Miksi et hae lastasi pois synttäreiltä silloin kun ne loppuvat?
miksi ei pystytä hakemaan silloin kun juhlat loppuvat?
Kommentit (80)
eli saapua voi ihan hyvin klo 14.20 ja tulla hakemaan klo 16.20. Puoleen mennessä olisin kyllä jo tullut hakemaan.
No jaa - jos en tunne vanhempia, olen täsmällisempi. Mutta hirveä ryysis eteisessä, jos 15 lasta haetaan samalla kellonlyömällä.
että ensimmäinen saapuu klo 18.20 ja suurin osa on paikalla klo 19 mennessä. Osa tulee vielä klo 20. Sitten viimeiset poistuvat yleensä klo 03.
En tiennyt, että lasten synttäreillä ollaan noin tarkkoja!
Se on vähän kurja juttu, jos tulee vaikka vasta 14.30, kun juhlat alkaa klo 14. Mä laitan viimeistään vartin yli kakun ja muut herkut pöytään, ja oletan, että kaikki on siihen mennessä tulleet. Täytyykin laittaa tästä lähin kutsu nollien tarkkuudella, jos ihmiset eivät ymmärrä, että klo 14 on kaksi eikä noin kaksi.
eli jos eteisen ruuhkaan vedoten haetkin vasta 16.30, eikö silloin olisi asiallisempaa hakea esim 15.30. Vai voinko sitten sinun järkkäämille synttäreille ilmaantua jo klo 13.30, ettei vain taas joutuisi ruuhkaan? Toinen asia, mikä ihmetyttää on se, että jos lapsen saa vietyä synttäreille, niin kuinka sitä sitten ei pääse töistä ajoissa pois hakemaan. Ja olipa synttärit kuinka kivat tahansa ja sankari vieraalle miten hyvä ystävä tahansa, niin lapsesta on tosi noloa joutua odottamaan esim 30 min viimeisenä vieraana kun muut ovat jo lähteneet. Nimin. lapsuuden traumat 30 vuoden takaa, kun vanhemmat eivät koskaan hakeneet mistään silloin kun oli sovittu. Oli ne sitten kaverin synttärit, uintiharkat yms aina joutui vähintään puoli tuntia odottamaan, parhaillaan kaksikin. Poikkesi nyt vähän aiheesta, mutta kyllä lapsikin vaistoaa sen, että ei enää oikeastaan kuulu juhlapaikalle.
minusta se vaan kiva juttu, sama kokemus itsellänikin
Kaikki hauskuus pitää elämästä nylkeä. Lapsuus on yhtä suorittamista. Kotona on armeija-aikataulut ja kuri. Mistään ei jousteta mihinkään suuntaan kun muuten järjestelmä menee sekaisin. Juhlimisestakin tulee velvoite ja suoritus aikatauluineen ja ohjelmineen.
Kyllä mun lapsuudessa juhlittiin useampi tunti. Vanhemmat tulivat hakemaan milloin sattui ja jäivät usein kahvittelemaan. Lapset saivat leikkiä ilman ohjeita ja suunnitelmia vapaasti. Missä on täti-Moonika-äidit jotka osaavat hullutella ilman kireitä pipoja.
esim 13-15, niin silloinhan se on just se. jo teillä on työaika 8-16, niin menettekö töihin 8.45 ja lähdette vaikkapa 16.15? Tuskimpa ellei ole liukuva työaika ja niin ei todellakaan kaikissa paikoissa ole.
ihmeellistä, että ei ymmärretä edes synttärikutsun selkeää aikarajausta.
ei kai kukaan nyt odota, että synttäreiltä haetaan minuutilleen ilmoitettuun loppumisaikaan, mutta kyllä minusta puoli tuntia ylimääräistä ilmoittamatta on jo liikaa. Jos on ihan sama, viipyvätkö vieraat kaksi tai kolme tuntia, ei kai kutsuun laitetan loppumisaikaa ollenkaan vaan ilmoitetaan joku noin aika sitä kysyttäessä.
Musta on käsittämätöntä, että ihmiset eivät tajua, mitä nuo aikarajat tarkoittaa.
Ne kaverit asuvat yleensä ihan vieressä ja lapsi lähtee sinne aina itsekseen ja tulee itsekseen kotiinkin. Oletan, että synttärisankari tai hänen vanhempansa osaavat ilmoittaa, että juhlat ovat loppuneet.
Varsinkin lastenjuhlat.
esim 13-15, niin silloinhan se on just se. jo teillä on työaika 8-16, niin menettekö töihin 8.45 ja lähdette vaikkapa 16.15? Tuskimpa ellei ole liukuva työaika ja niin ei todellakaan kaikissa paikoissa ole.
ei tää maailma pyöri ja toimi kunnolla, jos jokaisella on oma tapansa käyttää aikaa. Ne yhteiset määritellyt ajat on tehty sujuvuuden ja toimivuuden vuoksi. siksi vertaus työhön.
ja usein klo on vartin yli alkamisajan, kun poistun työhuoneesta.
Eikä ole liikkuvatyöaika
lastenluhlat eri asia: aikuinen voi itse päättää, milloin tulee ja lähtee, lapsi ei jne. Ei luulisi, että on vaikea ymmärtää.
minusta ne rajat on ihan hyvät. Jos viettää synttärit arki-iltana, ja kutsut ovat vaikka 17-19.30, minua haittaisi kyllä, jos vieraita jäisi tunniksi tai pariksi kutsujen jälkeen meille oleilemaan. Käyn kuitenkin töissä,synttäreissä on paljon siivottavaa, iltapuuhat ne on lapsilla ja aikuisillakin. Viikonloppuisin on niin hankala viettää synttäreitä nykyisin, kun kaikki perheet tuntuvat aina olevan jossain reissuissa.
Ei heillä välttämättä ole mitään mahdollisuuksia ruveta lapsenvahdiksi. Tai sitten juhlissa voi olla jotakin ohjelmaa, joka on tiettyyn aikaan. Mun yhden lapsen synttäreille isommat lapset valmisti kavereineen nukketeatteriesityksen, ja näillä isommilla taas oli muitakin menoa, joten esityksen ajoittaminen oli kiinni näiden isompien menoista. Tämä oli yllätysnumero, josta vieraat tykkäsivät kovasti. Olisi ollut esittäjien ja vieraitten kannalta tyhmää, jos joku olisi tullut kesken esityksen. Ei ne juhlat välttämättä mitään tylsyyksiä ole, vaikka aikarajoja noudatettaisiinkin.
Mutta tätä en voi käsittää enää ollenkaan. Synttäreidenhän on tarkoitus olla sankarille iloinen juhlapäivä. Samoin vieraille. Kuka kehtaa kutsua edes tarkoilla kellonajoilla. Saman tien kutsuun voisi kirjoittaa, että meillä on tähän aikaan lahjojenantamisrituaalit, ja sitten kun ootte ne ojentaneet ja pakolliset kakut on vastalahjaksi tarjoiltu, niin sitten voitte hakea pentunne pois häiritsemästä meidän perheen rauhaa.
Sitten tosiaan voi enää ihmetellä, että miksi kukaan haluaa edes antaa lapsensa oleskella tuollaisessa ilmapiirissä sekuntiakaan yli sallitun ajan.
Hei rouva Kireät. Relatkaa vähän!
Ai niin, ja kertokaa miksi niiden aikojen kanssa sitten on niin minuutin tarkkaa.
siis aikarajat ahdistaa, ja lapsetkin ahdistuvat kun pitää olla jossakin paikassa ajoissa ja osata lähteä ajoissa pois. Itse olen ajatellut, että kellonaikojen noudattaminen on osa ihan tavallista tapakultuuria, että meillä on tiettyjä tapoja ja sääntöjä, eikä jokainen voi sooloilla ihan miten lystää.
työt pitää kyllä tehdä.
lastenluhlat eri asia: aikuinen voi itse päättää, milloin tulee ja lähtee, lapsi ei jne. Ei luulisi, että on vaikea ymmärtää.
lastenkutsuilta haun olevan minuuttipeliä - en tosin olisi koskaan lastani kutsuille etuajassa tuomassa, mutta yleensä en nyt aivan minuutilleen ole hakemassa. Kuten tosin ei kukaan muukaan, yleensä tulen vanhemmista siinä puolessa välissä noutamaan lapsia - 5-10 min myöhässä.
Meillä päin synttärit on epämuodollisempi juhla. Jos olisi tarkka aika ilmoitettuna, niin se johtuisi siitä, että juhlat on Hesessä tms. Mutta kotona vietettyihin synttäreihin kuvittelisin ajan olevan ohjeellinen.
Kulttuurieroja...