Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaistytön vaihto-oppilasvuosi

Vierailija
21.02.2015 |

tyssäsi Yhdysvalloissa "paljastavaan" somekuvaan. Millähän vanhoillisella alueella oli? Ei kai Utahissa?. Ei saa rahoja takaisin.

Kommentit (234)

Vierailija
41/234 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa edes jakson verran vaikkapa 'pappien tekopyhiä tyttäriä' ja seurapiirisäpinää teksasissa.

Kun isäntäperhe on pappisperheen kaltainen, ja alue-edustaja kuin Teksasin pahin riivinrauta, joka keksii valheita, juonittelee ja kostaa mitä kummallisempia asioita (hänen aviomiehensä on nähnyt seksiunta vaihtarista). Tässä sopassa kelluu pahaa aavistamaton, haparoivalla kieltaidolla varustettu vaihto-oppilas, joka ei ymmärrä, ettei ole esim. soveliasta jutella poikapuoleisen koulukaverin kanssa kahdenkesken. Siis ihan päiväsaikaan, omalla pihalla. Tästä lähtee raivoisa huhumylly, joka toisessa päässä vaihtarista onkin kuoriutunut kaikille lirkutteleva seksipeto, joka vain haarat levällään odottaa seuraavaa panoaan... 

Vierailija
42/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 20:36"]

Voi hellanlettas mitä kommentteja täällä ketju täynnä! Kylläpä olette sinisilmäisiä! Aina on vaihtarin vika, joka varmasti kännää ja vähintään haistattelee isäntäperheelle. Vaihtarijärjestö vaan vilpittömästi toimii nuoren parasta ajatellen, ei taloudellinen hyöty mielessä. JEP JEP! :D Ottakaa ny laput pois silmiltä ja katsokaa alkajaisiksi dokkari STS:n muista "hyvin onnistuneista" ja "aiheellisesti keskeytetyistä" vaihtarivuosista! VARSINKIN SINÄ USALAINEN!

[/quote] Mitas minulle kiukkuat en ole missaan tekemisissa noiden jarjestojen kanssa. t. MINA USALAINEN

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 05:33"]

"Vai onko tässä nyt kyse siitä, että haluat vain vängätä muuten vaan, kun luulet tietäväsi asioista jotain? Kuvitteletko olevasi jotenkin vakavammin otettava kun lisäät tuon "t.usalainen" jokaisen viestisi perään?"

Kaytin nimimerkkia "usalainen" siksi etta olen USAn kansalainen ja asunut maassa kauemmin kuin Suomessa koskaan ja tosiaankin tiedan tietavani naista asioista enemman kuin palstakirjoittelijat joiden mielesta mormoonit kansoittavat Bible Beltia. Olen myoskin opettanut amerikkalaisissa kouluissa K-!2 joten siitakin asiasta vaitan tietavani aika paljon.

Odottelen nyt tassa niiden "vaihtareiden" kirjoituksia joiden mielesta suomalainen peruskoulu on paljon tasokkaampi kuin amerikkalainen High School joka on suomalaiselle ihan lapihuutojuttu varsinkin kun on kymppi englannissa. Bring it on!

[/quote]

Pistän paremmaksi, mulla oli enkku 8 ja SATSista vetelin 790/800, mm biologia M:n kirjoitin. Sisko oli Louisianassa vaihdossa ja nousi luokan priimukseksi eikä ollut suinkaan kympin oppilas Suomessa. Ei Suomen koululaitosta turhaan kehuta. En USAssa ymmärtänyt rastittenttejä - kursseilla opeteltiin tapoja, miten vastata mm poissulkutekniikalla näihin...

Vierailija
44/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein siideripissikselle! Oppii olemaan

Vierailija
45/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole samaa mieltä Suomen koulusysteemin hyvyydestä. Kovin huono tulos on sen suhteen, lopputulos ratkaisee eikä Suomen peruskoulusta valmistu oppilaita jotka nostaisivat Suomen yliopistoja sellaiselle tasolle jotta sillä voisi oikein kehua eikä suomalaisten menestys työelämässä ja sinne sijoittuvuudessa osoita mitään korkeatasoista koulutuspohjaa toisin kuin jenkkien. Mun mielestä koulujärjestelmä joka Suomessa on latistaa älykkäitä tasolle joka on alle heidán taitojensa ja nostaa idiootteja tasolle joka on liian korkea heidän todelliseen tasoonsa. Mun serkku esimerkiksi pääsi peruskoulun läpi opettajan kertaakaan tarkistamatta että osaako hän lukea. Ei osaa edelleenkään. Tavata osaa jollain tavalla mutta silläkin pääsee jo peruskoulun läpi Suomessa. Suomen koulutaso perustuu opettajien antamiin arvosteluihin ja arvioihin oppilaiden osaamisesta ja se ei tunnu olevan rehellisellä tasolla.

Vierailija
46/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:40"]

Mä en ole samaa mieltä Suomen koulusysteemin hyvyydestä. Kovin huono tulos on sen suhteen, lopputulos ratkaisee eikä Suomen peruskoulusta valmistu oppilaita jotka nostaisivat Suomen yliopistoja sellaiselle tasolle jotta sillä voisi oikein kehua eikä suomalaisten menestys työelämässä ja sinne sijoittuvuudessa osoita mitään korkeatasoista koulutuspohjaa toisin kuin jenkkien. Mun mielestä koulujärjestelmä joka Suomessa on latistaa älykkäitä tasolle joka on alle heidán taitojensa ja nostaa idiootteja tasolle joka on liian korkea heidän todelliseen tasoonsa. Mun serkku esimerkiksi pääsi peruskoulun läpi opettajan kertaakaan tarkistamatta että osaako hän lukea. Ei osaa edelleenkään. Tavata osaa jollain tavalla mutta silläkin pääsee jo peruskoulun läpi Suomessa. Suomen koulutaso perustuu opettajien antamiin arvosteluihin ja arvioihin oppilaiden osaamisesta ja se ei tunnu olevan rehellisellä tasolla.

[/quote] rehellisellä tasolla tai ei peruskoulu mutta lapseni pääsi yli 9 ka : n lukioon. Ka edelleen samaa luokkaa. 

Vierailija
47/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa you tubesta Mot eka ja toka osa. Kauhee läävä missä se yksikin tyttö oli ollut. Köyhien ei pitäisi saada voida ottaa vaihtareita vaan varakkaat ja rikkaat. 

Vierailija
48/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] jenkit kehuu Suomen peruskoulua

Vierailija
49/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 14:50"]

Oikeastiko joku luulee että vaihtarit saavat itse päättää mihin kaupunkiin tai edes osavaltioon lähtevät?

[/quote] olisi hyvä ajoissa tietää ettei joudu mihinkään köyhään "kotiin" ja voi katsoa jo ecdelt' käsin google mapsista että minkälaista seutua on. 

Vierailija
50/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:50"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 11:10"]

ei kai siinä käynyt selville se että oli ollut uskonnollisessa perheessä? He ovat säännöt saaneet siis vanhemmat ja tyttö joka lähdössä ja allekirjoittaneet myös. Kai siellä on että ei alkoholia, ei paljastavia asuja, tullaan säännöllisesti "kotiin", ei poikaystäviä jne. 

[/quote]

Otetaan nyt vaikka esimerkiksi se sääntö isäntäperheen kunnioittamisesta. Kun et tiedä vielä yhtään mihin päin maata ja millaiseen perheeseen olet joutumassa, niin tuohan kuulostaa ihan itsestäänselvyydeltä ja tottakai allekirjoitat tuollaisen järjestön säännön. Mutta kun ethän sinä voi tietää etukäteen, mitä perhe sinulta vaatii. Joillekin se "isäntäperheen kunnioitus" voi hyvinkin tarkoittaa sitä, että pukeudut peittävästi 24/7, teet kotityöt, hoidat perheen lapset, teet ruuan, tulet koulusta suoraan kotiin, teet läksyjä monta tuntia, et lähde mihinkään, tapaat vain kavereita jotka isäntäperheesi on hyväksynyt... Sitten taas jollekin se voi tarkoittaa vain sitä, että olet ystävällinen ja kerrot, jos lähdet johonkin. 

