Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskomatonta! Kuinka toiset kehtaavat rahastaa toisilla omat menonsa?

Vierailija
11.03.2009 |

Kävin äsken hakemassa postin ja siellä oli kirjekuori, jossa oli kutsu kaverin vauvajuhliin (siis jonkinlaiset suomalaiset baby shower -juhlat). Hän on siis nyt raskaana ja laskettu aika on kesällä. Kutsun mukana oli oikein lahjalista niistä tarvikkeista, joita voi lahjaksi tulevalle äidille tuoda.

Samainen kaveri on jo aikaisemmin juhlinut samalla konseptilla esim. kihlajaisiaan eli silloinkin oli lahjalista kirjoitettu, häistä puhumattakaan.

Itselleni ei olisi tullut mieleenkään ruveta kerjäämään keneltäkään omalle vauvalleni hoitoalustaa, tuttipullojen sterilisoijaa taikka sitteriä. Kun vuodenvaihteessa kuulin heidän tulevasta perheenlisäyksestä, tarjosin esim. leikkimattoa heille, sillä omani on sen käyttöiän jo ohittanut, mutta heille ei käytetyt tavarat kelpaa.

Taidan jättää koko juhlat väliin sillä en todellakaan halua alkaa kotihoidontuestani ostamaan toisten vauvatarvikkeita.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

On fiksua ja ekologisempaa ostaa jotain mille on oikeasti tarvetta ja toivetta. Tosin listalla saisi olla kaiken hintaisia tavaroita. Mutta eihän sitä ole mikään pakko noudattaa, tottakai listan ulkopuoleltakin voi ostaa jotain!

Vierailija
22/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten häihin. Häät myös maksavat järjestäjille paljon ja vieraat saavat yleensä lämpimän ruuan, nauttia tanssiorkesterin soitosta yms.

Sen sijaan vauvan syntyessä monet tuovat leivonnaisen, kukan tai jotain pientä vauvalle, ei monen kymmenen euron lahjoja. Jos joku kysyisi vauvan syntyessä, mitä tarvitsette, niin voisin sanoa jotain pientä, esim. bodyn tai sukat, mutta en kyllä kehtaisi sanoa, että sitterin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lahja maksaa 40 euroa, osta se yhdessä jonkun toisen kutsutun kanssa.

Vierailija
24/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä itse myöskään ilkeisi lahjalistaa antaa.

Vierailija
25/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumminkin kyseisen kaltaisiin juhliin jotakin viedään.

Vierailija
26/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin jenkeissä aikaisemmin ja noinhan siellä tehdään, mennään isoon lastentarvikeliikkeeseen ja valitaan sieltä mitä halutaan ja kaverit käyvät ostamassa. Ei se minusta miltään ahneudelta siellä tuntunut, tutut ostivat sitten kimpassa jotain kalliimpiakin juttuja esim. sängyn. Itse tykkäisin myös järjestää mutta enpä viitsi kun suhtauminen on just tämmöistä täällä..

Vierailija
27/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisin kyllä yllättynyt vauvan lahjalistasta, vaikka ystävien lapsille olen lahjoja kyllä antanut.

En ole kyllä Amerikassakaan saannut lahjalistaa.

Vierailija
28/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...häissä saa olla lahjalista ja jopa toivotaan sitä.Entä sitten jos listoja ei olisi? Etkö veisi mitään?Eikö parempi ole viedä jotain sellaista mitä perhe/hääpari tarvitsee oikeasti.Miten sen lahja NIMEÄMINEN tekee asiasta niin kamalan? En tajua!

Häihin tulee usein sellaisia sukulaisia ja tuttavia - ehkä työkavereita jne. - joka ei tunne hääparia kovinkaan hyvin. Lisäksi esim. meillä oli häissä n. 100 vierasta.

Jossain babyshowereilla on perinteisesti tulevan äidin parhaita ystäviä ja ehkä sisko, äiti, anoppi... kuitenkin siis läheisiä ihmisiä. Jos on vielä itse babyshowerin järkännyt ja tyrkkää mukaan lahjalistan, se on jotenkin kornia.

Vierailija
29/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ostatteko lahjan myös sen jälkeen kun vauva on syntynyt? Syntymän jälkeen on mielestäni se oikeampi aika muistaa!

Vierailija
30/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun vauvalle kuitenkin viedään jotain (esim. vaate), niin miksi ei tuleva äiti voisi miettiä lahjalistaa valmiiksi. En kyllä näe mitään ongelmaa. Ei ole pakko viedä mitään, ei ole pakko edes osallistua juhliin, mutta miksi piipittää täällä, kun joku haluaa pitää juhlat?

