Tapaus Bertta ja lisäsiipi...
Tarvisivatko he lisätilaa, jos lapsia olisi normaalimäärä? Eli tarvitseeko sitä lisätilaa sairas lapsi vai sittenkin se iso lapsilauma...? Miksi he eivät vain tiivistä? Yksi huone sairaalle, muut minne mahtuvat. Ennen perheet asuivat yhdessäkin huoneessa ja keittiö oli yhteiskeittiö. Onko tämä nyt sairausongelma vai mukavuusongelma?
Kommentit (1124)
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:55"]
Minua pisti vihaksi,kun luin perheen äidin valituksen. Ensinnäkin, kuka hullu nykypäivänä tekee 13 lasta? Tietenkin lestadiolaiset. Yhteiskunta on järjestänyt perheelle sairaanhoitajan öiksi kotiin, sekä paikan missä lasta hoidetaan. Miksi vanhemmat eivät rakenna lisäsiipeä taloon, jos heillä kuitenkin on varaa tehdä 13 lasta ja elättää heidät? Miksi vanhemmat eivät nuku parakissa ja anna lapsensa nukkua talossa? Vanhemmat hakevat sääliä tällä jutulla, saadakseen ilmaisen lisätilan taloonsa. Entä ne lukemattomat vanhukset maassamme, jotka asuvat yksin kotonaan ilman apua? Kuka heille maksaa hoitajan koko yöksi kotiin? Suosittelen perheelle ehkäisyvälineiden käyttöä.
[/quote]
Vanhemmat parakissa ja 11 lasta keskenään. Ei tyhmyydellä ole mitään rajaa. Suututtaa tämä, että ollaan kateellisia vammaisen lapsen perheelle.
Siis ymmärränkö nyt oikein, että perhe vaatii lisätiloja lapsen yöllistä hoitoa varten, jotta hoitotoimenpiteet eivät häiritsisi muiden perheenjäsenten unta? Ja nyt kun tällainen erillinen tila on järjestetty, kehtaa äiti vinkua, miten lapselle on niin kurjaa lähteä muun perheen luota yöksi(vaikka perhe itse sitä toivoo)?
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:25"]Olen tyrmistynyt siitä, miten tyhmää porukkaa täällä on. Kunnan lainvastaista päätöksentekoa kannatetaan täällä ja kilpaa keksitään lapsen tilannetta tuntematta hatusta temmattuja perusteluja ja selityksiä sille, miksi tuo parakki on oikea ratkaisu. Kun ei ole, monestakaan syystä, joita tässä moni on yrittänyt selvittää. Teidän ymmärrys ei niihin kuitenkaan riitä, joten itse en edes vaivaudu. Lastensuojelun mielivallastahan täällä aina meuhkataan, mutta ilmeisesti vammaispalveluissa virkamiehet saavat toimia teidän mielestä ihan miten lystäävät ja unohtaa lapsen edun, jonka pitäisi olla kaikkea toimintaa ohjaava periaate nro 1. Ei olisi pitänyt lukea koko keskustelua, alkoi oksettaa teidän tyhmyys. [/quote] Itse asiassa täällä on kritisoitu perheen kykenemättömyyttä kompromisseihin. Noiden tippapullojen verran löytyy taatusti tilaa talostakin jos vaan muu perhe olisi yhtään valmis joustamaan omassa asumisessaan. Tai sitten on ehdotettu myös sitä, että rakentavat itse lisätilaa sen mitä tarvitsevat ja kunta muuttaa siitä tarkoitukseen sopivan tilan hoitotilaksi. Bertta-tyttönen tässä käy sääliksi, sairas lapsi joka joutuu kärsimään vanhempiensa pelinappulana
[/quote]
Just näin, kun ei vaivauduta yhtään ottamaan selvää asiasta, vaan kommentoidaan sen pohjalta miten itse toivotaan asioiden olevan, että ne näyttäisivät oikein pahalta perheen kannalta ja todistaisivat heidän pohjattoman ahneuden. Tippapullojen säilytyksen takiahan tässä lisäsiipeä ovat vaatimassa, sinä onneksi tiedät. Ymmärrätkö, että tuota lisätilan tarvetta ei perhe ole keksinyt, vaan alan ammattilaiset ovat ne määritelleet lakien ja hoidon vaatimusten pohjalta. Mutta kun on paljon mukavampi ajatella, että kyse on vain perheen ahneudesta.
[/quote]
Jos lisätilan tarve on todellinen, niin miksi perhe ei muuta isompaan asuntoon tai rakenna sellaista itse? Hyvänen aika. Tai miksi perhe ei voi itse kustantaa talonsa laajennusta?
Käsittääkseni kunta on velvollinen kustantamaan vammaisen elämistä ja hoitamista helpottavat muutokset asuntoon, mutta ei kai missään laissa voida määrätä kuntaa kustantamaan perheille lisää asuinneliöitä, kun nämä itse pukkaavat jatkuvalla syötöllä lisää lapsia maailmaan? Jos talo on jo ennestään liian ahdas sairaan lapsen hoitamiseen, niin silloin siihen taloon ei tehdä yhtään enempää "tilankuluttajaa" enempää.
[/quote]
Kyllä on korvattava myös lisärakentamisen kustannukset, jos vammaisen kotona asumista ei muuten voida mahdollistaa. Ja tässä tapauksessahan ei selvästikään voida, kun kaupunki on joutunut parakin laittamaan. Lapsiluvun takia tuota parakkia ei olla toimitettu.
[/quote]
Sehän asuu kotona! Yhtä monta askelta yöhoitohuoneeseen joutuu ottamaan, oli se sitten parakissa tai erillisessä lisäosassa. Ja on muuten kumma juttu, että miten päivällä tarvittavat hoitovälineet mahtuvat talon sisälle, mutta yöhoitoa varten tarvittavat välineet eivät mahdu?
[/quote]
Ei, kunta ei ole tukenut perhettä asunnonmuutostöissä lain tarkoittamalla tavalla, lapsen edun mukaisesti. Näin ei ole, vaikka kuinka jankuttaisit asiasta. Ja lapsi tarvitsee yöllä jatkuvaa hoitoa ja lapsen yöhoitajat tarvitsevat ne sosiaalitilat, jotka työsuojelulaki heille takaa. Mm. siksi tarvitsee yöhoitoa varten erillisen tilan.
[/quote]
Samoja hoitotoimia sille kai tehdään (äiti omahoitajana tekee) päivälläkin? Äiti ei kuitenkaan hoida lastaan tuossa parakissa, vaan sisällä talossa. Onko lisätila loppupeleissä siis hoitajien sosiaalitiloja varten?
[/quote]
Tuskin pelkästään sosiaalitiloja varten, mutta hyvin paljon mahdollista että perheen ulkopuolisten hoitajien tarve on syy siihen miksi hoitoa ei voi yöllä suorittaa samoissa tiloissa kuin päivisin. Yksi syy on varmasti myös se että niin hoito kuin hoitajat ehkä häiritsisivät muun perheen yöunta jos siihen ei ole asianmukaisia tiloja. Varmasti hoitotiloja pystyisi hyödyntämään myös päivisin mikäli ne olisivat 'saman katon alla' muun kodin kanssa.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:09"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:26"]
Sosiaalipuolella vammaispalveluissa töissä olleena tiedän ihan satavarmasti että rahaa on annettu myös auton ostamiseen. Varmaan tietenkin voi olla kuntakohtaista mutta tämä on ihan totta. Röyhkeydellä ei ole mitään rajaa kun vammaisten hankinnoista on puhe.
[/quote]
Ja jos tiedät tuon, osaat varmaan kertoa millä perustein? Vammaisen autoon saa hyvin tarkkaan rajatusti veronhuojennusta tullin päätöksellä, mutta se vaatii kunnon selvitykset haitasta ja Kelan haittaluokan. Ostaja maksaa itse kauppahinnan ja alvin kauppiaalle. Jos autoa varustellaan myyjän ja valmistajan toimesta varusteilla, jotka saa edullisemmin suoraan auton valmistajalta kuin apuvälineitä toimittavalta jälkiasennuksena, sellaisiin voi kunta joutua laittamaan rahaa.
Tietenkin kunta on demokratia ja jos kunnanvaltuusto päättää ostaa vaikeasti vammaisille, veteraaneille tai vaikka uimaseuran jäsenille auton, sellainen onnistuu. Viranomaispäätöksellä tuskin voidaan maksaa enempää kuin laissa määrätään tai valtuusto on linjannut. Jos muuta maksetaan, sitä vammainen ei ainakaan voi vaatia ilman valtuuston linjausta, ei laki edellytä sitä vaan kyydin järjestämistä.
[/quote]
Opetelkaa hakemaan tietoa, ei se ole niin vaikeaa. Puolet auton hankintahinnasta korvataan.
[/quote]
Näytätkö sen lainkohdan jonka nojalla kunta joutuu korvaamaan puolet? Tuon nojallahan auto voi olla mikä vaan maan ja taivaan väliltä, luuletko tuon edellyttävän, että kunnan olisi maksettava Nallen autoa vastaavasta Bentleystä puolet? Tuo on THL:n ohje, mutta ainakin meidän kunnassa linjanveto on, että vain apuvälineistä jotka lääkäri on todennut maksetaan. Tullilta on haettu autoveronpalautus, mutta emme ole saaneet työssäkäyvän päivittäiseen auton tarpeeseen mitään muuta kuin käsikaasun. Koska tullilta saa jo autoveronalennukseen korotuksen automaattivaihteille, ei kunta rahoita siitä mitään. Minusta, kun kunta tarjoaa tarvittaessa kuljetuspalvelut linjaus on lainmukainen ja oikein.
[/quote]
Tuo THLn ohje perustuu lakiin, vai hatustako ajattelit THLn vetäneen noita juttuja?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 00:35"]
Mistä luit tuon 2000 e/kk?
[/quote]
Sen kunnanvaltuutetun haastattelusta. Kirjoitan mobiililla, joten en saa helposti linkitettyä... Tai linkkiä hakiessa jo kirjoittamani teksti katoaa. Iltalehden etusivulla oli äsken ykkösjuttuna.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:43"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:55"]
Minua pisti vihaksi,kun luin perheen äidin valituksen. Ensinnäkin, kuka hullu nykypäivänä tekee 13 lasta? Tietenkin lestadiolaiset. Yhteiskunta on järjestänyt perheelle sairaanhoitajan öiksi kotiin, sekä paikan missä lasta hoidetaan. Miksi vanhemmat eivät rakenna lisäsiipeä taloon, jos heillä kuitenkin on varaa tehdä 13 lasta ja elättää heidät? Miksi vanhemmat eivät nuku parakissa ja anna lapsensa nukkua talossa? Vanhemmat hakevat sääliä tällä jutulla, saadakseen ilmaisen lisätilan taloonsa. Entä ne lukemattomat vanhukset maassamme, jotka asuvat yksin kotonaan ilman apua? Kuka heille maksaa hoitajan koko yöksi kotiin? Suosittelen perheelle ehkäisyvälineiden käyttöä.
[/quote]
Vanhemmat parakissa ja 11 lasta keskenään. Ei tyhmyydellä ole mitään rajaa. Suututtaa tämä, että ollaan kateellisia vammaisen lapsen perheelle.
[/quote]
Keskenäänhän ne lapset olisivat siinäkin tapauksessa, että kaikki perheen lapset olisivat terveitä. Näin se menee vl-perheissä; 12-vuotias vahtii 2-vuotiasta ja kymmentä sisarusta siltä ikäväliltä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:39"]
Voisivat olla tyytyväisiä, kun lapsen hoitoon ovat saaneet kunnalta jo puoli miljoonaa euroa. Ja lisää menee koko ajan, kun laskee hoitajien palkat. Hiukan kiitollisuutta, että lapselle on tehty 18 leikkausta, jotka nekin ovat kunnalle kalliita. Tosiasia on, että näille köyhille kunnille yksi monisairas lapsi voi olla katastrofi. Sosiaali-ja terveyspuolen budjetti kusee jo helmikuussa ja loppuvuonna muiden lähetteet joutuvat syyniin, pääsevätkö erikoissairaanhoitoon.
[/quote]
Eivät ole halunneet sairaalahoitoa puolella miljoonalla, vaan tuen lisärakentamiseen, jonka kustannukset ovat 60 000 €.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 00:34"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 00:32"]
Ihmetytti, miten videolla äiti valitti, ettei parakki ole tarpeeksi steriili. Tuskin heidän kotinsa on kuitenkaan läheskään yhtä siisti, kun on 13 lastakin. Aina joku tuo pöpöja koulusta yms..
