Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä auton pito maksaa? (ov)

Vierailija
08.03.2009 |

Tarvitsisin pienen auton omaan käyttööni. Auto pitäisi maksaa kokonaan lainarahalla. Osaisiko kukaan sanoa noin suurin piirtein mitä auton pito ja sillä ajeleminen (n. 20km/vrk) maksaisi per kuukausi?

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodessa maksoi liikennevakuutus ja muut vakuutukset reilun satkun, muuhun ei sitten mennyt rahaa kuin bensaan.

Vierailija
22/61 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

josta maksetaan 360 €/kk.

Tuohon hintaan kuuluu kaikki huollot ja korjaukset, dieselvero, renkaat, vakuutukset ja pesut.

Itse maksetaan polttoaineet ja lasinpesunesteet.

Tuon on kuitenkin työsuhde-etu, tavallinen leasing-sopimus lienee vastaavalle autolle kalliimpi. Meillä on keskihintainen tila-auto käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä uusi leasing auto, 30 000 e arvoinen, 600 e maksaa sis. muun paitsi bensat ja öljyt ja pesut.

kakkosautona vanha hyvä auto josta kuluina vain pakolliset vakuutus yms. maksut joista kuluja vuodessa vähän yli 100 e.

eli vois sanoa että kulut voi olla n. 8 - 1000 e kuukaudessa riippuen autosta, eli hankala kysymys.

Vierailija
24/61 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysyvät alle 58€ julkisilla kulkuvälineillä niin et saa mitään. Näin kaupungin sisäisessä liikenteessä ainakin. Aika harvalla tulee se tunnin odottelu julkisten kulkuneuvojen vaihtojen yhteydessä päivässä täyteen, joten aika harva saa omasta autosta (josta tässä nyt kuitenkin on ollut koko ajan kyse) työmatkavähennystä. Veikkaanpa että Espoo-Hki välillä ei ole toiveitakaan saada vähennyksiä, koska julkisia kulkee sen verran hyvin. Eiköhän kuukausilippukin jää tuon 58€ alle, joten ei saa mitään.

Työmatkakuluvähennyksen saa kyllä jokainen, jolla kertyy työmatkakuluja yli sen omavastuun. Sitä vaan ei lasketa välttämättä auton käytön vaan julkisen käytön mukaan. Riippumatta sitten millä sinne töihin menee.

Vierailija
25/61 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vaihtobussien kanssa ei ehtis ekallakaan bussilla töihin joten siksi saa kilsakorvaukset. tiedän myös erään joka saanut kilsakorvaukset lasten päivähoitoon viennin vuoksi vaikkei näin pitäis olla.

itse en saanut korvauksia vaikka matkoihin 20 km päähän ois menny päivässä 6 tuntia eikä siis päiväkotikaan tarpeeksi kauaa auki jotenka maksan bensat ihan itse.

Vierailija
26/61 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla jää työmatkakulut alle omavastuun, niin et tietenkään saa mitään vähennyksiä. Mutta vaikka työmatkakulut menisi omavastuun ylikin, niin kyllä sen omavastuun verran joutuu kuitenkin jokainen ihan itse kustantamaan. Sinä taisit nyt eksyä ajatuksissasi jonnekin sivupoluille.

Vierailija
27/61 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen ei siis koskaan tarvitse tehdä huoltoja, korjata vikoja, ostaa uusia renkaita/ tuulilasia/ pyyhkimiä, katsastusta ei ole jne?

Haluun kanssa!

Vakuutukset vuodessa noin 650 ja autovero 170€ ja ne kun jaetaan 12kk on n.69€/kk ja bensaan menee noin 50€ eli yhteensä maksaa noin 120€/kk.

Pienen vaatimattoman auton ylläpito maksaa hyvin tarkkaan 400 euroa kuussa. Olen tämän moneen kertaan laskenut. Siinä on mukana kaikki kustannukset.

Millä perusteella maksaa noi paljo?? siis osamaksuineen varmaan..

Vierailija
28/61 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutukset vuodessa noin 650 ja autovero 170€ ja ne kun jaetaan 12kk on n.69€/kk ja bensaan menee noin 50€ eli yhteensä maksaa noin 120€/kk.

Pienen vaatimattoman auton ylläpito maksaa hyvin tarkkaan 400 euroa kuussa. Olen tämän moneen kertaan laskenut. Siinä on mukana kaikki kustannukset.

Vierailija
29/61 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä autopaikka maksaa 8-15 euroa kuussa.

Vierailija
30/61 |
09.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulut (vakuutus, vero, huolto, polttoaine, parkkipaikka) on noin 400€/kk. Tähän ei ole laskettu uusia renkaita, korjauksia tai arvonalenemaa)

Vierailija
31/61 |
08.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinulle kelpaa huonompikin auto. (Varsinkin jos kaikki/melkein kaikki ajo tapahtuu pikkuteillä joissa vauhti pienempi vert. mottritie)

Pakollinen liikennevakuutus on ~200€ vuodessa (vakuutukseen vaikuttaa se mikä auto kyseessä ja missä asut. Maalla edullisempaan pitää autoa mitä kaupungeissa) jos sinulla on halpa auto, ei kannata kaskoa tmv. vakuutusta ottaa, sillä se maksaa lyhyessä ajassa yhtä paljon mitä auto on maksanut JA se ei edes paljoa korvaa, jos vanhalla autolla ajalet.

Älä osta autoa autokaupasta, vaan katsele erilaisia yksityisten ihmisten ilmoituksia. Autokaupat ottavat aina omansa välistä... Autoa ostaessa tarkista että autovero on maksettu, muuten sinä joudut maksamaan sen jos entinen omistaja on maksun laiminlöyönyt.

Parina esimerkkinä mainittakoon, että tuttavapiirissäni on autoja ostettu 3000€ aika uusi farmari, 400€ 80-luvun loppupuolen auto, joka erittäin siistissä kunnossa, , 90-luvun alun auto 500€ (joka oli ollut papalla mökille ajoa varten, eli vähän kilometrejä, auto sellainan pikkua-auto joka ei ollut uutenakaan paljoa maksanut, mutta tosiaan oli melkein kun uusi edelleen;)

Niin ja bensa maksaa noin euron litra, ja voit laskea että bensaa menee ehkä 5-6 litraa satasella, joten viikossa sinulla menisi bensaan noin 7*20=140:5,5 =n. 24€

Vierailija
32/61 |
08.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä auton pitäminen maksaa

Vierailija
33/61 |
08.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljo autosta ja siitä onko sulla vakuutukseen bonuksia.. otatko kaskovakuutuksia vai riittääkö liikennevakuutus??

Bensa vai diesel?

Dieseliin tulee dieselvero, mut diesel halvempaa ku bensa.

Eihän noilla kilometreillä polttoainetta kulu paljoakaan, tankillisella ajelee ainaki kuukauden. Meillä tankillinen siis maksaa alle 60 euroo.

Vierailija
34/61 |
08.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
35/61 |
08.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
36/61 |
08.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melban laskema summa tuntuu aika korkealta.. Täytyy tutkailla asiaa. Olen ajatellut, että joku 200 euroa / kk olisi maksimisumma, jonka tuskatta kykenisin kustantamaan.

Jos ostaa tuollaisen vanhemman auton, tuleeko helposti isoja korjauttamiskustannuksia? Onko normaalia, että on vaikka yksi "remontti" per vuosi?

En osaa huoltaa tai korjata autoa itse enkä tiedä autoista juuri mitään... Ajokortti on toki ollut vuosia, mutta omaa autoa ei.

ap

Vierailija
37/61 |
08.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laskin että minulla olisi mennyt VUODESSA pakollisiin menoihin n. 500€ +päälle tietenkin bensat. Olisin saanut sukulaiseni auton ilmaiseksi itselleni, en ottanut koska olisin tarvinnut autoa niin vähän, ja opiskelijalle tuo 500€ vuodessa on aika paljon...

Vierailija
38/61 |
08.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli joskus sellanen vanha micra.. vm 84..vakuutusmaksuista sain bonuksia 10% jo perusliikennevakuutus maksoi 300 euroo vuodessa, ajoneuvovero 94 euroo vuodessa.

Jos laskee bensan kulutusta niin keskimäärin sellane 7l/100 km (mukana siis myös kaupunkiajoa). ajat viikossa sellaset 150 km joten bensaa kuluu reilu 10 litraa. Bensahan maksaa nyt n. 1,20 euroa litralta joten viikossa 12 euroa.

Kuukaudessa noin 50 euroa bensaan

Näillä bensan hinnoilla sulle tulee vuodessa bensan hinnaks se 500 euroo. Tietyst se ny voi laskee mutta myös noustakin.

Vierailija
39/61 |
08.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

omakotitalossa asuvalle ei mitään.

Vapaaehtoisia vakuutuksia ei kannata ottaa vanhaan autoon.

Meillä auto pesetetään ehkä kaksi kertaa vuodessa ja noin 5 kertaa/vuosi pesemme auton itse pihassa, hintaa tulee siis n. 20€/vuosi.

Renkaita ei tarvitse ostaa usein, varsinkaan joa ei aja paljoa. Jos haluaa ostaa merkkirenkaat ja maksaa niistä 2000€, se on oma valinta. Uudet renkaat saa 300 eurolla, ja niitä pitää uusia ehkä 4-5vuoden välein (jos ei siis aja paljoa kuten ap ilmeisesti ei aio ajaa...)

Jos ap ostaa käytetyn auton, kannattaa kysyä jos jollakin tutulla/tutuntutulla olisi kokemusta autoista, ja voisi tulla mukaan autoa katsomaan.

Voit myös lukea netin autopalstoja, sillä autoissa on eroja...! Peugeutteja esim. joutuu huoltamaan kai aika paljon Suomen oloissa, mutta joitakin merkkejä ei lainkaan.

Huolloissa on juttuja jotka kannattaa tehdä säännöllisesti, kuten öljynvaihto kerran vuodessa, se maksaa n. 30€ .

Samoin tuulilasin pyyhkimet ja lamput pitää vaihtaa toisinaan, mutta nuo kannattaa opetella tekemän itse. Jos menet liikkeeseen vaihtamaan voivat pyytää jopa 100€ viiden minuutin hommasta. Itsellä menee ehkä vartti, mutta Biltemasta tmv. saat ostettua lampun parilla eurolla ja uuden pyykimet parilla kympillä. (ja ihan taatusti läheisistäsi löytyy joku joka opettaa sinulle nuo vaihdot!:)

Enemmän ammattitaitoa vaatii sitten jarrupalojen ja pallonivelten vaihto, mutta noihin jos varaat 100€/vuosi niin riittää ihan hyvin. (sillä noita ei joka vuosi tarvitse vaihtaa)

Autoissa voi sitten tulla isompia remonttteja, kuten vaihdelaatikko remontti mikä maksaa PALJON. Tässä vaiheessa on syytä miettiä kannattaako esim. 500euron autoon enää tehdä 700euron remonttia, vai ostaako uusi auto.

Mutta tosiaan noita isopia remontteja tulee harvoin, ja jo autoa ostaessa kyllä yleensä kuulee veteleekö vaihdelaatikko viimeisiään.

Vierailija
40/61 |
08.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viisikymppiä kuussa tai enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi