Onko makuuasento keholle parempi kuin istuminen?
Joudun olemaan suurimman osan päivästä kotona paikoillani ja istuminen on ilmeisesti todella haitallista esim. Pakaralihaksille ja lantion asennolle.
Kannattaako siis maata mieluummin?
Kommentit (10)
Ei välttämättä. Jos sä istut kokoajan, sun peffa kärsii ensiksi ja tulee pukamia yms, luultavasti niskatkin huonossa asennossa jatkuvasit. Sit taas joo makaaminen vois tuntua paremmalta, mutta siinäkin jos makaa kokoajan esim läppäri sylissä, pää menee väkisinkin samaan asentoon kuin siinä tuolilla ollessa, eli eteenpäin koska sä tarvit korkean tyynyn nähdäkses näyttöä. Se taas vie niskat kokoajan väärään asentoon, vaikka siinä olisikin se tyyny tukemassa. :D Se on aika härski että mikään ei tavallaan ole pitkällä aikavälillä hyväksi. Sen takia jos ei halua kärsiä ni pitäs vaihella ja liikkua välissä
Tauotat molempia, eli välillä makaat, välillä istut. Ja mahdollisimman paljon tietysti liikettä, sellaista mitä pystyt jos pystyt. Liikunta saa veren kiertämään ja näin kudokset saavat paremmin happea mikä on tärkeää. Jos et muuta pysty niin nouse edes ylös välillä, sitten takaisin. Tsemppiä!
Tärkeintä olisi ettei missään asennossa olla liian pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä. Jos sä istut kokoajan, sun peffa kärsii ensiksi ja tulee pukamia yms, luultavasti niskatkin huonossa asennossa jatkuvasit. Sit taas joo makaaminen vois tuntua paremmalta, mutta siinäkin jos makaa kokoajan esim läppäri sylissä, pää menee väkisinkin samaan asentoon kuin siinä tuolilla ollessa, eli eteenpäin koska sä tarvit korkean tyynyn nähdäkses näyttöä. Se taas vie niskat kokoajan väärään asentoon, vaikka siinä olisikin se tyyny tukemassa. :D Se on aika härski että mikään ei tavallaan ole pitkällä aikavälillä hyväksi. Sen takia jos ei halua kärsiä ni pitäs vaihella ja liikkua välissä
Mä makoilen paljon vatsallani tai kyljelläni lattialla. Harvoin tuijotan tietokoneen ruutua.
Liika makoilu alkaa kerätä limaa keuhkoihin. Sen takia esim. vuodepotilaita pidetään hieman kohoasennossa. Liika istuminenkin on haitaksi. Tunnin aikana pitäisi jaloitellakin ainakin kerran.
Seuraava asento on aina parempi.
T. fysioterapeutti
Lihavat tykkää makoilla paljon, ettei vaan joudu rasittamaan itteesä.
Vierailija kirjoitti:
Liika makoilu alkaa kerätä limaa keuhkoihin. Sen takia esim. vuodepotilaita pidetään hieman kohoasennossa. Liika istuminenkin on haitaksi. Tunnin aikana pitäisi jaloitellakin ainakin kerran.
Tämä koskee vain sairaita ihmisiä, jotka ovat koko ajan liikkumattomina. Normaalilla terveellä ihmisellä ei ala kertyä limaa keuhkoihin pitkänkään levon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ortopedi on sanonut monta kertaa, että ihminen ei ole luotu istumaan. Kävelemään ja liikkumaan plus makaamaan. Tässä on kyl joku vinha perä mielestäni. Koulussa ja opiskellessa istuu, myöhemmin työelämässä suuri osaa istuu ja istuu. Vuosikymmeniä siis. Selkäsairauksia seurauksena monilla kun kaikilla ei ole vahvaa luustoa.
Olen samoilla linjoilla. Varsinkin tuolilla istuminen on luonnotonta, mieluummin sitten slaavikyykyssä oleilua tai risti-istuntaa lattialla.
Ap
Minulle ortopedi on sanonut monta kertaa, että ihminen ei ole luotu istumaan. Kävelemään ja liikkumaan plus makaamaan. Tässä on kyl joku vinha perä mielestäni. Koulussa ja opiskellessa istuu, myöhemmin työelämässä suuri osaa istuu ja istuu. Vuosikymmeniä siis. Selkäsairauksia seurauksena monilla kun kaikilla ei ole vahvaa luustoa.