Saako lapsen kavereita tukistaa??
.
Kommentit (54)
No, tässä ei ollut tupakan myymisestä kysymys, mutta kyllä sitä tupakoimista voidaan yhtä lailla pitää lain hengen vastaisena kuin tukistaminenkin on laitonta.
Ja mulle ainakin tupakoinnin kokeileminen ON TODELLA PAHA ASIA, enkä ikimaailmassa vähättelisi sen merkitys enkä hakisi sille hyväksyntää siitä, että kaikkihan sitä kokeilevat.
Kaikki teinit eivät todellakaan kokeile tupakointia, ja minun arvomaailmassani tupakointi kuuluu nuorellakin ehdottomasti kiellettyjen asioiden listalle.
Minäkin olen sitä mieltä että on aivan oikein puuttuä tällaiseen asiaan mutta eri mieltä siitä että miten puuttua. Sanoinkin sen eilen kun keskustelimme että on aivan oikein puuttua ja lapsetkin sen tietävät että näihin asioihin puututaan.
Itse olisin luultavasti myös antanut lähtöpassin ja ilmoittanut kavereiden vanhemmille. Minä olin se joka kutsui koko porukan yhteiseen neuvonpitoon ja tilanteen purkuun.
t. ap
Minusta tässä asiassa ei ole kyse siitä kumpi on suurempi paha ja kumpi pienempi paha vaan siitä onko tukistaminen oikein. Minusta se ei ole missään tilanteessa oikein
Minua alkaa nyt ihmetyttämään, että onko sinun aivan mahdotonta hyväksyä sitä, että kaikki me vanhemmat emme ole aivan täysin virheettömiä ja täydellisiä.
Sille äidille sattui virhearviointi ja kiivaassa tilanteessa hän ei ehtinyt ajatella ennen kuin toimi. Sellaista sattuu. Ja joskus sellaista sattuu jopa tilanteessa, joka johtaa kohtalokkaisiin seurauksiin. Mutta tässä mistään sellaisesta ei kuitenkaan ollut kysymys, joten yritä päästä asian yli.
Se on myös lapsille ihan hyvä osoitus, että aikuiset keskutelevat asiat selviksi ja yleensä keskustelevat keskenään. Tietävät, että jatkossakaan kukaan ei pääse asiasta kuin veräjästä.
Minulla on itsellä kuudesluokkalainen tyttö (12v, kohta 13v). Meillä ainakin osataan vastat jo hyvin teinimäisen veemäisesti takaisin, etenkin jos pitää jokin ikävä asia selvittää. Ja osaa kyllä tarttua epäoleelliseen epäoikeudenmukaisuuteen, jos sitä on tapahtunut. Yrittää siis kiinnittää huomion johonkin muuhun kuin itse käsiteltävään asiaan. Meillä on silti sääntö, että meillä keskustellaan, halusi sitä tai ei. Ja tupakointi tai viinana juontia ei meillä hyväksytä missään tapauksessa, etenkään sitä sääntöä ei mennä rikkomaan jonkun toisen luokse. Se on jo epäkunnioittavaa tätä toista perhettä kohtaan.
Vaikka en fyysistä väkivaltaa hyväksy, niin en kyllä henkistäkään.
Mutta kyllä monesti tuntuu, ettei sillä sanomisella tunnu olevan mitän merkitystä vaan menee samantien toisesta sisään ja toisesta ulos.
kanssa. Kukaan ei ole päässyt veräjästä.
Aika jännä juttu vaan jos olisin kysynyt vain että saako lapsen kavereita tukistaa ilman että olisin siihen laittanut että minkä takia niin luulen että vastaukset olisivat olleet erilaisia.
Ilmeisesti osan vastaajien mielestä tukistaminen on sallittua hyvän syyn vuoksi.
t. ap
että joku AIKUINEN KÄY LAPSEEN KÄSIKSI. Haloo, kaikki teinit kokeilee joskus tupakkaa! En todellakaan antaisi tuon kaverin äidin päästä kuin koira veräjästä, jos hän olisi käynyt minun lapseeni kiinni. Ihan järkyttävää...
Jos menet puuttumaan, viet pohjan koko rangaistukselta, ja sen perästä tiedät, että lapsesi voi mennä tän kaverin kanssa edelleenkin ja polttaa.
Vahtivat vaan tarkemmin, että eivät jäisi kiinni teosta.
Ja jos porttikielto jo on, niin nyt pistät vastakkaisen porttikiellon, sillä niin metsä vastaa niinkuin sinne huudetaan. Tyypiltä tulee huonot tavat teidän lapsellenne, ja teillä on eri kasvatusmenetelmät.
.. etenkin jos olette todella tunteneet tukistaja-äidin kanssa lapsienne eskarista lähtien? Ymmärsinkö oikein? (en jaksanut lukea koko ketjua) KAi voit jotenkin jo luottaa häneen? Ehkä hänkin kokee teidän lapsenne tuon ajan jälkeen melkein kuin omakseen? Ja ehkä hän järkyttyi niin paljon, että häneltä lähti vähän mopo käsistä siinä hetkessä?
Älä puutu ensisijassa tukistamiseen vaan tue lapsesi suuntaan tukistaja-äidin viestiä siitä,e ttä polttaminen on tyhmää ja kiellettyä. KÄy tukistamis-keskustelu joskus muulloin äidin kanssa kahdestaan, niin ei tapahdu sitä, että keskitytään tukistamiseen, ei polttamiseen.
MInä olen lapsena kasvanut ympäristössä, jossa minutkin moitittiin ja ojennettiin siinä missä käverinikin ja päinvastoin, jos jäimme kiinni kotona tai vieraissa pahanteosta. Ei siinä katsottu kuka on oma lapsi. Se on sitä paljon perään kuulutettua yhteisöllisyyttä, että kasvattajat ottavat vastuun kaikista lapsista, ei vain omistaan.
Muuten en kyllä itse käytä ruumiillista kuritusta, enkä toivoakseni olisi alentunut tukistamaan tuossakaan tilanteessa, mutta parempi kai tuokin kuin ei mitään reagointia. Ja muista että tilanne on saattanut olla yllättävä tälle tukistajallekin. Kuule ainakin hänen näkemyksensä ennen kuin tuomitset suorilta.
Tämä tapaus muistuttaa erästä juttua jonka koin viime kesänä. Noin kymmenvuotiaat naapuriston pojat pyöräilivät keskellä ajorataa ja tekivät erilaisia temppuja. Huomasin että auto lähestyy ja jouduin huutamaan heille kovaa varoituksen. Toisen kerran vielä kovempaa ja juoksin jo poikia kohti kun meinasivat jäädä auton alle joka aloitti jo lukkojarrutuksen. No läheltä piti ja eikä osunut. Sanoin pojille että ei ole fiksua keskellä tietä temppuilla, että huomaatteko kuinka huonosti meinasi käydä. Sitten parin tunnin päästä erään pojan isä tulee huutamaan minulle päin naamaa että katsokin ette ikinä kiellä hänen poikaansa pyöräilemästä siellä missä poika haluaa. Eli missä pihvi? Joskus vanhempi joutuu katsomaan isompaa kokonaisuutta: AP:n äiti joutuu nielemään faktan että paha täti antoi tukkapöllyä kun tyttö jäi kiinni varastelusta ja valehtelimisesta ja pyöräpojan isän olisi pitänyt niellä vieraan tädin läksytys pojalleen vaarallisessa tilanteessa. Jos näissä tilanteissa keskittyykin lillukanvarsiin niin KASVATUKSELLISESTI viesti voi vääristyä; tyttö oppii varastaminen ja tupakointi on OK kun paha täti teki vielä pahemman jutut (tukistamisen) ja pojat oppi se että ajorajalla saa temppuilla kun vieraalla tädillä ei ollutkaan oikeutta puuttua heidän tekemisiin.
mutta totuus on, että suurin osa kokeilee. Ja minun mielestä on ok, että kokeileekin kunhan ei ota tavaksi. Mutta myöskään toisen lapseen käsiksi käyminen ei ole hyväksyttävää, se on jopa laitonta.
ja vaikka kokeilis, niin se ei tee siitä yhtään hyväksyttävämpää.
Tämä tapaus muistuttaa erästä juttua jonka koin viime kesänä. Noin kymmenvuotiaat naapuriston pojat pyöräilivät keskellä ajorataa ja tekivät erilaisia temppuja. Huomasin että auto lähestyy ja jouduin huutamaan heille kovaa varoituksen. Toisen kerran vielä kovempaa ja juoksin jo poikia kohti kun meinasivat jäädä auton alle joka aloitti jo lukkojarrutuksen. No läheltä piti ja eikä osunut. Sanoin pojille että ei ole fiksua keskellä tietä temppuilla, että huomaatteko kuinka huonosti meinasi käydä. Sitten parin tunnin päästä erään pojan isä tulee huutamaan minulle päin naamaa että katsokin ette ikinä kiellä hänen poikaansa pyöräilemästä siellä missä poika haluaa. Eli missä pihvi? Joskus vanhempi joutuu katsomaan isompaa kokonaisuutta: AP:n äiti joutuu nielemään faktan että paha täti antoi tukkapöllyä kun tyttö jäi kiinni varastelusta ja valehtelimisesta ja pyöräpojan isän olisi pitänyt niellä vieraan tädin läksytys pojalleen vaarallisessa tilanteessa. Jos näissä tilanteissa keskittyykin lillukanvarsiin niin KASVATUKSELLISESTI viesti voi vääristyä; tyttö oppii varastaminen ja tupakointi on OK kun paha täti teki vielä pahemman jutut (tukistamisen) ja pojat oppi se että ajorajalla saa temppuilla kun vieraalla tädillä ei ollutkaan oikeutta puuttua heidän tekemisiin.
kanssa. Kukaan ei ole päässyt veräjästä.
Aika jännä juttu vaan jos olisin kysynyt vain että saako lapsen kavereita tukistaa ilman että olisin siihen laittanut että minkä takia niin luulen että vastaukset olisivat olleet erilaisia.
Ilmeisesti osan vastaajien mielestä tukistaminen on sallittua hyvän syyn vuoksi.
t. ap
niin asiat eivät ole mustavalkoisia. Kyllä tilanteella on merkitystä. Lasten ikä merkitsee jo paljon. Ja sitten tosiaan tukistaminen on pikku juttu tupakointiin verrattuna.
Mutta taas jos joku tukistaisi vaikkapa parivuotiastani, niin aika vaikea on kuvitellakaan syytä, mikä oikeuttaisi aikuisen siihen.
että tuo vieras lapsi on se, joka varasti tupakat, ja joka tupakoi jo aiemmin, jne. Itsekin myönnät, ettei syyllistä ole helppo saada selville, mutta kuitenkin oletuksesi on se, että omat lapsesi ovat olleet vain mukana.
Ei tukistaminen ole oikein, mutta olen muiden kanssa samaa mieltä siitä, että lasten kanssa ei nyt saa tuota tukistamisasiaa puida, se ei saa viedä huomiota heidän tekemisiltään. Lapset ovat erittäin taitavia manipuloimaan.
Tämä tupakka-asia on käyty lasten ja aikuisten välisessä neuvottelussa läpi ja he ovat siitä rangaistuksen saaneet.
Minä vain itse en voisi kuvitella tilannetta jossa kävisin toisen lapseen käsiksi varsinkaan kun he eivät ole välittömässä vaarassa itselleen eikä toisilleen.
No ehkä jos se toinen lapsi kävisi minun lapsen kimppuun niin kävisin heidät erottamassa mutta en siinäkään tilanteessa käyttäisi väkivaltaa ketään kohtaan vaan selvittäisin sen puhumalla ja soittaisin lapsen kotiin ja sitten on asia erikseen miten he omaa lastaan ojentavat.
t. ap
Ei saa tietenkään tukistaa minkään ikäistä lasta. Se on väkivaltaa ja vie lapselta turvallisuudentunteen pois, ehkä jopa jättää traumoja. Hyvä ap, kun sait asian selvitettyä.
kannatatte tätä väkivaltaa tässä tupakka-asiassa niin onko teillä itsellä teini-ikäisiä lapsia?
Minusta tuntuu että lähes jokainen nuori kokeilee tupakkaa jossakin vaiheessa. Luulen että te ette ole vielä joutuneet sellaisen tilanteen eteen.
t. ei ap vaan toinen teinin äiti
ja ihmisellä on oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen, samoin henkiseen. eli kaikenlainen väkivalta myös lasta kohtaan on lailla kielletty.
käy tukistamassa sitä naapurin tätiä
Sen sijaan, että vanhemmat sopisivat keskenään sopivista rangaistuksista, niin vanhemmat kiistelevätkin siitä tukistamisesta. Ja siinä sivussa lapset pääsevät kuin koira veräjästä.
Ei tietenkään tukistaminen ole suotavaa, mutta ei noin iso lapsi siitä myöskään mitenkään kärsi, joten älkää jääkö sitä vatvomaan vaan keskittykää asiaan.