Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaistytön vaihto-oppilasvuosi

Vierailija
21.02.2015 |

tyssäsi Yhdysvalloissa "paljastavaan" somekuvaan. Millähän vanhoillisella alueella oli? Ei kai Utahissa?. Ei saa rahoja takaisin.

Kommentit (234)

Vierailija
81/234 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen kuva ollut kyseessä? Onhan siinä eroa onko ollut herutuskuva alusvaatteissa vai ns. tavallinen rantalomakuva joissa on bikinit päällä?

Vierailija
82/234 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 19:28"]

Jokainen STS:n vaihto-oppilas joutuu vanhempineen sitoutumaan allekirjoituksin esim. näihin "pelisääntöihin" ennen vaihto-oppilaaksi lähtöään..

http://www.sts-education.com/finland/hs/vanhemmille/pelisaannot/

Hyvät ihmiset LUKEKAA TARKOIN ja ajatuksella nämä sitoumukset!!

Järjestö käyttää rajatonta mielivaltaa tulkitsiessaan ja saivarrellessaan näitä "pelisääntöjä".

Annatte avaimet järjestölle päättää nuorenne kotiin passittamisesta yks kaks ja ilman mitään järjellistä syytä!!! Esimerkkejä on nyt nähty useampia jo Suomessakin lyhyen ajan sisällä.

[/quote]

Nyt tuota sivua ei enää edes löydy. Jännä juttu...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/234 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 11:28"]

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 19:28"]

Jokainen STS:n vaihto-oppilas joutuu vanhempineen sitoutumaan allekirjoituksin esim. näihin "pelisääntöihin" ennen vaihto-oppilaaksi lähtöään..

http://www.sts-education.com/finland/hs/vanhemmille/pelisaannot/

Hyvät ihmiset LUKEKAA TARKOIN ja ajatuksella nämä sitoumukset!!

Järjestö käyttää rajatonta mielivaltaa tulkitsiessaan ja saivarrellessaan näitä "pelisääntöjä".

Annatte avaimet järjestölle päättää nuorenne kotiin passittamisesta yks kaks ja ilman mitään järjellistä syytä!!! Esimerkkejä on nyt nähty useampia jo Suomessakin lyhyen ajan sisällä.

[/quote]

Nyt tuota sivua ei enää edes löydy. Jännä juttu...

[/quote]

oho, miksiköhän on poistettu? Mitä niissä oli?

Jos pelisäännöt on kaikin puolin ok, miksi niitä poistelemaan netistä?

Vierailija
84/234 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"STS pidättää itsellään oikeuden EROTTAA VAIHTO-OPPILAAN ja kotiuttaa ILMAN VAROITUSTA, mikäli hän ei osoita riittävää kunnioitusta hostperhettään ja STS:n sekä STS:n yhteistyökumppaneiden edustajia kohtaan..."

Onko totta että tuolla oli tällaisia sääntöjä?

Vierailija
85/234 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"OPPILAIDEN ON KUNNIOITETTAVA KAIKKIA STS:n ja STS:n YHTEISTYÖKUMPPANEIDEN EDUSTAJIA JA HEIDÄN TEKEMIÄÄN PÄÄTÖKSIÄ."

"Yhdenkin säännön rikkominen voi aiheuttaa aikaistetun kotiinpaluun oppilaan tai huoltajan kustannuksella ilman ohjelmahinnan palautusta."

Vierailija
86/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:41"]

Aivan käsittämätön summa rahaa pitää maksaa tuosta vaihtarivuodesta, en oo tiennytkään! Huhhuh. Mä lähdin lukion jälkeen au-pairiksi, josta sai itse jopa vähän taskurahaa ja mahtavia kokemuksia. Myöhemmin sitten yo-vaihtoon, eikä se tuommosia maksanut ja oli itsenäistä elämää. Kuulostaa kyllä huonolta vaihtoehdolta nuorelle koko lukioiän vaihtojärjestelmä. Nuorena (15-16v) kävin kyllä pariin otteeseen kielikursseilla, nyt jälkikäteen nekin kuulostaa kalliilta vanhemmille, vaikka tietenkin itselle nuorena olivatkin tosi hienoja kokemuksia - en uskalla edes tarkistaa paljonko nekin nykyään maksavat. Noilla kielikursseilla sentään sai heti vaihtaa isäntäperhettä jos alkoi tökkimään. 