Vierailija
31/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin ehkä normaalituliaiset kylään mennessä tai tarjoaisin jotain, jota meiltä itseltä on lähdössä kiertoon joka tapauksessa.

Pointti nimenomaan on se, että se lahjakäytäntö olisi järkevä, eikä saisi kuutta Ainu-pupua ja 17 vaaleanpunaisia sukkia, kuten me saatiin esikoiselle...

Vierailija
32/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos emäntä ihmettelee niin voit sanoa että tässä sulle rentoutumiseen kun varmaan stressaa toi että kaiken pitää olla uutta. Siis dildon vieminen on mun vastaus lähes kaikkeen...

Vierailija
33/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat niin isot juhlat (paljon vieraita, jotka eivät kaikki tunne hyvin hääparin makua yms) ja kalliit juhlat.

Vierailija
34/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva jos joku haluaa pyytää kavereita koolle viimeisen kerran ennen vauvan syntymää, ja varmasti jotain veisinkin mutta tuo kuulostaa jo kivalta keinolta ostattaa kaikki vauvakamat sukulaisilla/ystävillä. Lahjalista on tökerö tuossa tapauksessa kun listalla ei edes ollut mitään ns pientä!

Vierailija
35/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minun mielestäni se on hölmö erityisesti siitä syystä, että jos kyseessä on ensimmäinen lapsi, niin ei se äitikään oikeasti vielä edes tiedä, mitä hän tarvitsee. Minä (4 lapsen äiti) olen sanonut vuosien varrella monelle esikoistaan ostavalle ystävälleni, että älkää ostako mitään ihmejuttuja etukäteen, vain ne pakolliset ja välttämättömät, joita kaikki varmasti tarvitsee (kuten turvakaukalo ja pesupalju). Sitten kun se oma vauva on itsellä sylissä, on aikaa tutustua asioihin ja huomata, mistä itse tykkää, mikä toimii ja mitä tarvitsee. Tämä koskee niin tavaroita kuin vaatteitakin. Minä en esimerkiksi esikoisen kohdalla tarvinnut sitteriä mihinkään, mutta kolmannen kohdalla se oli aika kätevä, siihen sai vauvan turvaan kun isommat sisarukset riehuivat ja leikkivät.

Vierailija
36/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lahjalista muuten oikein viimeisen päälle virallinen? Eli onko lista perustettu johonkin kauppaan vai onko sellainen vaara tarjolla, että juhlakalu saa esim. 4 sitteriä äveriäiltä ystäviltää (tai 10 tuttipulloa köyhemmiltä)? Sittenhän sitä saa oikein amerikkalaisesti lähteä palauttelemaan ja vaihtelemaan lahjojaan - IHKUA!

Vierailija
37/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko lahjalista muuten oikein viimeisen päälle virallinen? Eli onko lista perustettu johonkin kauppaan vai onko sellainen vaara tarjolla, että juhlakalu saa esim. 4 sitteriä äveriäiltä ystäviltää (tai 10 tuttipulloa köyhemmiltä)? Sittenhän sitä saa oikein amerikkalaisesti lähteä palauttelemaan ja vaihtelemaan lahjojaan - IHKUA!

Nähtävästi tätä kautta myös ilmoittelee sen, mikäli useampi on saman lahja ajatellut hankkia. Eli nopeat syövät hitaat...

Ap.

Vierailija
38/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä toivotaan, ja ostan kiltisti ja tyytyväisenä sen.

Ja minusta 40 - 50 euroa ei ole paljon vauvan lahjaksi.

Vierailija
39/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden loppumetreillä ja synnytyksessäkin kun voi vielä jotain ikävää tapahtua.

Vierailija
40/69 |
11.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minä teksisin näin. Ota yhteyttä johonkin toiseen kutsuttuun ja ostakaa yhteisesti porukalla jokin lahja listalta. Esim. 4-5:een pekkaan sitteri tms. siis sen mukaan, mkä olisi muutenkin ollut normaali budjetti.

Kyllä jotkut ihmiset tosiaan kehtaavat olla aivan uskomattoman törkeitä. Olimme menossa miehen suvun häihin. Miehen sisko ei ollu ostanut lahjaa. joten sanoi miehelleni, että kirjottaa nimensä meidän korttiin. Ei kuitenkaan antanut rahaa lahjaan. Todella moukkamaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän