Tämä nyt niin muodikas virikehoito on ihan naurettavaa.
Lapsi 4-v. on 3pvä/vko hoidossa, itse olen 1-vuotiaan kanssa kotona. Tiedän olevani täysip*ska äiti.
Kommentit (100)
Mulla oli paha deppis vuosia. Sain levätä ja sitten jaksoin taas, kun muksu tuli himaan.
Tasapainoinen koululainen nykyään.
täälläkin joka toinen äiti sairastaa masennusta kun pitää lapset viedä virikehoitoon.
mitä sairasta mielihyvää nämä yli-äidit saavat siitä että käyvät ketjussa kuin ketjussa kehumassa itseään ja omia valintojaan ja haukkumassa muut? Ja aina joku "myötätuntoinen" toteaa että jos ei täysimetä vuoden vanhaksi tai täykestoile tai hoida lapsiaan täyspäiväisesti kotona kouluikään niin "voihan" taustalla olla masennusta tai muita mielenterveysongelmia... Huh huh...
Kukin perhe toimikoon tavallaan!
Ja mikä ihme siinä on että suomalainen nainen on niin raaka itseään ja kanssasisariaan kohtaan?
Suurinosa Äideistä jotka "virikehoitoa" lynkkaavat ovat voineet tarjota lapsilleen sisaruksia ja leikkitovereita kotioloissa. Muistakaa nyt, että kaikki eivät siihen pysty. Luonto ei kaikkia siunaa näin. Eikä kaikki halua monilapsista perhettä. Ja se HARHALUULO että lapset viihtyvät kenen vaan suunnilleen samaa ikää olevan lapsen seurassa.. HAH! Viihdytkö itse esim. naapurin rouvan seurassa? Tai puistossa sen uteliaan Mamman kanssa jota olet nähnyt ohimennen pari kertaa ja joka kuvittelee että teillä on nyt elinikäinen ystävyys solmittu? Persoonat ei aina kohtaa, lapsillakaan. Kamalinta on kun jotkut pakottavat lapsensa leikkimään vastentahtoaan jonkun kanssa tai käymään esim. perhepäivähoidossa paikassa missä hoitajan oma lapsi tekee kiusaa päivittäin. Päiväkodissa sentään on useampi lapsi ja mhdollisuuksia siihen että oikeitakin kavereita löytyy!
Mutta että masennusta joku idiootti kutsuu muotijutuksi???? Olen itse menettänyt ystäväni joka päätti henkensä vakavan masennuksen kourissa, enkä käsitä että noin ymmärtämättömiä ihmisiä on?
Ja kun varmasti joku kommentoi että lähdin koska omat lapseni ovat "virikehoidossa" niin kyllä, lapseni ovat PÄIVÄKODISSA osan viikkoa. Muutettiin vasta uudelle paikkakunnalle ja vaikka jäinkin juuri työttömäksi en ole ottanut lapsia kokonaan kotihoitoon. Joutuivat muuton yhteydessä pienen ajan sisällä käymään hoidossa kolmessa eri paikassa ja kun heille vihdoin löytyi kunnalta paikat ja kaverit en heitä samantien revi irti. Täytyy lastenkin etua ajatella. Heille on tärkeää että vanhalla paikkakunnalle jätettyjen kavereiden tilalle on vihdoin löytynyt hoidosta uusia. Ja nyytkö te mahtimammat suosittelisitte että katkaisin nämä suhteet?
Tuomitkaa nyt minutkin kun kerran kaikki muutkin! Häpeän puolestanne.
Kyllä tässäkin keskustelussa taas riittää ihmisiä, jotka EIVÄT TAJUA omien sanojensa mukaan, miksi joku toinen sitä tai tätä.
Jos on niin yksinkertainen ettei tajua, ymmärtäisi edes hävetä ja olla hiljaa.
Nämä ninamikkosmammat tässä ketjussa toteuttavat hormonihuuruissaan juuri sitä mitä päättäjämme salaa toivovatkin: yrittävät kaivaa kanssasisariltaan silmät päästä sen sijaan että keskittäisivät kaiken pahan sisunsa ja ylimääräisen tarmonsa päättäjien pommittamiseen, jotta meillekin saataisiin laadukasta _varhaiskasvatusta_ ja inhimilliset ryhmäkoot joka ikiseen hoitomuotoon, sekä lisäksi ammatti-ihmisille kunnon palkkaus ja työehdot.
Hajota ja hallitse!
lapset on "superäiti":)! Ihan oikeesti, ei voi käsittää!
Itse en vaan pysty ymmärtämään, että miksi niitä lapsia pitää hankkia yli omien voimavarojen? Jos yksi lapsi tuntuu raskaalta - yllätys yllätys - kaksi lasta on vielä raskaampaa!
En arvosta ihmisiä, jotka "haalivat" velvollisuuksia, mutta eivät sitten hoida niitä - tai hoitavat sieltä mistä aita on matalin. Oli kyseessä mikä tahansa asia.
No siksi, että minäkin joudun siitä maksamaan!
Ettekö te oikeasti ymmärrä, millä rahalla se päivähoito maksetaan? No sinun, minun ja kaikkien meidän verorahoilla.
Ja koska sitä rahaa menee kotiäitien lasten hoitoon, se sama raha on jostain muualta pois. Siksi se ärsyttää!
Samoilla resursseilla saataisiin työssäkäyvien lapsille todella paljon laadukkaampaa hoitoa, jos nämä laiskojen lapset olisivat sieltä pois. Ei ylisuuria ryhmiä, ei liian pieniä tiloja, vaan yksilöllisempää ja laadukkaampaa päivähoitoa.
Siksi se ärsyttää! Ja paljon!
Se on aivan pisara meressä! Ja kunnat ovat niin ahtaalla, että jos muutama lapsi jää yhdestä ryhmästä pois, se yhdistetään kätevästi toiseen ja pistetään lastentarhanopettaja kortistoon. Ja onko se sitten muiden veronmaksajien etu? Entä ryhmässä olevien työssäkäyvien vanhempien lasten?
No siksi, että minäkin joudun siitä maksamaan!
Ettekö te oikeasti ymmärrä, millä rahalla se päivähoito maksetaan? No sinun, minun ja kaikkien meidän verorahoilla.
Ja koska sitä rahaa menee kotiäitien lasten hoitoon, se sama raha on jostain muualta pois. Siksi se ärsyttää!
Samoilla resursseilla saataisiin työssäkäyvien lapsille todella paljon laadukkaampaa hoitoa, jos nämä laiskojen lapset olisivat sieltä pois. Ei ylisuuria ryhmiä, ei liian pieniä tiloja, vaan yksilöllisempää ja laadukkaampaa päivähoitoa.
Siksi se ärsyttää! Ja paljon!
Minulla vauva ja 3,5 v kotona ja ei mitään ongelmaan isomman pärjäämisessä.
En tiedä missä asut, mutta ainakin pääkaupunkiseudulla (ja muissa suurissa kaupungeissa) lapsen laittaminen "virikepaikalle" on hyvinkin yleistä. Tietyillä alueilla lähes säännönmukaista.
Jos nämä saataisiin siivottua pois, siitä olisi valtava apu!
Ja paine päivähoidon laadun parantamiseen on sen verran kova, ettei resurssien pienentäminen kyllä onnistuisi poliittisesti.
Ja edelleen, MINÄ en ainakaan halua maksaa laiskojen kotiäitien lasten "virikehoitoa". Se on ehkä turhin mahdollinen käyttötarkoitus verovaroille.
Jos vaikka äiti on masentunut niin on parempi, että esikoinen on päiväkodissa, hyvä että masentunut jaksaa jotenkuten hoitaa edes vauvansa.
Mutta päiväkodeissa työskennelleenä olen kyllä valitettavasti törmännyt moniin ikäviin tapauksiin, äidit tosiaan laittavat oman etunsa lapsen edelle. Eräskin äiti vie päivittäin 2-ja 3-vuotiaat lapsensa päiväkotiin aamupalalle ja hakee puoli viideltä, itse on vauvan kanssa kotona. Päivän aikana käy shoppaamassa ja kahvittelee ystävien kanssa, on itse kertonut...
Mutta "jos nämä saataisiin siivottua pois"?
Pientä vainoa ilmassa... Herranen aika! Lapsista kyse! Paljon on tuollaiset ihmiset saaneet aikaiseksi kun ovat lähteneet maailmaa siivoamaan haluamaansa suuntaan...
Ja edelleen, MINÄ en ainakaan halua maksaa laiskojen kotiäitien lasten "virikehoitoa". Se on ehkä turhin mahdollinen käyttötarkoitus verovaroille.
No, haluatko SINÄ maksaa alkoholistien hoidosta, narkomaanien puhtaista neuloista tai maahanmuuttajien huonekaluhankinnoista? Entä uuden curling-hallin rakentamisesta? Parkkihallin kaivamisesta?
Oletko SINÄ muuten töissä? - Paljonkohan ne SINUN verorahasi vaikuttavat kuntasi talouteen?
Onko SINULLA nyt varmasti suhteellisuudentaju kohdallaan - kohdistatkohan nyt varmasti raivosi oikeaan osoitteeseen? Lehtiartikkelin mukaan ns. virikepaikoilla oli alle prosentti lapsista, vaikka täällä joka ninamikkosen tuttavapiiriin niitä näyttää siunaantuneen pilvin pimein...
Eräskin äiti vie päivittäin 2-ja 3-vuotiaat lapsensa päiväkotiin aamupalalle ja hakee puoli viideltä, itse on vauvan kanssa kotona. Päivän aikana käy shoppaamassa ja kahvittelee ystävien kanssa, on itse kertonut...
Että jos nyt kevään aikana nämä 2- ja 3-vuotiaat olisivat kotona, mitä heidän paikoilleen tapahtuisi? Tilalle otettaisiin kaksi uutta lasta, eikö niin? Ja entäs kun vauva on syksyllä jo niin iso että äitiysloma loppuu, sittenkö näille kolmelle haettaisiin taas uutta paikkaa jostain muualta? Olisiko se mielestäsi lasten etu? Uudet hoitajat, uudet kaverit, mahdollisesti eri hoitopaikka kuin sisaruksilla... Ja kuka vielä puhuu pitkien hoitosuhteiden eduista lapselle?
Vai ajattelitko, että näiden kahden paikat olisivat tyhjillään kevään ajan? Uskotko aidosti, että päättäjät hyväksyvät tällaisen tyhjäkäynnin?
No, haluatko SINÄ maksaa alkoholistien hoidosta, narkomaanien puhtaista neuloista tai maahanmuuttajien huonekaluhankinnoista? Entä uuden curling-hallin rakentamisesta? Parkkihallin kaivamisesta?
Oletko SINÄ muuten töissä? - Paljonkohan ne SINUN verorahasi vaikuttavat kuntasi talouteen?
Onko SINULLA nyt varmasti suhteellisuudentaju kohdallaan - kohdistatkohan nyt varmasti raivosi oikeaan osoitteeseen? Lehtiartikkelin mukaan ns. virikepaikoilla oli alle prosentti lapsista, vaikka täällä joka ninamikkosen tuttavapiiriin niitä näyttää siunaantuneen pilvin pimein...
Haluan maksaa alkoholistien hoidon, narkomaanien neulat ja maahanmuuttajien huonekalut, koska ne ovat välttämättömiä. Curling-hallinkin voisin maksaa, mutta sitä parkkiluolaa en. Kiitos kysymästä. :)
Käyn töissä ja maksan aika paljon veroja, kuten olen tehnyt jo monta vuotta. Lapsia olen hoitanut kotona useampia kerrallaan. Virikehoitoa en ole käyttänyt.
Olen raivoissani ennen kaikkea siitä asenteesta, että virikepaikan käyttäminen tai käyttämättä jättäminen olisi muka "jokaisen perheen oma asia, eikä naapureiden pidä puuttua toistensa valintoihin". Se on täyttä kukkua!
Kotiäidille maksetaan jo yksi tuki ja tämä "virikepaikka" on jo toinen tuki samalle ihmiselle. Ja uskokaa tai älkää, se on pois meiltä muilta! Näin maailma toimii.
Päivähoito on aika järkyttävällä tolalla nykyään, eikä siihen tule missään tapauksessa lisää rahaa. Minä valitsisin mieluummin hyvää hoitoa työssäkäyvien lapsille kuin huonoa hoitoa kaikille lapsille.
Näitä Niina Mikkosia tuntuu olevan siellä sun täällä. Onhan maailmassa monia muitakin asioita, missä ihmiset tekevät erilaisia arvopäätöksiä. Oletteko tuomitsemassa niistäkin yhtä rajusti? Miksi ihmiset eivät saa toimia erilailla ilman, että joku on syyllistämässä? Minusta tällainen on tunneälyn puutetta.
Harmittaa tämmöinen jatkuva toisten syyttely. Ahdasmielistä välillä tämä äitien keskustelumaailma, liekkö sitten se liikaa kotinurkissa pyöriminen kaventaa sitä katsantakantaa ja asiat saavat liian suuret mittakaavat.
Itse en ole tilanteessa jossa lapseni olisi virikehoidossa, mutta en koe oikeudekseni syytelläkään heitä. Ihmisillä on erilaiset tilanteet ja arvomaailmat, enkä suinpäin käy heitä siitä syyttelemään. Välillä miettii, että onko näillä syyttelijöillä jotenkin paha olla itsensä kanssa tai katkeruutta, kun tämä kumpuaa niin voimakkaasti ja siitä täytyy aina todella happamaan sävyyn kirjoittaa.
Ei ihme jos ihmiset lapsia myöten voivat nykyään pahoin siellä, missä ilmapiiri on tällainen syyttelevä ja mustavalkoinen.
Kotiäidille maksetaan jo yksi tuki ja tämä "virikepaikka" on jo toinen tuki samalle ihmiselle. Ja uskokaa tai älkää, se on pois meiltä muilta! Näin maailma toimii.
AHAA! Jos siis vauvaa hoitava äiti saa äitiyspäivärahaa, onko se mielestäsi merkittävä tulonsiirto yhteiskunnalta tälle henkilölle? Vai viittaatko sanalla "kotiäiti" henkilöön, joka on jo pitänyt äitiysloman ja on hoitovapaalla (oliko se noin 300 euroa kuukaudessa? en tiedä kun en ole käyttänyt, mutta muistelen jonkun puhuneen tuosta suuruusluokasta) kuopuksen kanssa ja vie isommat päiväkotiin (ainakin meillä päin päiväkotimaksu on reilut 200 euroa/lapsi).
Uskotko todella, että näihin summiin puuttumalla saadaan kuntatalous ja laadukas varhaiskasvatus kuntoon? Kun siis kysymys oli siitä 0,9 prosentista hoidossa olevia lapsia...
Ei tässä ole kyse mistään ninamikkostelusta. Eikä arvokysymyksistä.
Tässä on kysymys siitä, että toiset käyttävät yhteiskunnan palveluita härskimmin kuin toiset, ja se on sitten meiltä muilta pois.
Vertaapa vaikka sitä, että joku saisi samaan aikaan sekä opintotukea että työttömyyskorvausta, koska olisi mielestään sekä opiskelija että työtön. Olisiko sekin mielestäsi kyseisen ihmisen henkilökohtainen valinta, johon muut eivät saisi puuttua?
Tässä on kysymys siitä, että toiset käyttävät yhteiskunnan palveluita härskimmin kuin toiset, ja se on sitten meiltä muilta pois.
Vertaapa vaikka sitä, että joku saisi samaan aikaan sekä opintotukea että työttömyyskorvausta, koska olisi mielestään sekä opiskelija että työtön. Olisiko sekin mielestäsi kyseisen ihmisen henkilökohtainen valinta, johon muut eivät saisi puuttua?
Jos tämä on sinulle noin kova pala, niin älä täällä siitä vaahtoa ja syyllistä ihmisiä, vaan mene puhumaan tai kirjoita päättäjille.
Pikkulapset kasvavat nopeasti ja laiskoinkin äiti tai isä siirtyy todennäköisesti veroja maksamaan. Varakkaat maksavat täyttä päivähoitomaksua, ja niiltä kaikkein köyhimmiltä tuskin kukaan näitä tulonsiirtoja kadehtii. Hoitopaikka ja lämmin ruoka lapsille ovat varmasti tarpeen.
Fakta on se, että yhteiskunnan tulonsiirrot lapsiperheille ovat aivan olematon kuluerä verrattuna moniin muihin rahanreikiin. Toiset käyttävät yhteiskunnan palveluita aina härskimmin kuin toiset, eikä se lopu sillä että äidit nokkivat toistensa hoitoratkaisuja keskustelupalstoilla.
Lista olisi aivan loputon. Jotkut laukkaavat terveyskeskuslääkäreillä vaikkeivät ole edes oikeasti sairaita, hakevat sairaslomaa ja syövät turhia lääkkeitä. Toiset eivät ota tarjottua työpaikkaa vaan nostavat mieluummin korvauksia ja dokaavat. Toiset lihottavat itsensä laiskuuttaan ja saamattomuuttaan ja hankkivat kakkostyypin diabeteksen. Lasku kaikista näistä tulee lopulta yhteiskunnan hoidettavaksi.
Teoriassa voitaisiin piirtää kuva ihannekansalaisesta, joka mahdollisimman tehokkaasti toimien hyödyttää kotikuntaansa eikä haaskaa kunnan (tai valtion) kassassa olevia rahoja turhaan. Useimmat meistä ihan hyvinkin toimeentulevista ja paljon veroja maksavista ovat kuitenkin saamapuolella pitkän aikaa lasten kouluun menon jälkeenkin. Loppuviimeksi kustannuksia jokaisen kohdalta voi arvioida vasta kun ollaan haudassa.
Omalta kohdaltani voin vain sanoa että kun jäin osa-aikaiseksi opiskelijaksi niin pidin hoitopaikan 5 pvänä viikossa.
Asumme sen verran kaukana kaikesta eikä mulla ole varaa viedä lapsia, muskariin, teatteriin, järjestää teemaviikkoja, retkiä ratsastustallille, kotieläinpuistoon, askartelupiiriin, leikkipiiriin, jne, jne.
Omassa pihassa sitten möllötettäisiin ilman kavereita ja ikäistään seuraa. Hoitopaikassa lähipuistossa käyvät ehkä kerran viikossa muuten on erillaista ohjelmaa joka päivälle.
Olen sitten huono äiti ja lapset tulisi ottaa pois?
Tämän palstan mukaan kriteerit vanhemmaksi on todella korkealla. Milloin olet liian lihava, laiska, köyhä tai vaan huono.
Ainoastaan yli-ihmiset saavat oikeuden hankkia lapsia, kun tavallinen pulliainen ei rakasta eikä pysty niistä huolehtimaan.