[/quote] lapseni ei oo ikinä käynyt kielikursseilla ja silti kirjoitti syksyllä L:n. (pidettiin vaikeena) englannista.

Vierailija
87/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo "syyllisyyskohdat" on juuri sellaisia kovin tulkinnanvaraisia ja leväperäisiä. Niiden pohjalta kyllä herää kysymys, että tyttöä on kohdeltu huonosti. Juuri tuollaiset kunnioitusjutut... kuka niitä objektiivisesti arvioi? Ei kukaan. Jos kärähtäisi varkaudesta tai humalassa, niin se olisi selvempi kuin nuo mainitut. Ja mitä koulumenestykseen tulee, niin kuukauden jälkeen on kohtuutonta odottaa samaa menestystä koulussa kuin natiiveilta, joilla kielitaita on paljon parempi. Summa summarum: Nuo luetellut rikekohdat ei oikein vakuuta, että tässä olisi tyttöä kohdeltu oikein. Toisaalta tytön kannalta parempi päästä pois moisesta hihhulitouhusta.

Eikö vaihtariksi menevällä ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa tuohon uskontopuoleen? Ei kai suomalaista tapakristittyä voi näihin fundamentalistipiireihin laittaa. Siis niihin porukoihin, joiden rinnalla meidän lestat ja helluntailaiset vaikuttaa suoraan liberaaleilta pakanoilta.

Vierailija
88/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä voi vaikuttaa että ei ihan kiihkouskovais perheeseen joudu. Mikäli ei oo tyytyväinen siihen paikkaan missä on ja perheeseen niin onhan olemassa aluevalvojat ja saada vaihtaa vaikka osavaltiota ja päästä toiseen perheeseen. USAssahan on alueita joissa on vanhoillinen ja tiukka meininki. Sopeudu siinä sitten. Jokapaikassa pätee se että ei alkoholia, siellä saa 21 v vasta maistaa, en tiedä onko kaikki osavaltiot samalla kannalla. Pukeutuskoodi on varmaan konservatiivisempaa kun Suomessa, ellei nyt pääse Hollywodiin vaihtariksi boheemiseen perheeseen.

Vierailija
89/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää vaihtareiksi Kanadaan, saatte laulaa koulussa "God save the Queen" ja niiata monarkille. Opitte kunnioittamaan "First Nations People" ja puhumaan 1600-luvun ranskaa Quebecissa. O Canada.

Vierailija
90/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 08:58"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 00:41"]

Aivan käsittämätön summa rahaa pitää maksaa tuosta vaihtarivuodesta, en oo tiennytkään! Huhhuh. Mä lähdin lukion jälkeen au-pairiksi, josta sai itse jopa vähän taskurahaa ja mahtavia kokemuksia. Myöhemmin sitten yo-vaihtoon, eikä se tuommosia maksanut ja oli itsenäistä elämää. Kuulostaa kyllä huonolta vaihtoehdolta nuorelle koko lukioiän vaihtojärjestelmä. Nuorena (15-16v) kävin kyllä pariin otteeseen kielikursseilla, nyt jälkikäteen nekin kuulostaa kalliilta vanhemmille, vaikka tietenkin itselle nuorena olivatkin tosi hienoja kokemuksia - en uskalla edes tarkistaa paljonko nekin nykyään maksavat. Noilla kielikursseilla sentään sai heti vaihtaa isäntäperhettä jos alkoi tökkimään. 

[/quote] lapseni ei oo ikinä käynyt kielikursseilla ja silti kirjoitti syksyllä L:n. (pidettiin vaikeena) englannista.

[/quote] ei ne kielikurssitkaan takaa sitä että kirjoitat sitten L:n. Toi vaihtari juttu on taas kokemuksena bvarmaan hyvin antoisa kun yrittää edes sopeutua. Jenkithän tykkää että pitää olla avoin, sosiaalinen, puhumattomuutta tai vähäpuheisutta pidetään epäkohteliaana. Miten on vaihtarit????? Onko asia noin????

Vierailija
91/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 02:04"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 01:39"]

Olin itse valtionkoulussa, ja kyllä sielläkin nyt "mitään" uskonnollisia vivahteita oli. Esimerkiksi pledge of alligiance (sic) lausuttiin joka aamu seisaaltaan.

Minka uskonnon kirjasta loydat Pledge of Allegiancen, Raamatusta, Koraanista, Toorasta? :D  t. usalainen

[/quote]

Kopioi hei vielä mun viestistä se kohta, jossa väitän sen löytyneen jostain noista teoksista? Kiitos!

Kopioin tähän nyt wikipediasta löytäneeni suomennoksen:
"Vannon uskollisuutta Amerikan Yhdysvaltojen lipulle ja sille tasavallalle, jota se edustaa, yhdelle, jakamattomalle, Jumalan alaiselle kansakunnalle, joka antaa vapauden ja oikeuden kaikille"

Olenko minä nyt jotenkin pikkutarkka, vai onko tuossa vähän uskonnollista sävyä?

Vai onko tässä nyt kyse siitä, että haluat vain vängätä muuten vaan, kun luulet tietäväsi asioista jotain? Kuvitteletko olevasi jotenkin vakavammin otettava kun lisäät tuon "t.usalainen" jokaisen viestisi perään?

[/quote]

En ole tuo vänkääjä, mutta hänen kanssaan aivan samaa mieltä. Lippuvala ei kuulu uskonnon piiriin. Se liittyy ainoastaan kansalaisvelvollisuuksiin. Enkä näe siinä mitään pahaa. Jos se noin hirveästi jotakuta häiritsee, niin kannattaa pysyä siellä taka-Hikiällä vain.

Vierailija
92/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 05:33"]

"Vai onko tässä nyt kyse siitä, että haluat vain vängätä muuten vaan, kun luulet tietäväsi asioista jotain? Kuvitteletko olevasi jotenkin vakavammin otettava kun lisäät tuon "t.usalainen" jokaisen viestisi perään?"

Kaytin nimimerkkia "usalainen" siksi etta olen USAn kansalainen ja asunut maassa kauemmin kuin Suomessa koskaan ja tosiaankin tiedan tietavani naista asioista enemman kuin palstakirjoittelijat joiden mielesta mormoonit kansoittavat Bible Beltia. Olen myoskin opettanut amerikkalaisissa kouluissa K-!2 joten siitakin asiasta vaitan tietavani aika paljon.

Odottelen nyt tassa niiden "vaihtareiden" kirjoituksia joiden mielesta suomalainen peruskoulu on paljon tasokkaampi kuin amerikkalainen High School joka on suomalaiselle ihan lapihuutojuttu varsinkin kun on kymppi englannissa. Bring it on!

[/quote]

Mä naureskelin tuota samaa kuin usalainen! Jengillä täällä ei mitään tajua mistään vaain vaahdotaan kaikesta. Nytkin syytettiin heti mormoneita, vaikka kyseessä ei ollutkaan mormoniperhe. Mutta jos luulee Utahin olevan bible beltillä niin siitä vaan syytöksiä kehiin :D :D :D.

Vierailija
93/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveen vähän aluevalintaan pystyy lopulta vaikuttamaan. Jokaisella alueella on näitä 'kivoja' osavaltioita kuten esim. Kalifornia, ja toisaalta arpa voi osua sinne Utahiin.

Uskonto on Jenkeissä paljon näkyvämpi ja tavallisempi juttu mielestäni kuin Suomessa. Sunnuntaikirkko on aika tavallinen juttu edelleen monelle. Omassa tapauksessa sekä aluepäällikköperhe että isäntäperhe oli kiihkobaptisteja, ja näitä samalla alueella tuntui riittävän.

Joku kommentoi tuosta joustamisesta ja sopeutumisesta.. Toki, sen tulisi olla itsestäänselvää. En minä ainakaan olettaanut kaiken olevan niinkuin Suomessa. Mut on kasvatettu hyvätapaiseksi, kohteliaaksi, avarakatseiseksi ja toisia kunnioittavaksi. Valitettavasti se kantaa vaan tiettyyn pisteeseen asti.

Toki kunnioitin koulun sääntöjä, vaika ne ihan naurettavilta tuntuivatkin. Sama isäntäperheen suhteen.

Mutta jos vastapuoli on umpimielinen, maailmankatsomukseltaan toukan uskonnollinen ja avoimen rasistinen, niin kyllä siihen väsyy. Vaikka kuinka itse kunnioitat toisten erilaisia arvomaailmoja, se kay jossain kohtaa raskaaksi, kun sinun erilaista näkemystäsi ei kunnioita kukaan. Ja ei, todellakaan en mielipiteitäni tuonut aktiivisesti esille, olin vain hiljaa puhuttaessa neekereistä yms.

Se Arkansasissa vaihdossa ollut

Vierailija
94/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä palstakeskustelusta näkee, että monikaan ei kertakaikkiaan ymmärrä millaista on olla vaihdossa yhtään missään. Ollaan niin Suomi-keskeisiä, ja halutaan antaa nuorelle kaikki valta käyttäytyä ihan miten vain, riippumatta siitä miten ympäröivässä yhteiskunnassa yleensä toimitaan. Hienoa, että lähettivät sääntöjä rikkovan pissiksen takaisin kotiinsa kesken kauden! Toivottavasti sana kiirii, niin että tulevaisuudessa jannicapetterit jäävät koteihinsa vanhempiensa iloksi!

Vierailija
95/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:44"]

Hirveen vähän aluevalintaan pystyy lopulta vaikuttamaan. Jokaisella alueella on näitä 'kivoja' osavaltioita kuten esim. Kalifornia, ja toisaalta arpa voi osua sinne Utahiin. Uskonto on Jenkeissä paljon näkyvämpi ja tavallisempi juttu mielestäni kuin Suomessa. Sunnuntaikirkko on aika tavallinen juttu edelleen monelle. Omassa tapauksessa sekä aluepäällikköperhe että isäntäperhe oli kiihkobaptisteja, ja näitä samalla alueella tuntui riittävän. Joku kommentoi tuosta joustamisesta ja sopeutumisesta.. Toki, sen tulisi olla itsestäänselvää. En minä ainakaan olettaanut kaiken olevan niinkuin Suomessa. Mut on kasvatettu hyvätapaiseksi, kohteliaaksi, avarakatseiseksi ja toisia kunnioittavaksi. Valitettavasti se kantaa vaan tiettyyn pisteeseen asti. Toki kunnioitin koulun sääntöjä, vaika ne ihan naurettavilta tuntuivatkin. Sama isäntäperheen suhteen. Mutta jos vastapuoli on umpimielinen, maailmankatsomukseltaan toukan uskonnollinen ja avoimen rasistinen, niin kyllä siihen väsyy. Vaikka kuinka itse kunnioitat toisten erilaisia arvomaailmoja, se kay jossain kohtaa raskaaksi, kun sinun erilaista näkemystäsi ei kunnioita kukaan. Ja ei, todellakaan en mielipiteitäni tuonut aktiivisesti esille, olin vain hiljaa puhuttaessa neekereistä yms. Se Arkansasissa vaihdossa ollut

[/quote]

Nimenomaan! Jenkeissä todella suuri osa käy edelleen kirkossa sunnuntaisin. Olen asunut monessa eri paikassa siellä ja hienoa on se, että ei oikeastaan ole väliä missä kirkossa käyt, voit kuitenkin olla hyvä ystävä muissa kirkoissa käyvien kanssa. Suomessa kun luterilainen tuntuu olevan ainoa oikea vaihtoehto.

Jenkeissä eri kirkot tekevät myös vapaaehtoistyötä, joten viikollakin voi olla iltoja, jotka kuluvat kirkon toiminnassa. Tähän ehkä suomalaisnuoren on vaikeampi tottua. Ilman eri kirkkojen antamaa panosta sosiaalityö ei millään pyörisi vain valtion varoin USAssa.

Vierailija
96/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveen vähän aluevalintaan pystyy lopulta vaikuttamaan. Jokaisella alueella on näitä 'kivoja' osavaltioita kuten esim. Kalifornia, ja toisaalta arpa voi osua sinne Utahiin. Uskonto on Jenkeissä paljon näkyvämpi ja tavallisempi juttu mielestäni kuin Suomessa. Sunnuntaikirkko on aika tavallinen juttu edelleen monelle. Omassa tapauksessa sekä aluepäällikköperhe että isäntäperhe oli kiihkobaptisteja, ja näitä samalla alueella tuntui riittävän. Joku kommentoi tuosta joustamisesta ja sopeutumisesta.. Toki, sen tulisi olla itsestäänselvää. En minä ainakaan olettaanut kaiken olevan niinkuin Suomessa. Mut on kasvatettu hyvätapaiseksi, kohteliaaksi, avarakatseiseksi ja toisia kunnioittavaksi. Valitettavasti se kantaa vaan tiettyyn pisteeseen asti. Toki kunnioitin koulun sääntöjä, vaika ne ihan naurettavilta tuntuivatkin. Sama isäntäperheen suhteen. Mutta jos vastapuoli on umpimielinen, maailmankatsomukseltaan toukan uskonnollinen ja avoimen rasistinen, niin kyllä siihen väsyy. Vaikka kuinka itse kunnioitat toisten erilaisia arvomaailmoja, se kay jossain kohtaa raskaaksi, kun sinun erilaista näkemystäsi ei kunnioita kukaan. Ja ei, todellakaan en mielipiteitäni tuonut aktiivisesti esille, olin vain hiljaa puhuttaessa neekereistä yms. Se Arkansasissa vaihdossa ollut

[/quote] olit nk valkoisten alueella ja isäntäperhe puhui halveksivasti n-tä.

Vierailija
97/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös amerikkalaiset ole kirkkokansaa ja morslisteja, vaikka eivät niin uskovaisia olisikaan

Vierailija
98/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä palstakeskustelusta näkee, että monikaan ei kertakaikkiaan ymmärrä millaista on olla vaihdossa yhtään missään. Ollaan niin Suomi-keskeisiä, ja halutaan antaa nuorelle kaikki valta käyttäytyä ihan miten vain, riippumatta siitä miten ympäröivässä yhteiskunnassa yleensä toimitaan. Hienoa, että lähettivät sääntöjä rikkovan pissiksen takaisin kotiinsa kesken kauden! Toivottavasti sana kiirii, niin että tulevaisuudessa jannicapetterit jäävät koteihinsa vanhempiensa iloksi!

[/quote]  ymmärrän että maassa maan tavalla. Itsekin oon ollut lähes vuoden Suomesta pois lähi-idässä.

Vierailija
99/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 10:13"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:44"]

[/quote]  ymmärrän että maassa maan tavalla. Itsekin oon ollut lähes vuoden Suomesta pois lähi-idässä.
[/quote] samaa mieltä.

Vierailija
100/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:59"]

Eikös amerikkalaiset ole kirkkokansaa ja morslisteja, vaikka eivät niin uskovaisia olisikaan

[/quote] tissejä ei saisi näkyä tv ssa mutta ampumiset on sitten "hyvää" katsottavaa

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän