Kuinka monessa kotona otetaan alkoholia jouluna? Minkä verran?
Kommentit (153)
Tai veroa 100% lisää. t. tupakoitsija
Väkevät ei ehkä niinkään, mutta hyvä viini hyvän ruoan kanssa on tärkeää meille. Meillä ei todellakaan vedetä kännejä jouluna eikä muutenkaan lasten läsnäollessa. Sitä alkoa kun voi juoda vain sen verran ettei tule humalaan. Meillä menee jouluna mieheni kanssa 1 pullo viiniä (jota juodaan useampi tunti) ja sauna oluet. Niistä ei tule humalaan, ei sitä haluttaisikaan.
Alkoholi pienissä määrin kuuluu juhlaan. Meidän suvussa sitä osataan nauttia oikein. Kukaan ei tule ns. känniin ehkä alkaa vähän naurattaa vaan:).
Eli illallisella voin ottaa lasillisen punaviinia, mies samoin jollei hän juo olutta. Illan aikana ehkä juomme glögiä, tai sitten juon siideriä purkillisen ja mies taas sitä olutta. Sama koskee kaikkia paikallaolijoita. Tunnelma on iloinen ja mukava:).
Meillä ei lapset kärsi mistään kaatokänneistä eivätkä tule koskaan kärsimäänkään mutta en ymmärrä mikseivät voisi oppia että esim. viini on luonnollinen osa juhlaa?
Meidän perheessä ei koskaan ole niin alkoholia kuin tupakkaakaan käytetty päihteenä tai siihen riippuvaksi jääty. Olen pahoillani niiden puolesta, joilla näin on käynyt. Alkoholi ja tupakka on nautintoaineita ja niitä pitäisikin niin käyttää samalla tavalla kuin rajan vetää moneen muuhunkin eli makeisiin, limsaan, rasvaan jne. Eihän noitakaan tule vallattomasti käyttää missään nimessä ja ne ovat elimistölle vaarallisia liikakäytettynä. Miehet polttelee sikarit juhlankunniaksi ja varmasti myös jouluna! Ottavat snapsit ja glögit ja varmasti myös jouluna! Ne jotka täällä nollarajaa toitottavat, voivat miettiä, miksi missään asiassa tarvitsee mennä äärimmäisyyksiin. Eikö oma kontrolli pelaa vai missä vika? En niinkään sano niistä, joille ei maistu niin ei maistu ja jos ei tykkää niin ei tykkää, mutta nämä, jotka yrittävät hallinnoida myös muiden elämää. Näinhän ne ylipainoisetkin toitottavat omasta hyvinvoinnistaan ja keksivät kaikenmoisia syitä painoonsa ja jokainen voi vain koosta päätellä, ettei todella näin ole. Suomessa kun niin murheellisen moni kuolee siihen ylipainon tuomiin ongelmiin.
Sauna kalja/siideri, ruoan kanssa valko/punaviiniä ja snapsi. Joulukahvin kanssa tarjotaan avecia jos joku haluaa. Yötä myöten pelejä pelatessa menee viiniä/olutta mutta koskaan ei kukaan ole ns kännissä örveltänyt. Lapsillekin tarjotaaan ruokajuoma snapsi/viinilaseista kun haluavat samanlaiset lasit skoolailuun kuin aikuisillakin.
kärsinyt kun isä otti... korkeintaan punaviinia pari lasillista. Jos sitäkään. Selvä joulu lapsille.
Ollaan aivan hakoteillä, jos ajatellaan, ettei alkoholi kuulu elämään. Valitettavasti kun näin vain on. Et sinä sitä saa pois tästä maailmasta vaikka kuinka yrittäisit. Sen pitäisi juuri olla LUONNOLLINEN osa juhlaa ja elämää, jolloin siitä ei kenelläkään olisi ongelmaa. Näin ei valitettavasti monessa perheessä ole ja sen voi päätellä jo tästä ketjustakin. Harmillista, sillä noissa perheissä ei varmasti lapset saa LUONNOLLISTA kuvaa tuosta aineesta ja kierre on taas valmis.
Oma isä oli alkoholisti, ei onneksi kotona ryypännyt mutta hävisi ryyppyreissuille välillä pitkiksi ajoiksi. Siitä isä kyllä piti huolen että, meillä lapsilla oli aina ihana joulu. Isä oli paikalla ja selvinpäin, tippaakaan ei ottanut. Se on jäänyt itsellekin "päälle", en juo jouluna ja miehellenikin se sopii ihan hyvin, myös hän on ottamatta.
Joulu vietetään äitini kanssa, isä on jo kuollut, myös sisarukseni tulevat äidille ja kukaan meistä ei juo, eikä sitä alkoholia kukaan jouluna meistä edes kaipaa.
Jos itse haluatta tissutella niin siittä vaan ei kuulu kenellekkään, mutta antakaa myös toisten olla juomatta!
ja että niillä jotka ei juo on ongelma. Haloo, alkoholi on tosi vahva hermomyrkky!!!
Likööri siiderit jne. on vain sama myrkky "sivistyneemmässä" paketissa!
viinilasillisen juominen ruoan kanssa tissuttelua? Vai tissutteletteko te sitten maitoa ja vettä?
Mä en jaksa välittää mitä uppo-oudot ihmiset ovat mieltä mun elämäntyylistäni. Pääasiahan on, että itse tietää mikä on normaalia ja mikä ei.
Mä kuitenkin treenaan 5-6krt viikossa, joten suotakoon mulle pari viinilasillista ruoan seuraksi
Miksi jatkuvasti niin monet toitottavat "anna lapselle raitis joulu"? Jos monen tunnin aikana (4-6 h) juo pari annosta, niin ei siitä tule edes siihen hiprakkaan.
Jos itse haluatta tissutella niin siittä vaan ei kuulu kenellekkään, mutta antakaa myös toisten olla juomatta!
viinilasillisen juominen ruoan kanssa tissuttelua? Vai tissutteletteko te sitten maitoa ja vettä?
Mä en jaksa välittää mitä uppo-oudot ihmiset ovat mieltä mun elämäntyylistäni. Pääasiahan on, että itse tietää mikä on normaalia ja mikä ei.
Mä kuitenkin treenaan 5-6krt viikossa, joten suotakoon mulle pari viinilasillista ruoan seuraksi
Mutta jotkut juo pitkin päivää. Koko ajan ottavat jotain, sitten väittävät että eivät ole humalassa, no ei ehkä örvellä, mutta varmasti ovat pikkupöhnässä koko ajan.
Jotenkin tulee tunne että se joulu vietetään mielummin aikuisten kanssa seurustellessa ja lasi kädessä. Lapset unohdetaan, "kyllä ne toisilleen seuraa pitää, pelatkoon vaikka uusilla peleillään".
Lueppa kirjoituksia, joissa joudaan terästetyt glögit, viinit, konjakit, siiderit, lonkerot, viskit yms. Ja puhutaan, että on se kumma kun muut ei juo Jouluna!
jossa sanoin että minulle on tärkeää olla ajokunnossa.
Minusta on tosi tärkeää että joku aikuinen on AINA selvin päin. Se ettei voi ajaa autoa tarkoittaa myös että ON ALKOHOLIN VAIKUTUKSEN ALAINEN, mikä taas tarkoittaa sitä, ettei arviointikyky ole parhaimmillaan muissakaan suhteissa.
Ja harmin paikka teille joilla ei ole ajokorttia, voi vaan toivoa että jollakin lähettyvillä ja selvin päin olevalla on. Jos lapsi ei saa henkeä niin on aika masentavaa ruveta odottelemaan taksia!
niin ainakin minä soitan paikalle ambulanssin, vaikka ajokunnossa olenkin (kun olen raskaana)
Jos lapsi ei saa henkeä niin on aika masentavaa ruveta odottelemaan taksia!
Eikös juuri monesta viestistä täällä ole paistanutkin se läpi, että toisille se on luonnollinen osa ja toisille ei. Juuri näin pitäisikin olla. Ei tarviisi kumpaankaan ääripäähän sijoittua ja siitä vielä toisille vaahdota. Enemmän vain tuntuvat nuo täysin raittiit ihmiset toitottavan omia periaatteitaan toisille. Absolutistit yleisesti yrittävät käännyttää muitakin, alkoholia nauttivat taas antavat kyllä toisten olla juomatta, eivätkä vaahtoa omasta juomisestaan ja pakota toisia juomaan, jos niikseen tulee.
Ja sen verran omia lapsuuden jouluja omassa sängyssä itkeneenä voin kertoa, että meillä Joulu on lasten juhla, johon ei alkoholi kuulu. Tosin perheen isä saataa ottaa ruoan kanssa tumman oluen tai ehkä lasin viiniä. Meillä Jouluna mennään lasten ehdoilla ja aina ollaan ajokunnossa! Emme myöskään vietä KOSKAAN joulua sellaisten henkilöiden kanssa joille on tärkeää ottaa Jouluna, kuten esim. oma isäni. Häntä ei tosin kutsuta muidenkaan sisarusteni koteihin ja on hyväksynyt tämän.
Rauhaisaa Joulua jokaiselle, kukin parhaaksi katsomallaan tavalla :)
kun alkoholista tehdään jotain mystistä myrkkyä, jota hyvät, kunnon kansalaiset eivät juo ollenkaan ja huonot ihmiset juovat liikaa ja tuhoavat oman ja läheistensä elämän. Välimuotoa ei ole ja lapsille pelkkä alkoholipullon näkeminenkin on vahingollista ja traumatisoivaa. Minusta on aivan järjetöntä, että vieläkään ei voida virallisesti ja julkisesti tunnustaa, että suurin osa kansasta osaa nauttia alkoholia kohtuudella, suurin osa suomalaisista lapsista kasvaa perheissä, joissa ei vanhempien alkoholin käyttö tuhoa lapsuutta (tai edes YHTÄÄN joulua) ja että alkoholiongelmaiset ovat pieni marginaaliryhmä, eivätkä edusta Suomen koko kansaa.