Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu, että useat erikoislääkärit ovat täysin putkiaivoja?

Vierailija
09.12.2008 |

.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama peruskoulutus on kuitenkin kaikilla. Mielestäni heillä pitäisi olla joku tietty aika perusterveydenhuollossa työskentelyä, ennenkuin voivat lähteä erikoistumisputkeen.

Liikaa tullut nähtyä erikoislääkäreitä, jotka ovat unohtaneet aiemmin oppimansa.





Joo, olen katkera ja köyhäkin vielä. Saa vapaasti haukkua minutkin. Uskaltaa nyt kyseenalaistaa hierarkisen järjestelmämme, missä potilas pilkotaan osiin taitavasti ja harkiten.

Vierailija
2/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

korvien putkituksessa putki liian syvälle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenlääkäri hermostuu, kun kysyy lapsen infektioluomesta, ei kuulemma ole hänen alaansa. Sanoi, että ihan sama kuin kysyisi psykiatrilta somaattisen sairauden hoitoa. Näitä olisi lisää, vaikka kuinka paljon.

Vierailija
4/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

välillä kyllä ihmetyttää kun perusasiat eivät ole hallussa. Työssäni olen usein törmännyt näihin "ei kuulu mulle" -lääkäreihin. Sitten saa roikkua hihassa ja kinuta kirjoittamaan konsultaatio sellaiselle lääkärille, jolle homma kuuluu.

Vierailija
5/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaa laskea kolmion ja ympyrän pinta-alan sekä lieriön tilavuuden, osaa lauseenjäsenet, monen vieraan kielen kieliopin poikkeukset ja muistaa Pähkinäsaaren rauhan solmimisvuoden. Teepä itse ne temput nyt tuosta vaan, kun joku kysyy. Etenkin, jos sillä asialla ja sen osaamisella on oikeasti merkitystä esim. potilaan hoitoon...Pähkinäsaaren rauhan unohtamisella taas tuskin niin isoa merkitystä on.



t. itsekin erikoislääkäri, joka ei ole vars. hoitanut potilaita kohta kymmeneen vuoteen, keskityn vaan heidän ja heistä otettujen kuvien tutkimiseen. Turha tulla kysymään esim. uusista lääkityksistä yhtään mitään....

Vierailija
6/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut todella ikävää vaivaa josta vaikea heti sanoa mikä/mitkä ovat ne perus syyt. No, sitten on hypätty monella erikoislääkärillä ja joka kerta kun alat kertomaan oireita lääkäri lakkaa kuuntelemasta ja keskeyttää esim. nyt ollaan ortopedillä, onko siinä jalassa mitä oireita??? Tilanne minulle on kuitenkin enemmän kuin se pelkkä jalka ja epäily on että kaikkien oireiden taustalla sama vaikuttaja. Sen selviäminen vain todella monen lääkärikäynnin takana ja toivoisinkin että yksi lääkäri jaksaisi kuunnella koko asian ja ohjata minut sitten niille erikoisaloille joille koko asian vuoksi tarpeellista!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen 9 kk, useimmat pidempäänkin. Tk-jakso kuuluu kaikkiin erikoisaloihin pakollisena. Mutta tietomäärä on niin valtava, että jos niitä asioita ei päivittäin näe/tee/tutki, mielessä on kyllä ensisijaisesti sen oman alan asioita. Toki on varmaan eroja lääkäreissäkin ja heidän perusopintojensa tasossakin, en sitä väitä ollenkaan. Ihmisiä ne lääkäritkin on, kuten kaikki muutkin työtään tekevät.

Vierailija
8/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon enemmän kuin vähemmän taitavia.



Usein erityisesti kouluttamattomilla on hieman epärealistinen kuva siitä, mitä erityisasiantuntijuuteen kuuluu.



Mut joo, niin tietysti, akateemiset on olevinaan vaikka ovat oikeasti tyhmempiä kuin vähemmän koulutetut eivätkä tietenkään omista yhtään sydämensivistystä, jota sen sijaan jokaisella kouluttamattomalla on yllinkyllin. Sama on tietysti oikean elämänkokemuksen ja viisauden suhteen....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan esim. pitkän kokemuksen omaavalle yleislääketieteen erikoislääkärille?

Vierailija
10/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisella jopa kahden erikoisalan tutkinto. Aivan läheltä liippaavia juttuja ovat molemmat olleet, mutta kun lähinnä kiinnostaa joku väitöskirjan piipertäminen, eikä potilaiden oirekirjon selvittely. Valitettavasti ihminen on siinä erikoislääkärinkin pakeilla ihan kokonaisena henkilönä, eikä siivuna lääkärin erikoisalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilaan terveyden ja työkyvyn ylläpitämiseen tähtäävästä toiminnasta.

Vierailija
12/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lääketiede on niin pitkällä, ettei yksi ihminen pysty olemaan hyvä monessa erikoisalassa. Perehtyminen jo yhteen erikoisalaan on haastavaa ja siinä mukana pysyminen vaatii jatkuvaa lisäopiskelua.

Harva meistä taviksistakaan muistaa kaiken ala-asteella oppineensa, jollei sitä ole tarvinnut käytönnössä. Siispä on kohtuutonta vaatia että esim. gynekologi joka ehkä kymmeneen vuoteen ei ole katsonut korvaan, tietäisi enää mitään korvista, varsinkin kun hoitokäytännöt ja lääketiede on mennyt valovuosia eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nimenomaan esim. pitkän kokemuksen omaavalle yleislääketieteen erikoislääkärille?

Oltu on, sieläkin! Ja mennään taas, hän laittoi yhden lähetteen eteenpäin, toinen erikoistuva toisen jne... Vaikka yksi ihminen ei vastausta kaikkeen antaisi voisi hän edes kuunnella koko asian. Kaikki riippuu niin minkälaiselle lääkärille ajan saat milloinkin. Minun kohdallani ei kysymys mistään ihan helpoimmasta diagnoosista mutta kyllä on näihin erikoislääkäreihin jotka eivät ota koko tilannetta huomioon vähän pettynyt olo. Siis yksi diagnoosi tehty mutta jatkotutkimuksia vaaditaan koska erään alan erikoislääkäri ei usko kaiken olevan saman diagnoosin takana jne...

Vierailija
14/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terv. kouluttautumaton; mitä se ikinä sitten tarkoittaakin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta 2000-lukua, ja ettei lääketiede kaikkeen pysty.( Lisäisin , että ei ainakaan, kun ei ole halua.)

Vierailija
16/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vasta 2000-lukua, ja ettei lääketiede kaikkeen pysty.( Lisäisin , että ei ainakaan, kun ei ole halua.)

juuri tätä tarkoitti ysikin. Olisi kohtuutonta vaatia yhtä ihmistä tietämään kaikesta kaiken mutta kun edes kuuntelisi potilaan koko tilanteen voisi saada jonkin potilasta hyödyttävän ajatuksen jolloin voisi ohjata potilaan oikeaan paikkaan hoitoon. Mutta välillä on tyyli että jos varvassärky ei johdu varpaasta niin et ole kipeä siis ei vikaa kun oikea vastaus on että kipu tulee muualta...

Vierailija
17/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä syöpää sairastanut läheiseni tarkoitti kun sanoi että pitää itse tietää asioista paljon ja osata vaatia. Nyt tiedän kun olen joutunut diagnoosia hakemaan monelta eri lääkäriltä ja olen törmännyt juuri tähän mainittuun juttuun, Kätesi on terve, en tiedä/emme halua tietää missä vika kun se ei ole kädessä...

Vierailija
18/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nekkuun, totesin vaan että taatusti on enemmän hyviä kuin huonoja lääkäreitä. Olen työskennellyt erikoissairaanhoidossa ja olen tavannut lääkäreitä työssään enemmän kuin muutaman kerran lääkärissä pistäytynyt av-mamma.



Keksi nyt äkkiä niitä lukemattomia esimerkkejä...!

Vierailija
19/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko tosiaan, että nämä erikoislääkärit puolustelevat sinun osaa On tainnut äippälomalla rouvalta faktat unohtua. Saanko nauraa paskaisesti.

Vierailija
20/24 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiireesti mattoa hoitajien jalkojen alta. Onhan se tietysti mukavaa kuvitella hoitajana olevansa jonkun erikoislääkärin kollega. Varmasti ajattelee vastapuoli samoin:)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme