Miten joillakin perheilla voi olla niin ylivoimaisen vaikeaa järjestää koululaisen kesähoito?
Meillä isovanhemmat hoitaa kesäkuussa kolme viikkoa, asuvat siis samassa kaupungissa ja ihan joka päivä emme apua hoitoon tarvitse koska miehellä on vuorotyö ja itellä päivätyö.
Juhannuksesta eteenpäin pidän palkatonta ja palkallista lomaa elokuun alkuun, mies on palkallisella lomalla heinäkuun ja näin perhe saa yhteistäkin aikaa runsaasti. Miehellä siis vaki työ ja mulla määräaikainen joka katkeaa aina kesäksi enkä ilmoittaudu työkkäriin koska töihin en silloin mene. =)
Kommentit (62)
kaikilla ei ole järjestelykykyä. Kaikki eivät ymmärrä varautua tulevaisuuteen esim säästämällä että voi ottaa palkatonta tai palkata hoitaja tai lähettää lapsi leirille.
Monelle omaloma tärkeämpi kuin lapset
Monet odottavat että joku muu hoitaa heidän lapsensa ilmaiseksi
Kyllähän niitä tekosyitä aina löytyy
Ainakin täällä meillä.
Ei paljon auta arkea.
Järkytyin kun eräs tuttava kertoi kuinka paljon enemmän voivat maksaa lainaa kuussa pois kun lapsi jää pois hoidosta ja menee kouluun. Ei raukka huomannut, että rahaa tarvitaan muuhunkin kuin hoitomaksuihin.=(
mä en oikeasti ole kuullut koskaan sellaisesta naapuri-tai ystäväavusta, että joku työssäkäyvä käyttäisi koko oman kesälomansa niin että hoitaisi jonkun toisen lapsia.
palkatonta en voi ottaa, enkä pysty maksamaan leirejä. KEsälomaa ei tänä kesänä ole, koska vasta aloittanut työt.
Eikä kavereitten nurkkiin voi lasta kesäksi laittaa, kun ihmisillä omat menonsa kesäaikaan. Meillä miehellä 3 viikkoa kesälomaa, itselläni kaksi, eikä mahdollisuutta vaikuttaa loman ajankohtaan. Joten muuta mahdollisuutta ei ole kuin pitää palkatonta, jos työnantaja hyväksyy. Aika pula on työntekijöistä kesäaikaan meillä.
Kun mulla on vaaleat hiukset niin miten voi olla, että kaikilla muilla ei ole?
Kun mulla on vaaleat hiukset niin miten voi olla, että kaikilla muilla ei ole?
että ei tosiaankaan voi heitä rääkätä sillä, että lähettäisimmekoululaisen heille vahdittavaksi, lisäksi asuvat tosi kaukana. Ei sukua tässä lähellä ja lomia ei kumpikaan voi töissä pitää niin että vois ottaa palkatonta vapaata. Että revi siitä!
Tämä oli kai ärsytysyritys, eihän kukaan voi oikeesti noin tyhmä olla=)
Toistaiseksi tilanne on hyvä kun meillä kotiin palkattu hoitaja. Mutta kun kunnan tuki loppuu kesäkuun jälkeen niin ei hoitajaa ystytä pitämään ja jää heinäkuu ja pari elokuun viikkoa pohdittavaksi miten hoito järjestyy. Toivotaan kovasti että tuki jatkuisi niin ei tarttis miettiä.
Miehen loma kesäkuussa ja itselläni ei lomaa ole kuin pari viikkoa. Ehkä latetaan lapset mummolaan mutta kun siellä pyörii leirit niin aika rankka tulee lapsille olemaan siinä hulinassa. Meillä vuortyö joten koululainen ei todellakaan voi olla työaikoina aina kotosalla itsekseen.
Oletko sä ap tosiaan noin tyhmä vai esitätkö vaan?
Normaalisti vastailen täällä ap:llä moniinkin juttuihin mutta tämä oli niin älykääpiö kysymys ettei sulle varmaan menisi jakeluun.
Mutta hei, hienoa että teillä on isovanhemmat kulman takana ja saatte keploteltua duunienne kanssa.
Vaikutat kyllä ehkä maailman omahyväisimmältä ihmiseltä.
tulit samalla maininneeksi, mitkä kaikki asiat eivät välttämättä kaikissa perheissä onnistu - teillä on onneksi on noin hyvä tilanne, kiva kun tulit kehumaan.
1. kaikilla ei ole vanhempia elossa. tai he asuvat kaukana. tai he käyvät töissä. tai he ovat sairaita. jne.
2. kaikilla ei ole montaa viikkoa lomaa. kaikki eivät saa työnantajalta palkatonta. kaikilla ei ole varaa pitää palkatonta. kaikki eivät voi vaikuttaa lomiensa aikatauluun.
Ihmetyttää muutenkin nämä tällaiset viestinaloitukset. kehutaan omaa hyvää tilannetta jossain asiassa ja ihmetellään, miksi kaikkien elämä ei ole yhtä täydellistä.
ps. minun lapsuudessani kaikkien perheitten kouluikäiset muksut olivat suuren osan kesälomastaan keskenään kotona.
ja asukaspuistoja, missä puistoruokailu. Kesällä koululaiset käyvät niissä. Muualla ei vissiin ole tämmöistä?
koskaan ollutkaan, ja kaupungin puistotätitoiminta lopetettiin 70-luvulla.
Kun joku ihminen on pätkätyössä..ei lomia...
Itse olin yksinhuoltajan lapsi, äiti teki työtä aina ja olin ennen kouluun menoa kokoajan hoidossa. Äiti oli 80-luvun pätkätyöläinen. Isä jätti meidät ja hänen vanhempansa myös. Kouluun mentyä olin lomat yksin.
Olen vain jotenkin selvinnyt.
kaikilla ei ole järjestelykykyä. Kaikki eivät ymmärrä varautua tulevaisuuteen esim säästämällä että voi ottaa palkatonta tai palkata hoitaja tai lähettää lapsi leirille.
Kaikki eivät voi säästää. Kaikilla ei ole elämässä järjestetty parhaat mahdolliset kortit. Voi olla työttömyyttä ja sairautta. On pienipalkkaisia ammatteja. Kaikki eivät ole insinöörejä ja lääkäreitä, Siivojiakin tarvitaan.
Ei voi ymmärtää tollaista itsekkyyttä. Ensin tehdään lapsia ja sitten paahdetaan töissä vuoden läpi, ja sitten vielä päälle päätteksi selitellään että kesälomalla sitten ollaan yhdessä, yhteistäkin aikaa runsaasti ja kissan villat!
Vai että ihan joka päivä ei tarvita isovanhempia apuun - no olettepa taitavia koordinaattoreita. Kantaisitte vastuunne ja antaisitte päivätyönsä tehneiden vanhempienne elää omaa elämäänsä - oletteko muuten HEILLE avuksi millään tavalla, vai onko liian kiirettä töissä!?