[/quote]
eihän tuo ollut äiti, vaan terveydenhoitaja ainakin Iltiksen kuvatekstin mukaan?
[/quote]
Tuossa videossa, Iltasanomat, minkä katsoin oli nimenä Hanna Kinnunen ja äidin nimi on tämä.
Ketjussa on ihmetelty että miksi lapsen hoitajat eivät ole valittaneet olosuhteista ja joku vetosi vaitiolovelvollisuuteen. Itse alalla olevana tiedän, ettei ole olemassa mitään sellaista "vaitiolovelvollisuutta" joka estäisi valittamasta epäinhimillisistä työoloista tai tekemästä vaikka lastensuojeluilmoitusta jos tilanne niin vaatii.
Mikäli kyseinen parakki oikeasti olisi niin kauhea paikka mitä äiti antaa ymmärtää, olisivat myös hoitajat aivan varmasti nostaneet asiasta meteliä jollekin taholle (siis kunnalle tms, ei mediaan) tai ainakin tehneet ls-ilmoituksen, jos joutuisivat hoitamaan sairasta lasta epäinhimillisissä oloissa. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut, joten siitä voidaan vetää vain yksi johtopäätös...
Siis ymmärränkö nyt oikein, että perhe vaatii lisätiloja lapsen yöllistä hoitoa varten, jotta hoitotoimenpiteet eivät häiritsisi muiden perheenjäsenten unta? Ja nyt kun tällainen erillinen tila on järjestetty, kehtaa äiti vinkua, miten lapselle on niin kurjaa lähteä muun perheen luota yöksi(vaikka perhe itse sitä toivoo)?
[/quote]
Ei, vaan lapsen hoidon järjestäminen vaatii tilan, jossa esim. steriilejä toimenpiteitä voidaan tehdä ja lapsen hoitajat työsuojelulain mukaiset tilat työskentelyynsä.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:36"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:19"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:14"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:10"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:00"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:36"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:30"] [quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:25"]Olen tyrmistynyt siitä, miten tyhmää porukkaa täällä on. Kunnan lainvastaista päätöksentekoa kannatetaan täällä ja kilpaa keksitään lapsen tilannetta tuntematta hatusta temmattuja perusteluja ja selityksiä sille, miksi tuo parakki on oikea ratkaisu. Kun ei ole, monestakaan syystä, joita tässä moni on yrittänyt selvittää. Teidän ymmärrys ei niihin kuitenkaan riitä, joten itse en edes vaivaudu. Lastensuojelun mielivallastahan täällä aina meuhkataan, mutta ilmeisesti vammaispalveluissa virkamiehet saavat toimia teidän mielestä ihan miten lystäävät ja unohtaa lapsen edun, jonka pitäisi olla kaikkea toimintaa ohjaava periaate nro 1. Ei olisi pitänyt lukea koko keskustelua, alkoi oksettaa teidän tyhmyys. [/quote] Itse asiassa täällä on kritisoitu perheen kykenemättömyyttä kompromisseihin. Noiden tippapullojen verran löytyy taatusti tilaa talostakin jos vaan muu perhe olisi yhtään valmis joustamaan omassa asumisessaan. Tai sitten on ehdotettu myös sitä, että rakentavat itse lisätilaa sen mitä tarvitsevat ja kunta muuttaa siitä tarkoitukseen sopivan tilan hoitotilaksi. Bertta-tyttönen tässä käy sääliksi, sairas lapsi joka joutuu kärsimään vanhempiensa pelinappulana [/quote] Just näin, kun ei vaivauduta yhtään ottamaan selvää asiasta, vaan kommentoidaan sen pohjalta miten itse toivotaan asioiden olevan, että ne näyttäisivät oikein pahalta perheen kannalta ja todistaisivat heidän pohjattoman ahneuden. Tippapullojen säilytyksen takiahan tässä lisäsiipeä ovat vaatimassa, sinä onneksi tiedät. Ymmärrätkö, että tuota lisätilan tarvetta ei perhe ole keksinyt, vaan alan ammattilaiset ovat ne määritelleet lakien ja hoidon vaatimusten pohjalta. Mutta kun on paljon mukavampi ajatella, että kyse on vain perheen ahneudesta. [/quote] Jos lisätilan tarve on todellinen, niin miksi perhe ei muuta isompaan asuntoon tai rakenna sellaista itse? Hyvänen aika. Tai miksi perhe ei voi itse kustantaa talonsa laajennusta? Käsittääkseni kunta on velvollinen kustantamaan vammaisen elämistä ja hoitamista helpottavat muutokset asuntoon, mutta ei kai missään laissa voida määrätä kuntaa kustantamaan perheille lisää asuinneliöitä, kun nämä itse pukkaavat jatkuvalla syötöllä lisää lapsia maailmaan? Jos talo on jo ennestään liian ahdas sairaan lapsen hoitamiseen, niin silloin siihen taloon ei tehdä yhtään enempää "tilankuluttajaa" enempää. [/quote] Kyllä on korvattava myös lisärakentamisen kustannukset, jos vammaisen kotona asumista ei muuten voida mahdollistaa. Ja tässä tapauksessahan ei selvästikään voida, kun kaupunki on joutunut parakin laittamaan. Lapsiluvun takia tuota parakkia ei olla toimitettu. [/quote] Sehän asuu kotona! Yhtä monta askelta yöhoitohuoneeseen joutuu ottamaan, oli se sitten parakissa tai erillisessä lisäosassa. Ja on muuten kumma juttu, että miten päivällä tarvittavat hoitovälineet mahtuvat talon sisälle, mutta yöhoitoa varten tarvittavat välineet eivät mahdu? [/quote] Ei, kunta ei ole tukenut perhettä asunnonmuutostöissä lain tarkoittamalla tavalla, lapsen edun mukaisesti. Näin ei ole, vaikka kuinka jankuttaisit asiasta. Ja lapsi tarvitsee yöllä jatkuvaa hoitoa ja lapsen yöhoitajat tarvitsevat ne sosiaalitilat, jotka työsuojelulaki heille takaa. Mm. siksi tarvitsee yöhoitoa varten erillisen tilan. [/quote] Samoja hoitotoimia sille kai tehdään (äiti omahoitajana tekee) päivälläkin? Äiti ei kuitenkaan hoida lastaan tuossa parakissa, vaan sisällä talossa. Onko lisätila loppupeleissä siis hoitajien sosiaalitiloja varten? [/quote] Tuskin pelkästään sosiaalitiloja varten, mutta hyvin paljon mahdollista että perheen ulkopuolisten hoitajien tarve on syy siihen miksi hoitoa ei voi yöllä suorittaa samoissa tiloissa kuin päivisin. Yksi syy on varmasti myös se että niin hoito kuin hoitajat ehkä häiritsisivät muun perheen yöunta jos siihen ei ole asianmukaisia tiloja. Varmasti hoitotiloja pystyisi hyödyntämään myös päivisin mikäli ne olisivat 'saman katon alla' muun kodin kanssa.
[/quote]
Eli yhteiskunnan pitäisi kustantaa sairaan lapsen perheelle häiriöttömät yöunet rakentamalla lisäsiipi kunnan piikkiin? Uskomatonta ahneutta. Sairaalla lapsella revitään kaikki mahdolliset tuet, mitä kuvitella saattaa, mutta itse ei olla valmiita tinkimään vaikka niistä yöunista oman lapsen sairauden hoidon takia.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:43"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 17:55"]
[/quote]
[/quote]
Hei sinä lestadiolainen! Haluaisitko valaista minuakin, mistä tuo ylempi kommentoija mahdollisesti olisi kateellinen tälle ahneelle perheelle? Minä en sellaista havaitse.
Nämä Kinnuset (?) ovat jo saaneet tarpeeksi avustusta yhteiskunnalta. ELINTÄRKEÄ hoito hänelle jo kustannetaan, meidän veronmaksajien puolesta. Millä perusteella meidän pitäisi heille kustantaa enää mitään muuta? Heillä olisi myös mahdollisuus itse rakentaa laajennus, johon saisivat 60% summasta tukea. Vaan ei kelpaa? Lisäksi lukuisia muita tukia ovat saaneet. Mikään vaan ei riitä. Kyllä te lestadiolaiset osaatte olla kiittämättömiä!
Ex-lesta
Villi veikkaukseni on, että tämä kuningataräiti ja martyyyr tulee saamaan tämän lisäsiiven jalkaa polkemalla.
[/quote]
Tässä tilanteessa jokainen, joka huutaa lisärakennuksen perään, voi katsoa kunnan budjettia ja miettiä, että kenen toisen kohdalta jätetään hoidot hoitamatta, että perhe saa lisäsiiven. Voihan sitä jonkun lapsen jättää hoitamatta ja leikkaamatta tai jonkun pienten lasten äidin leikkauksen tekemättä. Pärjäähän ne ilman, kun eivät huomaa soittaa iltasanomiin.
[/quote]
Ei, et selvästikään ole ymmärtänyt mitään oikein, joten ole ystävällinen ja perehdy asiaan ennen kuin tulet tänne vinkumaan.
En ymmärrä, miksei lisää tilaa voi rakentaa omalla rahalla - lainaisivat vaikka sukulaisilta, jos itsellä tekee tiukkaa. Meilläkin kun tuli lisätilan tarvetta, tehtiin kaksi huonetta lisää taloon, omalla rahoituksella. En ymmärrä, miksi lisätilan pitäisi joku muu maksaa, oli syy mikä tahansa. Jos ei ole varaa, voi miettiä, onko perhekoko mitoitettu omien resurssien mukaiseksi, ja jos ei ole, voisi jättää tulevat lapset hankkimatta. Niin yleensä tehdään tilanteissa, joissa ei omat eväät ei riitä. Eniten tässä asiassa varmasti hiertää vanhempien kontrolloimaton lisääntyminen, joka heikentää sairaan lapsen tilannetta. Jos lapsia olisi vähemmän, aikaa ja huolenpitoa + tilaa löytyisi lapselle paremmin. Mutta ei, ei tehdä sitä mitä itse voitaisiin, vaan hankaloitetaan ehdoin tahdoin tilannetta lisää.
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 18:48"]
[/quote]
Ei, vaan lapsen hoidon järjestäminen vaatii tilan, jossa esim. steriilejä toimenpiteitä voidaan tehdä ja lapsen hoitajat työsuojelulain mukaiset tilat työskentelyynsä.
[/quote]
Eihän kotisairaanhoitajille tai henkilökohtaisille avustajillekaan ole osoittaa sen kummempia työskentelytiloja, kuin asiakkaan asunnon puitteet. Miten tämä tapaus poikkeaa edellämainituista niin, että hoitajille ei kelpaisi taukotilaksi esim. perheen keittiö (jota muu perhe ei yöllä käytä).
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 00:52"]
Villi veikkaukseni on, että tämä kuningataräiti ja martyyyr tulee saamaan tämän lisäsiiven jalkaa polkemalla.
[/quote]
Hallinto-oikeus on jo määrännyt lisäsiiven rakennettavaksi.
Tornion kaupunki vain ei noudata vammaispalvelulakia tai oikeuden päätöksiä!
Tornion kaupunki luulee olevansa lain yläpuolella.
Pitäähän hoitajilla olla paikka missä syödä, käydä vessassa yms. Työsuojeluasia myös, Ja jos terveystarkastaja on katsonut, ettivät tilat täytä vaatimuksia niin mikä mättää. Ja hallinto-oikeuden päätös niin kunnalla ei ole kovin paljoa mahdollisuuksia kieltäytyä. Eli sakkoja saattaa ropista. Uskonpa, että hoitsut eivät ole uskaltaneet valittaa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2015 klo 00:31"][quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 23:53"]
[quote author="Vierailija" time="11.02.2015 klo 23:49"]2,5 vuotta vuokraa hoitoparakista = muutostyönä toteutettu hoitotilan rakentaminen kustannusarvion mukaan [/quote] Voi olla että laskelmat menivät pieleen
[/quote]
Miltä osin? Tornion valtuutettu kertoi, että parakista maksetaan vuokraa 2000 euroa kuukaudessa. 30 kuukautta tarkoittaa 60000 euroa, joka oli kustannusarvio muutostöille. Tuolla jollain kunnan viranomaisella on nyt periaate, josta ei jousta, vaikka mikä olisi. Ei kai sairaalasta olisi muuten maksettu jo sadoissa tuhansissa.
Olisikohan niin, että kunnan viranomaisen kallis toimistopöytä uhkaisi jäädä saamatta? Ei taida olla sekään, koska mälläävät rahaa muuten vaan vastustamiseen.
[/quote] Mistä luit tuon 2000 e/kk?