Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomatonta! Kuinka toiset kehtaavat rahastaa toisilla omat menonsa?

Vierailija
11.03.2009 |

Kävin äsken hakemassa postin ja siellä oli kirjekuori, jossa oli kutsu kaverin vauvajuhliin (siis jonkinlaiset suomalaiset baby shower -juhlat). Hän on siis nyt raskaana ja laskettu aika on kesällä. Kutsun mukana oli oikein lahjalista niistä tarvikkeista, joita voi lahjaksi tulevalle äidille tuoda.

Samainen kaveri on jo aikaisemmin juhlinut samalla konseptilla esim. kihlajaisiaan eli silloinkin oli lahjalista kirjoitettu, häistä puhumattakaan.

Itselleni ei olisi tullut mieleenkään ruveta kerjäämään keneltäkään omalle vauvalleni hoitoalustaa, tuttipullojen sterilisoijaa taikka sitteriä. Kun vuodenvaihteessa kuulin heidän tulevasta perheenlisäyksestä, tarjosin esim. leikkimattoa heille, sillä omani on sen käyttöiän jo ohittanut, mutta heille ei käytetyt tavarat kelpaa.

Taidan jättää koko juhlat väliin sillä en todellakaan halua alkaa kotihoidontuestani ostamaan toisten vauvatarvikkeita.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös miehen sisko haluaa aina yhteislahjan. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että me ostamme ja maksamme, hän kirjoittaa nimensä ostamaamme korttiin, ojentaa kovaäänisesti ja kerää kiitokset.

Vierailija
42/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kehtaisin pyytää kysymättä jotain lahjaa ehkä korkeintaan omilta vanhemmiltani. Ja vielä ton hintaisia toiveita. Huh huh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin vauva kuoli muutama vk ennen la kun istukka irtosi.

Tuttavapariskunnan vauva kuoli muutama tunti syntymänsä jälkeen (tutustuimme tähän pariskuntaan tosin vasta 2 v tapahtuman jälkeen)

Mieheni siskon ystävä meni viimeistä kertaa neuvolaan ennen laskettua päivää jolloin todettiin että sydänääniä ei enää kuulu, vauva oli kuollut.

Hyvän ystäväni ystävien vauva kuoli synnytyksen yhteydessä.

Nämä tulivat näin äkkiä mieleen.

38

Vierailija
44/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä en kehtais pyytää lahjaa edes omilta vanhemmiltani.

Musta on aika kornia järjestää itse tollaset babyshowerit ja laittaa lahjalista mukaan ja vielä käskeä ilmoittamaan, että mitä ostaa.

Kyllä musta 40 euron arvoinen lahja vauvalle on melko kallis.

Vierailija
45/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle baby showerit. Oli upeaa!!

Maan tavan mukaisesti teimme lahjalistan, lahinna epatarkasti (esim. ei mitaan tiettyja merkkeja, kaytetyt kay jne) ja kutsussa tehtiin selvaksi etta kaikki ovat tervetulleita on sitten lahja tai ei. Ja lahjalista on tietenkin suuntaa antava, lahjaksi saa vieda vaikka villasukat tai pikkulelun!

Toivottiin meidan juhlista lamminhenkisia, miehet ja lapset olivat tervetulleita, eika ketaan painostettu mihinkaan. Pointti oli yhdessaolo.

Taalla rapakon takana on tapana odottaa baby shower, vasta sen jalkeen itse shoppailla vauvalle. Uskomatonta, mutta totta. Yleensa vauvalle kertyy kaikki tarvittava, eika ostettavaa jaa paljoa.

Mutta kylla tuo minustakin tokerolta kuulostaa etta Suomessa noita ylipaansa jarjestetaan, ja viela saman kaavan mukaan! Nama jutut on niin kulttuurisidonnaisia.. Nuo kihlajais- ja haalahjalistat on taalla kans arkipaivaa.. EI Suomessa!

Uskomatonta etta pariskunta ei hyvaksy kaytettya tavaraa!

Juhlat on kuitenkin Suomessa SUOMALAISELLE perheelle, eikohan olisi aika jonkun pudottaa maanpinnalle.

p.s. taalla yleensa jarjestetaan diaper shower seuraaville vauvoille. ;) vinkkia siina ahneille kanssasisarille...

Vierailija
46/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

38, monelleko lähipiirissäsi on oikeasti tapahtunut?.

Vierailija
47/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

suomessa on tapana inhota amerikkaa ja naureskella jenkkien tyhmyydelle mutta innolla omitaan kaikki amerikkalaiset juhlat ja tavat! Halloweenit ja baby showerit...

Vierailija
48/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun lapsuudessani myöskään juhlittu Halloweenia tai Ystävänpäivää, kuten nykylapset.

Vierailija
49/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttävä ajatus, että pyytäisin ystäviltäni lahjaa, kun kutsun heidät kotiini vauvakutsuille. Okei, moni varmaan tuo jotain jokatapauksessa (puskan kukkia tai potkuhousut), mutta on todella moukkamaista laittaa lahjalista ja perustella sitä, että kun jotain ne kuitenkin tuo.

Aina, kun menen ystävän uuteen kotiin ensimmäisen kerran/ystävän luo syömään/ystävän luo yökylään tms. niin tietenkin vien jotain. En todellakaan ajattele, että olisi ihan sama asia, että ystävä sanoisi, kun nyt kumminkin tuot jotain niin tuo, vaikka marimekon patalaput (tämä on kyllä lahja, jonka voisin hyvinkin viedä, mutta sen pyytäminen olisi järkyttävää).

Vierailija
50/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kyllä varsin ahneelta, että pitäisi sitten lahjoa jo raskausaikanakin.

Vierailija
51/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa olla lahjalista ja jopa toivotaan sitä.Entä sitten jos listoja ei olisi? Etkö veisi mitään?Eikö parempi ole viedä jotain sellaista mitä perhe/hääpari tarvitsee oikeasti.Miten sen lahja NIMEÄMINEN tekee asiasta niin kamalan? En tajua!

ja pistää lahjat tilaukseen, vieraiden kautta. Säästyisi rahaa kaikilta. Vierailta sen tulemisenkin suhteen. Pragmaattista, pragmaattista.

Vierailija
52/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas on kiva antaa lahjoja, joita oikeasti tarvitaan.

Vierailija
53/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä toivotaan, ja ostan kiltisti ja tyytyväisenä sen.

Ja minusta 40 - 50 euroa ei ole paljon vauvan lahjaksi.

mutta mun mielestä lähtökohtaisesti ei pidä olettaa, että vieraat edes tuovat lahjan.

Itse otan ihan mielelläni vastaan vaikka 5 keskenään samanlaista bodya ja kolmet samanlaiset sukat. En minä vieraita lahjojen takia kutsu. Mielestäni on hienoa jo se, että ihmiset vaivautuvat paikalle.

Vierailija
54/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä toivotaan, ja ostan kiltisti ja tyytyväisenä sen.

Ja minusta 40 - 50 euroa ei ole paljon vauvan lahjaksi.

mutta mun mielestä lähtökohtaisesti ei pidä olettaa, että vieraat edes tuovat lahjan.

Itse otan ihan mielelläni vastaan vaikka 5 keskenään samanlaista bodya ja kolmet samanlaiset sukat. En minä vieraita lahjojen takia kutsu. Mielestäni on hienoa jo se, että ihmiset vaivautuvat paikalle.

Löytyykö täältä yhtään ekologista ja lapsenlapsenlapsiemme jne. tulevaisuutta ajattelevaa tässä äärettömässä kulutushysteriassa... Kierrätys peliin mammat! Vai oletteko kaikki mikkoslaisia, jonka mukaan ilmastonmuutos on jostain hanurista eikä ollenkaan totta... HIH. Ei, kun Usan kulutushysteria tänne, niin kohta koko meidänkin maa makaa ninkuin ne... HIH Mä haluun viis kierrätetettyä bodya!

Vierailija
55/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
56/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimenomaan kysymällä ja sillä, että ostaa kimpassa jotain isoa ja järkevää, kuluttaa järkevämmin.

Kun pihtaa ja/tai ostaa mitä sattuu ei-mieleistä, kuluttaa paljon enemmän.

Vierailija
57/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisinkä vauvakutsut nyyttäriperiaatteella ja pyytäisin lahjaksi vain kestovaippoja, käytetytkin käy ja myös lainatavara.

Ja kantoliinan haluaisin. Olisinki törkeä?

Itse tietty ostaisin myös jotakin pientä tarjottavaa. Kaikki muut vauvakamat, paitsi kestovaipat, on jo esikoisen jäljiltä.

Vierailija
58/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ymmärrän nuo häälahjalistat (meillä ei ollut missään kaupassa vaan vanhemmilla jos joku kysyy) mutta noita vauvajuttuja en todellakaan!! Vauva-kutsuille ei tosiaankaan viedä mitään kallista! Mulle pidettiin yllärinä toisesta lapsesta ja sain ihan pieniä juttuja mutta en todellakaan mitään kallista, esim. vauvan vaippoja sain kivassa lahjakorissa.

Itse en menisi tuollaisille kutsuille tai sitten veisin jotain ihan omaa.

Vierailija
59/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yksittäiset lahjat maksavat monta kymppiä! Ei tuo kh- tuki niin korkea ole että sillä tuttavien muksuille ostetaan uutta ja komeaa tavaraa, kun omatkin saavat tavaransa kirpparilta.

AP, tee lahjaksi sellainen perinteinen amerikkalaisten baby shower- lahja eli vaippakakku (googleta diaper cake). Eli ostat paketin Pamperseja Vapaa Valinnasta tms. halpiskaupasta. Yksi paketti maksaa noin 10 e. Sitten teet niistä sellaisen vaippakakun ja pinkki & vaaleansininen satiininauha & rusetti kylkeen. Maksaa siis alle 15 e koko lahja :)

On ainakin tarpeellista tavaraa, joka tuskin jää kaapin perälle lojumaan.

Vierailija
60/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ystäväpiirin velvollisuus ei ole kustantaa mulle jotain tiettyä valikoimaa.

Näin 35v ei muuten ole mitenkään itsestäänselvyys, että vaativassa duunissa arkena olevilla perheellisillä ihmisillä olisi aikaa ja halua tuhlata vapaa-aikaansa kekkereissä juoksemiseen.

Joten ne pollyanna-kommentit voit tunkea ihan sinne, mistä päivä paistaa. Jos sun kaverien merkitys on kustantaa kersalle reimatecit, niin joko olet tosi köyhä, nuori tai muuten vain moukka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän