Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olisitko sinä valmis maksamaan omasta pussistasi "ekstra-asiat" perhepäivähoidossa?

Vierailija
01.03.2009 |

Olen aloittanut pphoitajana 7kk sitten ja nyt alkaa homma olla oikeasti hanskassa kaikin puolin; ryhmä vakiintunut, lapset sopeutuneet jne.

Haluaisin kovasti joskus tehdä lasten kanssa jotain erikoisen kivaa ja erilaista, mutta mulla ei valitettavasti ole juurikaan siihen taloudellisesti mahdollisuutta. Palkka on pieni (n. 900€) ja mieskin on tällähetkellä opiskelija.

Keskiviikkona kuitenkin repäisin ja kävin hoitolasten + omien lasten kanssa uimassa + pitsalla. Minulla oli kaksi serkkuani kaverina uimareissulla, jotta kaikki lapset (2x 2v, 1v ja 3v) tulivat varmasti katsottua. Uimaliput koko porukalle maksoivat 28€ ja sitten menin tosiaan lasten kans läheiseen pitseriaan, jossa söimme (24€)

Hoitolasten vanhemmat tykkäsivät kovasti tästä ja lapset olivat pienintä myöten aivan innoissaan. Minulla oli myös mukavaa :)

Nyt mietinkin, että olisiko törkeää vai aivan asiallista pyytää vanhemmilta maksu esim. juuri uintilippuun, ehkä pääsylippuun johonkin paikalliseen lapsille sopivaan paikkaan jmv? Olisitko SINÄ vanhempana valmis maksamaan vai riittääkö sinulle ihan perustouhut hoidossa? Vai kuuluuko se vaan hoitajan maksaa?

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen antanut lounareita, että ovat päässeet Mäkkäriin, kun ovat käyneet jossain kaupungin järjestämässä ilmaisessa tapahtumassa, niin on ruoka järjestynyt siinä samalla.

Samoin kun hoitaja pyysi ottamaan uikkarit ja pyyhkeen mukaan, niin tottakai me vanhemmat tajusimme, että myös raha uimalippuun. Ja annoin myös hoitajalle liikuntasetelin, että sai oman uintinsa maksettu (joo tiedän että ne on henkkoht).

Vierailija
42/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se fiksuudesta ole välttämättä kiinni. Vaan ihan siitä, että on jossakin luulossa, ei tiedä jotakin asiaa kuinka se on. Tämä sama toimii myös päiväkodin puolella, koulussa jne. Joku ope tuo kouluun itse leipomansa synttäriherkut joka lapselle ekasta alkaen ja kun tulee uusi ope eikä herkkuja tulekaan, lapset kertovat kotona ja vanhemmat ihmettelevät miksei ope toimi kuten normaalsiti kuuluu, koska ovat oppineet aivan ylempalttisuuteen kaikessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

etukateen teidan uintireissusta niin millaset uikkarit sulla oli niille lapsille ??? ja mun mielesta olis todella outoa ellei mulle kerrottais etukateen jos pph:lla on joku retki tai reissu tietylle paivalle, kylla tollasesta pitaa vanhemmille kertoa etukateen ja kysya lupa. jollakin voi olla vaikka ihottumaa, korvissa putket tms ettei voi kayda uimahallissa.

Vierailija
44/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoito on päivähoitoa. Perusarkea, ei pizzaa.

Vierailija
45/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei se fiksuudesta ole välttämättä kiinni. Vaan ihan siitä, että on jossakin luulossa, ei tiedä jotakin asiaa kuinka se on. .

Vierailija
46/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uimataidotonta kohti täytyy olla oma valvoja? Tämä lukee jo pelastuslaitoksen sivuillakin jos ei oma järki riitä, ja vielä noin pieniä, järkyttävän vaarallista!

Vierailija
47/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä en tajua. Vanhemmat valittavat että "muksut lellitään piloille jos niitä viedään jonnekin huvittelemaan", mutta ne "muksut" valittavat silti, jopa silloin kun ei minnekään mennä, koskaan.

Samat vanhemmat puhuvat "laatuajasta" joka on nykyisen trendin mukaan perusarkea kotitöineen kaikkineen (ennen se oli huvittelua).

Vierailija
48/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin tv:n katsomisen kanssa. Ei musta ole paha asia että lapsi näkee vähän telkkaria, mutta jos pph:n luona katsotaan telkkaria joka päivä niin sehän tarkoittaa sitten ettei meillä vanhemmilla ole koskaan mahdollisuutta käyttää sitä tapaa saada kätemme vapaiksi esim. ruuanlaiton tai muiden hommien ajaksi, kun pph on jo käyttänyt sen kiintiön loppuun.

Vierailija
49/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö voisi mennä luistelemaan, laskemaan mäkeä yms. niin että on itse leivottu ja laitettu eväät?

Eikö se voisi olla retki kirjastoon satutunnille?

Jne.

Vierailija
50/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkinlainen kärsimysmomentti lastenhoidossa vaan jalostaa lasta. Jos lapsella on kiva päivä hoidossa ja oppii vaikkapa jotain uutta niin se on automaattisesti pois vanhemmilta. LAPSILLLAHAN ei saisi koskaan olla mitään kivaa. Se kuuluu vain äidin ja isän elämään kun lapset on saatu nukkumaan. Ne arjen pikkuilot jotka piristää päivää ja auttaa jatkamaan arjessa.

Järjettömän itsekästä. Mitä pahaa se lapsi on tehnyt, että sillä ei ole oikeutta arjen pieniin iloihin?

Vierailija
51/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten tuossa iässä (3 v ja alle) yksi meno syksyllä ja toinen keväällä olisi mielestäni riittävää. Mutta on tosi kiva jos pph jaksaa käydä lasten kanssa vähän muuallakin kuin lähipuistossa. Tottakai vanhemmat maksavat moiset aktiviteetit.

Vierailija
52/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain oikeasti hyvää!

Voi luoja. Ei voi olla noin neuroottinen jonkin ruuan suhteen. Se on vain ruokaa! Ei tulisi mieleenkään kieltää lapsia menemästä hampurilaiselle vain siksi, että itse pidän vehnäleipää ja perunoita äärimmäisen epäterveellisenä.

Voisiko vähän löysätä sitä omaa itsekkyyden pipoa ja antaa lapselleen luvan nauttia välillä elämästä vaikkapa syömällä roskaruokaa ?

Eihän tässäkään lapsesta ole kyse vaan äidin pätemisen tarpeesta.

Vierailija
53/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

uimaan kavereiden kanssa.

Aika riskaapelia hommaa.

Vierailija
54/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin jos menette esim. taksilla jonnekin. Uskoisin että lasten vanhemmat ymmärtävät!!

Vierailija
55/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin lapset oli ihan täpinöissään kun pääsivät oikein hampurilaiselle pph:n kanssa. Se muistettiin pitkään

Ajattele lasta välillä. Sillä ei ole niin kunnianhimoisia ja outoja ajatuksia omasta elämästään kuin sinulla.

i]Eikö voisi mennä luistelemaan, laskemaan mäkeä yms. niin että on itse leivottu ja laitettu eväät?

Eikö se voisi olla retki kirjastoon satutunnille?

Jne.

[/quote]

Vierailija
56/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, tottakai kerroin lasten vanhemmille uintireissusta etukäteen ja tiedän, ettei hoitolapsillani ole allergioita. Enkä siis ole tuosta jo tehdystä reissusta rahaa vailla. Se oli lähinnä sellainen kokeilu, että miten onnistuu ja tykkääkö lapset, sotkeeko liikaa päivärytmiä jne. Ja onnistuihan se, tosi hyvin!

Lähinnä mietin jatkoa, että se kerran kuussa ois minusta kiva tehdä jotain ekstraa, mutta jos /kun se maksaa, niin ei minulla ole välttämättä varaa. Ja halusin kysellä, miten vanhemmat suhtautuu, jos joutuisivat itse maksamaan.

Mitä tulee mukana olleisiin serkkuihini; toinen on lasten parissa työskentelevä ä-lomalainen ja toinen luotettava 17-vuotias. Mukana oli 2 hoitolasta, jotka oli mun vastuulla ja 2 omaani, joita nämä serkkuni vahtivat. Syömässä olin yksin lasten kanssa. Olimme vain kahluualtaassa, joten ajattelin esim. hukkumisriskin olevan olematon

Ap

.

Vierailija
57/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan!!En ainakaan haluaisi siitä maksaa vanhempana.

Uintireissukin aivan liikaa,parempi olisi satutunti kirjastossa tai luontoretki.

Ihmetyttää se,että jos hoitaja on kysynyt etukäteen luvan reissua varten,niin eikö vanhemmat sitten ehdottaneet että voivat osallistua kustannuksiin?

Tuliko siltikin lähdettyä "ilman lupaa" ???

Vierailija
58/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska et ensimmäiselläkään kerralla sitä itse heiltä kysynyt.Miksi?

Vierailija
59/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kysyin samalla vanhemmilta luvan viedä lapset uimaan. Pitsalla käyntiin en edes kysynyt lupaa, totesin vaan että käymme siellä uinnin jälkeen (pitseria uimahallia vastapäätä) ja vanhemmat olivat asiasta innoissaan.

Vanhemmat toivat itse lapsilleen pyyhkeet, uikkarit ja pienelle uimavaipan. Lisäksi mainitsin vielä erikseen, että päiväunet siirtyy hieman myöhemmäksi (käytännössä 40min myöhemmin nukahtivat). Vanhemmat eivät siis missään vaiheessa olleet pätkääkään vastaan, ja kukaan ei kysynyt maksamisesta mitään.

Kummankin lapsen vanhemmat tosin sanoivat, että elintärkeää, että on apuvoimia mukana kun on noin monta pientä.

AP

Vierailija
60/68 |
01.03.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pph:lla syödään kerran kuussa tai vaikka kerran viikossa pizzaa, niin hengissä ne lapset pysyy ja ihan terveinä. Ja kotonakin voi vielä päälle herkutella joskus... Herranen aika, joillain teistä on ihan pääkoppa sekaisin.

itselläni on neljä lasta, terveitä, urheilullisia ja hoikkia, vaikka on pienestä saaneet aina silloin tällöin roskaruokaa, herkkuja, karkkia, leivoksia jne. Itsekin sain lapsena aina hampparin lähigrilliltä silloin tällöin ja nyt nelikymppisenä olen ihan normaalipainoinen ja terve ihminen. Kohtuu kaikessa, mutta ei elämästä saa tylsääkään tehdä. Elämä on elämistä varten. Mitä sellaisella askeettisella elämällä tekee...?