!

Täältä voit katsella kysymyksiä joista varmaan ainakin jotkut liittyy sikiön pienikokoisuuteen: http://verneri.net/yleis/tietoa-odottajille/neuvontapalsta/kysymyksia-j…

Vierailija
34/44 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli sama ongelma toisessa raskaudessa, että vauvan havaittiin olevan pienikokoinen ikäisekseen. Taisi olla kaksi-kolme viikkoa ennen laskettua aikaa, kun vauvan painoarvio pahimmillaan oli 1900g! Synnytys käynnistettiin kolme päivää etuajassa ja terve poika syntyi jouluaattona -03. Poika painoi 2720, eli ei ollut niin pieni kun kuviteltiin. Myös esikoinen oli pienehkö, 2970g ja kummankin lapsen istukka tutkittiin, mutta mitään kalkkeutumia tms normaalista poikkeavaa ei havaittu. Eli ilmeisesti vain saan pieniä lapsia, enkä nyt kolmosesta haaveillessa ole asiasta pahoillani :) Tsemppiä!

Vierailija
35/44 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva ehtii vielä kasvaa, entäpä jos hän syntyykin 2 vko la jälkeen? Minun lapseni oli myös vähän pieni 2,9kg/47cm. Itsekin olen pieni. Istukassa ei havaittu vikaa olevan. Myös itse olen ollut alle 3kg syntyessäni. Ultra voi heittää noin 20 prosenttia, mikä vielä lasketaan normaaliksi heitoksi.

Vierailija
36/44 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 200g / vko eli tällöin lapsesi olisi n. 2,5-3kg syntyessään. Ei niin tolkuttoman pieni kuitenkaan, vähän tavallista pienempi. Hyvä, että tutkittiin kuitenkin.

Vierailija
37/44 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun vauvasta oltiin neuvolassa koko raskausajan ja varsinkin loppupuolella huolissaan kun se oli niin pieni...viikolla 25 kävin 4d ultrassa ja lääkäri antoi lähetteen muutamaan ylimääräiseen ultraan kun sikiön pää varsinkin näytti olevan liian pieni viikkoihin nähden. Sitä sit syynättiin ja syynättiin eikä syytä löytynyt, istukka toimi hyvin ja kaikki muutenkin erinomaisesti, vauva syntyi viikolla 38+1 ja painoi 2700g. Ihan terve tapaus ja nyt 1v2kk iässä on aika pullukka :)

Vierailija
38/44 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti. Sekä omalla että kavereiden kokemuksella, jos osuu oikeaan niin se on todennäköisemmin sattumaa kuin toisinpäin.

Vierailija
39/44 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos virtaukset ok jne. Sitten jos sydänäänet olisi huonot, pitäisi miettiä pois ottamista (meille kävi näin 1 kk ennen laskettua aikaa), mutta sinun tilanteessasi vauva voi rauhassa kasvaa siellä vielä monta viikkoa! Ja on luultavasti ihan hyvän kokoinen, liki 3-kiloinen sitten kun syntyy. Sydänkäyrä ja napavirtaukset kertoo kyllä hyvin miten vauvalla menee.

Vierailija
40/44 |
18.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron meidän SGA vauvan tarinan tässä. (joka ei lopulta edes ollut välttämättä liian pieni.

Viikolla 28 ultrassa havaittiin, että on liian pieni. Viikolla 33 havaittiin, että oli ihan liian pieni, 1500 g. Jouduin sairaalaan sisälle, jossa painoa ja napavirtauksia tutkittiin. Vaikka kaikki sekä aivo- että napavirtaukset oli ok, tultiin viikolla 36 + siihen tulokseen, että synnytys tulee käynnistää. (Siihen oli syynä osittain myös kaksiosainen kohtu) Vauva oli syntyessään juuri 2000g ja täysin terhakka ja hyvä vointinen.

Minulle sanottiin, että vauvan kasvua seurataan -- pelkkä yhden hetken painomittaus ei merkitse. Jos napavirtaukset ja aivovirtaukset ok, voit todennäköisesti olla ihan rauhassa. Yleensä käy vielä niin, että jos vauvalla on hätää se alkaa syntymään ennen aikojaan, sikiöt on älykkäämpiä kuin luulemmekaan.

Jos viikon päästä huomataan, että kasvua ei ole, todennäköisesti synnytys käynnistetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi