Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastasyntyneen imetys

Vierailija
21.02.2009 |

Palauduttiin muutama päivä sitten laitokselta kotia ja imetystä yritetään harjoitella, kumpikin. Laitoksella piti ensimmäiset päivät antaa lisämaitoa kun itselläni maito ei noussut. Nyt maitoa alkaa pikkuhiljaa tulla, ei paljoa, mutta kuitenkin. Vauva ei vain millään meinaa rauhoittua rinnalle imemään, hamuaa kovasti, ottaa rinnan suuhun, mutta ei ime kuin muutaman imun. Hermostuu sitten kun maitoa ei heti tule. Ja kun hermostuu, hermostuu todella eikä imemisestä tule sitten mitään. Pakko on ollut antaa lisämaitoa ja sydän itkee verta joka kerta :-( Olen yrittänyt myös lypsää, jotta saisin tuotantoa lisättyä (n. 20ml/rinta irtoaa kerralla) ja olisi omaa maitoa mitä tarjota pullosta kun rinta ei kelpaa.

Vinkkejä, neuvoja: millä saisin vauvan rauhoittumaan rinnalle?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lusikalla tai pullonkorkista (siis sellaisia punaisia kumisia korkkeja) niin ettei vauva olisi niin nälkäinen rinnalle nostettaessa? Ehkä sitten kärsivällisyyttä riittäisi pitemmäksi aikaa?

Tsemppiä paljon teille molemmille!

Vierailija
2/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sen sanon myös, että älä ota vieraita kylään liian aikaisin eläkä itse lähde kyläilemään vaan ole vauvan kanssa koko ajan!!

Itsestäni on tuntunut, että luovutin liian helposti. Kysy neuvolasta parempia ohjeita asentoihin. Saattaa ollla ihan pienestä kiinni! Oletko kokeillut nännikumia, jos lapsi saisi siitä paremman otteen. Kuulin itse tuosta liian myöhään..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

(rintamaitoa tai korviketta) ensin, jotta pieni rauhoittuu ja yritä sitten uudelleen. Pysy itse rauhallisena.

Vierailija
4/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

heruteltua maitoa. Katso imetystukisivuilta hampurilaisote.

Vierailija
5/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota paineita asiasta, koska SE pahentaa tätä. Annat korviketta, jos on tarpeen, jos imetys alkaa sujua niin anna sujua. (lue anna wahlgrenin lapsikirjasta imetyksestä) ÄLÄKÄ VAAN LUE FANAATIKKOJEN TEKSTEJÄ - niiden takia olin itse hullujenhuoneella 6kk päästä, oikeasti.

Mutta käytännön vinkkejä:

- RENTOUDU!!

- hiero rintoja ja pumppaa, että saat herumisen yms. käyntiin, mikä ei minulla onnistunut

- jos ei onnistu, älä tapa itseäsi sitä yrittäessäsi

Vierailija
6/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lamadre at suomi24 piste fi

en suosittele fanaattista imetystukipalstaa, jos olet hiemankin hermostunut.

ota paineita asiasta, koska SE pahentaa tätä. Annat korviketta, jos on tarpeen, jos imetys alkaa sujua niin anna sujua. (lue anna wahlgrenin lapsikirjasta imetyksestä) ÄLÄKÄ VAAN LUE FANAATIKKOJEN TEKSTEJÄ - niiden takia olin itse hullujenhuoneella 6kk päästä, oikeasti.

Mutta käytännön vinkkejä:

- RENTOUDU!!

- hiero rintoja ja pumppaa, että saat herumisen yms. käyntiin, mikä ei minulla onnistunut

- jos ei onnistu, älä tapa itseäsi sitä yrittäessäsi

Vierailija
7/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset tsemppauksesta kaikille. Pitää yrittää huomenna pitää "sängyssä pötköttely-päivä", vauva rinnalla koko ajan. Yrittää rentoutua ja levätä. Sen virheen (?) olen tehnyt, että olen antanut/sairaalassa sai lisämaidon pullosta ja se kostautuu nyt. (lisämaitoa sairaalassa siksi, että olen diabeetikko) Pullosta maito tulee niin paljon helpommin eikä vauvan tarvitse avata suuta niin isoksi. Olen yrittänyt rintakumeilla ja niillä välillä onnistuu, ilman ei juurikaan.

Vierailija
8/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten tarjoat rintaa. Tai vastaavasti anna vauvalle rintaa ennen kuin alkaa osoittaa merkkejä nälkäisyydestä. Liian nälkäinen vauva ei varmaan jaksa herumista odotella. Pysy itse rauhallisena ja koita saada ajatukset muualle kuin imetykseen. Ei helppoa! Itsellä yksi vauvoista (kaikkiaan niitä on ollut neljä) oli hätäinen ja tois hermoheikko rinnalla. Sanoin vauvalle leikilläni, että kuule kun tässä talossa ei muuta tarjota. Tästä lähtee "kasvatustyö". Jouduin tosissaan tekemään töitä ja pitämään vähän linjaa, että muuta ei sitten tule. Vauvalla tällöin oli ikää jo muutaman viikon. Taistoa kesti muutaman päivän, mutta sitten ise imetystä jatkettiinkin melkein kaksi vuotta.

Tsemppiä ihan tuhannesti. Et ole ainut taistelija. Olet vain sitkeä ja päättäväinen. Uskot itseesi. Sinä onnistut!

Vierailija
9/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vauvan tottumaan rinnalle. Kumeista sitten kerkeää päästä aikanaan eroon. Ja tosiaan tarjoa rintaa joka älähdykseen äläkä anna tuttia, ennen kuin maidon tulo on tasaantunut ja lapsi oppinut imemään rinnasta.

Vierailija
10/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile juoda ykkösolutta. Se nostaa maitoa. Tarkista vauvan imuote, ettei ime kuin pillistä vaan haukkaa rinnasta kuin omenasta. Kun ärsytät nännillä vauvan ylähuulta saat suuta auki. Suun pitäisi olla kunnolla appoisen auki ja sitten vauhdilla tissi suuhun :-)

Mutta älä ota paineita. Kasvaa se vauva korvikkeellakin.

Vierailija
11/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut todella "kitsaat" rinnat imetystä ajatellen, mutta niin vaan niillä on nyt imetetty kolmosta 10kk - mutta menty päivä kerrallaan ja imetys kerrallaan. En olisi ikinä uskonut, että tänne asti päästään : )

Mutta ap. jos itse olen ollut hermostunut, ja tuntuu, ettei heruminen ole lähtenyt millään käyntiin, olen sulkenut silmäni, alkanut hengittää todella syvää ja rauhallista hengitystä, ja miettinyt mielessäni, kuinka oksitosiini lähtee aivoista virtaamaan, ja kuvitellut sitä (kuvitteellista) matkaa aivoista rintoihin. Mulla se on valillä auttanut : )

Vierailija
12/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiseni tuli imeneeksi maidon ohella varmaan muistiinsa ties kuinka monen telkkariohjelman tunnarit, koska imetin aina ja järjestään sohvalla telkkarin ääressä. Siinä imettäminen tapahtui ikäänkuin sivutoimena, enkä hermostunut yhtä paljon kuin jos imetin esim. makuuhuoneessa. Minullakin esikoinen oli, ja on yhä, luonteeltaan heti-mulle-kaikki-tänne-tyyppi, joka ei juuri malttanut odotella, että alkaisi herumaan. Kotieläinpuolen ihmisiä kun olen, heruttelin sitten etukäteen itse. Lämpimin käsin hieroin rintoja ja nännejä ja lypsin ensimmäiset tipat valmiiksi nännin päähän ennen kuin edes tarjosin suuhun.

Tsemppiä sinulle imetykseen!

Vierailija
13/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sohvapöydällä vesikannu ja lasi, ehkä leipä, kännykkä jne. Sohvalla paljn tyynyjä että sain oloni mukavaksi. Ja siinä istuin ja imetin. Tulipahan kaikki päiväohjelmat tutuiksi. Nyt varmaan katsoisin jotain hömppää dvd:ltä.

Aluksi tämä telkan katselu samaan aikaan hirvitti, kun synnärillä sanottiin että imetykseen pitää keskittyä, mitään muuta ei saa tehdä.. Rikoin sitä sääntöä jo tokana päivänä, kun söin välipalaa samaan aikaan, muuten olisin jäänyt ilman ja oli nälkä.

Rentoudu. Älä ota paineita, on helpommin sanottu kuin tehty. Ota vauva rinnalle tarpeeksi ajoissa, ettei hänellä ole jo kiljuva nälkä (kirjaimellisesti). Kokeile lypsää, sekin lisää maidontuotantoa.

Voimahali sinulle!

Esikoiseni tuli imeneeksi maidon ohella varmaan muistiinsa ties kuinka monen telkkariohjelman tunnarit, koska imetin aina ja järjestään sohvalla telkkarin ääressä. Siinä imettäminen tapahtui ikäänkuin sivutoimena, enkä hermostunut yhtä paljon kuin jos imetin esim. makuuhuoneessa. Minullakin esikoinen oli, ja on yhä, luonteeltaan heti-mulle-kaikki-tänne-tyyppi, joka ei juuri malttanut odotella, että alkaisi herumaan. Kotieläinpuolen ihmisiä kun olen, heruttelin sitten etukäteen itse. Lämpimin käsin hieroin rintoja ja nännejä ja lypsin ensimmäiset tipat valmiiksi nännin päähän ennen kuin edes tarjosin suuhun.

Tsemppiä sinulle imetykseen!

Vierailija
14/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän vauvan on helpompi tarttua.

jos ei tuo auta antaisin sitä lypsettyä maitoa ihan vähän aluksi ja sitten taas vauva rinnalle.

Tällä tavalla sain oman vauvan imemään, vaikka 3kk taistelinkin (ilman korviketta, vaikka ei sekään huonoa maitoa ole)

Vierailija
15/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota vaan iisisti, luonto kyllä järjestää asian. Se on melkein aina aluksi tosi vaikean tuntuista ja melkein kaikki itkevät epätoivon kyyneliä! Mene vauvan kanssa köllöttelemään peiton alle sängylle, vauva vaippasillaan ja sinä ilman paitaa. Ota hyvää juomista ja syömistä ja vaikka lehtiä ja kirjoja viihteeksi sinne "pesään" ja makailkaa ja torkkukaa iho ihoa vasten kaikessa rauhassa kuin karhuemo ja poikanen. Vauva kyllä oivaltaa homman!

Vierailija
16/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuus ja rauhallisuus auttavat. Ei vieraita tai kyläilyjä. Pyydä miestä tuomaan sinulle vettä tai mehua ja juo pillillä kun imetät. Voit samalla lukea vaikka aikakauslehteä tai katsoa hiljaisella telkkua. Anna vauvan rauhoittua ja korjaa ote kun se irtoaa. Älä hosu. Kyllä se onnistuu :))

Vierailija
17/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muista myös tosissaan juoda-itse join n. 2 l/vrk ja mieto kivennäisvesi nosti maidon rintoihin. Ja kun pääset alkuun yritä imettää niin usein kuin mahdollista. Voithan sitä paitsi pakastaa lypsetyn maidon ja tarjota sitä. Itse olen nyt saanut imetettyä 8½ kk sitkeydellä. Voimia ja sitkeyttä imetykseen-älä luovuta vaikka rintoihin sattuisikin ,kun karaistuvat niin imetystä ei juurikaan tunne.

Vierailija
18/25 |
21.02.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tsempitystä ainakin, meidän kuopus syntyi kuukauden etuajassa, verensokerit heitteli joten sai sairaalassa lisämaitoa, imeminen ei poikaa oikeen kiinnostanut joten maitokaan ei meinannut kunnolla nousta, kotona sai heti sammaksen ja kieltäytyi rinnasta kokonaan.minä sitten vollasin imetyksen epäonnistumista kun siitä oli aiempien lasten kanssa niin ihanat kokemukset.pumppasin ja pumppasin rintoja vaikkei mulla rinnat pumpulle heru,se nostatti kuitenkin maitoa, sitten parin päivän tissilakon jälkeen poika suostuikin syömään rintakumilla ja pian jätettiin lisämaidot pois, rintakumi jäi pois parin kuukauden iässä ja edelleen imetän 10kk poikaa eikä lisämaitoja ole ton ekan vkon jälkeen tarvittu:) pumppaa muutaman tunnin välein vaikka maitoa ei juuri heruisikaan ja koita imettää vaikka rintakumin kanssa,kyllä siitä sitten eroon pääsee,tsemppiä!

Vierailija
19/25 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiittääkseni kaikkia tähän ketjuun vastanneita. En ole ap, mutta mulla on kotona 6,5 vrk:n ikäinen unikeko, jolle ei tissi kelpaa.

Neuvolan käynnistä jäi vaan syyllistetty olo, vaikka olen yrittänyt kaikkea mahdollista ja mahdotonta.

Nyt pidän pari päivää tissitaukoa ja katon, jos kaveri virkistyisi, kun ikää tulee. Laskettu aikakin vasta tulossa. Mennään nyt pumpatulla rintamaidolla ja hörppyytyksellä.

Vierailija
20/25 |
07.04.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sössitään jo sairaalassa. Lisämaitoa ei saisi rutiininomaisesti antaa:/ Vika ei ole siis sinun vaan sairaalan käytäntöjen.

Kuulostaa alkavalta nännihämmennykseltä eli vauva ei osaa imeä rintaa vaan haluaa pullon kun on jo ehtinyt siihen tottua.

Ota yhteys imetystukipuhelimeen, numero löytyy www.imetys.fi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän