Ehdottakaa jotakin tosi halpaa ruokaa, jolla ruokitaan 20 murkkua?!
Lapseni koulun jälkeisessä kerhossa on 20 15-18v lasta ja he kokoontuvat koulun jälkeen ja viikonloppuisin yhden projektin rakantamisen merkeissä, 4-6 tuntia kerralaan.
Kun meillä oli asiasta eka palaveri vanhempien kanssa, siellä moni innokkaasti kehuio tuovansa syömistä ja laittoivat nimensäkin listaan. Osan lapset ei koskaan jaksaneet tulla kerhoon ja osa vaan jätti tuomasta ruokaa.
Olen nyt koettanut mahdollisimman halvalla saada noille murkuille ruokaa aikaiseksi. Ihan sama vaikkei ravintoarvot ole kohdallaan, kunhan ei ole nälkä.
Vein heille leivänpaahtimen ja siihen leipää ja päälle voita, hilloa ja maapähkinävoita. Olen tehnyt köyhän version spagettia ja kastiketta ja kuskannut sinne koululle (luokkahuone), juomisina halvinta mehutiivistettä jne.
Kun vanhemmille on laitettu muistutusviestejä ruoan tuomisesta, sinne on joku tuonut perunalastuja.
Auttakaa nyt minua, en halua laittaa tähän ihan hirveästi rahaa, mutta ei ne lapset voi olla ilman ruokaakaan!!??
Vinkkejä mitä voin tehdä HALVALLA!!
Kiitos!
Kommentit (420)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:31"]
Monet 17- ja 18-vuotiaat asuu jo yksin ja huolehtii kyllä syömisistään. Ja kyllä 15-ja 16vuotiaatkin osaa ottaa eväitä jos on koulun jälkeen nälkä. Taitaa olla aspergernuoria tms kun pitää vanhempien vielä huolehtia syömisistä. Tai sitten pilalle passattuja poikia.
[/quote]
Moni nuori taas asuu kotona ja käy vaikka lukiota, meitä on niin monia, mutta se ei estä sitä, että nuorelle mamma laittaa ruoan, samalla kuin sille aikuiselle miehelleenkin, vaikka se käy jopa töissä.
Meillä käy vieraitakin, ihan aikuisia ja vaikka ne osaa ehkä itse laittaa ruoan, minä yleensä sen emäntänä valmistan
Miksi et suunnittele oman teinisi kanssa tätä? Nuorille tekisi hyvää oppia käytännön asioita. Suunnitelkaa yhdessä syömiset ja laskekaa budjetti. Ei sitä aikuisena kukaan ole ruokia tuomassa nenän eteen, pitää opettaa nuorille myös näitä hommia. Monet äidit passaa piloille varsinkin poikansa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:36"]
Miksi et suunnittele oman teinisi kanssa tätä? Nuorille tekisi hyvää oppia käytännön asioita. Suunnitelkaa yhdessä syömiset ja laskekaa budjetti. Ei sitä aikuisena kukaan ole ruokia tuomassa nenän eteen, pitää opettaa nuorille myös näitä hommia. Monet äidit passaa piloille varsinkin poikansa.
[/quote]
Kelle tuon osoitit, ei taida ap. olla linjoilla? Haloo ap??!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:36"]
[/quote]
Moni meistä käy lounaalla valmiissa pöydässä ja se on ihan ok. Miksi nyt on ongelma, jos joku vie jonnekin kerhoon ruokaa?? Ei kai tuon ap.n kuulu kasvattaa niiden toisten lapsiakin vielä?
Jos ap nauttii tästä hyväntekeväisyydestä eikä ole marttyyri mielellä, niin miksi haluaa tarjota mahd halpaa ja vähätyöläistä ruokaa ja ravinto arvolla ei ole mitään väliä? Tämäkö on hyvä ratkaisu näille nuorille? Olisivat mieluummin syömättä ja söisivät kunnon ruoan sitten kotona kuin jotain kuraa välipalana.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:40"]
Jos ap nauttii tästä hyväntekeväisyydestä eikä ole marttyyri mielellä, niin miksi haluaa tarjota mahd halpaa ja vähätyöläistä ruokaa ja ravinto arvolla ei ole mitään väliä? Tämäkö on hyvä ratkaisu näille nuorille? Olisivat mieluummin syömättä ja söisivät kunnon ruoan sitten kotona kuin jotain kuraa välipalana.
[/quote]
Just, moniko vanhempi on kiinnostunut millaista kuraa lapset suuhunsa mättää? Olen töissä lukion vieressä olevassa ruokakaupassa ja voin vinkata sinulle, ettei ne käy meiltä ostamassa porkkanoita tai omenoita.
Täällä yksi 16-vuotias yksin asuva, ruokatarvikkeensa ostava ja niistä ruokaa valmistava "lapsi" jota hämmentää syvästi koko kuvio. Siis suunnilleen aikuiset, täysi-ikäiset tai sen kynnyksellä olevat ihmiset nääntyvät nälkään jossain kerhossa jos jonkun äiti ei tuo sinne ruokaa?! Ehkä tekisi ihan hyvää olla ruokkimatta niitä, saattaisi olla että tarpeeksi monta kertaa nälkiinnyttyään syttyisi joku lamppu päässä ja eväät alkaisi ilmestyä reppuun.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:43"]
Täällä yksi 16-vuotias yksin asuva, ruokatarvikkeensa ostava ja niistä ruokaa valmistava "lapsi" jota hämmentää syvästi koko kuvio. Siis suunnilleen aikuiset, täysi-ikäiset tai sen kynnyksellä olevat ihmiset nääntyvät nälkään jossain kerhossa jos jonkun äiti ei tuo sinne ruokaa?! Ehkä tekisi ihan hyvää olla ruokkimatta niitä, saattaisi olla että tarpeeksi monta kertaa nälkiinnyttyään syttyisi joku lamppu päässä ja eväät alkaisi ilmestyä reppuun.
[/quote]
Oletko marttyyri? Olen pahoillani, ettei sinun vanhempia kiinnostanut sinusta huolehtiminen.
Ihme hyysäri, kun puhuu 15-18v lapsina? "Ei ne lapset voi olla ilman ruokaa". Voi että mitä mammanpoikia melkein aikuiset ihmiset!
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:43"]
[/quote]
Tämä on surullista. Ihmisen aivot ovat valmiit vasta n. 25v ikäisenä. 16v lapsen paikka on kotona, jos vaan sattuu olemaan kunnolliset vanhemmat.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:45"]
Ihme hyysäri, kun puhuu 15-18v lapsina? "Ei ne lapset voi olla ilman ruokaa". Voi että mitä mammanpoikia melkein aikuiset ihmiset!
[/quote]
Mitä ne muutakaan on kuin lapsia?
Monessa kirjoituksessa on mainittu tuo "lapsi"sana. Haluaako suomalaiset niin kovasti olla heti alusta asti aikuisia, että sana lapsi koetaan jotenkin vähättelevänä. Olen edelleen vanhempeini lapsi ja ikää minulla on jo 45v.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:43"]
[/quote]
Oletko marttyyri? Olen pahoillani, ettei sinun vanhempia kiinnostanut sinusta huolehtiminen.
[/quote]
Luulisin että tällaisen nuoren vanhemmat päinvastoin ovat hyvin huolehtineet lapsestaan kun hän on oppinut huolehtimaan itsestään. Hänelle on ehkä opetettu elämässä tarvittavia taitoja toisin kuin jotkut äidit jotka tekevät kaiken 18-vuotiaan "lapsen"eteen. Sitten tulee avioeroja kun passattu mies odottaa samaa palvelua kotona eikä osaa huolehtia kodista ja ruoanlaitosta.
Itse sain lapsena olla kotona ja aloitin jopa työt vielä kotoa käsin. Muutin kotoa vasta kun olin 22v ja suoraan omaan asuntoon. Olen ikuiseti kiitollinen vanhemmilleni, kun sain rauhassa säästää omavastuuta lainaan ja sain ostettua itselleni asunnon. Osaan laittaa ruokaa ja huolehtia kodistani ja itsestäni, niiden oppimista ei kotona asuminen estänyt, päinvastoin sain turvallisesti vanhempien vieressä ollessa mallista oppia.
Toivottavasti osaan itse tehdä samoin.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:43"] Täällä yksi 16-vuotias yksin asuva, ruokatarvikkeensa ostava ja niistä ruokaa valmistava "lapsi" jota hämmentää syvästi koko kuvio. Siis suunnilleen aikuiset, täysi-ikäiset tai sen kynnyksellä olevat ihmiset nääntyvät nälkään jossain kerhossa jos jonkun äiti ei tuo sinne ruokaa?! Ehkä tekisi ihan hyvää olla ruokkimatta niitä, saattaisi olla että tarpeeksi monta kertaa nälkiinnyttyään syttyisi joku lamppu päässä ja eväät alkaisi ilmestyä reppuun. [/quote] Oletko marttyyri? Olen pahoillani, ettei sinun vanhempia kiinnostanut sinusta huolehtiminen. [/quote] Luulisin että tällaisen nuoren vanhemmat päinvastoin ovat hyvin huolehtineet lapsestaan kun hän on oppinut huolehtimaan itsestään. Hänelle on ehkä opetettu elämässä tarvittavia taitoja toisin kuin jotkut äidit jotka tekevät kaiken 18-vuotiaan "lapsen"eteen. Sitten tulee avioeroja kun passattu mies odottaa samaa palvelua kotona eikä osaa huolehtia kodista ja ruoanlaitosta.
[/quote]
Tavallisessa perheessä on tilaa 16v lapselle, sen ei tarvitse muuttaa "omaan kotiin". 16v on todellakin lapsi vielä, sanan varsinaisessa merkityksessä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:54"]Itse sain lapsena olla kotona ja aloitin jopa työt vielä kotoa käsin. Muutin kotoa vasta kun olin 22v ja suoraan omaan asuntoon. Olen ikuiseti kiitollinen vanhemmilleni, kun sain rauhassa säästää omavastuuta lainaan ja sain ostettua itselleni asunnon. Osaan laittaa ruokaa ja huolehtia kodistani ja itsestäni, niiden oppimista ei kotona asuminen estänyt, päinvastoin sain turvallisesti vanhempien vieressä ollessa mallista oppia.
Toivottavasti osaan itse tehdä samoin.
[/quote]
Se on hyvä. Mutta tässä ei ollutkaan siitä kyse. Vai olisitko edelleen niin kiitollinen jos vanhempasi olisivat laittaneet sulle mahd halpaa ja nopeaa ruokaa jonka ravinto arvolla ei ole mitään väliä?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:40"]
[/quote]
Just, moniko vanhempi on kiinnostunut millaista kuraa lapset suuhunsa mättää? Olen töissä lukion vieressä olevassa ruokakaupassa ja voin vinkata sinulle, ettei ne käy meiltä ostamassa porkkanoita tai omenoita.
[/quote]
Mamma ajattelee, että Hesellä on tasokkaampaa ruokaa. Kukaan ei kotona koskaan tarjoa pastaa ja kastiketta, ehei.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:50"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:43"] Täällä yksi 16-vuotias yksin asuva, ruokatarvikkeensa ostava ja niistä ruokaa valmistava "lapsi" jota hämmentää syvästi koko kuvio. Siis suunnilleen aikuiset, täysi-ikäiset tai sen kynnyksellä olevat ihmiset nääntyvät nälkään jossain kerhossa jos jonkun äiti ei tuo sinne ruokaa?! Ehkä tekisi ihan hyvää olla ruokkimatta niitä, saattaisi olla että tarpeeksi monta kertaa nälkiinnyttyään syttyisi joku lamppu päässä ja eväät alkaisi ilmestyä reppuun. [/quote] Oletko marttyyri? Olen pahoillani, ettei sinun vanhempia kiinnostanut sinusta huolehtiminen. [/quote] Luulisin että tällaisen nuoren vanhemmat päinvastoin ovat hyvin huolehtineet lapsestaan kun hän on oppinut huolehtimaan itsestään. Hänelle on ehkä opetettu elämässä tarvittavia taitoja toisin kuin jotkut äidit jotka tekevät kaiken 18-vuotiaan "lapsen"eteen. Sitten tulee avioeroja kun passattu mies odottaa samaa palvelua kotona eikä osaa huolehtia kodista ja ruoanlaitosta.
[/quote]
Tavallisessa perheessä on tilaa 16v lapselle, sen ei tarvitse muuttaa "omaan kotiin". 16v on todellakin lapsi vielä, sanan varsinaisessa merkityksessä.
[/quote]
Miksi 16v saa lain mukaan harrasta seksiä jos on kerran vielä lapsi? Eikö lapsia pitäisi suojella sellaiselta? Tai sitten se ei olekaan lapsi muiden kuin sun mielestä.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 11:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 09:22"]
Ap ei kertonut, miksi häntä häiritsee toisten nälkä. Auttais mieluummin pikeasti hädänalaisia köyhiä. Niitä, jotka käy ruokajonoissa.
[/quote]
Herranen aika, ei ole sinun asiasi neuvoa ap.tä ketä se haluaa auttaa. Auta sinä noita ruokajonossa olevia, ap. saa auttaa ihan ketä haluaa.
Sama niille jotka nyt vaativat ap.n avun kesketystä, että kerholaiset oppisivat itsenäisiksi, eihän sitä nyt yhdestä ruokailusta opita, kyllä se on niiden mussukoiden vanhempien opetettava omat lapsensa, ap. vaan hillitsee niiden nälkää, ei sen tarvitse ajatella jotakin lasten kasvatusta.
Kaikenmaailman syitä mammat keksii mollatakseen ap.n, koettakaa itse joskus tehdä jotakin toisten eteen, saatatte jopa ymmärtää, miksi ap. haluaa auttaa. What goes around comes around...Anna hyvän kiertää.
[/quote]
Kyse ei ole siitäkään. Auttaminen on jees ja ihanaa jos joku jaksaa!
Nyt on kyse siitä, että ap:lle tämä on joku stressinaihe ja syyllistämiskeino muita kohtaan (eivät huolehdi, joku sipsipussi). Kaikenpitäisi olla mahdollisimman halpaa ja nopeaa ja auttamisen aiheuttaa aapeelle mahdollisimman vähän vaivaa. Tuntuu, että ap kärsii ja kokee koko ruoan tarjoamisen ikäväksi mutta pakolliseksi velvollisuudeksi, josta muut törkeät aikuisten tailähes aikuisten lasten vanhemmat laistavat röyhkeydellä ja piittaamattomuudella.
Eri juttu, jos joku ihana leipoo mielellään porukalle sämpylät tai tuo oman ravintolansa ylijäämää tai mitä ikinä. Mutta hyvällä tahdolla ja iloisin mielin.
[/quote]
Olisiko se sinusta sitten hyväksyttävää toimintaa, jos ap. uhraisi enemmän rahaa ja aikaa tekisi monimutkaista ruokaa? Mihin tuo logiikka perustuu? Silloinko sinne kerhoon saisi viedä ruokaa?