Olisitko sinä valmis maksamaan omasta pussistasi "ekstra-asiat" perhepäivähoidossa?
Olen aloittanut pphoitajana 7kk sitten ja nyt alkaa homma olla oikeasti hanskassa kaikin puolin; ryhmä vakiintunut, lapset sopeutuneet jne.
Haluaisin kovasti joskus tehdä lasten kanssa jotain erikoisen kivaa ja erilaista, mutta mulla ei valitettavasti ole juurikaan siihen taloudellisesti mahdollisuutta. Palkka on pieni (n. 900€) ja mieskin on tällähetkellä opiskelija.
Keskiviikkona kuitenkin repäisin ja kävin hoitolasten + omien lasten kanssa uimassa + pitsalla. Minulla oli kaksi serkkuani kaverina uimareissulla, jotta kaikki lapset (2x 2v, 1v ja 3v) tulivat varmasti katsottua. Uimaliput koko porukalle maksoivat 28€ ja sitten menin tosiaan lasten kans läheiseen pitseriaan, jossa söimme (24€)
Hoitolasten vanhemmat tykkäsivät kovasti tästä ja lapset olivat pienintä myöten aivan innoissaan. Minulla oli myös mukavaa :)
Nyt mietinkin, että olisiko törkeää vai aivan asiallista pyytää vanhemmilta maksu esim. juuri uintilippuun, ehkä pääsylippuun johonkin paikalliseen lapsille sopivaan paikkaan jmv? Olisitko SINÄ vanhempana valmis maksamaan vai riittääkö sinulle ihan perustouhut hoidossa? Vai kuuluuko se vaan hoitajan maksaa?
Kommentit (68)
ja mulla on pullukoita sohvaperunoita, vaikka meillä syödään paljon salatteja ja hedelmiä ja raahaan lapsia jatkuvasti urheilemaan ja liikkumaan.
Tasan ei käy onnen lahjat.
Tätä viestiketjua lukiessani kiitän jälleen kerran Luojaani, kun sieltä Suomesta olen pois päässyt! Onpa ankeaa.
Ihminen hyvän hyvyyttään näkee vaivan, että värvää reissuun lisävahteja, vie lapset uimaan ja syömään ja saa selkäänsä tällaista sontaa! Mikä teitä vaivaa? Tainnut olla vähän liikaakin jo sitä perusankeaa perusarkea.
Eihän ap ole lapsia joka päivä raijaamassa jonnekin hurvittelemaan. Kyllä palan pizzaa voi kerran puolessa vuodessa syödä.
Jos tarvetta olisi toivoisin, että ap:n kaltainen ihminen olisi hoitamassa minun lapsiani.
Luulenpa, että monien näiden kommenttien takana on laiskat vanhemmat. Kuinkahan moni antaa lapselleen jogurtteja (sokeria päättömästi!), muroja (suolaa hillittömästi), makkaraa vaikka vain keitossa (suolaa, suolaa!), valmismurkinaa muodossa jos toisessa.
Joten se päivähoidon pizzapala on pois siitä valmisruuasta, jonka itse on suunnitellut lapselleen syöttää. Pitää sitten keksiä jotain ihan oikeasti kokattavaa itse.
Kyllä jokainen järjellinen olento ymmärätää, että pizzapala kerran puolessa vuodessa ei lasta vahingoita.
Eikö näitä pizza/hampurilaissessioista ollut tarkoitus järjestää joka kuukausi?
Tuskinpa alkuperäinen pph vie lapsia joka kerta pizzalle, siis kerran kuussa. Ja tuskinpa se kerran kuussakaan pzzalla käynti vielä lasta suistaisi raiteiltaan.
Käsi rehellisesti ylös: kuinka moni antaa lapsilleen esim. valmiita laatikkoruokia, keittoja, pizzoja, makkaroita kotona? Kerran viikossa / vuodessa / kymmenessä vuodessa?
Terve,
Tsemppiä sinulle perhepäivähoitaja. Olisin todella iloinen, jos omalla lapsellani olisi kaltaisesi hoitaja (vaikka on hänellä nytkin oikein ihana hoitaja).
Ihailtavaa, että järkkäsit uimareissun ja toki tärkeää, että kysyit luvan ja selitit proseduurin vanhemmille.
Itse olisin valmis maksamaan muutamia euroja kivoista ekstratapahtumista, mutta haluaisin toki kuulla niistä etukäteen ja niin, että minulla olisi myös mahdollisuus sanoa ei. Itse tykkäisin juuri reissuista vaikka puistoon, nukketeatteriin, kirjaston satuhetkeen, ja uimahalliin.
Terveellinen ruoka on tärkeää, mutta pitsa silloin tällöin ei tosiaankaan tapa ketään. On hyvä, että lapset oppivat miten ravintolassa käyttäydytään ja toisaalta on hyvä, että lapset oppivat myös, että on kivaa tehdä omatkin eväät uimahalliin/puistoon.
Ihmettelen keskustelupalstan ikävää sävyä ja toivotan sinulle onnea. Niin moni hoitaja haluaa säästyä mahdollisimman vähällä vaivalla eikä viitsi suurin piirtein puistoon lähteä.
minä en ainakaan maksa omassa työssäni mitään omasta pussista! (en tee töitä lasten kanssa vaikka välillä meno on pahempaa kuin uhmaikäisten kanssa)
Keskustele reippaasti vanhempien kanssa mitä mieltä ovat retkistä. Itse maksaisin mieluummin kerralla kulut tai kunnon summan, kuin että aina pitäisi muistaa pennosia tuoda :-)
Älä masennus jos sattuu olemaan joku tiukkapipo joka rupeaa niuhottamaan maksuista. Aina niitä joukkoon mahtuu.
Olet tosi ihanan reipas ja innostunut, minäkin toisin mielelelläni lapseni hoitoon paikkaan jossa hoitaja jaksaa keksiä virikkeitäkin välillä.
Tsemppiä sinulle ja muista, et todellakaan jatkossa maksa omasta pussista! Mutta juttele etukäteen mitä extraohjelmia on. Voisit vaikka tehdä suunnitelman, kirjeen kotiin ja pyytää että siitä keskusteltaisiin yhdessä.
saati sitten noin pienillä lapsilla!
Jokin sellainen ruokapaikka olisi ollut parempi,mistä olisi saanut kotiruokaa...ihan vinkkinä vaan seuraavaa kertaa ajatellen.