Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko makuuasento keholle parempi kuin istuminen?

Vierailija
27.06.2026 |

Joudun olemaan suurimman osan päivästä kotona paikoillani ja istuminen on ilmeisesti todella haitallista esim. Pakaralihaksille ja lantion asennolle.

Kannattaako siis maata mieluummin?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ortopedi on sanonut monta kertaa, että ihminen ei ole luotu istumaan. Kävelemään ja liikkumaan plus makaamaan. Tässä on kyl joku vinha perä mielestäni. Koulussa ja opiskellessa istuu, myöhemmin työelämässä suuri osaa istuu ja istuu. Vuosikymmeniä siis. Selkäsairauksia seurauksena monilla kun kaikilla ei ole vahvaa luustoa. 

Vierailija
2/10 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä. Jos sä istut kokoajan, sun peffa kärsii ensiksi ja tulee pukamia yms, luultavasti niskatkin huonossa asennossa jatkuvasit. Sit taas joo makaaminen vois tuntua paremmalta, mutta siinäkin jos makaa kokoajan esim läppäri sylissä, pää menee väkisinkin samaan asentoon kuin siinä tuolilla ollessa, eli eteenpäin koska sä tarvit korkean tyynyn nähdäkses näyttöä. Se taas vie niskat kokoajan väärään asentoon, vaikka siinä olisikin se tyyny tukemassa. :D Se on aika härski että mikään ei tavallaan ole pitkällä aikavälillä hyväksi. Sen takia jos ei halua kärsiä ni pitäs vaihella ja liikkua välissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tauotat molempia, eli välillä makaat, välillä istut. Ja mahdollisimman paljon tietysti liikettä, sellaista mitä pystyt jos pystyt. Liikunta saa veren kiertämään ja näin kudokset saavat paremmin happea mikä on tärkeää. Jos et muuta pysty niin nouse edes ylös välillä, sitten takaisin. Tsemppiä!

Vierailija
4/10 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä olisi ettei missään asennossa olla liian pitkään. 

Vierailija
5/10 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei välttämättä. Jos sä istut kokoajan, sun peffa kärsii ensiksi ja tulee pukamia yms, luultavasti niskatkin huonossa asennossa jatkuvasit. Sit taas joo makaaminen vois tuntua paremmalta, mutta siinäkin jos makaa kokoajan esim läppäri sylissä, pää menee väkisinkin samaan asentoon kuin siinä tuolilla ollessa, eli eteenpäin koska sä tarvit korkean tyynyn nähdäkses näyttöä. Se taas vie niskat kokoajan väärään asentoon, vaikka siinä olisikin se tyyny tukemassa. :D Se on aika härski että mikään ei tavallaan ole pitkällä aikavälillä hyväksi. Sen takia jos ei halua kärsiä ni pitäs vaihella ja liikkua välissä

Mä makoilen paljon vatsallani tai kyljelläni lattialla. Harvoin tuijotan tietokoneen ruutua.

Vierailija
6/10 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika makoilu alkaa kerätä limaa keuhkoihin. Sen takia esim. vuodepotilaita pidetään hieman kohoasennossa. Liika istuminenkin on haitaksi. Tunnin aikana pitäisi jaloitellakin ainakin kerran.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/10 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraava asento on aina parempi.

T. fysioterapeutti

Vierailija
8/10 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavat tykkää makoilla paljon, ettei vaan joudu rasittamaan itteesä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/10 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liika makoilu alkaa kerätä limaa keuhkoihin. Sen takia esim. vuodepotilaita pidetään hieman kohoasennossa. Liika istuminenkin on haitaksi. Tunnin aikana pitäisi jaloitellakin ainakin kerran.

Tämä koskee vain sairaita ihmisiä, jotka ovat koko ajan liikkumattomina. Normaalilla terveellä ihmisellä ei ala kertyä limaa keuhkoihin pitkänkään levon aikana.

Vierailija
10/10 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle ortopedi on sanonut monta kertaa, että ihminen ei ole luotu istumaan. Kävelemään ja liikkumaan plus makaamaan. Tässä on kyl joku vinha perä mielestäni. Koulussa ja opiskellessa istuu, myöhemmin työelämässä suuri osaa istuu ja istuu. Vuosikymmeniä siis. Selkäsairauksia seurauksena monilla kun kaikilla ei ole vahvaa luustoa. 

Olen samoilla linjoilla. Varsinkin tuolilla istuminen on luonnotonta, mieluummin sitten slaavikyykyssä oleilua tai risti-istuntaa lattialla.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme