Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monessa kotona otetaan alkoholia jouluna? Minkä verran?

Vierailija
09.12.2008 |

Ottaako molemmat/koko suku?

Kommentit (153)

Vierailija
21/153 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suuin ongelmaryhmä alkaa olla nimeomaan pienten lasten kotiäidit....

Vierailija
22/153 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lainkaan epäile, etteikö teillä juotaisi viiniä. Meilläkin juodaan, mutta yksi lasi ei riitä. Meitä on kuusi aikuista joulupöydässä ja kyllä illan aikana kuluu useampikin pullo. Emme ole hiprakassa emmekä humalassa. Hitaasti juoden ruoan kanssa. Ihmettelinkin lähinnä sitä, että kaikki juonevat vain yhden lasillisen. Eikö tänne vastaa muut kuin minä, jotka avoimesti myöntävät juovansa enemmän?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/153 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

et yks lasi on paskapuhetta ja todellakin meillä juodan varmaan ennemminkin pullo per henkilö pitkin iltaa

en muista mikä numero, se joka sanoi sakkia täällä tekopyhäksi

Vierailija
24/153 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että suuin ongelmaryhmä alkaa olla nimeomaan pienten lasten kotiäidit....

Vierailija
25/153 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä juodaan juhlissa yleensä juuri viiniä. Mä imetän, joten en vinilasillista enempää juo yhdellä aterialla. Mies taas ei oikein kotioloissa juo mitään alkoholia, mutta tosiaan saattaa sen lasin viiniä ottaa ruoan kanssa.

Joulupäivänä sitten toiset lasilliset ja tapanina pullo tyhjäksi.

Ja tosiaan, pidän sherrystä, joten sitä sitten varmaan iltaisin lasillinen kun lapset nukkumassa.

Se, jota epäiltiin tyttömäksi filmaisteriksi ;-)

Vierailija
26/153 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa lapsuuden kodissa otetaan ja PALJON!! :(

Aamulla aloittavat ja on saunakaljat, ruuan kanssa (etukäteen ja jälkkäriksi).. vielä sitten illalla glögiä etc. Emme onneksi mene sinne pienen esikoisemme kanssa aattona..

Vierailija
27/153 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

punkkua ruoan kanssa. Kuuteen pekkaan menee ilmeisesti kaksi pulloa. Joo, kaikki ottavat.

Vierailija
28/153 |
09.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupöydässä juodaan kotikaljaa, vettä, maitoa, punaviiniäkin yleensä joku tuo pullon tuliaisina ja se pöytään laitetaan, yleensä ei tyhjene illan aikana. Illalla myöhemmin ehkä kahvin kanssa likööri/konjakki ei-autoileville. Itse en ota yleensä mitään, koska en muutenkaan juo juuri ollenkaan, ruuan kanssa joskus n. puol lasia punaviiniä maksimi (en kertakaikkiaan siis tykkää enemmästä. Viinin tuoksu on ihana mutta parin suullisen jälkeen alkaa riittää...). Ja vaikka mieskään ei paria viinilasillista/konjakkilasia enempää ota koskaan, haluan olla toiminta- ja ajokunnossa, jos tulisi joku hätä lapsille tai jollekin muulle. Onko tää nyt muka jotenkin, etenkään äitiporukassa, ihan omituista ja ihmeellistä? Mun lähipiirissä ainakin erittäin tavallista.

Vierailija
29/153 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasi tai kaksi viiniä ja illalla muutama lasi punkulla terästettyä glögiä tai jotain hehkujuomaa per nassu. Itse juon yhden lasin ruuan kanssa, samoin mies, muut juhlijat varmaan vetävät kahden lasin policyllä :)

Vierailija
30/153 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ottaa kyllä muutenkin joka päivä. :( Minä en ota.

Anoppi ja varsinkin appi, ottavat myös. Samoin käly miehineen ja isäni. Siksipä en näillä enää viitsi käydä kylässä lasten kanssa jouluna. Menee maku koko hommasta.

Mies ei onneksi ryyppäämällä ryyppää, ottaa vaan muutaman, mutta tuntuu silti pahalta. Nämä muut sukulaiset taas ryyppäävät urakalla ja muuttuvat "känniääliöiksi". :(

Vierailija
31/153 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini ei juo ollenkaan ja mies vaan vähän. Mutta mä, veljet ja isä ollaan humalassa. Ei me mitään lärvejä vedetä, mutta väkistenkin sitä humalaan tulee kun tissutellaan koko melkein koko ajan.

Lapsia se ei tunnu häiritsevän, tosin ei ne meidän seurasta niin kovasti välitä joten voi se olla että vähän niitä sitten kuiteskin häiritsee, mutta ei voi mitään.

Vierailija
32/153 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me otamme jouluaterialla 1 - 2 lasia viiniä, mutta ei muuta. Saman verran uutena vuotena. Meidän mielestä turha tissuttelu ei sovi perhe juhliin, juhla on myös lasten.

Liian usein jouluisin ja uutena vuotena kuulee ja näkee niitä onnettomia perheitä joissa jompikumpi tai molemmat ryyppäävät, välittämättä miltä niistä lapsista tuntuu tai siitä kumppanista joka ei kännää. Se on surullista, kun kyse on koko perhen juhlasta. Joillain on vain se omanapa käsitys vain "nyt on juhla ja juhlia silloin pitää tai ainakin minä juhlin" hmm aika ikävää. Nämä "juhlat" työlistävät kauhean paljon lastensuojelua, sosiaalipalveluja sekä turvakoteja, näinhän sen ei pitäisi olla.

Toivotaan että tänä jouluna useampi malttaa mielensä alkoholin suhteen, yrittää ajatella joulun perheen juhlana.

Vierailija
33/153 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli korkeintaan 1 lasillinen viiniä, jos sattuu ruokapöydässä olemaan....

Vierailija
34/153 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmasti ruokapöydässä avataan pullo punaviiniä. Siitä riittää hyvin neljälle aikuiselle. Myöhemmin illalla mies saattaa ottaa yhden saunaoluen ja minä yhden siiderin.

Vierailija
35/153 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltapäivällä juodaan glögiä, jossa lienee jonkin verran alkoholia. Ruoan kanssa on viiniä ja illemmalla kahvin kanssa konjakkia tai Baileys. Miehet saattavat myöhään illalla ottaa olutta.

Mä en itse juo kuin glögilasillisen, ruoan kanssa lasillisen tai kaksi tuota viiniä ja saatan ottaa sen Baileysin kahvin kanssa tai sitten en. Riippuu ihan miltä tuntuu. 4 annosta on siis mun maksimini, anoppi juo samoin tai sitten vähemmän, samoin muuta suvun naiset ja miehet ehkä vähän enemmän. Humalassa ei ole kukaan. Tuo aikavälihän tuossa on 6-8 tuntia, joten ei tuosta edes hiprakkaan tule.

Yleensä kaikki ottaa jotain, mutta ei meillä ole mitään vakiojuomisia eli saattaa myös olla, ettei joku juo mitään. Vaikea on siis sanoa, juoko koko suku :)

Vierailija
36/153 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholipitoisia juomia ei käytetä juhlapyhinä.

Vierailija
37/153 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja varmaan nuoremmat aikuiset (eli lapsiperheiden vanhemmat) sitäkin enemmän. Itse olen jo lapsena tottunut siihen, että juhlapäivinä juodaan viiniä ja yllättävän juhlan/ilon aiheen sattuessa äiti ja isä skoolaavat kuohuvalla. Saattoivat vaikka hakea naapurit lasilliselle jos joku yllättävä onni potkaisi. Olutta näin lapsuudessani mökillä -- siellä aina joku halusi luonnossa saunakaljan.

Omat alkoholinkäyttötavat ovat samankaltaiset -- juhlavamman ruoan kanssa viiniä ja isompiin juhlatilaisuuksiin kuohuvaa. KOhtuudella. Ilman lapsia joskus iloiseen hiprakkaan, mutta tosi harvoin. En pidä oluesta enkä erityisesti siideristäkään eikä meiltä niitä löydy. JOku viinipullo on aina kaapissa, yleensä yksi punainen ja yksi kuohuva. Saatavat säilyä kuukausia tai olla säilymättä ;)

Viiniä kulunee jouluna noin 2 isohkoa lasillista. Lisäksi menee glogimukillinen haudoilta tullessa (teemme kaikkien kynnelle kykenevien kanssa noin 8 kilometrin kävelyretken sukulaisten haudoille iltapäivän hämärtyessä) ja varmaan pieni calvados kun lapset nukkuvat. Kaikki aikuiset juovat samaan tyyliin, meillä varmaan vanhempieni isossa talossa noin 16 aikuista ja saman verran lapsia. Ihanat juhlat, kukaan ei ole humalassa mutta kukaan ei myöskään nipota. Tunnelma on hyvä, sekä lapsilla että aikuisilla...

Vierailija
38/153 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska alkoholi ei ole varsinkaan juhlajuoma. En kyllä keksi muitakaan syitä ottamiselle.

Vierailija
39/153 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmasti huonoja kokemuksia lapsuuden juhlapyhistä liittyen vanhempiensa juomiseen, ettei varmaan samanlaista halua omilleen tarjota ja siksi kieltäytyy kokonaan alkoholista tai pitäytyy siinä yhdessä lasissa. Meillä ei onneksi sellaista ole ollut vaikka vanhemmat ovat aina ottaneet ihan sivistyneesti eli tissutelleet pitkin päivää. Kaikki muistot ovat mukavia, joten samalla linjalla eletään nyt meidänkin perheessä. Alkoholi on luonnollinen osa juhlaamme, muttei siitä numeroa tarvitse tehdä. Toivon, että tällainen normaali suhtautuminen säilyisi omille lapsilleni eikä heidän tarvitsisi rueta kumpaankaan ääripäähän! Onneksi meidänlaisiakin perheitä vielä löytyy!

Vierailija
40/153 |
10.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan aivan hakoteillä jos ajatellaan noin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän