Miten toimitaan kun velkainen avokki kuolee? Alaikäinen lapsi on meidän yhteinen
ja aikuinen lapsi jossain missä lie, kuuluuko mun ilmoittaa sille?
Kommentit (9)
Niin ja miten toimin etti lapseni joudu maksaan isänsä velkoja?
jos velat ovat suuremmat kuin varallisuus. Perunkirjoituksiin lähtee kyllä kutsu sille toiselle lapselle ihan viranomaisten toimesta.
Jos siis kuolevalla on omaisuutta JA velkaa, niin toki velka vähennetään omaisuudesta ja loppu omaisuus jaetaan perillisille.
Jos velkaa on enemmän kuin omaisuutta ja jäljelle jää vain velkaa, niin eihän sitä perilliset joudu maksamaan??
Ainakaan minun tietääkseni.
Eihän nyt lapsi voi joutua maksamaan ja kärsimään velasta, jota ei ole itse ottanut.
Vaan perunkirjoitukset tule tehdä 3 kuukauden sisällä kuolemasta ja näin välttyy siltä ettei velka periydy perijälle. On aivan järjetöntä kieltäytyä perinnöstä velkojen pelossa.
Eihän nyt lapsi voi joutua maksamaan ja kärsimään velasta, jota ei ole itse ottanut.
eipä vaan ole lapsille kutsua perunkirjoituksiin kuulunut, vaikka isänsä kuolemasta on 8kk..
Jos sisälukutaito yhtään hallussa, voit vaikka googlettaa perunkirjan tekeminen jne, samaisilta sivuilta löytyy juuri ohje miten välttyä velan perimiseltä, eli tehdä ne perunkirjat viimeistään 3 kk sisällä kuolemasta.
Jos kuolinpesän velat ovat suuremmat kuin varat, eikä kukaan halua niitä maksaa, voidaan kuolinpesä hakea konkurssiin.
Kuolinpesän konkurssia voi hakea kuolinpesän osakas, määrätty pesänselvittäjä tai velkoja. Hakemus tehdään vainajan kotipaikan käräjäoikeudelle. Osakkaat eivät joudu henkilökohtaiseen vastuuseen vainajan veloista, jos luovuttavat kuolinpesän omaisuuden kuukauden kuluessa perunkirjoituksesta konkurssipesälle. Perunkirjoitus tulee tehdä 3 kuukauden sisällä kuolemasta.
jos ei ole yhteystietoja saanee asiaan virka-apua poliisilta joka sitten suruviestin toimittaa