Minkään järjestön säännöissä ei taatusti ole eritelty, että paljastavat asut on kielletty. Kyllä tuo sääntö on tullut tytön perheeltä ja koululta.

Tässä tapauksessa ei ole ollut puhettakaan, että tyttö olisi jäänyt kiinni päihteistä, poikaystävistä tai muustakaan "vakavammasta".

Te, jotka meuhkaatte siitä, että miksi pitää mennä johonkin uskonnolliseen perheeseen ja bible beltille ja mitä vielä, niin koittakaa ymmärtää, että isäntäperhe valitsee vaihto-oppilaan, ei toisinpäin. Isäntäperhe saa luettavakseen vaihto-oppilaan tiedot ja he päättävät, haluavatko hänet luokseen. Ei noita isäntäperheitä niin riesaksi asti ole, että vaihto-oppilas voisi valikoida ja vaihdella niitä ihan mielensä mukaan, vaan hänet sijoitetaan tasan sinne, mistä löytyy isäntäperhe.

[/quote] silloinhan voi esittää että ei halua mihinkään fanaattiseen perheeseen missä uskonto lyö ohi ohimon. Toiveet myös että haluaa jossa olisi samanikäinen nuori mitä' ite, ei ihan pieniä lapsia. Kai nyt saa toiveena esittää mikä osavaltio ja kenties minkä kaupungin läheltä. 

[/quote]

Tottakai aina saa esittää toiveita, mutta ei vaihto-oppilasjärjestö etsimällä etsi jokaiselle vaihto-oppilaalle sitä unelmaperhettä unelma-alueelta, vaan he lähettää paperisi isäntäperheiksi ilmoittautuneille, ja sitten kaikki riippuu siitä, mikä perhe sinut haluaa majoittaa.

[/quote] eli sika ostetaan säkissä ja ylläri pylläri sitten vaan matkaan ja katotaan mitä tuleman pitää. 

Vierailija
51/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, esim. mun USA:n vaihtariperhe otti vaihtareita sen takia, kun siellä alueella (osavaltiossa?) sai jotain verohelpotuksia siitä. Perhe oli toki ihan mukava, mutta heillä oli monenlaisia henkilökohtaisia ongelmia, masennusta, köyhyyttä, huumeita käyttäviä sukulaisia jne. Perheen tyttärellä ei ollut varaa suorittaa ajokorttia, joka maksoi siis 30 dollaria. Minä toki kilttinä tyttönä sopeuduin ja puolisen vuotta siinä perheessä elinkin. Vaihtariudessa ei todellakaan ole kyse mistään "maksava asiakas vaatii" hommasta, vaan sinne mennään elämään normaalia arkea sinne alueelle ja perheeseen, mihin järjestö laittaa eli mistä joku perhe nyt löydetään. Tämän pitäisi olla kaikille vaihtoon lähtijöille selvää, jos vaan suht hyvän järjestön kautta ollaan lähdössä.

Luulen, että riippuu kovasti järjestöstä, miten asiat hoidetaan. Joku Rotary on varmasti kaikkein paras, luulisin, että sitä kautta asiat hoituu ja myös perheet ovat erityyppisiä kuin näiden kaupallisten järjestöjen kautta, ja koko systeemi ylipäätänsä tietysti. YFU ja AFS vielä kai ihan ok, toisen näistä kautta olin itsekin, mutta sitten on ne täysin kaupalliset järjestöt, joista aivan varmasti on tämän kotiinlähetetyn tytön tapauksessa kyse. Sitä STS:ää veikkaan minäkin.

Mutta USA:n koulujärjestelmästä taas, se taas vaihtelee tosi paljon. Itse olin ihan normaalissa alueen julkisessa high schoolissa, mutta se oli hyvä koulu. Tein monta tuntia joka päivä läksyjä, enkä silti saanut kaikkea tehtyä vaativalle englannin eli äidinkielen kurssille. Mun wt-perhe (ja nyt käytetään tätä wt-termiä ihan sanan varsinaisessa merkityksessä :D) ei suhtautunut kovin innokkaasti siihen, kun olisin halunnut niitä läksyjä tehdä, vaan valitti siitä. Sitten kuitenkin järjestön vaatimuksena oli tietyt arvosanat, niin aika kiva tilanne.

Eli täältäkin myötätuntoa nyt kotiin lähetetyllle tytölle ja hänen perheelleen! Toivottavasti oikeus voittaa esim. sitten tuomioistuimessa. Ja kaikki te vanhemmat, joiden lapsi haluaisi lähteä lukioaikana vaihtoon: älkää antako mennä, koko konsepti on aivan fucked-up. Luvatkaa vaikkapa tukea sitten lukion jälkeisissä opinnoissa vaihtoon lähtemistä :) Erasmus-vaihto Euroopassa oli taivaallista tuon USA:n homman jälkeen...

Vierailija
52/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 21:59"]

Jep, esim. mun USA:n vaihtariperhe otti vaihtareita sen takia, kun siellä alueella (osavaltiossa?) sai jotain verohelpotuksia siitä. Perhe oli toki ihan mukava, mutta heillä oli monenlaisia henkilökohtaisia ongelmia, masennusta, köyhyyttä, huumeita käyttäviä sukulaisia jne. Perheen tyttärellä ei ollut varaa suorittaa ajokorttia, joka maksoi siis 30 dollaria. Minä toki kilttinä tyttönä sopeuduin ja puolisen vuotta siinä perheessä elinkin. Vaihtariudessa ei todellakaan ole kyse mistään "maksava asiakas vaatii" hommasta, vaan sinne mennään elämään normaalia arkea sinne alueelle ja perheeseen, mihin järjestö laittaa eli mistä joku perhe nyt löydetään. Tämän pitäisi olla kaikille vaihtoon lähtijöille selvää, jos vaan suht hyvän järjestön kautta ollaan lähdössä.

Luulen, että riippuu kovasti järjestöstä, miten asiat hoidetaan. Joku Rotary on varmasti kaikkein paras, luulisin, että sitä kautta asiat hoituu ja myös perheet ovat erityyppisiä kuin näiden kaupallisten järjestöjen kautta, ja koko systeemi ylipäätänsä tietysti. YFU ja AFS vielä kai ihan ok, toisen näistä kautta olin itsekin, mutta sitten on ne täysin kaupalliset järjestöt, joista aivan varmasti on tämän kotiinlähetetyn tytön tapauksessa kyse. Sitä STS:ää veikkaan minäkin.

Mutta USA:n koulujärjestelmästä taas, se taas vaihtelee tosi paljon. Itse olin ihan normaalissa alueen julkisessa high schoolissa, mutta se oli hyvä koulu. Tein monta tuntia joka päivä läksyjä, enkä silti saanut kaikkea tehtyä vaativalle englannin eli äidinkielen kurssille. Mun wt-perhe (ja nyt käytetään tätä wt-termiä ihan sanan varsinaisessa merkityksessä :D) ei suhtautunut kovin innokkaasti siihen, kun olisin halunnut niitä läksyjä tehdä, vaan valitti siitä. Sitten kuitenkin järjestön vaatimuksena oli tietyt arvosanat, niin aika kiva tilanne.

Eli täältäkin myötätuntoa nyt kotiin lähetetyllle tytölle ja hänen perheelleen! Toivottavasti oikeus voittaa esim. sitten tuomioistuimessa. Ja kaikki te vanhemmat, joiden lapsi haluaisi lähteä lukioaikana vaihtoon: älkää antako mennä, koko konsepti on aivan fucked-up. Luvatkaa vaikkapa tukea sitten lukion jälkeisissä opinnoissa vaihtoon lähtemistä :) Erasmus-vaihto Euroopassa oli taivaallista tuon USA:n homman jälkeen...

[/quote] pitäisi tarkasti tutkia perhe että ei oo kovin paljon ongelmia, ei mitään huumejuttuja ja ovat normaaleja ihmisiä ja koti on siisti ja nk hyvällä alueella ja saa ruokaa tarpeeksi ja olisi kiva jos perhe pystyisi näyttämään usaa laajemmalti. Ei oo lähipiirissä kuka ois ollut vaihtarina lukion jälkeen. Kielikurssilaisia mm siskon tyttä meni Nykin kautta Losiin ja kiersivät Kaliforniaa 5 viikkoa ja oli ollut antoisa matka. Poikaa yritin saada kuukaudeksi englantiin mutta eihän sitä kielikurssi kiinnostanut, kirjoitti silti L:n enkusta. 

Vierailija
53/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö oo ketään jolla oli onnistunut reissu jenkkeihin vaihtarina???????

Vierailija
54/234 |
22.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä perheen isällä alkoi olla "epäpuhtaita" ajatuksia vaihtaritytöstä ja kun suomalainen ei alistunutkaan, niin laitetaanpa maitojunalla kotiin...

Vierailija
55/234 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 22:36"]

Eikö oo ketään jolla oli onnistunut reissu jenkkeihin vaihtarina???????

[/quote]

Mulla oli aivan mahtavaa! Kiva perhe, sopeuduin hyvin ja nopeasti, sain elinikäisiä ystäviä ja pääsin reissamaan, niin ja sain vähän vasemmalla kädellä, koulussa istuen pelkkää parasta arvosanaa :) ei mitään valittamista. Yhdistys jonka kautta menin oli nimeltään AFS. 

Vierailija
56/234 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli tosi hieno vuosi mutta siitä on jo 25 vuotta. Normaalia arkea elin perheessä ja juuri sitä halusinkin. Ei se mikään matkustelu-/glamourvuosi ollut. Hyvä niin.

Vierailija
57/234 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2015 klo 23:11"]Tässä on vähän eritelty sääntöjä 1, 5, 19 ja 20:
"Sääntöjen kohta 1 koskee isäntäperheen kunnioittamista ja heidän sääntöjensä noudattamista. Sääntökohdassa 5 käsitellään kouluarvosanoja. Oppilaan tulee säilyttää vähintään keskitason arvosanat myös vaihdon aikana, hänen tulee olla aktiivinen koulussa ja osoittaa kiinnostusta koulunkäyntiin. Poissaolot ovat kiellettyjä. Jos koulu raportoi päinvastaisesta käytöksestä, oppilas voidaan palauttaa kotimaahansa. Sääntöjen kohdan 19 mukaan oppilaiden on kunnioitettava kaikkia E:n ja E:n yhteistyökumppaneiden edustajia ja heidän tekemiään päätöksiä. Sääntöjen kohdan 20 mukaan oppilaat ovat vastuullisia kunnioittamaan ja noudattamaan kaikkia E:n ja E:n yhteistyökumppaneiden sääntöjä koko vaihto-ohjelmansa ajan"

Olen edelleen sitä mieltä, että nuo eivät ole riittävän isoja syitä keskeyttämään vaihto-oppilasvuotta YHDEN KUUKAUDEN jälkeen.
Vaikka kuinka etukäteen tankattaisiin sitä, miten erilaista kohdemaassa on, niin ei sitä oikeasti tajua ennenkuin on oikeasti siellä paikanpäällä, yksin, eikä kukaan puhu kanssasi samaa äidinkieltä. Mun mielestä on ihan kohtuutonta odottaa, että joku teini-ikäinen, joka todennäköisesti on vielä ensimmäistä kertaa yksin ulkomailla, sopeutuisi uuteen maahan ihan tosta noin vaan.[/quote]

Kyse oli siis tästä:

1 koskee isäntäperheen kunnioittamista ja heidän sääntöjensä noudattamista.

Emme tosin tiedä, millaisista isäntäperheen säännöistä oli kyse. Tytön perhe ei ole tarkemmin kertonut, mitkä olivat niin mahdottomia noudatettavia, että tuli mieluummin heti kotiin.

Sääntökohdassa 5 käsitellään kouluarvosanoja. Oppilaan tulee säilyttää vähintään keskitason arvosanat myös vaihdon aikana, hänen tulee olla aktiivinen koulussa ja osoittaa kiinnostusta koulunkäyntiin. Poissaolot ovat kiellettyjä. Jos koulu raportoi päinvastaisesta käytöksestä, oppilas voidaan palauttaa kotimaahansa.

Olisko tyttö lintsannut koulusta, vai mitä tämä tarkoittaa? Keskitason arvosanojen säilyttäminen ei kai ole vaikeaa, paitsi jos kielitaito on huono. Eikö tässä tapauksessa viitattu siihenkin, että kielitaito ei riittänyt?

19 ja 20 kohta ovat sellaisia, joiden tarkempaa sisältöä me emme tiedä. Eli oliko E:lla jotain paljonkin tavanomaisesta suomalaiskäytännöstä poikkeavia sääntöjä, kun osoittautuivat mahdottomiksi tälle teinille?

Vierailija
58/234 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2015 klo 23:30"]

Ehkä perheen isällä alkoi olla "epäpuhtaita" ajatuksia vaihtaritytöstä ja kun suomalainen ei alistunutkaan, niin laitetaanpa maitojunalla kotiin...

[/quote]

Tai sillä rehtorilla, joka ilmeisesti ei edes osannut kertoa, mikä pukeutumisessa oli sääntöjen vastaista. Ehkä liian uhkea povi, kuulas iho tai kauniit silmät?

Vierailija
59/234 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ongelmahan on lukiot, eivät peruskoulut. Lisäksi suurin ongelma on yliopistot, joiden opetuksen laadun saisi nousemaan paljonkin, jos vain olisi joku, jota kiinnostaisi. Henkilökunta ajattelee vain omaa persettään.

Vierailija
60/234 |
23.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2015 klo 10:55"]

Katsokaapa edes jakson verran vaikkapa 'pappien tekopyhiä tyttäriä' ja seurapiirisäpinää teksasissa.

Kun isäntäperhe on pappisperheen kaltainen, ja alue-edustaja kuin Teksasin pahin riivinrauta, joka keksii valheita, juonittelee ja kostaa mitä kummallisempia asioita (hänen aviomiehensä on nähnyt seksiunta vaihtarista). Tässä sopassa kelluu pahaa aavistamaton, haparoivalla kieltaidolla varustettu vaihto-oppilas, joka ei ymmärrä, ettei ole esim. soveliasta jutella poikapuoleisen koulukaverin kanssa kahdenkesken. Siis ihan päiväsaikaan, omalla pihalla. Tästä lähtee raivoisa huhumylly, joka toisessa päässä vaihtarista onkin kuoriutunut kaikille lirkutteleva seksipeto, joka vain haarat levällään odottaa seuraavaa panoaan... 

[/quote] Joo, varsinaisen ohjelman sitten valitsit esimerkiksi. Ihmettelen miksi tuota sontaa Suomessa näytetään ja joku viitsii katsoa. Tuon tv-sarjan perusteella ei kannata luoda mielikuvaa tavallisista amerikkalaisista. Vähän kritiikkiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän