Olisitko sinä valmis maksamaan omasta pussistasi "ekstra-asiat" perhepäivähoidossa?
Olen aloittanut pphoitajana 7kk sitten ja nyt alkaa homma olla oikeasti hanskassa kaikin puolin; ryhmä vakiintunut, lapset sopeutuneet jne.
Haluaisin kovasti joskus tehdä lasten kanssa jotain erikoisen kivaa ja erilaista, mutta mulla ei valitettavasti ole juurikaan siihen taloudellisesti mahdollisuutta. Palkka on pieni (n. 900€) ja mieskin on tällähetkellä opiskelija.
Keskiviikkona kuitenkin repäisin ja kävin hoitolasten + omien lasten kanssa uimassa + pitsalla. Minulla oli kaksi serkkuani kaverina uimareissulla, jotta kaikki lapset (2x 2v, 1v ja 3v) tulivat varmasti katsottua. Uimaliput koko porukalle maksoivat 28€ ja sitten menin tosiaan lasten kans läheiseen pitseriaan, jossa söimme (24€)
Hoitolasten vanhemmat tykkäsivät kovasti tästä ja lapset olivat pienintä myöten aivan innoissaan. Minulla oli myös mukavaa :)
Nyt mietinkin, että olisiko törkeää vai aivan asiallista pyytää vanhemmilta maksu esim. juuri uintilippuun, ehkä pääsylippuun johonkin paikalliseen lapsille sopivaan paikkaan jmv? Olisitko SINÄ vanhempana valmis maksamaan vai riittääkö sinulle ihan perustouhut hoidossa? Vai kuuluuko se vaan hoitajan maksaa?
Kommentit (68)
nukketeattereista jne erikseen. Pitsalla käynnistä en ehkä, mutta ravintolakäynnistä muuten kyllä.
Nykyisin kunnallisessa päivähoidossakin maksatetaan lähes kaikkien retkien kulut (bussimatkat + liput) vanhemmilla.
En näe mitään syytä miksi pph:n pitäisi maksaa nuo kulut.
kysyt vanhemmilta haluavatko he maksaa uinnista tms.
On tarkoitettu juuri näihin hese/ pitsa/sirkus ym käynteihin ja tietysti purkat pitää ostaa itse.
ei jippoja. Minun lapsilleni riittää päivähoidossa kaveriseura ja perushoito, muu tulee kotoa.
Ei jatkuvasti tarvi olla, mutta esimerkiksi just kerran kuukaudessa tai kolmen viikon välein joku nukketeatteri tai vastaava kyllä menisi. Enimmäkseen toivon ihan perushoitoa kotona ja lähipuistossa ulkoilua.
Meidän kunnallinen pph aina "hurvittelee", jos lapsemme on yksin hoidossa. On ryhmänsä vanhin ja aina terve, joten on muutaman kerran vuodessa ainoa hoitolapsi. Lisäksi on tosiaan vahin porukasta, joten hänen kanssaan on helpointa tehdä jotain erillaista. Yleensä silloin pph repäisee ja tekee jotain poikkeavaa. Saattavat lähteä kaupungille vaikka ostoksille ja käyvät hampurilaisella. Tai sitten menevät bussilla toiseen kaupunginosaan tutustumaan leikkipuistoihin. Ne on aina spesiaalipäiviä ja lapsi on ihan innoissaan aina jälkikäteen, kun saivat kaksin tehdä jotain hauskaa.
haluaisivatko he, että lasta viedään edellämainittuihin paikkoihin eri maksusta. Vanhempia ei voi velvottaa maksamaan muusta kuin päivähoidosta ja on otettava huomioon se, että joillakin perheillä voi olla ylivelkaantumista ja talous tosi tiukilla. Meidän kaupungissamme on esim. päiväkoteja kielletty keräämästä retkirahaa vanhemmilta. Asia on hoidettu niin, että kukin antaa avustuksia kykynsä ja omantuntonsa mukaan ja keneltäkään ei erikseen pyydetä mitään. Päiväkodissa tehdään teatteri- ja konserttiretkiä ym. ekstraa. Se on tosi kiva juttu mun mielestä! Maksamme mielellämme.
Kyllä meidän lapset ainakin tykkää jos päivän aikana on käyty vaikkapa kirjastossa, nukketeatterissa, museossa tai vaikkapa torilla syömässä jäätelöt. Varsinkin kun on itse vähävarainen ja toisella vanhemmista vielä sosiaalistentilanteiden pelkoja niin on kiva, että nekin lapset pääsee tekemään kivoja juttuja joilla ei normaalisti olisi siihen mahdollisuutta.
ei jippoja. Minun lapsilleni riittää päivähoidossa kaveriseura ja perushoito, muu tulee kotoa.
Sehän riippuu ihan perheestä. Ei kaikilla ole rahapulaa tai pelkotiloja.
Joskus on köyhänkin lapsella kivaa, vaikka se nyt loukkaisi jonkun tunteita.
Sehän riippuu ihan perheestä. Ei kaikilla ole rahapulaa tai pelkotiloja.
ETUKÄTEEN. En lähtisi jälkikäteen rahoja pyytelemään. Vanhemmat eivät tosin luultavasti edes tiedä, että sinä maksoit kulut.
Voisitko vaikka kysyä vanhemmilta, että haluavat tulevaisuudessa erilaisia retkiä, jos tulee hieman lisäkuluja. Kerro samalla, että maksoit omasta pussista tämän ekan. Fiksut vanhemmat antavat rahaa ekasta retkestä, mutta mielestäni et voi sitä edellyttää tai pyytää jälkikäteen.
Täällä meidän kunnassa pph:t käyvät lastensa kanssa srk:n muskarissa, perhekerhoissa, avoimessa päiväkodissa. Nuo tahot järjestävät myös retkiä, jotka ovat ilmaisia tai lähes ilmaisia (esim. 1-2 € per lapsi). Joskus on myös kunnan tai muun tahon järjestämiä ilmaiskonsertteja, näyttelyitä ym.
Ja terveet ja rikkaat maksa sitten senkin.
pistä vielä hinnat kunnolla eriteltynä, et mikä maksaa minkäkin verran. ei sit tuu kellekään mitään epäilyksiä miksi hinta on se mikä on....
tosi kivaahan se on että lapsi pääsee retkille ym..
sinullahan on siis tietty summa ilmeiseti kuuta kohden minkä käytät ruokaan ja muhin hankintoihin,kai laskit että tuo extra reissu siältyy tähän kunnan/kaupungin maksamaan rahaan? eihän päivähoidossakaan kukaan maksa omasta pussistaan vaan aina vanhemmat.jösses sentään
mielelläni jättäisin lapseni sinulle hoitoon ja kyllä, olisin valmis maksamaan noista reissuista.
Mutta kaikilla ei ole varaa! Ehkä keräystyyppinen ratkaisu olisi parempi? Lapset voisivat tuoda pari euroa silloin tällöin lippaaseen ja sitten kun tarpeeksi on kasassa, niin tehdään jotain mukavaa :)
Köyhistä vanhemmista ei varmasti tunnu mukavalta, jos rahaa aletaan erikseen pyytämään retkiin.. ja kun niistä on vaikea kieltäytyäkään.. eikä sekään tietenkään ole reilua, että niitä lapsia ei otettaisi mukaan ollenkaan, kenellä ei ole varaa maksaa.
Hyvää jatkoa!
mutta siis asioista sovittava vanhempien kanssa. Jos heille ok ja haluavat että lapsi pääsee esim. uimaan, teatteriin tms. niin maksavat siitä. Musta ainakin itsestä olisi ihan kivaa että lapsi pääsisi pph:lla välillä johonkin extraan,mutta vain esim. kerran kuussa. Varsinkin jos lapsi noin pieni 2v, niin pelkkä retki lähipuistoon riittää seikkailuksi, eikä niitäkään saisi olla liikaa.