Joka kerta kun joudun olemaan tekemisissä äitini kanssa saan äärimmäisen ahdistuksen
Toki hän on omalla tavallaan rakas ja tärkeä, mutta hän saa aikaan äärimmäisen ahdistuksen. Ihminen, joka ei pääse täysin kontroloimaan toisia osaa nokkimisen taidon. Tänäänkin hän soitti ja ilmoitti, että Järviradiossa oli ollut ministerin haastattelu ja sinä tuskin sitä kuuntelit. Sitten hän yritti lukea puhelimessa kaupan paperimainoksia, koska kummaliset elintarvikkeet ovat tarjouksessa - juu, ei kiinnosta. Sitten selitettiin sähkön hinnasta ja kehuttiin kuinka hänellä on rahaa ostaa sähköä ja sitten olikin kiire lopettaa katsomaan Salkkareita, joita sinä et kuitenkaan suostu katsomaan. Onneksi ei ollut viinaa kotona, sillä olisin lähtenyt juomaan...
Argh!
N 49
Kommentit (24)
Siis siinä AIKUINEN IHMINEN et osaa laittaa rajoja äidilesi.
Ok. Itepähän olet sen päätöksen tehnyt, kärsi sit seuraukset
Mutta oletko vielä saanut Tokmannin uusimman tarjouskuvaston? Siellä oli muun muassa tarjouksessa viherkasvien lannoitteita ja kaikenmoista muuta härpäkettä myös. Jos et ole vielä lukenut päivän uutisotsikoita, niin voin tiivistää, että Renny Harliini on tänään täyttänyt vuosia ja Johanna-rakas on julkaissut tunteikkaan päivityksen.
Tiedän tunteen. Minun äitini taas tyypillisenä narsistina dissaa keskustelun aikana aina jollain tavalla verraten vaikka serkkuun, joka osaa jotain paremmin tai isoveljeen, joka valitsi paremman uran kuin minä. Koskaan en riitä, ole tarpeeksi tai suorita elämää hänen vaatimustensa ja arvojensa mukaisesti. Ja vastavuoroisesti tekee veljelleni - jonka minulle kehui taivaisiin - samaa mollaten, kun ei ole hankkinut perhettä niin kuin minä, ottaisi mallia ja hankkisi vaimon ja lapsia..
Itse äitini on täydellisyyden kuningatar, joka on Omin Ansioin kohonnut elämässään ylös. Ainoa vaan, että unohtaa kuinka puolisonsa rahoitti työnteolla hänen opiskelunsa nuoruudessa ja omat vanhempansakin avustivat taloudellisedti isoja summia. Itse ei ole avustanut sentilläkään lapsiaan, koska jokaisen täytyy pärjätä omillaan 'kuten hänkin on tehnyt'. Aivan.
Pidän etäisyyttä, vastaan 2 krt vuodessa puheluun ja se saa riittää.
Älä vastaa sen puheluihin. Problem solved
Vierailija kirjoitti:
Älä vastaa sen puheluihin. Problem solved
Se ei ole ratkaisu. Kerran laitoin puhelimen ihan kiinni kiinni ja tämä uhriutumisen mestari oli soitellut asuintaloni isännöitsijälle, huoltoliikkeelle jonka edustaja kävi oveni takana jolta kuulin heille syötetyn valheellisen nyyhkytarinan minun katoamisestani ja olipa tuo soittanut poliisillekin, että siltä on puhelimesta virta loppu, että koita sitä sitten tässä olla korrekti...
Avaimia en ole asuntooni antanut, eikä kyläänkään ole käytöksensä puolesta asiaa. Viitisen vuotta sitten tupsahti kutsumatta kylään ja päätä auottuaan käskin ulos.
-ap-
Ei varmasti ole yhtä paha kun mun vanhemmat
Varastelevat avaimiani, tekevät lasuja, tulevat oven taakse vaanimaan.
Nyt pääsevät sitten toivon mukaan ihan oikeuteen asti selvittelemään asioita. On niin kivaa puuttua ja vaikuttaa joka asiaan ja hallita.
"Muuta ei tarvita, kun minä nostan tuon luurin ja soitan yhden puhelun lastensuojeluun.."
N39
Kerää vain todisteet asiattomasta häiriökäyttäytymisestä ja hae lähestymiskieltoa.
Niin minä tein.
Ihan tyhjästä ahdistut mielestäni. Kuulostaa sellaisen ihmisen jutustelulta, jonka elämässä ei tapahdu paljon. Sitten kommentoidaan uutisia, mainoksia ja tv-ohjelmia. Nuo "sinä tuskin kuuntelit" tai "et suostu katsomaan" eivät kuulosta nokkimiselta vaan kommenteilta, joilla äiti ilmaisee ymmärtävänsä, että eivät nämä niin kiinnostavia asioita ole - mutta kun ei hänelle nyt muutakaan kuulu.
Aseta itsellesi aikaraja minkä verran jaksat olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tyhjästä ahdistut mielestäni. Kuulostaa sellaisen ihmisen jutustelulta, jonka elämässä ei tapahdu paljon. Sitten kommentoidaan uutisia, mainoksia ja tv-ohjelmia. Nuo "sinä tuskin kuuntelit" tai "et suostu katsomaan" eivät kuulosta nokkimiselta vaan kommenteilta, joilla äiti ilmaisee ymmärtävänsä, että eivät nämä niin kiinnostavia asioita ole - mutta kun ei hänelle nyt muutakaan kuulu.
Et viitsisi sössöttää potaskaa.
Tuossa ei ole ainoatakaan aihetta, josta ansaitsee ahdistua äärettömästi.
Naisilla on usein vaikeuksia äitiensä kanssa.
Mun äiti lähetteli viestejä tv7 ohjelmista ja jumalanpalveluksista, kun minä em kuitenkaan katso. En ole vastannut enää mitään niin se on hiljentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kaikesta voi loukkaantua jos haluaa!
Myös minulla vaikea äitisuhde. Olen puskenut läpi elämän yrittämällä olemalla oma itseni mutta samalla janonnut äitini hyväksyntää, jota en mihinkään asiaan ole saanut.
Kerroin paljon asioita äidilleni tekemisistäni, odottaen joka kerta sitä hyväksyntää, muttei sitä koskaan tullut.
Viimeksi äitini ilmoitti, ettei hyväksy puolisoani jonka kanssa olen ollut lähemmäs seitsemäntoista vuotta. Siitä sitten avautui pato ja ymmärsin, että kukaan ei pysty olemaan sellainen kun hän haluaa ja minun on turha mihinkään odottaa hyväksyntää.
Hänen takiaan olen osittain sairastunut, toki muitakin vaikuttavia asioita on elämässä tullut. Hänen käytöksensä toki pitkäkestoisinta.
Kuulostaa vähän mummoltani. Hän ei tosin ole mitenkään pahantahtoinen ihminen, puhetyyli vaan on semmoinen "ethän sinä kuitenkaan ole näistä kiinnostunut". Juu, näin lapsenlapsensa näkee tuon kuvion vähän kauempaa, mutta lapsilleen on kyllä välillä tosi raskasta kun ottavat herkästi äitinsä sanomiset itseensä. Varsinkin tätini joka asuu lähimpänä ja huolehtii paljon vanhan äidin asioista.
Vierailija kirjoitti:
Myös minulla vaikea äitisuhde. Olen puskenut läpi elämän yrittämällä olemalla oma itseni mutta samalla janonnut äitini hyväksyntää, jota en mihinkään asiaan ole saanut.
Kerroin paljon asioita äidilleni tekemisistäni, odottaen joka kerta sitä hyväksyntää, muttei sitä koskaan tullut.
Viimeksi äitini ilmoitti, ettei hyväksy puolisoani jonka kanssa olen ollut lähemmäs seitsemäntoista vuotta. Siitä sitten avautui pato ja ymmärsin, että kukaan ei pysty olemaan sellainen kun hän haluaa ja minun on turha mihinkään odottaa hyväksyntää.
Hänen takiaan olen osittain sairastunut, toki muitakin vaikuttavia asioita on elämässä tullut. Hänen käytöksensä toki pitkäkestoisinta.
Olen herkkä. Ikää nyt 42 v.
Minun äiti on niin masentava ihminen kun olin kuvitellut että kaikki ihmiset pystyisivät kehittymään elämässään edes vähän henkisesti. Suvun "narsistikin" pehmeni viimeisinä vuosinaan ja rupesi osoittamaan inhimillisiä piirteitä, mutta mun äiti vain kiertää samaa kehää mitä on kiertänyt viimeiset 75 vuotta, koko ajan vain pahentuen. Äiti on hirveän raskas ihminen. Kun viimeksi kävin kotona jouduin ihan konkreettisesti rauhoittelemaan itseäni kun kropalla meinasi mennä pakokauhu päälle.
Suosittelen että menet paykoterapiaan. Siis ystävyydellä tämän sanon. Hallitsevan ja manipuloivan äidin kanssa kasvaminen on varmasti ollut hankalaa ja tehnyt paljon tunnelukkoja elämääsi. Äitisi edelleen manipuloi elämääsi, kun et osaa olla välittämättä. Terapiassa saat uuden näkökannan äitisi motivaatioihin ja osaat olla välittämättä.
Oli tosi hauska terapian jälkeen todeta omalle äidille, että sinusta voi tuntua tuolta mutta minua asia ei koske lainkaan.