Ehdottakaa jotakin tosi halpaa ruokaa, jolla ruokitaan 20 murkkua?!
Lapseni koulun jälkeisessä kerhossa on 20 15-18v lasta ja he kokoontuvat koulun jälkeen ja viikonloppuisin yhden projektin rakantamisen merkeissä, 4-6 tuntia kerralaan.
Kun meillä oli asiasta eka palaveri vanhempien kanssa, siellä moni innokkaasti kehuio tuovansa syömistä ja laittoivat nimensäkin listaan. Osan lapset ei koskaan jaksaneet tulla kerhoon ja osa vaan jätti tuomasta ruokaa.
Olen nyt koettanut mahdollisimman halvalla saada noille murkuille ruokaa aikaiseksi. Ihan sama vaikkei ravintoarvot ole kohdallaan, kunhan ei ole nälkä.
Vein heille leivänpaahtimen ja siihen leipää ja päälle voita, hilloa ja maapähkinävoita. Olen tehnyt köyhän version spagettia ja kastiketta ja kuskannut sinne koululle (luokkahuone), juomisina halvinta mehutiivistettä jne.
Kun vanhemmille on laitettu muistutusviestejä ruoan tuomisesta, sinne on joku tuonut perunalastuja.
Auttakaa nyt minua, en halua laittaa tähän ihan hirveästi rahaa, mutta ei ne lapset voi olla ilman ruokaakaan!!??
Vinkkejä mitä voin tehdä HALVALLA!!
Kiitos!
Kommentit (420)
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:50"] [quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:43"] Täällä yksi 16-vuotias yksin asuva, ruokatarvikkeensa ostava ja niistä ruokaa valmistava "lapsi" jota hämmentää syvästi koko kuvio. Siis suunnilleen aikuiset, täysi-ikäiset tai sen kynnyksellä olevat ihmiset nääntyvät nälkään jossain kerhossa jos jonkun äiti ei tuo sinne ruokaa?! Ehkä tekisi ihan hyvää olla ruokkimatta niitä, saattaisi olla että tarpeeksi monta kertaa nälkiinnyttyään syttyisi joku lamppu päässä ja eväät alkaisi ilmestyä reppuun. [/quote] Oletko marttyyri? Olen pahoillani, ettei sinun vanhempia kiinnostanut sinusta huolehtiminen. [/quote] Luulisin että tällaisen nuoren vanhemmat päinvastoin ovat hyvin huolehtineet lapsestaan kun hän on oppinut huolehtimaan itsestään. Hänelle on ehkä opetettu elämässä tarvittavia taitoja toisin kuin jotkut äidit jotka tekevät kaiken 18-vuotiaan "lapsen"eteen. Sitten tulee avioeroja kun passattu mies odottaa samaa palvelua kotona eikä osaa huolehtia kodista ja ruoanlaitosta. [/quote] Tavallisessa perheessä on tilaa 16v lapselle, sen ei tarvitse muuttaa "omaan kotiin". 16v on todellakin lapsi vielä, sanan varsinaisessa merkityksessä. [/quote] Miksi 16v saa lain mukaan harrasta seksiä jos on kerran vielä lapsi? Eikö lapsia pitäisi suojella sellaiselta? Tai sitten se ei olekaan lapsi muiden kuin sun mielestä.
[/quote]
16v on suojaikäraja, ei se tarkoita, että silloin on alotettava nussimaan. 17v päättyy oppivelvollisuus. 18v vanhempien huoltovelvollisuus loppuu. Vasta 18v voi ostaa PEGI videopelejä!!
Miksi ne saa ostaa mietoja alkoholeja vasta 18v ja väkeviä vasta 20v??
Minusta tuntuu, että ilmiannan ap:n. Se on varmaan syyllinen siihen, ettei nuoret syö kotona terveellistä ruokaa. Se on pilannut koko Suomen nuorison ja opettanut ne syömään spagettia, kastiketta ja vaaleaa leipää. Ilman ap:tä kukaan ei noihin tikullakaan koskisi.
Mun ehdotukseni on : näkkileipää/voileipäkeksejä ja hiutalepuuroa (kun sen kahvinkeittimen sinne raahaat), ne nälkäisimmät syö ja ne nirsoimmat tajuavat tuoda itse tulevaisuudessa omat eväät.
Minusta tuntuu, että av mammat on todella ravintotietoisia ja tarjoavat kotona ihan joka päivä ateriakokonaisuuksia joihin uhraavat tunteja aikaa ja rahaa.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:12"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:02"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:50"] [quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:43"] Täällä yksi 16-vuotias yksin asuva, ruokatarvikkeensa ostava ja niistä ruokaa valmistava "lapsi" jota hämmentää syvästi koko kuvio. Siis suunnilleen aikuiset, täysi-ikäiset tai sen kynnyksellä olevat ihmiset nääntyvät nälkään jossain kerhossa jos jonkun äiti ei tuo sinne ruokaa?! Ehkä tekisi ihan hyvää olla ruokkimatta niitä, saattaisi olla että tarpeeksi monta kertaa nälkiinnyttyään syttyisi joku lamppu päässä ja eväät alkaisi ilmestyä reppuun. [/quote] Oletko marttyyri? Olen pahoillani, ettei sinun vanhempia kiinnostanut sinusta huolehtiminen. [/quote] Luulisin että tällaisen nuoren vanhemmat päinvastoin ovat hyvin huolehtineet lapsestaan kun hän on oppinut huolehtimaan itsestään. Hänelle on ehkä opetettu elämässä tarvittavia taitoja toisin kuin jotkut äidit jotka tekevät kaiken 18-vuotiaan "lapsen"eteen. Sitten tulee avioeroja kun passattu mies odottaa samaa palvelua kotona eikä osaa huolehtia kodista ja ruoanlaitosta. [/quote] Tavallisessa perheessä on tilaa 16v lapselle, sen ei tarvitse muuttaa "omaan kotiin". 16v on todellakin lapsi vielä, sanan varsinaisessa merkityksessä. [/quote] Miksi 16v saa lain mukaan harrasta seksiä jos on kerran vielä lapsi? Eikö lapsia pitäisi suojella sellaiselta? Tai sitten se ei olekaan lapsi muiden kuin sun mielestä.
[/quote]
16v on suojaikäraja, ei se tarkoita, että silloin on alotettava nussimaan. 17v päättyy oppivelvollisuus. 18v vanhempien huoltovelvollisuus loppuu. Vasta 18v voi ostaa PEGI videopelejä!!
Miksi ne saa ostaa mietoja alkoholeja vasta 18v ja väkeviä vasta 20v??
[/quote]
Rikoslain mukaan 21 vuotta täyttänyttä ei enää käsitellä nuorena rikoksentekijänä.
Muistan tällä palstalla nähneeni usein avauksen, jossa kysytään vinkkejä halpaan ja helppoon arkiruokaan. Ei kai vaan ap. ole niitä jo vuosikausia viljellyt, sillä me muut ei todellakaan sellaiseen kuran valmistukseen sorruta?
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 20:56"]
Kummallinen ketju.
Teinit osaavat huolehtia omasta nälästään tavalla tai toisella, elleivät ole jollakin tavalla "erityisiä" (fyysisesti/psyykkisesti sairaita, vammaisia jne.).
Vastuu teinien nälästä ja ruuasta kuuluu vanhemmille/huoltajille ja teineille itselleen.
Nälkäinen teini syö miltei mitä vaan.
Onko ap:llä jokin erityinen vastuu näistä nuorista?
Mikä olikaan "kerho" jossa ollaan arkisin ja viikonloppuisin ja kaikki ovat nälässä eikä kukaan muu välitä kuin ap?
Outoa.
[/quote]
Kadotit täysin sen tärkeimmän kohdan, jossakin yhteisessa vanhempainkokouksessa oltiin ihan yhdessä päätetty siitä, että sinne kerhoon viedään sapuskaa. Nyt ap. on ainoa joka on tehnyt sen mitä lupasi.
Näkkäriä, margariinia, mehua. Porkkanatikkuja.
Aika ihmeellistä kuinka monet vaan arvostelee ap.n toimintaa?! Tuosta oli nähtävästi kuitenkin yhdessä sovittu!
Jos leipää annetaan kotona välipalaksi lapsille, miten sitä samaa ei voi siellä kerhossa antaa? Samoin moni taatusti tarjoaa kotona joskus spagettia ja kastiketta, mutta sekin on kirosana nyt? Koulussa osa porukasta syö pelkkää näkkäriä ja sekin on ok. EN TAJUA!!
Tuota en tajua, kuinka moni ehdottaa ap.:lle että käytä enemmän aikaa ja rahaa??!! siis mitä ihmettä? Jos ap. pystyy ruokkimaan lapset halvalla ja pienellä ajalla, se ei voi olla oikein, tarvitaan tunteja ja paksu lompakko??!!
Makarooni-jauhelihamössöä tai hernekeittoa.
Kysy voitko laskuttaa raaka-aineita jos kerran on yhdessä sovittu? Riisiä linssejä mausteita... perunaa & kaalia keitoksi, sipulikeitto.. linssikeitto paistettua riisiä. Mikä projekti oli en lukenut koko ketjua. ja ymmärrän hyvin näitä valittajia kun aina kysytään samat kysymykset. Mitä halpaa.......... .se alkaa kyllästyttämään. Kysy haluaako joku lapsi osallistua projektiin nimeltä ruoki 20 halvalla kysy siltä neuvoa voit yllättyä. Luulisi jonkun osaavan ruokaakin laittaa ja nehän voisi itsekkin osallistua tähän "välipalan" suunnitteluun jos et itse osaa.
No eiks ihan tavallinen sokeripala riitä?
Lasinpesunestettä-ehdotus oli hyvä. Helppoa, halpaa, hyvää. Ei vaadi juurikaan astioita kun laittaa kanisterin kiertämään.
En yleensä kommentoi tänne mitään, mut apua mikä idiootti oot ap. Ei kannata hyysätä liikaa melkein aikuista poikaas, koska se ei opi ikinä muuten elämässä mitään. Ite olin saman ikänen kaks vuotta sitten ja ihan ite huolehdin syömisistäni, eikä äiti auttanu tollasissa asioissa ja siitä olen todellakin kiitollinen ettei musta tullut mitään uusavutonta. Puhut 16-18 vuotiaista lapsina? Mä jo 18 vuotiaana muutin omilleni ja hoidin ja maksoin töistä saamillani rahoilla kaiken syömiseni ja asumiseni, enkä ikinä olettanu että vanhemmat auttais mua rahallisesti tai tulis tekemään mulle ruokaa. Noh, jotkut saa hyvät lähtökohdat elämässä pärjäämiseen ja jotkut taas oppivat olemaan hyysättävänä ja rakentamaan robotteja perkele
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 16:28"]
En yleensä kommentoi tänne mitään, mut apua mikä idiootti oot ap. Ei kannata hyysätä liikaa melkein aikuista poikaas, koska se ei opi ikinä muuten elämässä mitään. Ite olin saman ikänen kaks vuotta sitten ja ihan ite huolehdin syömisistäni, eikä äiti auttanu tollasissa asioissa ja siitä olen todellakin kiitollinen ettei musta tullut mitään uusavutonta. Puhut 16-18 vuotiaista lapsina? Mä jo 18 vuotiaana muutin omilleni ja hoidin ja maksoin töistä saamillani rahoilla kaiken syömiseni ja asumiseni, enkä ikinä olettanu että vanhemmat auttais mua rahallisesti tai tulis tekemään mulle ruokaa. Noh, jotkut saa hyvät lähtökohdat elämässä pärjäämiseen ja jotkut taas oppivat olemaan hyysättävänä ja rakentamaan robotteja perkele
[/quote]
Mistä luit, että ap:n lapsi on poika?
No kaikilla on oma tapansa ja erilaiset vanhemmat. Itse en koskaan ole tajunnut tätä suomalaisten intoa kasvattaa lapset jo eskarissa ollessa itsenäisiksi. Minusta vanhemman tehtävä on opettaa lapsensa, mutta se tehdään yhdessä, ei niin, että potkastaan pellolle ja sanotaan että "koita pärjätä". Ei kai ap. pysty tuhoamaan noita kaikkia kerholaisia auttamalla niitä? Miksi Suomessa tuo tulkitaan hyysäämiseksi ja vahingolliseksi, muualla se on ihan luonnollista. Joku kumma meitä suomalaisia vaivaa, kun tällainenkin koetaan uhkaksi. enemmän minua huolettaa ne "itsenäiset" lapsiraukat, jotka ylpeilee sillä, ettei kukaan auta heitä, se kuulostaa kammottavalta.
En ole ap.
[/quote]
Ehkä niistä hyysätyistä kasvaa kuitenkin hyväsydämisiä, eikä "kovan elamän koulun" käyneitä
[quote author="Vierailija" time="04.02.2015 klo 17:10"]
[/quote]
Ehkä niistä hyysätyistä kasvaa kuitenkin hyväsydämisiä, eikä "kovan elamän koulun" käyneitä
[/quote]
Olen samaa mieltä. En voi uskoa, että ruoan tarjoaminen jossakin kerhossa aiheuttaa jollekin samanlaisia ongelmia kuin hylkääminen. tuohan osoittaa minusta sitä, että tuo ap. on kiinnostunut siitä mitä lapsi tekee ja tukee sitä toimintaa. Kyllä siellä kotona silti ehkä se ap:n lapsi osallistuu ihan asiallisesti perheen toimintaan ja kodin ylläpitoon. Eihän se ruokkiminen suinkaan poista sitä, että osaa itse tehdä.
Mun ostoslista olisi tässä:
Ostoslista
hedelmät ja vihannekset
1 kpl Porkkanapussi 2 kg, Rainbow 1.75 €
tuoreet leipomotuotteet
2 kpl Reissumies 12 Kpl, Oululainen 1.09 €
munat
2 kot Kananmunat 10 Kpl, yht 2 kg Kotimaista 1.49 €
keltaiset rasvat
1 ras Margariini 60%, Rainbow 0.65 €
kuivat elintarvikkeet
1 pkt Kaurahiutale, Elovena 1.38 €
1 pkt Koulunäkki Maukas, Vaasan 1.79 €
Yhteensä: 10.73€
Kustannus/lapsi 54 senttiä ja jokaiselle näkkileipä ja ruisleipä, levite, porkkana, kananmuna ja puuroa. Ei mitään ihmeellistä, mutta niiltä kyllä nälkä lähtee, jotka haluavat.
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 15:00"]
[quote author="Vierailija" time="02.02.2015 klo 14:54"]Itse sain lapsena olla kotona ja aloitin jopa työt vielä kotoa käsin. Muutin kotoa vasta kun olin 22v ja suoraan omaan asuntoon. Olen ikuiseti kiitollinen vanhemmilleni, kun sain rauhassa säästää omavastuuta lainaan ja sain ostettua itselleni asunnon. Osaan laittaa ruokaa ja huolehtia kodistani ja itsestäni, niiden oppimista ei kotona asuminen estänyt, päinvastoin sain turvallisesti vanhempien vieressä ollessa mallista oppia. Toivottavasti osaan itse tehdä samoin. [/quote] Se on hyvä. Mutta tässä ei ollutkaan siitä kyse. Vai olisitko edelleen niin kiitollinen jos vanhempasi olisivat laittaneet sulle mahd halpaa ja nopeaa ruokaa jonka ravinto arvolla ei ole mitään väliä?
[/quote]
Varmaan meillä on ollut kerran viikossa tuollaistakin tarjolla. Jos olen oikein ymmärtänyt ap. tarjoaa sen yhden lounaan viikonloppuna ja loput ruoat saa sitten vanhemmat kotona laittaa niin ravintorikkaaksi kuin haluaa. Saahan ne vanhemmat pakata tai opettaa pakkaamaan sinne kerhoon vaikka mitä ravintoa ja opastaa mitä ei saa syödä. En nyt ymmärrä miten ap. on yhtäkkiä vastuussa kaikista niiden nuorten ruoista?