*TAMMIvauvat 2009* vk12
3xäippä74 34v, p02/99, p03/00, t04/05, p05/07, t01/09, Etelä-Pohjanmaa
Ahava 29v p05/06, p02/09, Uusimaa (Espoo)
Amelie p01/09, Oulu
Basilika5 33v, lapset t-4/03, t-4/05, p-4/05, p-1/09 Etelä-Suomi
Curious 34 v, p11/98, t02/09, Itä-Suomi
Eikkuli 28v, p 2/04, t 4/06, p 2/09, Etelä-Pohjanmaa
Emmuli81 27v, p10/05, p02/09, Pirkanmaa
Emu82, 27v, p06/04, p01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Hömppä82 26v, t01/09, Pohjois-Pohjanmaa
Jadmiras 20v, t01/09, Karkkila
Jaffa76 32 v, tytöt -02, -05 ja 01/09, Helsinki
JB72 37v, t-00, p-02, p-07 ja t 01/09, Kanta-Häme
KainoElvi 37v, 98, 01, 04, 06, t01/09, Etelä-Suomi
Katjalah 33v, p1/97, p12/02, t1/05, p1/09 Pirkanmaa
Kotiäityli 37v, t(08/99), t(05/02), t(02/09), Espoo
Lila82 26v, t01/09, Uusimaa
Lootuskukkanen 28v. p04/05, p02/07, t01/09, Espoo
Marlene 27v, p11/05 p01/09, Varsinais-Suomi
mehiz 29v, t05/05, p05/07, p02/09, Pohjois-Pohjanmaa
MiaMik, 25v, t10/06, t1/09, Pirkanmaa
MinnaJ 31v. p04/04, p08/05, p02/09, Järvenpää
minnikki, 25v, p03/03, t07/04, p02/07, t01/09, Satakunta
Miuwau, 33v, p10/04, p07/06, t02/09, Itä-Suomi
Pantsa 31v t04/04, p01/09 Etelä-Suomi
Ronjakasperi, 33v, t01/09, Oulu
http://www.vauva.fi/keskustelut?_forum_WAR_perhe_forumThreadId=155921&_…
Kommentit (85)
Aino päikkäreillä pihalla, niin pitihän sitä tulla tänne kirjottelemaan. Imurointia, siivousta ym olis ohjelmassa, muttei jaksas nyt... En ole todellakaan mikään siivousihminen joten sujuvasti siirrän velvollisuudet seuraavaan päivään, tai viikkoon...
Meillä viikonloppu meni aika hankalasti. Aino ei suostunu lauantaina eikä sunnuntaina nukkumaan kunnon päikkäreitä ja sen kyllä sitten illalla huomasi. Huutoa ja kitinää eikä mikään auttanu. Tissillä roikku tuntitolkulla ja siinäkään ei sitten hyvä ollu. Annettiin ihan reilusti sitten pullosta maitoa niin se vähän helpotti. Vissiin ei sitten meikäläsen maito tuommosina päivinä riitä. Eilen sitten nukku melkein koko päivän muutamaa heräys/tankkausta lukuunottamatta. Tänään taas oli tappelussa tuo päikkäreille meno, mutta onneksi kävelyn jälkeen rauhottu (kopkopkop) vaunuihin ja nyt tunnin verran siellä nukkunu. Sanoin miehelle, että jos alkaa enemmän olemaan semmosia päiviä, niin en kyllä sitten enää yksin jaksa vaan saa tulla kotiin. Onneksi nyt kuitenki nukkuu... Ja yöllä nukkuu niin se pääasia. Mies sanoki, ettei olis reissuhommissa jos Aino ei yöllä nukkuis.
Niin se nukkuminen yöllä... Minä kun en saa Ainoa nukkumaan omaan sänkyyn. Roikkuu tississä kiinni niin kauan että nukahtaa niin sitten herää jos sänkyyn pistän. Oon yrittäny irrottaa sitä tissiltä ennen nukahtamista, mutta sitten herää ja huuto alkaa. Ja huutaa jos puoliunessakin sänkyyn pistän. Aattelinki nyt sitten ottaa tuon laatikon pois ja pistää petin sänkyyn. Voin sitten siitä kaiteitten välistä hipsuttaa jos se vaikka auttas. Kun siinä laatikossa on jotenki niin kova se patja että epäilen ettei senkään takia siinä nuku, kun pehmeästä sängystä sen siihen nostan. Mietin kyllä sitä kapalointiakin, että auttasko se. En nimittäin ite sitten saa niin hyvin nukuttua, ku tytär vieressä. Ja muutenki olis kiva jos omassa sängyssään nukkuis. Ja kun joskus kumminki sinne rauhottuu, mut joskus ei niin mikähän siinä?
Mulla tais taas vaihteeksi lankakärpänen purasta. Vissiin syksyllä viimeksi kutonu mitään, mutta nyt hulluna taas surffaan ja etin jotain ohjeita. Monta kutomusta ja virkkaushommaa kesken, mutten niitä nyt jaksa tehä. Aattelin Ainolle virkata jämälangoista peiton. Tai osasta lankoja, kun niitä on paljon.. Sitten itelle tossut ja Ainolle villatakin. Ja ja.... Suuria on taas suunnitelmat :D
Ostettiin eilen tontti! Ihanaa! Jossain vaiheessa kai oikeasti saadaan oma talo ja päästään pois rivitalosta. Suunnittelen jo Ainolle omaa huonettakin.. Nyt ei neitikäisen tavaroita, ristiäislahjoja ym. voi oikein mihinkään laittaa kun ei meillä ole tilaa.
Mietin tässä, että mulla on varmaan jonkulainen synnytyksenjälkeinen masennus. Mielialat vaihtelee tosi paljon. Välillä olen onneni kukkuloilla, rakastan elämääni ja miestä ja välillä kaikki on ihan perseestä enkä tahdo jaksaa. Osa varmaan johtuu siitä, että eletään taas tätä viikonloppusuhdetta, paitsi nyt se on viikonloppu perhe-elämää. Ei todellakaan mun unelma. Jotenkin olin niin asennoitunu, että tämä vaihe on jo eletty. Siis 6vuotta elettiin viikonloppusuhteessa niin ei sitä enää jaksais. Ja sitten kun on niin yksinäinen, kun ei ole kenen kanssa iltoja jakaa. Kiva toiselle puhelimessa kertoa, että Aino jokeltelee ja nauraa. Jipii.
Täällä on vissiin muitakin koukussa Lemmen viemään.. Aamulla meinas itku päästä kun sitä ei tullukaan. Luulin että ne on lopettanu sen kertomatta mulle! Mutta onneksi huomenaamulla taas uusinnat tulee. Huh! Laitoin menemään nauhalle että varmasti ei mene ohi. Pienet ne on ilot kotiäitillä :D
Meillä viihtyy neiti lattialla jonku aikaa. Sillä on semmonen juttu mistä vetästään narusta ja musiikki soi, niin laitan sen ja tykkää sitä kuunnella ja katella. Sillon ku on kärtty ja huutaa, niin kun ottaa kaikki päältä pois ja laittaa lattialle kekkuloimaan niin rauhottuu ja tykkää siinä olla pitkänkin aikaa. Mutta ei siis aina rauhotu näinkään.
Eilen muuten neiti puklaili ihan älytön. Illalla tuli monta kertaa eikä ihan pieniä määriä. Kunnolla kaaressakin välillä lensi. Onneksi ei tänään ole tullu niin paljon.
Pitäis vissiin oikeesti alkaa imuroimaan ennenku neitikäinen herää.
Hömppä ja Aino 7vk 1pv
Ihan hirveä tuo uutinen! Nyt tais loppua Ainon nukkumiset meidän sängyssä, vaikka ihan selvinpäin ollaankin. Piti käydä pihalla kattomassa, että Ainolla kaikki on hyvin.
Olipa muuten paljon muka asiaa äsken vaikkei mitään oikeesti ollukkaan. Taas...
Hömppä
Tulin kerrankin hieman kommentoimaan ja huomenna sitten taas oman navan kera, kun se neuvola meidän pikku-ukolla!
*MiaMik* : Kiva nimi teidän tyttöselle tuli ;D ;D
*Ronjakasperit* : Teillä on kyllä tyttö tulevan nimensä näköinen, tuommoinen tumma tyttö kun on niin sopii mun mielestä kuin nenä päähän :)
Samoin kuin *Hömpän* suloinen Ainokin nimensä näköinen ja onnea tontin ostosta!!
*Jadmiraksella* myös suloinen tyttö, on niin ison oloinen jo tämän meidän pinon kuopukseen verrattuna :) Ettei teilläkin ois siellä jalassa mansikkaluomi..!? Meillä esikoisella jalkapohjassa ja sitä kandee seurata sitten, kun rupee käveleen ja kenkiä käyttää ettei aukee.. Meillä on ollut ihan hyvä kokoajan ettei oo mennyt mikskään, mut edelleen punainen on.
*Curious* : Onko teillä jo ristiäiset ollut vai onko vaan kutsunimi jo valmiina? Kun me näitä viimeisiä "tammikuisia" oltiin, niin mietin, et ootteko jo kerennyt pitään..
Nyt tarvii mennä kattoon kolmosen sarjaa, I like it! ja tuo pieni poika täytyis saada unille myöskin, et aamulla keretään neuvolaan suht ajoissa, ettei pahasti myöhästytä ;) On se vaan vie vähän aikaa vievää ja totuttelua vaativaa näitten kahden kaa..
Emmuli ja Mauno 1 kk
Mukavaa kyllä ku Kalle nukahtaa jo 20-21 aikoihin niin jää itelle aikaa roikkua netissä. Järkevänä menisin itsekkin nyt nukkuun, mut ei oo maitoaivoissa tilaa niin suurelle asialle. :) Tänään nukahti 19.30. Sopivasti salkkareille. Minä jäin sitte Kauniisiin ja Rohkeisiin koukkuun. :) Vissiin päivien viemää ja kaunarit yms saippuahöttö sopivaa meille maitoaivoille. :DD
Kallella on mansikkaluomi pyllynposkessa. Tänään juuri neuvolan täti sanoi, että mansikkaluomi taitaa olla.
Sitte ne neuvolakuulumiset: paino 5915g(3830g) ja pituus 60,2cm(51cm) ja pipo 40cm(36cm) eli hyvin kasvaa poju ihan vaan mun maidolla. Sitte nyt sanoin neuvolassa, ku mua on vaivannu ku Kallella korvan takana sellainen nysty/herne/patti. Neuvolantäti meinas,että laajentunut imurauhanen. Se on ollu sillä aina ja molemmilla puolin. Aluksi ajattelin, että kasvain tai syöpä, mut ku on kerta molemmilla puolilla niin ei varmaan niin vakavaa. Täti meinas, että lääkärille sitte mainita 4kk lääkärissä. Oikein parastaan antoi Kalle neuvolassa....hymyili ja sanoi, että gyy ja huu. :) Ja oma alakerta oli myös kuosissa. Ei mitään poikkeavaa ja niistä mun "paineen tunne kivuista" sanoi, että ovat jotain synnytyksen jälkimaininkeja, että sillon tällön ku muistaa reenailla lantionpohjan lihaksia, niin pitäis mennä ohi. Sitte sain minipillerireseptin. Onko teillä kokemuksia? Ku musta ne kortsut tuntuu niin hankalilta, että päädyn sitte ehkä noihin. Silti mietityttää alkaa taas hormoonia tunkeen naamaan, mut vaikuttavat miedoilta ja kivemmalta ku yhistelmäpillerit. Jotenkin sitä tuntuu,ku sai 8kk yrittää raskaaksi tuloa pillereiden jälkeen, että mites sitte taas joskus jos vauvaa tahtois yrittää ja pitkä kausi pillereitä takana....eihän niillä tieteellisesti todistettua haittaa kyllä oo. Sitte ehkäisyrengasta suunnittelin ku imetys on ohi.
Kalle viihtyy selällään lattialla oikein hyvin ja varsinkin jos hänen kanssaan siellä touhuaa. Mahallaan viihtyy 5-10min ja ihan hyvin jo kannattaa päätään. Välillä nostaa tosi ylös, mut aina ei jaksa. :) Kauhea ku Jadmiraksen vauva kannatteli hurjasti päätä tuossa kuvassa.
Minä kyllä luotan siihen, että äidinvaistot pelaa vaikka Kalle joskus aamuyöstä/aamusta nostetaankin meidän väliin nukkumaan. Se nukkuu lähempänä mua ku mun miestä ja laitetaan aina omat peitot ja tyynyt kauas hänestä. Ja kyllä minä aistin unen läpi Kallen. Mut ikinä en ottais väliin vauvaa, jos oisin pisaraakaan ottanu.
Oli hyvä kirjoitus uudessa vauva lehdessä "vauva ja televisio" aiheesta. Itse just samoja asioita miettiny. Mulla on kyllä huono tapa, laittaa aina vaikka radio hiljaiselle päälle, ku mua ahistaa, jos ihan hipi hiljaista on. Pitää kai opetella välillä hiljaisuuteenkin.
Apua, nyt tulee hirveenä tekstiä, joten lopettelen ja menen syömään iltapallaa.
Öitä!
Amelie ja Kalle
Ihan tässä on "huono omatunto",kun ei ole taas ennättänyt kirjoittamaan tänne mitään...Mutta melkoista bulabaloota on tämä arki nyt 3 tytön äitinä.Varsinkin kun tuo pikkuisin tytöistä on niin vaativainen ja itkuinen vauva!Usein vauvaa imettäessä istun kyllä tässä koneen ääressä kuulumisianne lukemassa,mutta tämä kirjoittaminen onkin sitten jo eri juttu...
Piti minunkin kommentoida,että ihan on tuo Ronjakasperit:n tyttö ihan kyllä "nimensä näköinen" eli ihan Ronjalta näyttää. Ja tosi surullinen olo tuli,kun kuin tuota Ronjakasperit:n tekstiä siitä,kuinka kauan he ovat vauvaa joutuneet odottamaan.Siinä sen taas huomasi,ettei nuo meidän pikkuiset vauvat(eikä isommatkaan lapset) ole mitään itsestäänselvyyksiä...Meillä vaan ovat kaikki tytöt tärpänneet 1-4kk:n yrityksen jälkeen,eli nopeasti.
Suloisia kuvia on muidenkin vauvoista!!
Meidän tyttö ei viihdy lattialla eikä sitterissäkään edelleenkään ellei isot siskot pelleile tytön naaman edessä tai helisyttele leluja.Jakovin itkuinenkin tuo tyttö on!!Hetken saattaa olla syötyään tyytyväinen,mutta sitten jo alkaa huuli väpättää ja itku/huuto alkaa taas.Vatsanväänteitä ei ainakaan näkyviä ole,en tiedä mikä lie häntä vaivaa...Sitten nukahtaminenkin on tullut vaikeaksi,kun hän käsillään koko ajan haroo kasvojansa ja silmiänsä ja silloinkos tutti lentää suusta ja huuto taas alkaa...Peiton sisään kääräisen tytön aina nukkumaan laitettaessa,mutta kyllä hän kätensä sieltä taasulossaa,kun tarpeeksi riuhtoo.
Tänä iltana oli kylläkin kovin tyytyväisenä sylissäni pidemmänkin ajan ja seurusteli kanssani ilman itkua.Johtuukohan siitä,että viime yö ja tänään aamupäivä meni lähestulkoon itkeskellessä.
Vauva viihtyy hoitopöydällä,joka on lämpimässä kylppärissä ja ympärillä on värikästä pyykkiä ym.Siellä usein seurustelemmekin pidemmän tovin,mutta en viitsisi koko päiväksi kylppäriin muuttaa,kun muutakin pitäisi kotona tehdä...Ja toinen seikka,mikä ilahduttaa,on se,että vauva on ruvennut nukkumaan iltapäivän päikkärit ulkona.Tänäänkin nukkui lähesn4h,ennenkuin menimme herättelemään!!
Ristiäiset meillä on siis vasta 5.4 ja kaikki alkaa olla selkeänä mielessäni,miten toimitaan ym.Eli eiköhän nekin sitten loppujen lopuksi järjesty ilman suurempaa"paniikkia".
Pitiköhän jotain muuta vielä kirjoitella??En nyt muista!!
T:kotiäityli+tyttönen 6vkoa2pvää
Pakko tulla vähän purkautumaan :)
Laitoin tänään Ainolle oman sängyn kuntoon ja äsken pistin neitikäisen siihen nukkumaan. Meinas itku päästä, kun meidän tyttö on jo niin iso ettei enää nuku pahvilaatikossa! Kuulostaapa hyvältä... :D Pitäny vartin aikana kolmesti käydä kattoo kun siellä tussottaa.. Onkohan kaikki "edistysaskelet" näin haikeita? Nyt mä ymmärrän niitä äitejä jotka lapsensa jokaisesta tekemisestä tekee numeron.
Ääniä kuuluu makkarista, että toivottavasti ei neitikäinen herää. Oon nyt iltasella ihan suosiolla antanu n. 100ml lisämaitoa kun neitikäinen niin roikkuu tissillä tuntitolkulla eikä selvästikään saa tarpeeksi kun sitten alkaa huutamaan. Lopuksi annan vielä tissiä, kun pullosta ei enempää halua vaan rintaa hamuaa ja sitten nukahtaa. Nyt käärin peittoon tiukasti ja siinä laskin omaan sänkyyn niin ihan kiltisti siihen jäi. (toivottavasti)
Ihana tosiaan Ronjakasperin Ronja. Ja tosi sulonen rusetti päässä! Kauan ootte vauvaa joutunu oottamaan, mutta varmasti tulos on sen arvonen :)
Mulla ei näy Jadmiraksen kuva :( Aina välillä ei näy kuvat tällä palstalla mun koneella.
On muuten jännä, että lapselle tulee sitten semmonen nimi mikä "sopii naamaan". Vaikka mekin nimi päätettiin jo ihan alkuraskaudesta, niin munkin mielestä ihan Ainon näkönen tyttö meillä on :)
Nyt tekis mieli miehen kainaloon herkistelemään... No, perjantai on melkein ylihuomenna.
Hömppä taas...
Se punanen läntti on vain nuppineulanpään kokoinen, ja sen just ja just erottaa, että en mä usko että se on mansikkaluomi. Ja se ei oo mitenkään ulkoneva tai mitään, vaan pieni väriero. :)
Meillä on nyt Emmalla ollut muutaman päivän vatsanväänteitä. Cuplatonit auttoi osittain, mutta tajusin että ilmeisesti mun syömät paprikat toi uusia väänteitä. Ristiäisherkuissa oli paprikaa ja rääppiäisinä olen niitä vedellyt. Toivottavasti tänään ei enää masu vaivaa. Eilen illalla jouduin pitkästä aikaa kantaa Emmaa kantoliinassakin, kun oikein missään ei ollut hyvä olla, vähän väliä parahti kauheaan itkuun! Normaalistihan tuo neiti viihtyy nykyään tosi hyvin lattialla ja sitterissä. Lattialla pötköttää mielellään selällään. Jos laittaa mahalleen niin jäntevä plikka kun on, niin pään nostaa tosi korkealla ja AINA kellahtaa takaisin selälleen ;) Sitterissä yleensä illat torkkuu.
Meillä ei taida olla kummallakaan neidillä mitään syntymämerkkejä.
Mun on pitänyt kans jo aiemmin sanoa, että ihan on oikeat nimet Ainolla ja Ronjalla :)
Ronjakasperi, mä muistankin sut tuolta lapsettomuuspuolelta! Me tehtiin tuota esikoista 3,5 vuotta ja oltiin tutkimuksissa ja hoidoissa (4xIUI ja 1xIVF), mutta Idaa aloin odottaakin yllätteän luomusti kun toisen IVF:n piti alkaa seuraavasta kierrosta! Emmaa ei tarvinnut tehtailla kuin puolisen vuotta :)
Kylläpä on pirteä olo tällä äipällä. Pitkästä aikaa sain nukahdettua Emman toisen syötön jälkeen ja nukuinkin viime yönä 9h klo 22-7!! Emma heräsi syömään kyllä 2 kertaa klo 2 ja klo 5.15, mutta eihän siinä syömistouhussa mene kuin muutama hassu minuutti :)
http://www.aijaa.com/v.php?i=3826020.jpg tässä kuva meidän neitokaisista :)
Minnikki, tilasitko sen kapaloliinan? Onko hyvä?
Nyt täytyy mennä valmistautumaan perhekerhoon.
MiaMik ja Ida2v5kk & Emma7vkoa+
Meiän esikoine on taas ollu pari päivää tosi kiltti. (oikeesti mainitsemisen arvonen juttu kun tota uhmaa on enemmän ko tarpeeks). Eile illallameni sitte kiukutteluks toi nukkumaa menemine ja lopulta nostin pois sängystä ja sanoin, et jos nukkumine on kerta tyhmää ni leiki kämpässäs sitte hiljaa etkä saa mennä nukkumaa ja hyvää yötä sillä me muut mennää nyt nukkuu. Sinne jäi yksin istumaa lattial ja lopulta tuli itku et hän o väsy ja haluu nukkumaa. Kohta tuli mun sängyn vieree ja sano anteeks, anna hali ja tuu peittää. Sovinnos onneks päästii sit nukkuun.
Mä en käsitä oikeesti tota nukkumaa menemis juttuu... et kuin se voi olla nii vaikeet ja hankalaa ja ihan sama mihi aikaa sänkyy menee ni ei nukahda ennen kymmentä. Onk teiä muitte isommil lapsil ollu sellasta? Ihan tyhmää ku pitää melkee joka ilta mennä pahalla mielellä nukkuun koska harvemmin mä jaksan olla suuttumatta ku tuntitolkulla saa komentaa, käskee, uhkailla, maanitella, sopia, halia tai iha mite vaa :(
Sori, meni vähä aihee vierest! Lattial meiä vähis viihtyy aika huonosti. Viimeks ku oli mahallaa ni nukahti :) Yleens köllii selällää ja kattelee jumppamaton lelui ja samal hänel pitää höpistellä. Sitteris kyl viihtyy vaikkei kukaa höpisiskää ja aika usein tyrkkään sen sitterin sihe jumppamatolle.
Päätä on kannatellu jo reilu kaks viikkoo ja koko aja sujuu paremmi. Muistan esikoisenki tehneen sen jo tosi aikasi.
Mä nukui viime yön tosi huonosti vaik lapset nukku hyvin. Näin kaikkii kummallisii uniiki ja isännält kysyin aamul et tuleek se oikeest vast lauantaina kotii vai olik se unta. Se oli kuulema unta ku hän ajatteli tulla jo huomenna :)
Kyl mua kans todella nyppii tää ajoittaine yksinhuoltajuus. Ois se vaa nii pal mukavampaa ku se toine ois siin lähellä. Jos esimerkiks loppuu joku tavara kesken kaiken (vaipat, maito, korvike tms) ni kauhee vähti lähtee kahden kans hakee yht hiton maitopurkkii :( mut minkäs teet. Ja muutenki ois kiva ku ois toinen siinä... Mut ei auta. Pakkorako se on olla siäl mis niit töitä on!
Onneks mun äiti lupas hakee tänää esikoise hoidosta ni mä pääsen vaunuttelee iha rauhas yhe toisen vauvanäitin kans :) Ku ei siit tuu mitää et esikoine on kävelyl muka ku kaik mahdolliset koirankakat yms täytyy pysähtyy kattelee :)
Mut nyt pitää men kurkkimaa vaippaa ku tulee jotai tuoksui nenää ja sitte voidaanki jo valmistautuu hoito reissul.
Hauskaa päivää ja mukavia ilmoja,
Malle ja muksut 7vk3pv, 3v
Tekemisen puutetta tai jotain, mutta taidanpa teidän iloksenne kirjoittaa sen artikkelin vauvojen nukkumisesta tähän. :)
"Vastasyntynyt nukkuu suurimman osan vuorokaudesta. Kun hän on valveilla, hänen elämänsä täyttyy syömisestä ja läheisyyden tankkaamisesta.
"Ensimmäiset kolme kuukautta vauvan rytmiä määrittelevät fysiologiset ja biologiset tarpeet", sanoo lapsiin erikoistunut sairaanhoitaja, psykoterapeutti Jaana Pajunen.
Pienen vauvan rytmi poikkeaa täysin aikuisen rytmistä: vauvan uni jakaantuu tasaisesti vuorokauden ympäri. Yöllä nukuttu aika saatta vanhempien näkökulmasta tuntua kovin vähäiseltä, ja ensimmäiset kuukaudet vauvan kanssa voivat olla hyvin väsyttäviä.
Tavatonta ei ole sekään, että vauvan päiväunet jäävät lyhyiksi. Jotkut vauvat saattavat torkkua vain vartin pätkiä, kun toiset vetelevät rauhallisesti usean tunnin unia.
"Jokaisella vauvalla on omat nukkumistapansa ja -tarpeensa. Yksilöllinen vaihtelu on suurta", Pajunen muistuttaa.
Lohdullista on, että vähitellen vauva alkaa nukkua säännöllisemmin. Kolmen kuukauden iässä vauva on tavallisesti valveilla jonkin selkeän ajanjakson tiettyyn aikaan vuorokaudesta, ja pisin yhtenäinen unijakso alkaa ajoittua yöhön.
Vauvan temperamentti vaikuttaa siihen, miten helposti hän pääsee univalverytmiin.
Vauva voi kaivata jo muutaman kuukauden iässä tavallista enemmän virikkeitä, nukkua vain lyhyitä jaksoja ja itkeä jäädessään yksin sänkyyn. Tällaisen vauvan pitäisi saada olla sylissä mahdollisimman paljon, jotta perusturvallisuus kehittyisi ja vauva oppisi olemaan tyytyväinen myös itsekseen.
"Toisilla on jo sikiöajasta lähtien voimakas taipumus rytmisyyteen, toisilla heikompi. Vauva reagoi oman temperamenttinsa mukaan. Siksi vanhempien pitää opetella virittäytymään juuri tämän lapsen mukaan ja herkistyä kuuntelemaan hänen tarpeitaan. Yhdenlaisella vanhemmuudella ei välttämättä pärjää koko sisaruskatraan kanssa", Pajunen sanoo.
UNELMANA EHJÄT YÖUNET
Useimmat vanhemmat unelmoivat siitä, että vauva nukkuisi kokonaisia öitä. Yöheräämiset ovat kuitenkin tavallisia aina taaperoikään asti.
"Kaikki lapset heräilevät öisin. Ratkaisevaa on se, kuinka vauva oppii nukahtamaan uudestaan omin voimin, sen sijaan että herättäisi vanhempansa", toteaa Pajunen, joka on pitänyt unikoulua 14 vuoden ajan.
"Pienellekin vauvalle kannattaa tarjota päivisin virikkeellistä ja vastavuoroista yhdessäoloa, jotta yöt rauhoittuvat nukkumiselle. Vauvan kanssa kannattaa seurustella illalla aktiivisesti ja pitää hänet hereillä niin kauan, että vauvan pisin yhtenäinen unijakso osuisi vanhempien nukkumisen kanssa samaan aikaan."
Ennen nukkumaanmenoa vauva tarvitsee säännölliset rituaalit, samanlaisina ja samaan aikaan toistuvat iltatoimet, jotka valmistavat häntä unten maille.
"Arjen pitäisi olla ennakoitavaa ja johdonmukaista, ja vanhempien pitäisi toimia samalla tavalla."
Noin 3-4 kuukauden iästä lähtien vauvaa voi vähitellen opettaa nukahtamaan itsenäisesti, vaikkapa niin, että lapsen annetaan rauhoittua sylissä ja nostetaan omaan sänkyyn puoliunessa. Vähitellen lapsi oppii nukahtamaan omaan sänkyynsä ilman vanhempien läsnäoloa. Yli viiden kuukauden ikäisen vauvan pitäisi selkeästi olla hereillä silloin, kun hänet laitetaan sänkyyn.
Pajunen puhuu uniassosiaatioista eli asioista, jotka liittyvät tilanteeseen juuri ennen nukahtamista. "Kun vauva herää yöllä, ympäristön pitää olla sama johon hän nukahti. Silloin vauva voi turvallisin mielin jatkaa nukkumista."
Eli jos äiti on illalla taputtanut vauvaa pyllylle niin, että tämä on nukahtanut, vauva vaatii saman myös yöllä herätessään. Tai jos huoneessa palaa yövalo vauvan nukahtaessa, sen pitää olla päällä myös yöllä.
Imetyskin saattaa Pajusen mukaan aiheuttaa unipulmia. "Vauva ei saisi nukahtaa rinnalle. Kun vauva syö jo kiinteää ruokaa, hänelle kannattaa antaa viimeiseksi illalla esimerkiksi puuroa. Jos viimeiset assosiaatiot liittyvät rintaan, vauva ei nukahda helposti ilman sitä."
Jos vauva tarvitsee maitoa yöllä, hänet kannattaa imettää mahdollisimman vähäeleisesti hämärässä huoneessa.
VANHEMPI VOI HÄIRITÄ VAUVAN UNTA
Moni vauva itkeskelee yöllä puoliunissaan, mutta vaipuu takaisin uneen itsekseen tai pienellä' rauhoittelulla. Vauvalle voi puhua tasaisella, pehmeällä äänellä tai koskettaa häntä vakaalla kädellä selkään tai takamukselle. Jos vanhempi sen sijaan alkaa hoitaa vauvaa aktiivisesti ja ottaa häneen katsekontaktin, vauva herää kokonaan ja alkaa odottaa, että hänen kanssaan seurustellaan. Näin vanhempi voi vaikeuttaa vauvan palaamista uuden unijakson alkuun.
"Vauva oppii helposti, että kun hän vähän kiekaisee sängyssään, vanhempi ryntää paikalle. Vanhempien kannalta vaikeus on siinä, että vauva pitää pikkuhiljaa opettaa vähän pidempään odotukseen niin, ettei ihan jokaiseen äännähdykseen tarvitse vastata heti", Pajunen toteaa.
Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että vauvaa pitäisi huudattaa. "Kun vanhempi tuntee lapsensa, hän tietää, milloin vauvan kutsuun pitää vastata. Vauvan luokse pitää mennä ennen kuin hän on hysteerinen ja paniikissa."
Se, että vanhempi luottaa itseensä, on vauvan nukkumisen kannalta tärkeää. "Kun vanhempi luottaa siihen, että on tyydyttänyt vauvan tarpeita riittävästi päivällä ja että vauva pärjää yön ilman vanhempaansa ja päinvastoin, hän voi hyvällä omallatunnolla olla seurustelematta vauvan kanssa yöllä", Pajunen toteaa.
Jos vauva heräilee öisin, hänet kannattaa laittaa nukkumaan eri huoneeseen kuin vanhemmat, ainakin siksi ajaksi, kun nukkumista harjoitellaan.
"Äidit ovat herkkiä lastensa äänille, ja äiti saattaa ennakoida vauvan heräämistä, jos vauva on ihan vieressä: Nyt se pyörii sängyssään, taitaa haluta rintaa. Vauva herää äidin väliintuloon, vaikkei olisi muuten herännyt."
Sisarukset ovat toinen syy siihen, miksei puolivuotiaan vauvan ehkä ole Pajusen mielestä hyvä nukkua vanhempiensa huoneessa.
"Jos vauvalla on isosisarus, tätä voi ketuttaa, jos vauva saa olla yöt vanhempiensa kanssa."
Jo puolivuotias kannattaa laittaa samaan huoneeseen isomman sisaruksen kanssa. "Kokemus on osoittanut, että se toimii, lapset eivät yleensä häiriinny toisistaan. Lisäksi se tiimiyttää sisarukset. He ovat yksikkö, vanhemmat toinen."
ONKO PÄIVÄUNIPAKKO TARPEEN?
Myös vauvan päivänukkumista voi varovasti koettaa rytmittää. Alle puoli vuotias nukkuu yleensä kolmet päiväunet, 6-12 kuukauden ikäinen kahdet. Kun lapsi on täyttänyt vuoden, hänen kanssaan voi yrittää pärjätä yksillä päiväunilla.
"Jos toiset päiväunet on jätetty pois, lapsi voi olla hyvin väsynyt silloin, kun olisi toisten päiväunien aika. Vanhemman pitää tällöin auttaa lasta väsymyspiikin ylitse ja tehdä lapsen kanssa jotain, seurustella, leikkiä tai laulaa", Pajunen sanoo.
Kun lapsi on tottunut yksiin päiväuniin, sillä rytmillä elellään, kunnes ainoatkin päiväunet jäävät pois. "Jos lapsi saa elää oman luontaisen rytminsä mukaan, eikä ympäristö vaadi päiväunille menoa, lapsi jättää päiväunet pois yleensä 2-3-vuotiaana. Yksilöllisiä eroja toki on. Jotkut lapset lopettavat päivällä nukkumisen jo puolitoistavuotiaana", Pajunen sanoo.
Hyvä muistisääntö on, että jos lapsen nukuttamiseen menee kauemmin kuin itse nukkumiseen, päiväunet kannattaa suosiolla unohtaa.
Päiväkodeissa vaaditaan, että lapset menevät päiväunille aina lounaan jälkeen, vaikka moni lapsi pärjäisi jo ilman niitä.
"Kotona vanhemmat sitten ihmettelevät, kun taapero ei saa illalla nukutuksi ja keikkuu ylhäällä vielä puolenyön aikaan", Pajunen toteaa.Leikki-ikäisen oikea nukkumaanmenoaika on kello 20-21.
Jotta lapsi nukkuisi yönsä hyvin, alkuillan torkkuja kannattaa välttää.
"Unirytmi menee sekaisin tosi pienestä. Jos taapero esimerkiksi simahtaa päiväkodista tullessa kymmeneksi minuutiksi rattaisiin, torkahdus voi siirtää nukkumaanmenoa kahdella tunnilla eteenpäin", psykoterapeutti Jaana Pajunen huomauttaa.
NÄIN VAUVAN UNI KEHITTYY
0-3 KUUKAUTTA
*Vastasyntynyt nukkuu - välillä syvemmin, välillä kevyemmin - suurimman osan ajasta, keskimäärin 16-17 tuntia vuorokaudessa, sillä vauvan kypsymätön aivokuori ei pysty ylläpitämään valvetilaa pitkään.
*Vastasyntyneen uni poikkeaa vielä suuresti isomman lapsen tai aikuisen unesta. Jopa yli puolet pienen vauvan unesta on aktiivista unta: Vauvan hengitys on epäsäännöllistä, silmät liikkuvat luomien alla, vauva liikuttelee kehoaan ja päästelee ääniä. Kasvojen liikkeet ovat usein ilmeikkäitä: vanhemmat voivat ihastella, miten suloisesti vauva hymyilee nukkuessaan.
*Pieni vauva aloittaa unensa aktiivisella unella ja painuu sen jälkeen syvään uneen palatakseen jälleen kevyempään uneen. Aikuisella järjestys on päinvastainen: Aikuinen nukahtaa torkeunen ja kevyen unen kautta syvään uneen (näitä vaiheita kutsutaan non rem -uneksi) ja siirtyy siitä vilkeuneen, aktiivisten unien näkemisen vaiheeseen (rem-uneen).
*Kun vauva on rauhallisen, syvän unen vaiheessa, hän hengittää säännöllisesti, silmät eivät liikahtele ja vauva on hiljaa ja paikoillaan.
*Pienen vauvan yksi unijakso on pituudeltaan noin 50-70 minuuttia, kun se aikuisella on noin puolestatoista tunnista vajaaseen kahteen. Nukkuva vauva on noin kerran tunnissa altis heräämään: hän tarkistaa, ovatko asiat kunnossa ja nukahtaa uudelleen.
3-6 KUUKAUTTA
*Noin kolmen kuukauden iästä eteenpäin vauvan pisin unijakso alkaa rytmittyä yöhön. Valvejaksot alkavat pidentyä ja keskittyä päiväsaikaan. Päivisin vauva nukkuu yleensä kolmet päiväunet.
*Aktiivisen unen osuus alkaa vähentyä. Sitä on nyt runsas kolmannes vauvan unen kokonaismäärästä.
*Kun vauva alle kolmikuisena nukahti aktiiviseen uneen, alkaa hän noin kolmesta kuukaudesta eteenpäin nukahtaa syvään uneen. Unijakson ranekke alkaa siten muistuttaa jonkin verran aikuisen unijakson rakennetta.
*Vauva nukkuu keskimäärin 14-15 tuntia vuorokaudessa.
6-12 KUUKAUTTA
*Terve vauva, joka saa maidon lisäksi kiinteää ruokaa, ei tarvitse enää ruokaa yöllä. Vauva voi nukkua pitkät yöunet ilman yösyöttöjä.
*Päivisin vauva nukkuu yleensä kahdet päiväunet. Yksivuotissyntymäpäivän lähestyessä toiset päiväunet lyhenevät ja voivat jäädä pois. Yksi vuotta täyttänyt vauva pärjää jo yksillä päiväunilla. Hän nukkuu keskimäärin 14 tuntia vuorokaudessa.
*Vauvan motorinen ja emotionaalinen kehitys etenee nopeasti, ja yöuni häiriintyy herkästi. Sellainenkin vauva, joka aiemmin on nukkunut hyvin, saattaa tarvita apua nukahtamiseen ja unessa pysymiseen.
*Vauvan uni muistuttaa yhä enemmän aikuisen unta. Vauvan rauhallisen unen sisällä voidaan erottaa aikuisten non rem -univaiheita vastaavia tiloja. Aktiivinen univaihe alkaa sisältää aikuisen rem-unen piirteitä: Aivosähkötoiminta viittaa valveeseen, mutta tahdonalaiset lihakset ovat silmien liikelihaksia lukuun ottamatta lamaantuneet. Silmät siis liikkuvat, mutta muuten lapsi on liikkumatta. Aikuinen näkee vilkeunen aikana unia, mutta on epävarmaa, minkä ikäisenä lapsi alkaa nähdä unia; ehkä vasta muutaman vuoden iässä.
MYÖHEMMIN
*3-4 vuoden iässä lapsen unijaksot pitenevät aikuisen unijakso mittaisiksi, noin 90-110 minuuttiin.
*Viidenteen ikävuoteen mennessä aktiivisen unen (rem-uni) osuus on vähentynyt aikuisen tasolle, noin 2o prosenttiin.
*Vasta 8-12-vuotiaan lapsen uneen ilmaantuu torkkumisvaihe, jolla aikuisen uni alkaa. Torkeunessa lihakset alkavat rentoutua ja silmänliikkeet hidastua, mutta ihminen itse ei vielä koe nukkuvansa. Äkilliset lihasnykäykset saattavat palauttaa valvetilan nopeasti."
Toivottavasti tosta olis nyt edes jotain apua jollekin, etten ihan turhaan raapustanut tuota tänne. :) Oli meinaan aika kova homma, mutta minkäs teet kun on tylsää.
Mutta nyt neiti heräsi, palailen illemmalla.
Jadmiras ja Oona 2kk
Olen tässä huomannut, että jos kirjoittaa pitkää viestiä ja siinä menee kauan, niin silloin sivut yleensä herjaa eikä päästä viestiä läpi, joten annan pienen vinkin, kun kirjoitatte pitkän viestin, kannattaa kopioida se, mennä etusivulle ja tulla uudestaan laittamaan se tänne, niin silloin sen viestin saa läpi. :)
Nykyään ei jouda samalla kertaa kirjoittaa ja lukea. Poika nukkuu nyt ulkona jo toisia unia ja keskimmäinen päikkäreillä ja esikoinen katsoo videoita, eli hiljainen äidin oma hetki käsillä... joka voi rikkoutua milloin vaan =)
Ristiäiset meillä on vasta pääsiäisen jälkeen, nimi on kyllä jo tiedossa ja sillä puhutellaankin jo. Ristiäisiin tulee vain kummit, isovanhemmat ja meidän omat sisarukset perheineen, sillä kaavalla on menty aiemmatkin ristiäiset. En näe ristiäisiä koko suvun juhlana vaan perheen kesken pidettävät, mutta kukin tyylillään ja tää on sopinut myös anopille ja mun äidillekin =)
Nukkumisesta, että vauva nukkuu mun vieressä ja kyllä vähän kouraisi mahan pohjasta kun kuin ton iltiksen uutisen. Meillä kun monesti vauva siihen viereen jää loppuyöksi nukkumaan.. humaalassa ei tulis mieleenkään vauvan vieressä nukkua ja eipä tuota alkoholia tulekaan nautittua kun yösyöttöjä on...
Meilläkin vauva menee nukkumaan 20 aikaan ja ekan kerran herää 23.30 ja sitten 2-3 aikaan ja sitten 5 aikaan ja ylös noustaan 7-7.30 . Jollakin vauva nukkui jo tosi pitkän pätkän 21-2.30? aika luksusta. No meillä on kaikki heräilleet alkuaikoina useasti yöllä syömään ja tissimaito taitaa huveta sieltä masusta aiemmin kuin korvike. Kyllä se tästä sitten tasoittuu, nukkuu kuitenkin syöttöjen välit,joka tärkeintä =)
Päiväunia nukutaan 3, kahdet ulkona ja yhdet alkuillasta sisällä. lattialla ei ole vielä kertaakaan ollut, se tarviikoin melkoista tarkkailua kun on nuo isommat lapset. Tyytyväisenä on kun vaippaa vaihdetaan tai otetaan ilmakylpyjä, tykkää siis olla alasti =) Muuten perus kitinää ja kätinää hereillä ollessa jos ei ole tississä kiinni.
mehiz ja poika huomenna 6vkoa
Kiitos Jadmiras uni vinkeistä, täytyy kopsata talteen. Vaikkakin meillä menee toistaiseksi yöt hyvin KOP KOP!!
Meillä on siis ristiäiset 28.3. ja nimi on päätetty raskaus aikana eikä sitä vaihdeta. Olen jo kirjaillut nimen ristiäispukuun ja tilannut servetit yms. valmiiksi.
Nyt on alkanut itseä väsyttämään päivisin jonkin verran... enkä oikein malta käydä levähtämässä jos saan 3½ vuotiaan vielä myös päikkäreille, 5v poika ei nuku enää unia.
Iltaisin vauva kitisee jonkin verran ja saa kanniskella ja hieroa mahaa. Päivisin on hetken tyytyväinen sitterissä, mutta sitten sekin alkaa tympiä ja pitää päästä syliin. Onneksi nukkuu ulkona hyviä unia, nytkin vedellyt n. 9- vaikka aluksi oli turvakaukalossa, kun piti käydä autolla hoitamassa asioita ka siitä nostin vaunuihin jatkamaan unia.
Syö tissiä ja pullosta nannia. Pumpulla en saa irtoamaan kun n. 30ml.
Meillä keskimmäisellä on ollut perjantaista lähtien vatsatautia, oli jo sairaalassakin sisällä muutaman päivän. Nyt tulee enää ripulina eikä suostu syömään vain juoma menee alas. Kukaan muu ei ole kipeänä.
Nyt syöttämään vauvaa
T: Minna ja vauva 6½vko
Kiitos Jadmirakselle, kun jakso kirjotella ASIAA :) Mutta luen kans myöh, kun kerkeen. Meillä isompi poitsu mummulla ja pienempi koittaa nukkua, mut ei oikein osaa sisällä.. kait hetken sen kaa seukkaan ja laitan sit ulos, niin voin itekin huilata. Oli taas tarkoitus nukkua, kun esikoinen hoidos.. mut eihän toi pienempi sit nuku kunnol :/
Nonniin jatkan yhel kädel kirjoittamista, huoh ;)
Neuvolakuulumiset: Kaikki ok. Painoa tullut kahdessa ja puolessa viikossa kilo :) Eli nyt 5150 g ja pituus 57,8 cm, ikäistään pidempi on. Hyvin kasvaa rintamaidolla, joten pitäis sitä illalla annettavaa lisämaitoo kokeilla lopetella..
Eli kait sitä tarvii nuita 56 senttisiä vaatteita jo takas kappiin pistää, nyyh, mun vaavi on jo NIIN iso ;) Tällä ei ollut tarvis pienempiin vaatteisiin ja hyvä, kun kuukauden meni noi vaatteet.. kyllä noi pienet kasvaa.. mä en raskis vielä laittaa noita pieniä vaatteita eteenpäinkään.. mies ei kyl enempää lapsia haluis, mut kun mut kun minä ehkä joskus..... :)
Nyt poitsu nukahtikin tappara-tutti suussa :) Ei oikein aina vielä tutti kelpaa, mut onhan tuo paljasjalkainen tamperelainen, isänsä ja veljensä jalanjäkiä mennään :D
Kuis muilla, onko tutti kelvannut alusta asti?? Meillä esikoinen alko vasta 2 kuukauden ikäsenä syömään ja se helpotti arkea kyl kummasti meillä, et ollaan huvitutin käyttäjiä kunhan vaan kelpaa!!
Emmuli ja Mauno 1 kk
sain tämän lähiverkon pelaamaan, kun tällä on tapana aina vähintään kerran viikossa sanoa sopimus irti ja lakata pelittämästä. Enkä millään jaksaisi juosta isännän verstaalle buuttaamaan modeemia - eli nytkin oltiin sitten vuorokausi ilman nettiä, kun ei kehtaa miestä kinuta buuttaamaan jatkuvasti (paljastan pian olevani jotenkin riippuvainen...)
Huomasin tuossa päällisin puolin viestejä silmäillessäni, että syntymämerkeistä oli juttua. Viljamilla ei ole syntymämerkkejä, muista lapsista Siljalla oli syntyessään n.2€ kolikon kokoinen punainen läntti (mansikkaluomi l. verisuonikasvain) selässä, nyt 4-vuotiaana sitä ei enää juurikaan näe.
Meillä poika viihtyy lattialla selällään katselemassa toisten touhuja, vatsallaan ei juurikaan suostu oleilemaan.
Pitää mennä... kutsu vaunuista käy. Palaan paremmalla ajalla lukemaan jutut...